[LCD TV]Samsung (Sharp) T-Con Bord controleren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-06 10:33
Hi Allemaal,

MIjn tv is ermee opgehouden, wel geluid geen beeld. een simpele google search leert dat de oplssing waarschijnlijk het vervangen van het T-con bordje is. Maar ik hoop dit met mijn multimeter te kunnen verifieren echter heb ik weinig kaas gegeten van de printjes in een TV. Het localiseren van het bord is al gelukt, 12 volt meet ik ook op de ingang maar verder heb ik geen idee hoe en wat te meten.

De vraag: Waar moet ik meten om te verifiëren dat dit bord kapot is?

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1761/43129690162_9ba6a507d4_k.jpg

Links naast de grote connector VIN 12v: op F100 meet ik aan beide kanten 12 volt, maar tot op heden is dat het enige waar ik aan durf te komen :)

gaat dus om een RUNTK5351TP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siebo
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-06 00:04
er zitten test punten op, zoals vgh vgl vcc3.3v , die kan je eens na meten.

Doet de verlichting het wel (backlight)?
je kan eens proberen met een zaklamp o.i.d. op het scherm te schijnen en kijken of je nog beeld ziet, zo ja dan werkt de backlight dus niet en is het geen t-con fout

[ Voor 58% gewijzigd door siebo op 03-07-2018 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
ga even proberen:

YouTube: Samsung LED TV T-CON RUNTK 5351TP Repair

de waardes in deze youtube video kan ik ook niet matchen, of de waardes zijn veel lager of gewoon 0

boven de gele stip op de foto zit een VGH en een VGL, dat gaat dan neem ik aan om de 2 soldeerpuntjes die er iets rechts onderzitten?

denk dat het gelukt is:

heb cirkels gezet meet op al de omcirkelde puntjes niks of 0.xx volt behalve op de blauwige die is 12.9 volt

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1782/41369876060_d44da0aecb_k.jpg

conclusie dat dit printje defect is?4

[ Voor 26% gewijzigd door Reloader op 03-07-2018 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siebo
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-06 00:04
De zekering f100 is goed begrijp ik . inderdaad meten op de soldeer puntjes. als je daar niks meet dan kan je volgens mij wel concluderen dat deze t-con defect is. meet je ook niks op de 3 grijze spoelen met opdruk 4r7 en 6r8 . die maken deel uit van een voedingje op de t-con en daar zou je wel een spanning op moeten meten als de t-con correct werkt

haal die 2 stekkers naar het paneel eens los en meet dan nog eens. Zou nog kunnen dat er sluiting in het lcd scherm zit maar waarschijnlijk niet . je weet nooit :)

[ Voor 18% gewijzigd door siebo op 03-07-2018 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackwolf40
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-06 16:57
geen beeld wel geluid en backlight kun je meestal wel zien branden het is gewoon de t-con board die stuk is het gaat om 1 bekende chip die vaak stuk gaat,of je vervangt de hele chip of je zoekt op e-bay een andere t-con board

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
siebo schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 22:36:
De zekering f100 is goed begrijp ik . inderdaad meten op de soldeer puntjes. als je daar niks meet dan kan je volgens mij wel concluderen dat deze t-con defect is. meet je ook niks op de 3 grijze spoelen met opdruk 4r7 en 6r8 . die maken deel uit van een voedingje op de t-con en daar zou je wel een spanning op moeten meten als de t-con correct werkt

haal die 2 stekkers naar het paneel eens los en meet dan nog eens. Zou nog kunnen dat er sluiting in het lcd scherm zit maar waarschijnlijk niet . je weet nooit :)
heb ik al gedaan, ook met 1 aangesloten kabel geen half beel. de F100 geeft 12.9 aan een kant en 0.4 aan de andere dus dat lijkt me sowieso al defect. de spoelen krijg ik geen waarde gemeten.

Toch maar een t-con bestellen dan maar :) dank voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:19

World Citizen

FreeReef.nl

T-Con plaatjes van Samsung zijn echt een drama. Ik zou er verbaast van staan als het dat niet is. Menig Samsung TV's heb ik daar op onderuit zien gaan. Als hij er niet helemaal mee ophoud ,dan is het wel de helft van het beeld.

Ik hoor graag of het vervangen daarvan de oplossing was.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reloader
World Citizen schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 21:07:
T-Con plaatjes van Samsung zijn echt een drama. Ik zou er verbaast van staan als het dat niet is. Menig Samsung TV's heb ik daar op onderuit zien gaan. Als hij er niet helemaal mee ophoud ,dan is het wel de helft van het beeld.

Ik hoor graag of het vervangen daarvan de oplossing was.
probleem op gelost met een nieuw bordje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:19

World Citizen

FreeReef.nl

Nice!

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafox1980
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 15-05-2020
Hallo, ik heb ook een probleem met een t-con board.
ik heb er een kapotte zekering opzitten.
Nu denk ik dat er een probleem is met de display/driver board waardoor de zekering op t-con kapot is gegaan.
kan ik deze zekering gewoon vervangen en de tv aanzetten? ik wil de kabels naar driver board dan eerst loskoppelen van t-con zodat ik kan kijken of het probleem in de rechter of linker driver board zit.
Als de zekering pas doordbrand als ik 1 van de driver boards aansluit weet ik waar het probleem zit?

Of is er dan graag gevaar dat andere delen doorbranden
Pagina: 1