Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincedf
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-09 12:31
Hallo allemaal,

Ik zou graag gebruik willen maken van jullie ervaringen/kennis/advies over het issue:

In januari ben ik begonnen bij m'n nieuwe werkgever. Al sinds de eerste weken heb ik het er totaal niet naar m'n zin. Geen één aspect van de job bevalt me. Nu heb ik afgelopen half jaar geprobeerd er voor mezelf wat van te maken, echter merk ik dat ik gewoon zeer ongeluk ben/wordt van m'n huidige baan.
Nu heb ik afgelopen maanden gezocht naar een nieuwe baan en ben ik bij 1 potentiële nieuwe werkgever inmiddels op 2e gesprek geweest en heb ik een aanbod gehad...onder voorbehoud. Probleem is in het kort namelijk zo: M'n huidige werkgever is klant van m'n (potentiële) nieuwe werkgever.
Nu is de potentiële nieuwe werkgever bang dat de relatie tussen hen en mijn huidige werkgever in gevaar komt wanneer ik m'n baan opzeg en begin bij hen. Ze willen dan ook een vergadering inplannen om tot een plan te komen over hoe we dit het beste aan kunnen pakken. Wel hebben ze gezegd dat ze het niet waard vinden om mijn huidige werkgever als klant te verliezen...

In mijn ogen (zwart/wit gedacht) lijkt het me toch geen probleem als ik bij m'n huidige werkgever m'n baan opzeg, zonder aan te geven of ik wel of niet een nieuwe baan heb. Hier hebben hun in mijn ogen niks mee te maken. Dat ik na een maand dan toevallig bij een leverancier van hun werk, is natuurlijk ook gewoon mijn zaak en lijkt me dat dit geen invloed hoeft te hebben op de zakelijke relatie tussen de twee bedrijven.
Nu is het wel zo dat er schijnbaar in het verleden ook al wat ontevredenheid heerste tussen de twee partijen dus wellicht dat dit ook een rol speelt. Daarnaast begrijp ik dat er helaas ook aspecten als 'eer' en 'trots' spelen bij mijn baas en vaak dingen persoonlijk opvangt.

Heeft iemand van jullie ervaring met soortgelijke zaken en hoe kan ik samen met m'n potentiële nieuwe werkgever dit het beste aanpakken in jullie ogen?

Alvast bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 18:54
Staat er in je contract een relatiebeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincedf
RedHat schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 14:17:
Staat er in je contract een relatiebeding?
Ja die staat erin, maar hier kan ik niks in terugvinden over het werken bij een (service) leverancier van de huidige werkgever.
Even om de situatie wat duidelijker te maken: Op dit moment ben ik werkzaam op de inkoopafdeling van een chemisch bedrijf. M'n potentiële nieuwe werkgever levert personeelsdiensten/oplossingen aan m'n huidige werkgever. Beide bedrijven zijn dus werkzaam in een totaal andere markt/omgeving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:16
Ik denk dat de zorgen van je nieuwe werkgever hier een doorslaggevende rol zullen spelen.
Of de nieuwe werkgever je mag aannemen of niet, met mogelijk een non-concurrentiebeding kan ook meespelen, maar als je nieuwe werkgever het niet aandurft komt het niet eens zover.

Een goede vriendin heeft een vergelijkbare situatie gehad. De nieuwe werkgever heeft met de oude overlegd dat ze haar graag over wilde nemen. Hierbij werd niet vermeld dat er al een hele sollicitatieprocedure was doorlopen. Zij is zonder problemen, met een iets langere opzegtermijn overgestapt. Iedereen blij. Nou speelde daar ook een mini arbeidsconflict waardoor de oude werkgever misschien wel blij was van het gezeur te zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 18:54
Vincedf schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 14:32:
[...]

Ja die staat erin, maar hier kan ik niks in terugvinden over het werken bij een (service) leverancier van de huidige werkgever.
Even om de situatie wat duidelijker te maken: Op dit moment ben ik werkzaam op de inkoopafdeling van een chemisch bedrijf. M'n potentiële nieuwe werkgever levert personeelsdiensten/oplossingen aan m'n huidige werkgever. Beide bedrijven zijn dus werkzaam in een totaal andere markt/omgeving.
Maar zolang het een relatie is van het bedrijf waar je nu werkt geen optie dus.

Je zou voorzichtig kunnen vragen dat je een vacature zag bij Bedrijf X en of ze het goed vinden dat je erop gaat solliciteren. Maar dat kan alleen als ze weten dat je niet op je plek zit en graag naar wat anders kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincedf
RedHat schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 14:36:
[...]

Maar zolang het een relatie is van het bedrijf waar je nu werkt geen optie dus.
Dat lijkt me in mijn ogen niet. Er wordt in het contract niks gezegd over werken bij een relatie van het bedrijf. Puur en alleen bij een relatie die soortgelijke producten of services levert als de huidige werkgever. Of zelf een bedrijf beginnen met soortgelijke producten of diensten.
Daarnaast staat er een stukje in over het onderhouden van contacten wat relaties zijn van m'n huidige werkgever (tot 2 jaar na opzeggen contract), wat dus ook niet het geval is. Als laatste punt staat dat ik niemand zelf mag aannemen tot een half jaar na het beëindigen van m'n eigen contract. Dit was ik ook niet van plan.

Ik zit zelf op het moment te denken om gewoon een 'persoonlijk' gesprek met iemand van HR aan te vragen om te kijken wat er mogelijk zou zijn en wat niet kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [eXodus]
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09 15:54
Uiteindelijk is even praten meestal de makkelijkste weg, een bedrijf is niet blij met een ontevreden personeelslid en als die op een normale basis weg kan is dat alleen maar positief voor beide partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincedf
[eXodus] schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 14:50:
Uiteindelijk is even praten meestal de makkelijkste weg, een bedrijf is niet blij met een ontevreden personeelslid en als die op een normale basis weg kan is dat alleen maar positief voor beide partijen.
Mee eens. Alleen is mijn nieuwe werkgever bang dat m'n huidige werkgever de relatie beëindigd omdat ik bij hen ga werken. Dit lijkt me een redelijk onprofessionele houding van m'n huidige werkgever, echter denk ik dat zakelijke relaties ook voor minder verbroken zijn. Ik zou het ook niet leuk vinden nu als m'n nieuwe werkgever zegt dat ze toch niet met me verder willen omdat ze de zakelijke relatie met m'n huidige werkgever niet willen verliezen, terwijl ze me net een aanbod hebben gedaan. Op dat moment weet waarschijnlijk m'n huidige werkgever ook dat ik weg wilt, en is de werkrelaties tussen m'n baas en mij ook verpest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Als ze personeelsdiensten leveren, kan het dan gebeuren dat jij voor een inhuurtarief het werk gaat doen, wat je nu intern doet?

Daar zou ik als huidige klant ook niet blij mee zijn, als mijn eigen personeel wordt weggelokt door een leverancier, die vervolgens mij dezelfde mensen weer gaat verkopen.

Heb je trouwens al eerder aangegeven aan je huidige baas dat je niet helemaal tevreden bent in je baan?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvveen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 14:32
Heb je bij je huidige werkgever al eens aangegeven dat het je niet bevalt?
Indien niet, dan kan overstappen naar deze nieuwe werkgever wel eens op bezwaren stuiten.
Indien je de onvrede met je huidige werksituatie al besproken hebt, dan is zo'n overstap mogelijk eenvoudiger te realiseren.

Key is: eerlijkheid en openheid naar beide partijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincedf
Jeroenneman schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 14:57:
Als ze personeelsdiensten leveren, kan het dan gebeuren dat jij voor een inhuurtarief het werk gaat doen, wat je nu intern doet?
Nee, het werk is compleet anders. Ik ben nu verantwoordelijk voor inkoop van vooral indirecte materialen die in productie gebruikt worden. Wat ik bij m'n nieuwe werkgever ga doen is vooral op het gebied van sales etc. De twee jobs lijken op geen enkel aspect op elkaar wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincedf
hvveen schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 14:59:
Heb je bij je huidige werkgever al eens aangegeven dat het je niet bevalt?
Indien niet, dan kan overstappen naar deze nieuwe werkgever wel eens op bezwaren stuiten.
Indien je de onvrede met je huidige werksituatie al besproken hebt, dan is zo'n overstap mogelijk eenvoudiger te realiseren.

Key is: eerlijkheid en openheid naar beide partijen
Ik heb dit zelf nog niet direct aangegeven. Wel zijn er al meerdere discussies geweest met m'n huidige baas waarin hij zelf aangeeft dingen te missen bij mij die hij wel verwacht. Dit is eigenlijk elke week hetzelfde, nooit goed. Daarnaast is er al aangegeven dat ze meer van mij verwacht hadden toen ze me aangenomen hadden. Dus wat dat betreft zijn ze misschien niet helemaal verbaast wanneer ik aangeef dat ik weg ga. Nu is wel gevraagd door m'n potentiële nieuwe werkgever om nog even te wachten met het aangeven bij m'n huidige werkgever tot er een 'plan van aanpak' is. Hier houd ik me dan nog maar even aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [eXodus]
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09 15:54
Vincedf schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 14:55:
[...]

Mee eens. Alleen is mijn nieuwe werkgever bang dat m'n huidige werkgever de relatie beëindigd omdat ik bij hen ga werken. Dit lijkt me een redelijk onprofessionele houding van m'n huidige werkgever, echter denk ik dat zakelijke relaties ook voor minder verbroken zijn. Ik zou het ook niet leuk vinden nu als m'n nieuwe werkgever zegt dat ze toch niet met me verder willen omdat ze de zakelijke relatie met m'n huidige werkgever niet willen verliezen, terwijl ze me net een aanbod hebben gedaan. Op dat moment weet waarschijnlijk m'n huidige werkgever ook dat ik weg wilt, en is de werkrelaties tussen m'n baas en mij ook verpest.
Is uiteindelijk ook altijd lastig om een keuze te maken in een volgende stap, er komt een punt dat je je huidige baan op moet zeggen. Zoals je zegt wil je toekomstige baas een plan maken dus wellicht dat gewoon even afwachten en kijken wat daaruit voort komt. Als je zegt dat je baas meer verwacht had van jou prestaties kan ik me niet voorstellen dat hij je niet zou willen laten gaan, ook als is het naar een bedrijf waar ze zaken mee doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:31
Ik begrijp je potentiële nieuwe werkgever wel: het zou opgevat kunnen worden alsof hij werknemers 'steelt' van een klantgeej idee of je toevallig daar terecht bent gekomen of gerecruteerd door een medewerker waar je wel eens contact met hebt. Dat is ook niet aantoonbaar.

Maar als jij inderdaad niet naar verwachting functioneert zal je huidige werkgever vast niet erg vinden als je vertrekt, mogelijk dat ze je potentiële werkgever niet eens vertellen dat je volgens hen onbekwaam bent.

Heb je trouwens een jaarcontract bij je huidige werkgever?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-09 11:03
Vincedf schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 14:47:
[...]
Ik zit zelf op het moment te denken om gewoon een 'persoonlijk' gesprek met iemand van HR aan te vragen om te kijken wat er mogelijk zou zijn en wat niet kan.
Houd er rekening mee dat HR geen enkele reden heeft om dit niet meteen bij jou baas aan te kaarten. Hij kan dan ook vinden dat je hem passeert..

HR ≠ vertrouwenspersoon. Ze hebben dus geen geheimhoudingsplicht of iets dergelijks voor wat jij hun verteld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:46
Ik heb precies dezelfde overstap gedaan. Oude werkgever was klant bij nieuwe werkgever. Eerst netjes gevraagd bij oude werkgever, daarna heeft nieuwe werkgever ook nog gesprek gehad en iedereen tevreden. Oude werkgever vond het jammer maar begrepen de stap en zo is het goed gekomen. De enige manier, volgens mij, hoe je dit netjes kan doen is met alle partijen praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Vincedf schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 14:32:
Is er een kans dat als je de werkzaamheden bij de nieuwe werkgever gaat uitvoeren dat dit effect heeft op het afnemen van goederen/ diensten door je nieuwe werkgever (dus een stukje vervanging/ verschuiving)?

Heb je in de mogelijk nieuwe functie contact met je oud-werkgever?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincedf
Bedankt voor jullie inzichten allemaal!
Heb je trouwens een jaarcontract bij je huidige werkgever?
Ik heb inderdaad een jaarcontract. Wat betreft mijn onbekwaamheid..ik houd er niet van om met vingers te wijzen en ben ook iemand die eerst begint met zichzelf te verbeteren maar ik durf te zeggen dat mijn 'onbekwaamheid' niet op feiten gebaseerd is. Laten we het erop houden dat mijn huidige baas nogal negatief en zuur is ingesteld. Het is zelfs zo dat ze me eind dit jaar een vast contract willen aanbieden en ze willen dan ook dit jaar dat ik begin met een opleiding a 20.000 euro die ze voor mij willen betalen. Dit is al meerdere keren besproken ook. Ik zie dit echter zelf niet zitten aangezien ik ongelukkig wordt bij m'n huidige werkgever. Daarnaast heeft de vacature voor de functie waar ik nu op zit ongeveer driekwart jaaropengestaan (oud werknemer was met een conflict weggegaan). Dus ik kan me voorstellen dat ze dit niet nog een keer willen.
bombadil schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 18:00:
[...]

Is er een kans dat als je de werkzaamheden bij de nieuwe werkgever gaat uitvoeren dat dit effect heeft op het afnemen van goederen/ diensten door je nieuwe werkgever (dus een stukje vervanging/ verschuiving)?

Heb je in de mogelijk nieuwe functie contact met je oud-werkgever?
Die kans zou aanwezig kunnen zijn. Bij m'n nieuwe werkgever zou ik een portfolio krijgen met bepaalde klanten. Ik ga er uiteraard wel vanuit dat m'n nieuwe werkgever niet mijn oude werkgever in dit portfolio stopt. Uiteraard blijft het feit dat ik wel samen werk met m'n nieuwe collega's die hoogst waarschijnlijk wel bezig zijn mij met oude werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
In principe pakt je (hopelijk) aanstaande werkgever het goed aan. Zij willen niet bekend staan als een leverancier die ook je werknemers inpikt, als ze zo'n imago krijgen dan kunnen ze met niemand meer zaken doen.
Je huidige werkgever wil waarschijnlijk meewerken, als ze tegenwerken hebben ze een ongemotiveerde medewerker - jij dus - met een grote kans dat jij aan collega's deze gang van zaken doorverteld waardoor nog meer werknemers hun motivatie verliezen.

Wat gaat gebeuren is dat je huidige werkgever gaat kijken of er kosten zijn - bijvoorbeeld kosten voor jouw recruitment, of opleidingskosten, of ze zijn voor jou een lease-contract aangegaan, dat werk. Die kosten proberen ze dan gedeeltelijk terug te krijgen. En wellicht vragen ze aan je nieuwe werkgever of ze er op willen toezien dat je niet gaat werken voor een concurrent van hun.

Wat jij het beste kan doen is instemmen met de voorgestelde werkwijze van de aanstaande werkgever, dus een overleg. Wellicht kan jij je nieuwe werkgever daarbij helpen door aan te geven waarom de nieuwe baan beter is dan je huidige baan, bijvoorbeeld omdat je betere groeikansen hebt, of minder woon-werkverkeer, betere pensioenregeling… dat idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wat is de letterlijke verwoording van je relatie- en concurrentiebeding in je contract?

Zonder dat is het ook lastig praten of advies geven.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:26
Ardana schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 23:54:
Wat is de letterlijke verwoording van je relatie- en concurrentiebeding in je contract?

Dit is maar een klein puntje van het probleem, er is sprake van een leveranciers/klant relatie en in de inkoopvoorwaarden, waar de potentieel nieuwe werkgever akkoord mee is gegaan, staat vaak ook een beding in de geest van "gij zult geen personeel bij ons weghalen".

Ik heb gezien dat over dit soort dingen contracten zijn opgezegd, maar ook niet. Mijn mening is dat je het vooral bespreekbaar moet maken, bij je zelf moet houden ("ik ben niet gelukkig") en open moet zijn. Huidige werkgever de kans gunnen om een opvolger te zoeken en in te werken etc.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:42
Bob-B190 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 07:24:
[...]

Dit is maar een klein puntje van het probleem, er is sprake van een leveranciers/klant relatie en in de inkoopvoorwaarden, waar de potentieel nieuwe werkgever akkoord mee is gegaan, staat vaak ook een beding in de geest van "gij zult geen personeel bij ons weghalen".

Ik heb gezien dat over dit soort dingen contracten zijn opgezegd, maar ook niet. Mijn mening is dat je het vooral bespreekbaar moet maken, bij je zelf moet houden ("ik ben niet gelukkig") en open moet zijn. Huidige werkgever de kans gunnen om een opvolger te zoeken en in te werken etc.
Eens. Ook weer met de kanttekening dat je het eventueel kunt dragen mocht er een situatie ontstaan waar je tijdelijk zonder werk komt te zitten. Als je werkgever je tot op heden wel goed heeft behandeld, maar je het puur zelf niet zo naar je zin hebt moet er toch begrip zijn dat je wat anders wilt zoeken. Ik zie niet in hoe dit een relatie in gevaar zou kunnen brengen.
Gezien het gedrag van beide partijen zou ik toch ook even verder zoeken. Lijkt me ook geen stabiele situatie opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je een tijdelijk contract hebt, lijkt het mij het makkelijkste dat contract gewoon uit te zitten. Een relatiebeding heeft daarna niet veel nut meer, volgens mij.

[ Voor 62% gewijzigd door CH4OS op 06-07-2018 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerfreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-02-2024
Indien je relatie met je werkgever op dit moment nog goed is gewoon aangeven dat je een andere tak van sport wil gaan doen, dat je een vacature hebt gezien bij leverancier X welke hier bij aansluit en daar graag op wilt solliciteren.

Tevens kun je, omdat je baas zaken persoonlijk aan trekt, hierbij duidelijk aangeven dat het niet om het bedrijf/persoon gaat maar puur om de functie.

Door het goed en eerlijk te bespreken hou je de relatie in mijn ervaring ook goed.
Mijn ervaring is dat werkgevers houden van eerlijkheid en duidelijk in alles dus ook in deze zaken.

Mocht je dit achter de rug van je huidige werkgever gaan doen dan kun je juist een negatieve reactie terug verwachten.

Mocht je uiteindelijk in goed overleg weg kunnen bij je huidige werkgever naar je nieuwe werkgever wel even het stukje "Afzien van concurrentie/relatiebeding i.v.m werken bij partij X" meenemen in de brief zodat het zwart op wit staat en je hier niet naderhand nog narigheid mee kan krijgen.

Battle.net :: FazerFreak#2695

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincedf
Wat jij het beste kan doen is instemmen met de voorgestelde werkwijze van de aanstaande werkgever, dus een overleg. Wellicht kan jij je nieuwe werkgever daarbij helpen door aan te geven waarom de nieuwe baan beter is dan je huidige baan, bijvoorbeeld omdat je betere groeikansen hebt, of minder woon-werkverkeer, betere pensioenregeling… dat idee.
Dit lijkt mij ook het beste plan. Ze gaan me begin volgende week weer contacteren en dan praten we over hoe we hier het beste samen uit kunnen komen zonder problemen. Hopelijk valt het uiteindelijk allemaal mee en kan ik in goed overleg weg bij m'n huidige werkgever en weer beginnen aan een nieuwe uitdaging.
Ardana schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 23:54:

Zie onderstaande:

11. Non competition, business relations clause and non-solicitation
11.1 Except with the prior written approval of the Employer, for a period of one (1) year after the
termination of the employment relationship irrespective of the way in which and the
reasons for which the Agreement was terminated and irrespective of by which party:
- the Employee will refrain from joining, working for or in any way participating of
having any interest in a business, setting up a business, managing a business or
representing the interests of a business, whose object is the production and/or sale of
any products and/or services similar, related or otherwise competitive to business of
the Employer and/or its affiliated companies, nor will he, on the Employee’s own or
with others, directly or indirectly, take a financial interest in or work for such a
business, whether for paid or unpaid;
- the Employee will refrain from maintaining business contacts in any way directly or
indirectly, with (potential) clients and/or relations of the Employer, with whom the
Employer and/or the Employee has been in contact in any way on a business level
during the last two years prior to the termination of the Agreement.
- the Employee will refrain from employing either directly or indirectly employees who
six month prior to the end of the employment relationship between the Employee and
the Employer were employed by the Employer and/or its affiliated companies, and will
also refrain from arranging for such employees to work for him in another way and
will also refrain from inducing them to terminate their employment agreement with
the Employer and/or its affiliated companies.
CH4OS schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:33:
Als je een tijdelijk contract hebt, lijkt het mij het makkelijkste dat contract gewoon uit te zitten. Een relatiebeding heeft daarna niet veel nut meer, volgens mij.
Hier heb ik ook al aan zitten denken, maar ik wil graag beginnen op de functie waar ik nu twee keer voor op gesprek ben geweest. Het lijkt me dat zij niet nog een half jaar kunnen/willen wachten. Dit is verder nog niet ter sprake gekomen dus durf dat ook niet met 100% zekerheid te zeggen, echter lijkt me het logisch dat een half jaar wel heel lang is.
Mocht je dit achter de rug van je huidige werkgever gaan doen dan kun je juist een negatieve reactie terug verwachten.
Probleem is dat het nu natuurlijk allemaal al achter de rug gegaan is. Ik ben zelf gaan solliciteren, inmiddels 2x op gesprek geweest bij potentiële nieuwe werkgever en ook van hen een aanbod gehad. Dit zonder eerst bij m'n huidige baas aan te geven dat ik op zoek ben naar wat anders.

Ik houd jullie op de hoogte hoe dit afloopt. Nogmaals bedankt voor de inzichten/tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekdamen
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-09 08:12
Vincedf schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 11:33:
Probleem is dat het nu natuurlijk allemaal al achter de rug gegaan is. Ik ben zelf gaan solliciteren, inmiddels 2x op gesprek geweest bij potentiële nieuwe werkgever en ook van hen een aanbod gehad. Dit zonder eerst bij m'n huidige baas aan te geven dat ik op zoek ben naar wat anders.

Ik houd jullie op de hoogte hoe dit afloopt. Nogmaals bedankt voor de inzichten/tips.
Volgens mij kan je het beste eerlijk zijn naar je werkgever en open kaart spelen. Geef in een gesprek met je manager aan dat je geen plezier hebt in je werk en ongelukkig bent in je huidige functie. Dat je zelf de afgelopen maanden hebt geprobeerd om hier in positieve zin iets aan te doen, maar voor jezelf niet heeft geleid tot een betere werkervaring. Vervolgens zou ik aangeven dat je de afgelopen tijd hebt gesolliciteerd en een nieuwe functie hebt gevonden bij een leverancier van je huidige werkgever. En dat je in samenspraak met hun wilt komen tot een oplossing om in deze nieuwe functie aan de slag te gaan.

Nu ken ik je huidige werkgever of manager niet, maar niemand is gebaat bij een gedemotiveerde (en ongelukkige) werknemer. Dit leidt uiteindelijk alleen maar tot slechtere werkprestaties en in het ergste geval ziekteverzuim, bijvoorbeeld in de vorm van een burnout. Nu zeg ik niet dat het direct zo ver zal komen, maar praktijk leert dat prestaties bij een ongemotiveerde/ongelukkige werknemer niet ten goede komen.

Natuurlijk verliest geen enkele werkgever graag een medewerker, maar door eerlijk te zijn kunnen jullie samen wel tot een oplossing komen. Daarnaast heeft je werkgever alleen maar baat bij een oplossing, al is het maar om ervoor te zorgen dat jouw probleem niet hun probleem wordt. Je biedt ze op de eerste plaats daarnaast ook de mogelijkheid om te kijken of ze intern iets voor je kunnen betekenen. Mochten jullie daar niet uitkomen, kan ik me niet voorstellen dat ze jou deze kans willen ontzeggen. Tenzij er vanuit hun kant echt grote bezwaren zijn om bij deze leverancier aan de slag te gaan, maar volgens mij gaf je zelf al aan dat de kans hierop klein is.

Daarnaast kan je ook naar je nieuwe werkgever aangeven dat je huidige werkgever akkoord. Dat geeft hun (1) aan dat je over het vermogen bezit om een probleem eerlijk en open op te pakken en (2) het vertrouwen dat ze geen klant van hun gaan verliezen. En volgens mij zijn ze juist naar dat laatste op zoek.

Het zijn nooit makkelijke gesprekken om aan te gaan, maar het geeft je wel meer rust zeker als je het gesprek met je nieuwe werkgever daarna weer aangaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincedf
freekdamen schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 12:11:
[...]

Daarnaast kan je ook naar je nieuwe werkgever aangeven dat je huidige werkgever akkoord. Dat geeft hun (1) aan dat je over het vermogen bezit om een probleem eerlijk en open op te pakken en (2) het vertrouwen dat ze geen klant van hun gaan verliezen. En volgens mij zijn ze juist naar dat laatste op zoek.

Het zijn nooit makkelijke gesprekken om aan te gaan, maar het geeft je wel meer rust zeker als je het gesprek met je nieuwe werkgever daarna weer aangaat.
Dit zou natuurlijk het mooiste zijn. Echter is mij nu expliciet gevraagd om het nog even stil te houden bij m'n huidige werkgever. Wat jij aangeeft zou voor mij wel de droom situatie zijn; Dat ik in goed overleg al tot een oplossing ben gekomen. Mocht dit niet zo aflopen heb ik denk ik een groter probleem. Dan heb ik én het verpest voor m'n nieuwe baas én het verpest bij m'n huidige baas. Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee hoe m'n huidige baas zou reageren, kan beide kanten op gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
[...]

Volgens mij kan je het beste eerlijk zijn naar je werkgever en open kaart spelen. Geef in een gesprek met je manager aan dat je geen plezier hebt in je werk en ongelukkig bent in je huidige functie
Niet om voorbij te gaan aan de hele opmerking ... maar mijn ervaring is het volgende
Een manager / HR-afdeling zijn er niet voor jou, maar voor het bedrijf.
Hoe meelevend, en meedenkend ze ook zijn, aangeven op 'officiele' momenten dat je niet gelukkig bent, en het "niet aankan" om jezelf te motiveren zal je nooit vooruit helpen.

Bij de eerst mogelijke 'issues' slaan ze je daar net zo hard mee om de oren.

* FreshMaker heeft ooit eens ergens aangegeven dat mijn attentie-span dat van een mug kan zijn ....
Bij het volgende functioneringsgesprek kwam dat keihard in mijn beoordeling
* werknemer heeft regelmatig de neiging om zich af te sluiten van zijn omgeving, en daarbij zijn functie over het hoofd te zien.

Na een periode waarin MIJN klanttevredenheids niveau op de hoogste stand stond ( 3e periode in rij ), en er geen externe klachten waren ontvangen.
Dus mijn 'grapje' tijdens een gesprekje over een nieuwe procedure en dat die me niet lang zou boeien, kwam net zo hard terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:17

Stoney3K

Flatsehats!

FreshMaker schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 12:25:
[...]

Niet om voorbij te gaan aan de hele opmerking ... maar mijn ervaring is het volgende
Hoe meelevend, en meedenkend ze ook zijn, aangeven op 'officiele' momenten dat je niet gelukkig bent, en het "niet aankan" om jezelf te motiveren zal je nooit vooruit helpen.
HR is er natuurlijk net zo goed voor de werknemers. Als je een HR afdeling hebt die bewust zijn werknemers erbij loopt te naaien, dan is dat niet goed voor de sfeer op de werkvloer en uiteindelijk ook niet voor de productiviteit. Stel je hebt bijvoorbeeld een gigantisch strikte HR-manager dan draait dat er uiteindelijk op uit dat alle werknemers ook gaan regelneuken en de managers met allerlei suffe protocollen en stiptheidsacties om de oren gaan slaan, zoals echt om 17:00:00 precies het pand op slot draaien.

Als er dan een keertje moet worden overgewerkt dan zijn ze het ook zelf schuld dat iedereen 'nee' zegt. Behandel je je werknemers als gereedschappen, dan gaan ze zich ook zo gedragen.

[ Voor 3% gewijzigd door Stoney3K op 06-07-2018 13:52 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincedf
FreshMaker schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 12:25:
[...]

Ik heb besloten dat ik op dit moment niet bij HR ga aankloppen. Er heerst hier namelijk ook een redelijke 'naaicultuur'. Dus lijkt me niet verstandig op dit moment.
Ik wacht nu op bericht van nieuwe werkgever waarbij ik daarna hoogstwaarschijnlijk het gesprek met m'n baas aan moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincedf
[...]

Dit zou natuurlijk het beste zijn. Echter is nu expliciet gevraagd door de nieuwe werkgever om nog even m'n mond te houden op m'n huidige werk. Wanneer ik toch besluit met m'n baas te gaan zitten kan dit natuurlijk ook helemaal de andere kant op gaan en het helemaal verpesten, terwijl mij gevraagd was het nog even stil te houden. Daarnaast lijkt het mij persoonlijk ook niet verstandig al een gesprek aan te gaan hierover, zonder dat ik m'n nieuwe contract getekend heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincedf
Zojuist gesprek aangegaan met m'n leidinggevende.
Hierin aangegeven dat ik niet gelukkig ben in m'n werk en dat ik voor mezelf verder ga kijken naar een nieuwe baan. Hij was blij en respecteerde dat ik eerlijk was hierin, wel geschrokken natuurlijk.
Nu ook aangegeven bij m'n (bijna) nieuwe werkgever dat m'n huidige leidinggevende weet dat ik verder aan het kijken ben. Dit vergemakkelijkt de boel natuurlijk aardig veel.
Even afwachten nu wat het plan van m'n nieuwe werkgever wordt. Ik verwacht dat ik gewoon kan aangeven dat ik nieuw werk gevonden heb en denk niet dat het, nu ik eerlijk ben geweest, veel problemen zal opleveren.
Ik houd jullie op de hoogte hoe het afloopt. Nogmaals bedankt !

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vincedf
Laatste update:

Vandaag is dan toch alles rond.
Nieuw contract is getekend en ontslagbrief is ingeleverd.
Uiteindelijk zijn we met alle partijen rond de tafel gegaan en tot een compromis gekomen dat ik 1 oktober weg kan ook al heb ik 1 maand opzegtermijn. Mijn baas kon me niet eerder missen in verband met vakanties. Eerst wilde hij dit rekken tot 1 november, echter hier was m'n nieuwe werkgever en ik het niet mee eens. Probleem was dat m'n nieuwe werkgever mijn huidige baas gebeld had en gezegd dat zij geen actie ondernemen zonder zijn akkoord.. een beetje onderdanige houding als je het mij vraagt. Uiteraard moest mijn huidige baas hier lekker misbruik van maken door een houding aan te nemen van 'ik beslis of en wanneer jij weg mag'. Een beetje jammer. Gelukkig is alles nu rond en kan ik uitkijken naar m'n nieuwe job. Bedankt voor alle tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 21:21
Vincedf schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 15:25:
Laatste update:

Uiteindelijk zijn we met alle partijen rond de tafel gegaan en tot een compromis gekomen dat ik 1 oktober weg kan ook al heb ik 1 maand opzegtermijn. Mijn baas kon me niet eerder missen in verband met vakanties. Eerst wilde hij dit rekken tot 1 november, echter hier was m'n nieuwe werkgever en ik het niet mee eens. Probleem was dat m'n nieuwe werkgever mijn huidige baas gebeld had en gezegd dat zij geen actie ondernemen zonder zijn akkoord.. een beetje onderdanige houding als je het mij vraagt. Uiteraard moest mijn huidige baas hier lekker misbruik van maken door een houding aan te nemen van 'ik beslis of en wanneer jij weg mag'. Een beetje jammer. Gelukkig is alles nu rond en kan ik uitkijken naar m'n nieuwe job. Bedankt voor alle tips!
Mooi dat alles is uitgekomen zoals jij het graag wilde hebben! Die paar maandjes extra overleef je wel met het vooruitzicht op de nieuwe job :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
(...)
Uiteindelijk zijn we met alle partijen rond de tafel gegaan en tot een compromis gekomen dat ik 1 oktober weg kan ook al heb ik 1 maand opzegtermijn. Mijn baas kon me niet eerder missen in verband met vakanties. Eerst wilde hij dit rekken tot 1 november, echter hier was m'n nieuwe werkgever en ik het niet mee eens. Probleem was dat m'n nieuwe werkgever mijn huidige baas gebeld had en gezegd dat zij geen actie ondernemen zonder zijn akkoord.. een beetje onderdanige houding als je het mij vraagt.
Dat compromis moest er natuurlijk komen, je nieuwe baas had een zwakke onderhandelingspositie - hij kon zijn hele reputatie verliezen. Dus ook hier gold: de klant (je huidige baas) is koning.

Gefeliciteerd met je nieuwe baan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
Laatste update:

Gefeliciteerd, veel succes!
Free rider schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 01:13:
Dat compromis moest er natuurlijk komen, je nieuwe baas had een zwakke onderhandelingspositie
De oude baas had ook een zwakte in zijn positie: zijn werknemer heeft aangegeven weg te willen en hij heeft een opzegtermijn van 1 maand, maar de werkgever wilde hem ivm vakantie langer aanhouden.
In de huidige markt heb je in bijna iedere tak zó een andere baan. Voor TS natuurlijk niet meteen de ideale baan, misschien, maar TS zou wel makkelijk een maand later weg kunnen zijn. Weg is je vakantiebezetting.
Verder wilde de werkgever de relatie met de werknemer en leverancier ook niet onherstelbaar beschadigen, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo. P. Klepper
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-08 07:39
Wat Archie_T zegt. Speel open kaart naar je eigen werkgever over dat je het niet naar je zin hebt en je signalen hebt gekregen dat ze over jou ook niet helemaal tevreden zijn. Vervolgens zeg je dat het in beider belang is dat je contract niet wordt verlengd en dat je mogelijk al een andere baan hebt. Als daar positief op gereageerd wordt kun je de volgende stap nemen door te zeggen dat je nieuwe baan bij een leverancier van je huidige werkgever is maar in een totaal andere functie en kun je vragen of daar bezwaar tegen is. Die kans acht ik heel klein. Als er geen bezwaar is, kun je je nieuwe werkgever hierover informeren en een glas drinken op de goede afloop. Succes en laat even weten hoe het afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
daan! schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 12:36:
De oude baas had ook een zwakte in zijn positie: zijn werknemer heeft aangegeven weg te willen en hij heeft een opzegtermijn van 1 maand, maar de werkgever wilde hem ivm vakantie langer aanhouden.
Zoals ik eerder had aangegeven heeft de nieuwe baas een véél zwakkere onderhandelingspositie. Samengevat uit mijn eerste post:

Stel werknemer zegt, bekijk het maar ik ben over een maand weg:
1. Dan realiseert oude werkgever dat nieuwe werkgever wel een hele dure leverancier is. Immers, naast de facturen raak je ook je werknemers kwijt. Het werven van een vervanging bij een recruitment bureau kost al snel 30.000 Euro.
2. Oude werkgever wenst geen klant van nieuwe werkgever meer te zijn - welke werknemers zullen nog meer overstappen? Nieuwe werkgever raakt dus de omzet kwijt.
3. Oude werkgever communiceert dit voorval ook naar branchegenoten en andere bedrijven: "Als je zaken doet met <nieuwe werkgever>, reken er dan op dat je ook je beste werknemers kwijtraakt"
4. Veel andere klanten van nieuwe werkgever pikken dit op, en worden nerveus dat ook op hun personeel wordt gejaagd.
5. Een aantal klanten van nieuwe werkgever vertrekt...

Echt, die onderhandelingspositie van nieuwe werkgever was veel zwakker dan die van de oude werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
Free rider schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 14:26:
Zoals ik eerder had aangegeven heeft de nieuwe baas een véél zwakkere onderhandelingspositie. Samengevat uit mijn eerste post:
(verhaal)

Echt, die onderhandelingspositie van nieuwe werkgever was veel zwakker dan die van de oude werkgever.
Mooi uiteengezet, echter heb ik nergens aangegeven dat ik het met je oneens ben. Ik voeg alleen een extra overweging toe.
Pagina: 1