Acties:
  • 0 Henk 'm!

• destroye
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-10 14:41
Beste mede-tweakers,

Momenteel bezit ik een PC met daarin een reference RX480. Vanwege de temperatuur en het geluid wil ik naar een nieuwe videokaart. Vandaar dat ik wil gaan voor de 1060 6GB MSI Gaming X. Ik ga hiermee natuurlijk van een AMD kaart naar een Nvidea kaart.

Het vervangen van de videokaart moet mij denk ik wel lukken. Ik neem aan dat het gewoon de kaart uit de voeding halen is, daarna uit het PCI slot klikken en vervolgens de nieuwe kaart erin klikken. Moet ik verder nog iets doen met de software? Voordat ik de oude kaart eruit haal eerst de AMD software verwijderen of iets dergelijks?

Daarnaast lees ik dat het schadelijk kan zijn als ik gewoon met mijn handen de kaart aanraak. Moet ik hiervoor dan nog een anti statisch bandje kopen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-10 09:33

DirtyBird

Praktiserend denker

Waarschijnlijk heb je bij de eerste keer opstarten een resolutie om van te huilen. Het kan handig zijn om de nvidia driver installer vast te downloaden, maar het is niet noodzakelijk.

Wat betreft statische elektriciteit: als je van tevoren enige lading wegwerkt door bijvoorbeeld een verwarmingsbuis aan te raken hoef je je daar niet al teveel zorgen over te maken.
Zorg dat je geen kleffe handjes hebt en druk geen condensators krom ;)

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

Moet ik verder nog iets doen met de software? Voordat ik de oude kaart eruit haal eerst de AMD software verwijderen of iets dergelijks?
Eerst even op zoek naar DDU (Display Driver Uninstaller), ideale tool om oude drivers echt goed te verwijderen. De uninstall functie van AMD of nVidia zelf zijn meestal niet grondig genoeg en kan er nog 'restjes' achterblijven die soms voor problemen zorgen.

Wat ik zelf doe bij een videokaartwissel, wissel ik de kaart, start met de nieuwe kaart meteen op in safe-mode (iets lastiger om in te komen met Win8 en Win10), draai dan DDU, reboot, en installeer dan de nieuwe drivers.

Wel handig om de driver op voorhand gedownload (nog niet installeren) te hebben, anders zit je inderdaad met een 800x600 resolutie of iets dergelijks een poging te doen om een driver te vinden, en dat werkt niet fijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-10 19:35
Heb je een 4 of 8 GB RX480? Als het een 8GB is is het al een vrij minime upgrade om eerlijk te zijn.

XboxLive: Dave 130R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• destroye
Earzz schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 11:20:
Heb je een 4 of 8 GB RX480? Als het een 8GB is is het al een vrij minime upgrade om eerlijk te zijn.
Het is een 8 GB RX480. Ik ben inderdaad met je eens dat het een minime upgrade is. Probleem is alleen dat mijn kamer de hele middag en avond in de volle zon staat waardoor het warm wordt op deze kamer. Daarnaast heb ik de reference kaart die sowieso al hoge temperaturen haalt. Met dit weer bereikt deze met 1 monitor aangesloten al de 85 graden en dan kan je wel een custom fancurve maken maar dan wordt ik weer niet vrolijk van het geluid wat hij produceert.

Vandaar dat ik naar een 1060 met een goede koeler wil. Heb de komende weken vakantie en dan wil ik hiervan genieten en de komende tijd blijven de temperaturen hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:04
Als je een monitor met Freesync hebt kan je beter bij AMD blijven met een RX580. Heeft je monitor dat niet dan is een GTX 1060 ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
destroye schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 11:24:
[...]

Met dit weer bereikt deze met 1 monitor aangesloten al de 85 graden
Ok. Maar wat is nou het probleem dat je probeert op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Tja, vanaf dag 1 was al bekend dat de reference koeler een emmertje vol ruk is, dus waarom nu pas het lumineuze idee om daar wat aan te doen? Overigens is de 1060 6GB niet echt sneller dan de 480, soms zelfs langzamer. Ik zou dan eerder kijken naar een vervangende koeler of een 580 met niet-reference koeler. Heb je ook geen driver geklooi :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• destroye
mcDavid schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 11:30:
[...]

Ok. Maar wat is nou het probleem dat je probeert op te lossen?
Ik wil graag naar een setup met 2 schermen waarvan het tweede scherm (mijn monitor voor onder andere ook de PS4) een 4k scherm is en die wil ik gebruiken voor internet, YouTube dat soort dingen. Daarnaast is mijn huidige kaart al enorm warm bij 1 monitor setup en door de 1060 Gaming X heb ik een videokaart met een veel betere koeler en die bijna geen geluid produceert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:01
Je kan ook de koeler van je kaart vervangen en/of de airflow in je kast vervangen. Of een RX580 met goede koeler als vervanger kopen ;) kan je ook nog freesync gebruiken.
85 graden is overigens geen enorm gekke temperatuur voor een videokaart onder load.

Een 1060 is niet noemenswaardig stiller of koeler. Het verschil zit 'm echt in de koeler die op de kaart zit. Persoonlijk vind ik het vrij zonde, want je gaat upgraden zonder dat het echt iets oplevert. Zeker als je de boel op 4K gaat aansluiten, zoek dan misschien wat meer performance.
Er zijn ook RX 480's en RX 580's met een Gaming X koeler, als je per se voor het MSI-merkje wil betalen.

Een tweede monitor waarop je gewoon Chrome en Spotify open hebt gaat je kaart niet noemenswaardig warmer maken ofzoiets.

Hij is al genoemd, maar als je dit wil doen: DDU is de software die je moet gebruiken. Antistatische bandjes... zelf zorg ik dat ik eventjes een verwarmingsbuis aanraak om me van statische lading te ontdoen. Op eigen risico natuurlijk maar ik vind dat altijd erg overdreven.

Totaal out of the box gedacht: wat gaat deze "upgrade" je überhaupt kosten? Kijk voor de grap is wat een mobiele airco kost, dikke kans dat je daar deze zomer meer aan hebt 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door Richh op 04-07-2018 11:47 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Pagina: 1