Een email aan je domein hangen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinP95
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-09 16:32
Goedemiddag tweakers,

Een tijdje geleden heb ik een domein met hosting aangeschaft. Bij dit pakket kreeg ik een email opslag van 1GB, maar dit bleek toch even te weinig zijn. Ik heb niet al te veel verstand van domeinen, maar ik heb een paar ideen.

Ik heb een aantal tutorials kunnen vinden waarin mensen gmail/outlook gebruiken om een eigen domein ermee te koppelen. Het kwam er wel op neer dat je zoveel euro per email account moest betalen.
Nu zat ik te denken dat ik even goed een eigen email server kan hosten (Raspberry pi met externe harde schijf). Vervolgens zou het mij logisch lijken dat ik mijn domein aan die email server kan hangen en op die manier meer dan genoeg opslag ruimte zou hebben.

Zoals ik eerder heb gezegd, heb ik niet veel kennis over domeinen en het zou erg gewaardeerd worden als iemand mij een beetje op weg kan helpen. Ik denk dat het opzetten van een eigen SMTP server wel moet lukken, maar of de rest te doen is... :p

Alvast bedankt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Op je domein hoef je niet zoveel te doen.
Zodra je een mailserver ingericht hebt moet je alleen de dns records aanpassen.
MX records aanpassen naar jouw eigen mailserver.
SPF record aanpassen\aanmaken.
DKIM Record aanpassen\aanmaken.

Verder zal het handig zijn om ook een spamfilter in te richten omdat de meeste email clients dit niet zelf doen. Waarom niet gewoon een Gsuite account aanmaken? Kost je €4,- p/m en je hebt alles direct voor elkaar, goede webmail, goede anti-spam, hoge uptime en geen gedoe.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik zou er niet aan beginnen.
Sommige internetproviders blokkeren uitgaande SMTP naar alles anders dan hun eigen servers of anders dan een bepaalde set voorgedefineerde servers (b.v. Outlook, Gmail, grotere webhosters, etc), wat vervelend kan zijn.
Daarbij staan de IP blokken van alle consumentenlijnen bij alle providers zo ongeveer op de blacklist van Spamhaus. Dus dat maakt het afleveren van e-mail al flink moeilijker.
Daarbij zijn er tegenwoordig allerlei extra anti-spam maatregelen waardoor b.v. Outlook/Livemail, Gmail en consorten niet zomaar e-mails accepteren als je die zelfde anti-spam maatregelen niet (of niet correct) implementeert. Denk aan SPF records, callback verification methoden en het verplicht beschikken over SSL certificaten (die ook nog eens als geschikt voor mail getagged zijn, wat een gratis LetsEncrypt certificaat b.v. niet is).

Je hebt er een hele kluif aan om het werkend te maken. Een SMTP servertje fixen is de moeite niet, mail daadwerkelijk bij het gewenste doel afleveren wel.
Doe je het niet goed, dan heb je regelmatig de melding dat men je mail niet ontvangen heeft.
En melding terug krijgen dat je geblokkeerd wordt is ook lang niet altijd aan de orde, dus das ook vervelend.

Als ik je een advies mag geven, dan zou het zijn om een SMTP relay te maken.
Gewoon je mail naar je server (pi) toe sturen en die stuurt het dan verder met een gewoon e-mail account waarmee je inlogt op de server van je webhoster.
Inkomend haal je gewoon op met een POP3 downloader of middels ETRN.

En ik ga er maar even vanuit dat je je mail gebruikt met meerdere apparaten. Zorg dat je de boel goed beveiligt, anders is je Pi binnen no-time een slaaf in een bot-net. Zet daar na pas poorten open zodat je client devices bij de mail kunnen komen van buitenaf.

[ Voor 7% gewijzigd door McKaamos op 04-07-2018 14:26 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinP95
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-09 16:32
McKaamos schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 14:16:
Je hebt er een hele kluif aan om het werkend te maken. Een SMTP servertje fixen is de moeite niet, mail daadwerkelijk bij het gewenste doel afleveren wel.
Doe je het niet goed, dan heb je regelmatig de melding dat men je mail niet ontvangen heeft.
En melding terug krijgen dat je geblokkeerd wordt is ook lang niet altijd aan de orde, dus das ook vervelend.
Nu je het zegt...
Ik heb vroeger wel eens een applicatie gemaakt die zowel als SMTP server speelde. Het idee was dat je een subject, message en een lijst van ontvangers kon invoeren. Vervolgens stelde je het aantal emails in wat je naar hun toe wou sturen. Nadat die helemaal klaar was kwam ik erachter dat bijna alle emails tegen gehouden werden, zelfs als je er maar eentje stuurde.
Axewi schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 14:11:
Waarom niet gewoon een Gsuite account aanmaken? Kost je €4,- p/m en je hebt alles direct voor elkaar, goede webmail, goede anti-spam, hoge uptime en geen gedoe.
Ik heb hier even in zitten kijken en dit lijkt me wellicht de makkelijkste oplossing. Die vier euro per maand kan er wel af en 30gb opslag moet wel voldoende zijn voorlopig.

Thanks beide voor de input! Ik ga toch maar eens naar oplossingen als Gsuite. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

robinP95 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 14:25:
[...]

Nu je het zegt...
Ik heb vroeger wel eens een applicatie gemaakt die zowel als SMTP server speelde. Het idee was dat je een subject, message en een lijst van ontvangers kon invoeren. Vervolgens stelde je het aantal emails in wat je naar hun toe wou sturen. Nadat die helemaal klaar was kwam ik erachter dat bijna alle emails tegen gehouden werden, zelfs als je er maar eentje stuurde.
Naja dat dus :P
En het wordt alleen maar strenger, want men is nog lang niet uitgevochten tegen spam.

Wat webapplicaties betreft zou ik t ook met een mailaccount bij je provider doen.
Gewoon mails klaarzetten en eens per X tijd even de mail naar buiten pushen via een mailaccount ipv zelf voor SMTP server te gaan spelen.

Dan is het meteen het pakkie an van je mailprovider. Wordt er dan iets geblokkeerd, dan kan je de helpdesk bellen.

Wil niet zeggen dat je het helemaal niet moet proberen trouwens. Het kan best een leerzame ervaring zijn om het werkend te maken.
Een provider vinden die SMTP niet blokkeert bestaat echt wel. Desnoods neem je een bedrijfsaccount. Da's vaak net zo duur als consumentenlijnen maar ex BTW, met het oog op ZZP'ers. En ja, bij sommige providers kan je dat ook gewoon als particulier krijgen (heb t zelf ook :) )
Je IP adres van de lijst af krijgen bij Spamhaus is ook best te doen. Kost even wat tijd, maar kán wel.
MX en SPF records goed zetten is ook best te doen, net als het verkrijgen van SSL certificaten voor mail.

Dat gezegd hebbende: doe het niet meteen voor je dagelijkse mail. De kennis en ervaring opdoen is best belangrijk.
Het verkeerd doen kan best lange blokkades tot gevolg hebben, maar als je het goed voor elkaar hebt, is het best betrouwbaar.
Ik heb hier even in zitten kijken en dit lijkt me wellicht de makkelijkste oplossing. Die vier euro per maand kan er wel af en 30gb opslag moet wel voldoende zijn voorlopig.

Thanks beide voor de input! Ik ga toch maar eens naar oplossingen als Gsuite. :)
Da's idd wel de snelste en meest betrouwbare optie.

Eventueel is mail wegzetten in een lokale mailbox ook nog een optie.
Gewoon in je mailclient op je PC alle afgehandelde en oude mail in een apparte box slepen.
As said, ik ga er vanuit dat je met meerdere clients (mobieltje, tablet, PC, etc) gebruik maakt van dezelfde mailbox. Afgezien van je lopende mail conversaties zal er vast genoeg mail zijn die je niet persé ook buitenshuis moet kunnen bekijken. Dat scheelt weer ruimte in de online mailbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-10 09:24
Het ontvangen van mail op je eigen server is best wel mogelijk hoor, zo moeilijk is dat niet. Uitgaand ligt het wat lastiger, omdat bv ziggo poort 25 uitgaand blokkeert. Mijn oplossing is om uitgaand via een relay host te doen. Dat kan die van ziggo zijn bijvoorbeeld. Een spf record is een fluitje van een cent, en DKIM komt wel mee van de relayhost.
Overigens gebruik ik wel de letsencrypt certificaten op mijn mail, nog nooit een probleem mee gehad. Ben wel benieuwd naar eventueel meer info daar over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

valkenier schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 16:41:
Het ontvangen van mail op je eigen server is best wel mogelijk hoor, zo moeilijk is dat niet. Uitgaand ligt het wat lastiger, omdat bv ziggo poort 25 uitgaand blokkeert. Mijn oplossing is om uitgaand via een relay host te doen. Dat kan die van ziggo zijn bijvoorbeeld. Een spf record is een fluitje van een cent, en DKIM komt wel mee van de relayhost.
Overigens gebruik ik wel de letsencrypt certificaten op mijn mail, nog nooit een probleem mee gehad. Ben wel benieuwd naar eventueel meer info daar over.
Dat stond letterlijk in de FAQ van LetsEncrypt.
Inmiddels is dat blijkbaar veranderd, samen met het feit dat ze inmiddels wildcard certs kunnen leveren en nog wat andere verbeteringen.

Medio 2016 was LetsEncrypt volgens de FAQ nog niet geschikt voor e-mail:
https://community.letsenc...not-valid-for-email/14039

Edit:
Certbot (de LetsEncrypt client) FAQ meld nog wel dat LE-certs niet voor mail en code signing zijn:
https://certbot.eff.org/f...gning-or-email-encryption

[ Voor 10% gewijzigd door McKaamos op 04-07-2018 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
robinP95 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 14:01:
Bij dit pakket kreeg ik een email opslag van 1GB, maar dit bleek toch even te weinig zijn.
Gewoon alles wissen wat niet relevant is.

Verder kan je natuurlijk ook je hosting upgraden met meer GB's.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-10 09:24
McKaamos schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 17:04:
[...]

Dat stond letterlijk in de FAQ van LetsEncrypt.
Inmiddels is dat blijkbaar veranderd, samen met het feit dat ze inmiddels wildcard certs kunnen leveren en nog wat andere verbeteringen.

Medio 2016 was LetsEncrypt volgens de FAQ nog niet geschikt voor e-mail:
https://community.letsenc...not-valid-for-email/14039

Edit:
Certbot (de LetsEncrypt client) FAQ meld nog wel dat LE-certs niet voor mail en code signing zijn:
https://certbot.eff.org/f...gning-or-email-encryption
Dankje, Maar als ik het goed lees wordt hier bedoeld dat de certificaten niet geschikt zijn voor encryptie van de mail zelf (zoals bijv PGP), maar wel geschikt voor Dovecot and Postfix als server, en daar gebruik ze ook voor. Gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

valkenier schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 21:38:
[...]

Dankje, Maar als ik het goed lees wordt hier bedoeld dat de certificaten niet geschikt zijn voor encryptie van de mail zelf (zoals bijv PGP), maar wel geschikt voor Dovecot and Postfix als server, en daar gebruik ze ook voor. Gaat prima.
Dat was eerder niet zo gespecificeerd door LetsEncrypt, maar het bleek inderdaad wel gewoon te werken voor server toepassingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Inderdaad Let's encrypt werkt prima voor een mailserver. Gebruik het hier zelf ook zonder problemen.

Maar als ik de TS zo lees zou ik sterk afraden zelf een mailserver te draaien. Een mailserver zelf goed inrichten vraagt namelijk echt wel veel kennis van zaken. Ga je domweg een howto doorwerken zonder het echt te snappen dan is een eigen mailserver een recept voor ellende.
Pagina: 1