Verzwaren van 1x35A naar 3x25A

Pagina: 1
Acties:

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:24
Ik krijg een nieuwbouwhuis waarbij ik te laat echt ben gaan na denken over de meterkast en aansluiting.
Wij krijgen 1x35A, nu krijgen wij ook een gasaansluiting (als één van de laatste in nederland geloof ik) dus initiëel hebben we ook niet heel veel kracht nodig voor koken e.d.

Maar met oog op de toekomst wil ik wel kijken of het mogelijk is op termijn over te stappen van gas koken naar elektrisch koken. Hiervoor moet ik denk ik wel over op 3x25 als ik ook nog wasmachines en ovens e.d. wil kunnen gebruiken.

Kan iemand een simpele indicatie geven van de kosten voor de kosten van overstappen van 1x35 naar 3x25A door een erkend elektricien (er van uitgaande dat er geen nieuwe kabels e.d. getrokken hoeven te worden).

• Amafi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-08 22:48

Amafi

Amafi

jasperdeman schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:26:
Ik krijg een nieuwbouwhuis waarbij ik te laat echt ben gaan na denken over de meterkast en aansluiting.
Wij krijgen 1x35A, nu krijgen wij ook een gasaansluiting (als één van de laatste in nederland geloof ik) dus initiëel hebben we ook niet heel veel kracht nodig voor koken e.d.

Maar met oog op de toekomst wil ik wel kijken of het mogelijk is op termijn over te stappen van gas koken naar elektrisch koken. Hiervoor moet ik denk ik wel over op 3x25 als ik ook nog wasmachines en ovens e.d. wil kunnen gebruiken.

Kan iemand een simpele indicatie geven van de kosten voor de kosten van overstappen van 1x35 naar 3x25A door een erkend elektricien (er van uitgaande dat er geen nieuwe kabels e.d. getrokken hoeven te worden).
Ik zou zeggen hijack dit topic niet en google even.
Kostte mij ook 10 hele seconden op google:
https://www.liander.nl/co...n/tarieven2018/?ref=15701

• jasperdeman
Amafi schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:32:
[...]

Ik zou zeggen hijack dit topic niet en google even.
Kostte mij ook 10 hele seconden op google:
https://www.liander.nl/co...n/tarieven2018/?ref=15701
Bedankt voor de link. Dat is informatief, maar geen compleet antwoord op mijn vraag, dit is alleen het verzwaren door de netbeheerder. Daarnaast moet (geloof ik) ook de meterkast vervangen/aangepast worden, en die kosten zou ik graag willen weten.
Nu zou ik een offerte kunnen uitvragen, maar aangezien ik nu vooral in een hypothetische fase zit leek me dat wat overdreven en bleken hier mensen met ervaring te zitten.

Excuses als ik de topic kaapte. Dat idee had ik niet, aangezien het nagenoeg dezelfde vraag betreft. Er was al opgemerkt dit beter aan professionals over te laten doen, daarom de vervolg vraag mijnerzijds.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Half dagje werk a 55.- per uur voor enkel het herverdelen van de bestaande kast.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:24
Plus wellicht een 4 polige hoofdschakelaar of aardlek, €75.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:33
En 3-fase naar keuken en evt plek voor PV omvormer, warmtepomp, etc. Bij nieuwbouw doe je dat liever direct of hebt buizen van de juiste diameter voorbereid liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 11-07-2018 11:25 ]

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:21

Bezulba

Formerly known as Eendje

Dump je vraag op werkspot, goed uitgelegt, krijg je verschillende offertes en dan weet je ongeveer wat het gaat kosten.

blup

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:33

Bob

Dat wordt dan driefase ster (met N) of driehoek (zonder N) ?

Zonder N moet je toch wel opletten welke kookplaat je neemt. Ik heb bij ons nadien pas gezien dat in theorie een van mijn fasen overbelast wordt als de kookplaat op 100 % vermogen zit. Dan trekt die 27 A op een bepaalde fase. Staat nergens in de specs, moet je zelf uitrekenen ... In mijn geval zijn het twee circuits van 16 A , dat kan je niet efficient aansluiten op een 3-fasen ster aansluiting.

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-12 21:09
Indicatie van de kast is wat lastig te geven zonder te weten hoe deze is uitgelegd. Zaken als een nieuwe aardlekschakelaar kunnen de prijs snel opdrijven. Er zijn ook meterkasten die standaard als 3 fasen kast zijn uitgevoerd met koppelblokjes onder de hoofdschakelaar als je toch 1 fase wilt.

Onderschat niet wat je allemaal kan afnemen met 1x35 (Krijg je niet 1x 40? 35a is smeltzekering en 40 automaat). Meestal kom je pas in de knel als je all electric gaat.

Ongeacht de werkzaamheden zou je niet hoger dan 500,- moeten uitkomen.

-

• jasperdeman
Dank jullie wel voor de reacties, hier mee kan ik voorlopig wel mee uit de voeten.

Loze leidingen liggen er al, richting keuken voor eventuele elektra-kookplaat.

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
markje1 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 13:17:

Onderschat niet wat je allemaal kan afnemen met 1x35 (Krijg je niet 1x 40? 35a is smeltzekering en 40 automaat). Meestal kom je pas in de knel als je all electric gaat.
Dit.

[ Voor 52% gewijzigd door 50Miles op 11-07-2018 21:59 ]

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13-12 19:58
Weet je zeker dat je 1x 35A krijgt? Wij zijn afgelopen februari opgeleverd met 3x 25A. Wellicht wel bij een andere netbeheerder? Wij zitten bij Stedin.

1x 35A is eigenlijk alleen een nadeel als je een 3-fase (10kW) inductieplaat wil. Zolang je bij 2-fase blijft voldoet een hoofdaansluiting van 1x 35A.

Los van het koken kan het bij 1x 35A handig zijn dat je meer zonnepanelen op 1 groep kunt aansluiten. Ik ben hierin beperkt door een 16A zekering en daardoor dus maximaal 3680W teruglevering. Met een 20A zekering in de meterkast kun je alweer naar 4600W. Bij 3x 25A kun je kiezen voor een 3-fase omvormer maar die zijn uiteraard ook weer duurder.

1x 35A hoeft dus helemaal geen probleem te zijn :)

Verwijderd

Je kan toch gewoon een 2x230 kookgroep plaatsen in je 1 fase meterkast. Daarvoor is dit uitgevonden omdat niet iedereen 3 fase in huis heeft. Je hoofdzekering ploft er dan niet zomaar uit.

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:11

Typhone

Who Dares Wins

Bezulba schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 11:53:
Dump je vraag op werkspot, goed uitgelegt, krijg je verschillende offertes en dan weet je ongeveer wat het gaat kosten.
Daar komt geen elektriciën voor. Dat komt de netbeheerder zelf doen.
Kosten bij ons 3 jaar geleden waren circa 270 euro.
Wij gingen van 1x35 naar 3x25.

Let er wel op dat je aan de eisen voldoet van die lui. Als er ook maar iets in de meterkast niet goed is of in de weg staat nakken ze hem en moet je nieuwe afspraak maken.

[ Voor 22% gewijzigd door Typhone op 16-07-2018 09:37 ]

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:21

Bezulba

Formerly known as Eendje

Typhone schreef op maandag 16 juli 2018 @ 09:36:
[...]

Daar komt geen elektriciën voor. Dat komt de netbeheerder zelf doen.
Kosten bij ons 3 jaar geleden waren circa 270 euro.
Wij gingen van 1x35 naar 3x25.

Let er wel op dat je aan de eisen voldoet van die lui. Als er ook maar iets in de meterkast niet goed is of in de weg staat nakken ze hem en moet je nieuwe afspraak maken.
mea culpa, je hebt helemaal gelijk, ik was in de war met een extra groep aanmaken voor 3 fasen.

blup

Pagina: 1