Koop en huurcomplex - zonneschermen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1051667

Topicstarter
Beste Tweakers,

Inmiddels woon ik een jaar met mijn gezin in een mooie appartementencomplex waar zowel kopers en huurders in wonen.

Nu de warme weken eindelijk en feit zijn zie ik steeds meer gebeuren aan de straat zijde (balkons met 5 meter brede puien) wat zonweringen betreft.

Iets wat niet standaard op de woningen zit, dus je moet als huurder of koper zelf de investering doen.

Nu hebben ik en mijn vrouw netjes de VVE gevraagd naar de kleurstelling van de bak, profielen en doek. Het moet een grijswitte doek (uniform dus geen blokjes of strepen), en grijze bak en profiel zijn.

Met deze gegevens onder de arm hebben we een partij gevonden die netjes een knikarmscherm heeft geleverd en gemonteerd. Kosten, €1600,-

Nu zie ik dat steeds meer mensen dit doen maar met schijt aan de regeltjes. Witte bakken en profielen, oranje witte doeken, noem het maar op. Sommige spannen zelfs dekens over de balkons.

Het resultaat, geen gezicht, de regels worden niet nageleefd.

Nu voel ik me hierdoor op zn zachts uitgedrukt, genaaid.

Ik kon ook een knikarmscherm vinden op Marktplaats voor een honderdje of 3 en laten monteren voor 100 euro. Restant van de investering kon dus lekker op de spaar blijven.

Zelf zit ik te denken om de VVE te vragen om de bewoners in gebreke te stellen en ze een korte termijn te geven om de schermen te verwijderen en dekens te verbieden, en gebruik aan te pakken. Als dit niet snel wordt gedaan door te VVE, wil ik ze in gebreke stellen en het bedrag wat ik heb vergooid in te houden bij de maandelijkse contributies. Want als anderen het niet doen, waarom zou ik het dan doen?

Graag wil ik eventuele Tweakers om advies vragen voordat ik contact opneem met de VVE.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
In plaats van meteen in de aanval zou je ook de vraag open bij de VVE kunnen neerleggen waarom er regels zijn voor kleur/type/ect... zoneschermen en die niet worden gehandhaafd ?

Daarnaast, wat staat er precies in het regelement ?
Als daarin niets is opgenomen kun je denk ik weinig beginnen, en ben je zelf misschien (te) braaf geweest.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:53

Reptile209

- gers -

Heeft de VvE ergens een 'bewonersreglement' oid waarin de eisen aan zonweringen (en schotels, plantenbakken en vlaggen bijvoorbeeld) in zijn vastgelegd? Of hebben ze dat alleen als reactie op jouw vraag op papier gezet? Indien het eerste, zou ik ze gewoon aanspreken om de regels te handhaven. Indien het tweede, dan heb je geen poot om op te staan. Dan zou je wel in een volgende VvE vergadering kunnen vragen om deze regels ter stemming te brengen, maar dat gaat niks meer veranderen aan mensen die al wat hebben hangen.

Edit:
oh, en wat betreft geld terug krijgen: dat kan je wel schudden denk ik. Je hebt je gewoon netjes aan de regels gehouden en daarvoor betaald wat het kostte. Vergelijk het met een auto: je krijgt ook geen geld van het CJIB als je je netjes aan de snelheid houdt en voor rood stopt, ook al ben je daardoor langer onderweg. Dat anderen je links en rechts voorbij scheuren, is daar geen argument voor. :) Maar dat gezegd hebbend: als ze niet willen of kunnen handhaven kan je het altijd proberen (op het risico dat je mot met al je buren krijgt omdat je de pot plundert) ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Reptile209 op 04-07-2018 13:35 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Je mag de vve vragen om te handhaven, maar dat kunnen ze alleen als die eisen ook ergens keihard in de splitsingakte/statuten/huisregels staan.
En dan nog moet het bestuur daar maar net zijn tijd en energie in willen steken. Denk je eens in hoeveel werk dat is: eerst uitzoeken wat de regels zijn, uitzoeken en controleren wie afwijkt, brief sturen, nog een brief sturen(aangetekend) beetje dreigen, rechtszaak aanspannen, en dan maar hopen dat je die wint.
(Want als een bewoner een brief krijgt: “je net opgehangen zonnescherm van €300,— moet er af en kan je weggooien, je moet een nieuwe van €1400 kopen”... dan denk je toch niet dat die dat zonder slag of stoot doet?)
Tenzij iemand in het bestuur van je VVE zich er zelf ook aan ergert, kan je het vergeten.

Kosten inhouden van je huur/servicekosfen is kansloos, niet voorstellen: je wordt niet serieus genomen.

Bron: ik zit in een bestuur van een vve van 120 appartementen.

[ Voor 13% gewijzigd door Illusion op 04-07-2018 13:44 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In de splitsingsreglement staat dat zonweringen voor de eigenaar zijn. Kan me niet voorstellen dat dit anders is voor eventuele huurders. Daarnaast staat in het huishoudelijk reglement:

Dat ze alleen mogen worden aangebracht op de manier zoals afgestemd op de vergadering van eigenaren:

En dat is, zoals door de vve contactpersoon:

Er zijn vanuit de VvE voorwaarden gesteld aan zonneschermen:

- Zonwering type: Markisolette voor ramen en knikarm tpv puien
- Kleur doek: wit-grijs
- Kleur profielen en bak: RAL 7015 (als kozijnen)”

E.e.a staat vast. Nu vragen voor handhaving?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1051667 op 04-07-2018 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-05 23:30
Lijkt mij wel de logische route ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Je zal nog even bewijs moeten opvragen dat dit vaststaat: bijvoorbeeld in de notulen van een vergadering.
Daarna kan je vragen om handhaving, eerst gewoon direct aan de vve, en anders (tijdig!) aandragen als agendapunt voor de volgende alv.
Als deze eisen alleen in de notulen van een vergadering staan, heeft het bestuur nog wel een dingetje, want hoe hebben zij alle nieuwe kopers ná de betreffende vergadering hiervan op de hoogte gesteld?

Voor de huurders is het mogelijk een heel ander verhaal. Van wie huren die? Is de verhuurder een lid van de vve, en dus gebonden aan de besluiten van de vve?
Als dat één verhuurder(woningcorporatie?) is, die alle appartementen verhuurt, dan heeft die enorm veel stemrecht bij de alv. En kan dus je verzoek tot handhaving makkelijk wegstemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Illusion schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 14:00:
Je zal nog even bewijs moeten opvragen dat dit vaststaat: bijvoorbeeld in de notulen van een vergadering.
Daarna kan je vragen om handhaving, eerst gewoon direct aan de vve, en anders (tijdig!) aandragen als agendapunt voor de volgende alv.
Als deze eisen alleen in de notulen van een vergadering staan, heeft het bestuur nog wel een dingetje, want hoe hebben zij alle nieuwe kopers ná de betreffende vergadering hiervan op de hoogte gesteld?

Voor de huurders is het mogelijk een heel ander verhaal. Van wie huren die? Is de verhuurder een lid van de vve, en dus gebonden aan de besluiten van de vve?
Als dat één verhuurder(woningcorporatie?) is, die alle appartementen verhuurt, dan heeft die enorm veel stemrecht bij de alv. En kan dus je verzoek tot handhaving makkelijk wegstemmen
De verhuurder is Woonbron, het was eerst een huurcomplex waar nu over wordt gegaan tot verkoop.

Uiteindelijk maak ik uit je verhaal op dat het lang leven de bureaucratie is, en als puntje bij paaltje komt wat betreft handhaving kan je beter een stuk schorem zijn die schijt heeft aan gestelde regels.

Ik ga vandaag bellen en het als agendapunt opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Nou ja... Het is niet zozeer bureaucratie, maar de kans dat bewoners niet meewerken is gewoon danig aanwezig. Want dat kost ze tijd en geld, waar ze niks voor terugkrijgen. (behalve een andere kleur zonnescherm)

Wat wil je dat het bestuur doet? De voordeur openbreken en 2 bouwvakkers naar binnen sturen om het scherm te verwijderen?
Dat zal een mooi topic worden hier.

Als er Echt gehandhaafd moet worden, dan zal je toch echt naar een rechter moeten. Die kan je dan (afhankelijk van de statuten) dwingen dat scherm te verwijderen, of de VVE het recht geven om bijvoorbeeld het hele appartement te onteigenen. Maar dan moeten er wel de nodige dingen duidelijk vaststaan, en de nodige aangetekende brieven verstuurd worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:33
Gaat het nog steeds over zonnewering van een verkeerde kleur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericwhar
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:08
Vaak staat er ook in het reglement wat een eventueel boete bedrag is.

Vervolgens moet de VVE bewoners tijd geven om het zonnescherm te vervangen voor de juiste. Zo niet kan elk maand een boete opgelegd worden. Hier hoeft dan geen rechter aan te pas te komen.

Echter kan in een vergadering gestemd worden dat de verschillende kleuren schermen toch mogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Wij hebben de hele regel qua kleuren gewoon laten vallen binnen de VvE. Juist om dit gezeur te voorkomen.

Ik haal alleen niet uit je post of de eis voor kleuren in het splitsingsreglement staat of alleen in de huisregels. Zeker als je met huurders zit, zoals wij hier ook, dan kan het zijn dat als de huisregels veranderen die niet altijd voor iedereen veranderen maar alleen voor nieuwe huurders.

Huisregels kunnen een keer veranderen en stel dat je er een keer een groep tussen hebt zitten die het voor elkaar krijgt om de kleur van het doek te veranderen in een vergadering. Wat ga je precies eisen dan? Dat iedereen zijn doek gaat vervangen?

Bij ons was de redenering vrij simpel, zolang er iets aan de gevel word gehangen waar je zelf zorg voor draagt, zelf betaald en zelf onderhoud aan pleegt mag je zelf de kleur bepalen. Dat geld dus niet voor schotels en dat soort onzin. Die mogen sowieso al niet. En zodra het valt onder gezamenlijk onderhoud waar we allemaal aan betalen, zoals kozijnen, dan is er maar 1 kleur mogelijk.
ericwhar schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 16:43:

Echter kan in een vergadering gestemd worden dat de verschillende kleuren schermen toch mogen
Precies. Dat kan gewoon aangebracht worden in een vergadering en al die mensen die dan hun doek moeten gaan vervangen verenigen zich, vormen een meerderheid en dan mag het uiteindelijk toch.

Verspilde energie wat mij betreft om het tegen te gaan. Vraag gewoon om duidelijkheid in de volgende vergadering en laat het aanpassen.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 04-07-2018 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het is lullig voor je dat je €1200,- verspild hebt maar dit gevecht ga je ws. niet winnen.
Tenzij je zeer veel geduld hebt en goed bent in lobbyen.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-05 13:38
Wellicht niet van toepassing op jouw situatie, maar bij ons nieuwbouw appartement worden er vanuit de architect eisen gesteld aan de zonwering. En dat zal ook streng worden nageleefd door de VvE.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Malfunctions schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 19:25:
Wellicht niet van toepassing op jouw situatie, maar bij ons nieuwbouw appartement worden er vanuit de architect eisen gesteld aan de zonwering. En dat zal ook streng worden nageleefd door de VvE.
Heb je het topic wel gelezen? Die eisen zijn hier ook alleen de naleving door VvE is ingewikkeld.

Als VvE bestuur zijn je middelen beperkt, de logische route is om boete op te gaan leggen en in volgende vergadering te bespreken. Innen van boetes is ook nog ingewikkeld.

[ Voor 3% gewijzigd door Sethro op 04-07-2018 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-05 13:38
Sethro schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 19:39:
[...]

Heb je het topic wel gelezen? Die eisen zijn hier ook alleen de naleving door VvE is ingewikkeld.

Als VvE bestuur zijn je middelen beperkt, de logische route is om boete op te gaan leggen en in volgende vergadering te bespreken. Innen van boetes is ook nog ingewikkeld.
Jazeker, alleen probeerde ik aan te geven dat in ons geval de bewoners bij niet-naleven niet enkel een boete kunnen krijgen vanuit de VvE, maar dat ook de architect grond heeft om schadevergoeding te vorderen. :)

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:11

BCC

Malfunctions schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 19:43:
[...]

Jazeker, alleen probeerde ik aan te geven dat in ons geval de bewoners bij niet-naleven niet enkel een boete kunnen krijgen vanuit de VvE, maar dat ook de architect grond heeft om schadevergoeding te vorderen. :)
Dat vind ik dan weer te ver gaan.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Nu online

Illusion

(the art of)

BCC schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 19:48:
[...]

Dat vind ik dan weer te ver gaan.
Ik ook, maar helaas. De architect heeft ook nadat het gebouw voltooid is nog heel veel macht omdat zijn "naam" eraan hangt. Voorbeelden:
https://www.brandveilig.c...rchitect-verbouwing-48995
https://www.volkskrant.nl...ect-vernietigen~be313935/
https://www.parool.nl/ams...nnen-verbouwing~a4392857/

En nog vele anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:26
Anoniem: 1051667 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 14:21:
De verhuurder is Woonbron, het was eerst een huurcomplex waar nu over wordt gegaan tot verkoop.

Uiteindelijk maak ik uit je verhaal op dat het lang leven de bureaucratie is, en als puntje bij paaltje komt wat betreft handhaving kan je beter een stuk schorem zijn die schijt heeft aan gestelde regels.

Ik ga vandaag bellen en het als agendapunt opgeven.
Hoeveel stemrecht heeft Woonbron nog? En stel de VVE (diegene met wie je gemaild hebt) eerst maar eens de vraag waarom jij bent geadviseerd die bepaalde kleur doek te nemen en je tegelijkertijd ziet dat er een wildgroei van kleuren ontstaat op de gevels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Juup schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 17:59:
Het is lullig voor je dat je €1200,- verspild hebt maar dit gevecht ga je ws. niet winnen.
Tenzij je zeer veel geduld hebt en goed bent in lobbyen.
Dit dus.

Het spul zit er nu op. Je kan heel moeilijk gaan doen of het er gewoon lekker bij laten zitten. Er zijn genoeg dingen waarbij het nuttig is achteraf toch actie te ondernemen, maar dit lijkt mij niet zo'n geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 16:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik zou het gewoon aankaarten bij de VVE.

Waarschijnlijk verandert er niets meer aan de (verkeerde) schermen die al geplaatst zijn, maar kunnen de regels verduidelijkt en beter gecommuniceerd gaan worden door de VVE. Dit zorgt ervoor dat bij nieuwe plaatsingen wel aan de regels voldaan wordt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinmi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
Was jij de eerste die een dergelijke scherm heeft laten aanbrengen of hingen er al schermen in verschillende kleuren?

From DEC to Dragon.

Pagina: 1