Check alle Γ©chte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen Γ©chte deals zien

PC blijft opstarten als hij recht overeind staat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jhwinkler
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-10 01:32
Mijn PC, een zelfbouw bigtower, heeft sinds enige tijd dat hij eventjes start maar nog voordat het besturingssysteem kan worden geladen slaat hij af en begint het opnieuw.
Dit doet hij niet als ik er een blokje onderzet waardoor hij zijdelings een beetje gekanteld staat. Het lijkt mij dat er twee mogelijkheden zijn, iets met het moederbord zoals een breukje waar je bij kantelen geen last van hebt,
of iets met de voeding. Ik weet te weinig van voedingen of dit kan.
Het is niet zo dat door kantelen een processorfan of zo niet geblokkeerd wordt waar dat wel rechtop gebeurt.
Voordat ik het hele zaakje uit elkaar ga slopen, ik heb ook geen reservevoeding of moederbord liggen, de algemene vraag of iemand weet wat het meest waarschijnlijke is, en of ik misschien iets simpels over het hoofd zien.

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als een kanteling van enkele graden beter/ander gedrag oplevert, vraag ik me af of we dit op een forum getroubleshoot krijgen.

Je geeft al aan geen onderdelen te hebben dus mijn meest logische idee zou zijn om het spul bij een beetje computerwinkel in de buurt in te leveren voor een analyse (en niet direct een reparatie).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
jhwinkler schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 11:51:
Het lijkt mij dat er twee mogelijkheden zijn, iets met het moederbord zoals een breukje waar je bij kantelen geen last van hebt,
of iets met de voeding.
Optie 3: een probleem met bijv. (het kabeltje van) de power- of resetknop.

Dit is eenvoudig te testen: je haalt de bijbehorende stekkertjes los van het moederbord en kijkt of het probleem is opgelost.

Ik zou beginnen met die van de resetknop.

Als je het stekkertje van de powerbutton loshaalt, zul je zelf de pinnetjes op het moederbord even (voorzichtig) moeten doorverbinden met bijv. de punt van een kleine schroevendraaier om de PC op te starten.

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-11 15:51
Ik zou m gewoon uit elkaar halen en met zo min mogelijk componenten testen, vervolgens steeds zaken toevoegen totdat je het weet.

Dit moet haast wel een losse connector/kabelbreuk/kortsluiting zijn.
Volgorde (naar mijn mening):
1: mobo ram cpu voeding (booten door PWR+/- te kortsluiten)
2: opslag
3: kast
4: gpu
5: diskdrive/usb apparaten, audio en weet ik wat voor randapparatuur.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-11 09:50
Long shot, maar controleer ook of een eventuele koeltoeren op de CPU wel echt goed vast zit. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de koeler door het gewicht aan je socket / CPU "trekt" op het moment dat de case rechtop staat.

• [eXodus]
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-11 11:12
Inderdaad zoals hierboven aangegeven testen met zo min mogelijk componenten.

Weet niet of je een zware cpu koeling hebt, maar als die niet helemaal lekker vast zit zou deze ook "los" kunnen komen van de cpu, of je mobo krom hebben getrokken.

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Het zou van alles kunnen zijn, een losse HDD/SSD kabel of een losse voedingskabel (24 pins/cpu)

Zoals @shadvet zegt: eventjes alles buiten de case halen en kijken of alles dan nog werkt.

Zou ook handig zijn als TS @jhwinkler je specs post.

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

• jhwinkler
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-10 01:32
Allen bedankt voor het meedenken, dit geeft mij voldoende suggesties om mee aan de gang te gaan. Ik kom er toch niet onderuit om alle uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten.

Ik moet nog eens leren hoe je dit netjes onderaan de mail toegevoegd krijg maar mijn specs zijn: G4400 / Gigabyte B150M-D3H-CF / Crucial DDR4 2x4GB / MX-300 128GB + 3GB WD30EFRX-68EUZN0 + 4GB ST4000DM004-2CV104 / HL-DT-ST DVD-RAM GH22LS30 / onboard video / Voeding Be Quiet type onbekend, ik denk 300 of 350 Watt / Kast noname Bigtower uit vorige eeuw
Pagina: 1