Mijn vakantie komt er vrij snel aan en ik werd er aan herinnerd dat ik weer mooie foto's ga maken van prachtige natuur die ik tegen ga komen.
Echter heb ik al een tijd het gevoel dat ik mijn camera liever niet meer meeneem omdat hij vrij fors en zwaar is en ik toch wel hou van lichte bepakking en zo min mogelijk spullen mee op vakantie.
Ik heb nu:
Wat wil ik er mee doen?
Ik fotografeer voornamelijk landschappen. Ik heb een goed statief en kop en gebruik dit vaak om long (30s) exposures te maken. Maar omdat wandelingen in de bergen vaak al zwaar genoeg zijn wil ik deze meestal in de auto laten liggen en zo licht mogelijk reizen.
Omdat ik voornamelijk op reis landschappen fotografeer heb ik geen behoefte aan de meest snelle camera, burst speeds, flitsers ed.
Ik gebruik bijna altijd natuurlijk licht, 1/200 tot 30s sluitertijden en op mijn 7d tot max 800 iso. Daarnaast vind ik scherpte ook belangrijk.
Beeldkwaliteit is dus na klein en licht mijn grootste eis.
Belangrijke eisen:
Beide compact camera's komen goed uit de test maar zijn compactcamera's en ik vrees voor teveel compromis in beeldkwaliteit.
Is dat nog steeds de juiste keuze of kunnen jullie mij iets beters/anders aanraden?
Edit: Kleine aanvullingen en eigen onderzoek
Echter heb ik al een tijd het gevoel dat ik mijn camera liever niet meer meeneem omdat hij vrij fors en zwaar is en ik toch wel hou van lichte bepakking en zo min mogelijk spullen mee op vakantie.
Ik heb nu:
- Canon 7d mark I
- Canon 17-40mm f4 L (ongv 28-75mm op de crop sensor)
- Lens cap EW-83J (geschikt voor deze lens en sensor combinatie)
Wat wil ik er mee doen?
Ik fotografeer voornamelijk landschappen. Ik heb een goed statief en kop en gebruik dit vaak om long (30s) exposures te maken. Maar omdat wandelingen in de bergen vaak al zwaar genoeg zijn wil ik deze meestal in de auto laten liggen en zo licht mogelijk reizen.
Omdat ik voornamelijk op reis landschappen fotografeer heb ik geen behoefte aan de meest snelle camera, burst speeds, flitsers ed.
Ik gebruik bijna altijd natuurlijk licht, 1/200 tot 30s sluitertijden en op mijn 7d tot max 800 iso. Daarnaast vind ik scherpte ook belangrijk.
Beeldkwaliteit is dus na klein en licht mijn grootste eis.
Belangrijke eisen:
- max 800
- zo klein en licht mogelijk
- volledig manual in te stellen
- long exposures (tenminste 20 of 30 seconden)
- soortgelijk optisch bereik, maar net iets meer zoom mag er wel bij
- scherm goed af te lezen
- RAW
- verwisselbare batterij of goede batterijduur
- verwisselbare geheugen kaartjes
- scherpte
- beeldkwaliteit
- stabilisatie in lens of body is geen eis maar wel heel fijn
- Op standaard statief te monteren
- viewfinder, dat vind ik niet lekker werken op kleine camera's
- verwisselbare lenzen - Dit hoeft van mij niet perse, mijn 17-40 op crop sensor is perfect in bereik.
- video, microfoon etc
- wifi, gps etc
- 10000 megapixel
- 1000000000 iso
- flitser
- sportstand of andere super snelle handeling vereisende functies
- Sony A6300 + kitlens (Net te duur maar goede reviews)
- Sony A6000 + kitlens (Binnen budget en goede reviews maar al 4,5 jaar oud model)
- Sony Cyber-shot RX100 IV (compact camera met goede reviews en net binnen budget)
- Panasonic Lumix DMC-LX15 (compact camera met goede reviews en ruim binnen budget)
- Sony Cyber-shot RX100 III (compact camera met goede reviews en ruim binnen budget)
Beide compact camera's komen goed uit de test maar zijn compactcamera's en ik vrees voor teveel compromis in beeldkwaliteit.
Is dat nog steeds de juiste keuze of kunnen jullie mij iets beters/anders aanraden?
Edit: Kleine aanvullingen en eigen onderzoek
[ Voor 11% gewijzigd door Krahk op 04-07-2018 13:12 ]