Kijk uit met eerlijk oversteken van marktplaats.nl

Pagina: 1
Acties:
  • 40.399 views

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• arjanvr
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-08 10:01
Gewoon een waarschuwing. Kijk uit met gelijk oversteken van marktplaats. Het platform die dat regelt zoekt helemaal niets uit. Omdat de verkoper te beroerd is geweest om het even aangetekend te versturen heeft Postnl het niet bij mij afgeleverd. Geen idee waar het wel is. Na wat heen en weer gemail krijg ik deze kansloze reactie van Online Betaalplatform onlinebetaalplatform.nl

"Wij hebben moeten besluiten om de verkoper uit te betalen.

De status wijst op aflevering op het juiste adres. Daarnaast geeft PostNL aan dat deze hier geen verder onderzoek naar kan doen omdat het pakket afgeleverd is.

Mocht u het hier niet mee eens zijn, dan raad ik u aan om contact op te nemen met PostNL. Zij zijn de enigen die u verder kunnen helpen betreffende de locatie van het pakket. Wij kunnen slechts constateren dat het pakket is afgeleverd."

Het is dus niet op het juiste adres afgeleverd en ik kan geen contact opnemen met postnl want ik ben geen verzender dus postnl gaat mij toch niet helpen.

Wat kan ik nog doen? Postnl bezorgd wel vaker pakketjes elders of zet het soms zelfs voor de deur :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
In je verhaal mis ik of je met de verkoper al overlegd hebt en of hij even contact kan opnemen met postnl?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Marktplaats is dus wel een wassen neus; de ontvanger is geen partij voor PostNL, dat is alleen de verzender. En als beide partijen niet overeenkomen om "verzekerd" te versturen en het pakket is "weg", dan wordt het een lastig verhaal.

- Marktplaats mag niet uitbetalen.
- Verkoper kan niet bewijzen dat koper iets heeft.
- PostNL zegt dat het is afgeleverd.

Iets met twee tegen één is wel gemeen maar dat is dus wel de werkelijkheid aangezien PostNL een "random handtekening" heeft (of niet) op een random adres van aflevering.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 00:32
Jij beschrijft precies de reden waarom ik dat gelijk oversteken niet accepteer als betaalwijze.

Ik heb geen zin in kopers die denken gratis te kunnen shoppen op marktplaats en dr geld proberen terug te krijgen door even simpel te stellen dat ze niet hebben ontvangen.. want die heb je er ook tussen zitten. Net als bij paypal.

Tracktrace geeft aan dat er geleverd of in ieder geval verzonden is. Daarmee heeft -vind ik- de verkoper gedaan wat ie moest doen bij verzenden.

Wel zou ik de verkoper erop aanspreken dat ie niet aangetekend heeft verstuurd, zoals afgesproken en om die reden geld terug vragen of verhaal halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Verkoper zegt dat postnl zegt dat het afgeleverd is. Ik kan niet bewijzen dat ik het niet ontvangen heb maar ik heb het iig niet en de tussenpartij zegt gewoon jammer dan, wij geloven postnl (want die doen altijd zo geweldig hun werk). En uiteindelijk heb ik niks. Hij had het gewoon voor die 1,80 euro aangetekend moeten versturen. Dat is niet besproken maar ik ga er vanuit dat men dat doet.. stom natuurlijk om daar vanuit te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wacht even, hij heeft wel een track&trace?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Ja, en dat staat gewoon op afgeleverd, maar dat is het dus niet.. of iig niet bij mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb jij de T&T code? En de bijbehorende postcode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:38
Verkoper-verstuurder kan een onderzoek instellen bij Postnl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:27
Ik maak geen gebruik van eerlijk oversteken, zowel als koper of verkoper. Ik gun marktplaats geen cent wist op zo'n onzinnige optie. En als er problemen zijn kan je dus fluiten naar hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

AZ->SF

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chntl321
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-07-2023
arjanvr schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 20:01:
Verkoper zegt dat postnl zegt dat het afgeleverd is. Ik kan niet bewijzen dat ik het niet ontvangen heb maar ik heb het iig niet en de tussenpartij zegt gewoon jammer dan, wij geloven postnl (want die doen altijd zo geweldig hun werk). En uiteindelijk heb ik niks. Hij had het gewoon voor die 1,80 euro aangetekend moeten versturen. Dat is niet besproken maar ik ga er vanuit dat men dat doet.. stom natuurlijk om daar vanuit te gaan.
Als jij zo graag wil dat het aangetekend verzonden wordt, waarom betaal je dan voor een gewoon pakket? Had dat dan zelf aangegeven en die 1,80 euro bijbetaald.
Vreemd om te denken dat iemand aangetekend gaat verzenden terwijl betaald wordt voor gewone pakketpost.

Ik snap ook wel dat de verkoper hier niks mee kan, die heeft immers bewijs dat het is afgeleverd. Persoonlijk zou ik hier ook niks mee kunnen. Wie zegt er dat jij echt niets hebt ontvangen?

Zelf doe ik ook niet mee aan dat gelijk oversteken gedoe.. wat een commentaar je dan krijgt.. of ik niet te vertrouwen ben omdat ik dat niet wil doen.. Ik heb geen problemen met gelijk oversteken, het mag altijd bij mij opgehaald worden waarbij men direct contant kan betalen en dan de spullen krijgt. Maar dat willen ze dan ook weer niet _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
arjanvr schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 19:19:
Gewoon een waarschuwing. Kijk uit met gelijk oversteken van marktplaats. Het platform die dat regelt zoekt helemaal niets uit. Omdat de verkoper te beroerd is geweest om het even aangetekend te versturen heeft Postnl het niet bij mij afgeleverd. Geen idee waar het wel is. Na wat heen en weer gemail krijg ik deze kansloze reactie van Online Betaalplatform onlinebetaalplatform.nl

De status wijst op aflevering op het juiste adres. Daarnaast geeft PostNL aan dat deze hier geen verder onderzoek naar kan doen omdat het pakket afgeleverd is.

Mocht u het hier niet mee eens zijn, dan raad ik u aan om contact op te nemen met PostNL. Zij zijn de enigen die u verder kunnen helpen betreffende de locatie van het pakket. Wij kunnen slechts constateren dat het pakket is afgeleverd."

Het is dus niet op het juiste adres afgeleverd en ik kan geen contact opnemen met postnl want ik ben geen verzender dus postnl gaat mij toch niet helpen.

Wat kan ik nog doen? Postnl bezorgd wel vaker pakketjes elders of zet het soms zelfs voor de deur :(
Heb jij specifiek gevraagd om aangetekend te versturen (en heb je bent ook extra voor betaald)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Goede waarschuwing TS!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 07:10

Hokkie

Hello

Koper en verkoper moeten zich eens gaan beseffen dat een externe dienstverlener - die essentiële aspecten van de (ver)koop overnemen, zoals; betalingen, leveringen en bijvoorbeeld “gelijk oversteken” - tijdens het aangaan van een overeenkomst leidt tot meer risico. Dit risico kun je alleen nemen als het gevolg (nalatigheid) te overzien is.

Duurdere spullen haal ik altijd in persoon op. Als blijkt dat de reisafstand meer is dan 1,5 uur, dan ga ik niet over tot koop. Iemand die mij specifiek vraagt de goederen op te sturen als ik iets verkoop, dan alleen als hij dit vraagt en vooraf overboeking (of iDeal).

Ik snap TS zijn punt overigens wel; die partijen hebben hun voorwaarden zo dichtgetimmerd dat een (ver)koper de gebeten hond is.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:34
Tja, wat is het alternatief dan? Vooraf betalen? Dan was het minstens zo erg geweest, toch?

Ik snap de situatie ook niet volledig. PostNL zegt dat ze het bezorgd hebben, maar dat is het niet? Wat zegt PostNL hier dan van?

Tips voor de volgende keer:
- Benoem dat je een aangetekende verzending wilt
- Gebruik gewoon geen Marktplaats, het volk wat daar rondloopt is... nouja, laat ik er geen woorden aan vuil maken.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
de optie is alleen maar mooier om de boel op te lichten :/

laatst ook al iemand die mijn "scrap" laptop wou kopen... maar dat moest en zou via gelijk oversteken.. prima.. maar dan wel aangetekend.. +1,80.. ja dat was niet nodig en maar flauwekul etc etc..

heb het mooi laten schieten.. ondanks dat de persoon al enige jaren lid was..

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 07:10

Hokkie

Hello

Richh schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 22:45:
Tja, wat is het alternatief dan? Vooraf betalen? Dan was het minstens zo erg geweest, toch?
Ophalen, dan kan je ook gelijk bepalen of hetgeen is aangeboden voldoet aan de verwachting (onderzoeksplicht).

Ik snap ook dat een telefoonhoesje van €10 niet te doen is, maar de vraag is dan: is het gevolg te overzien.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:13
Inderdaad. Het is vervelend en zou niet moeten mogen, maar de enige manier om geen risico te lopen, is om het product in persoon op te halen. Zelf vertrouw ik alleen de accounts die ook een winkel hebben/zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:33
En wat had Onlinebetaalplatform dan volgens jou moeten doen?

De tracking geeft aan dat het is geleverd, zij gaan er dus vanuit dat het daadwerkelijk is geleverd tenzij anders aannemelijk bewezen is.
Zie het ook vanuit de verkoper, als ze jou gelijk zouden geven zou die zijn geld niet krijgen.
Het enige wat Onlinebetaalplatform nog zou kunnen doen is jou vergoeden, maar dat gaan ze natuurlijk niet doen net zoals elk ander escrow systeem.
Maar Marktplaats zelf heeft hier imho ook een vorm van schuld, zij bieden deze manier van betalen namelijk aan als veilig en dat de verkoper pas zijn geld krijgt zodra de koper zijn/haar -> spullen <- binnen heeft.
In de praktijk hoeft de verkoper slechts een pakket op te sturen die aangeeft afgeleverd te zijn op de koper zijn/haar adres.... tja. marketing, maar dit stond natuurlijk ook allemaal in de kleine lettertjes.

Wederom, volgende keer dus gewoon ophalen of het risico durven te nemen, al die extra '' veilige '' betaalmethodes zijn een wassen neus en kosten alleen maar extra geld.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

koektrommeltje schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 19:58:
Tracktrace geeft aan dat er geleverd of in ieder geval verzonden is. Daarmee heeft -vind ik- de verkoper gedaan wat ie moest doen bij verzenden.
Je kan ook een baksteen toegestuurd krijgen ;)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:34
Hokkie schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 22:51:
[...]

Ophalen, dan kan je ook gelijk bepalen of hetgeen is aangeboden voldoet aan de verwachting (onderzoeksplicht).
True, dat is natuurlijk by far de beste oplossing! :)

Maar soms is dat natuurlijk niet mogelijk, en dan zijn er 2 keuzes; gelijk oversteken of gewoon een bankoverschrijving :+

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 00:32
DukeBox schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 23:09:
[...]

Je kan ook een baksteen toegestuurd krijgen ;)
Klopt.. dus blijft een leuke betaaloptie maar meer ook niet. Zowel tricky voor verkoper als koper dus.

Verkoper loopt het risico op een oneerlijke koper ('Dr zit een baksteen in!, terwijl dat niet juist is.)
Koper loopt alsnog genaaid te worden (dus de baksteen) en dan is het alsnog afwachten, want tracktracecode geeft aflevering aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjanvr
Dus ik laat nooit meer iets opsturen.. dan koop ik het maar niet als het te ver is.. Met tweakers nooit gehad maar die hebben een fijn rating systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammos85
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 14:46
Hoe groot was het pakket? Als je iets als 'brievenbuspakket' opstuurt heeft het ook T&T, welke echter niets voorstelt. De postbode zelf geeft aan dat de zending afgeleverd is in de brievenbus, en jij bent geen enkele keer in dat proces voorgekomen als ontvanger. Als er dan niets is, kun je nergens terecht..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dan0r
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04-2022
Door niet expliciet te vragen het product aangetekend te versturen vind ik het raar dat je hier achteraf een probleem van maakt en zelfs de schuld in de schoenen van de verkoper schuift. Ik snap de frustratie, maar mis het stukje zelfreflectie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:17
Aangetekend en verzekerde verzending vragen, dan heb je dit niet.

Ik heb begin dit jaar een pakje verstuurd naar mijn dochter in Frankrijk. Dat is half verhakkeld toegekomen, maar er stond niks op de tracking over aflevering. Ook de helft van de inhoud ontbrak.

Klacht ingediend, klacht aanvaard, en ik moest een korte beschrijving geven van wat er in zat (kaartje, wat snoep, chocolade,..), en een waarde (ca 50€).

Na een week of 6 heb ik dan het geld gekregen met excuses.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chntl321
arjanvr schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 13:32:
Dus ik laat nooit meer iets opsturen.. dan koop ik het maar niet als het te ver is.. Met tweakers nooit gehad maar die hebben een fijn rating systeem.
Je doet nu net of het de schuld van de verkoper is. Die heeft blijkbaar netjes verstuurd, volgens Postnl is het afgeleverd. Verkoper kan hier niets aan doen.

Heb je al in je tuin gekeken, kliko, achter bloempotten? Buren gevraagd of ze iets ontvangen hebben????

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Dune_
  • Laatst online: 15:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Chntl321 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 13:49:
[...]
Je doet nu net of het de schuld van de verkoper is. Die heeft blijkbaar netjes verstuurd, volgens Postnl is het afgeleverd. Verkoper kan hier niets aan doen.

Heb je al in je tuin gekeken, kliko, achter bloempotten? Buren gevraagd of ze iets ontvangen hebben????
Vergeet niet dat in de overeenkomst de verzender verantwoordelijk is voor de juiste verzending en ook het aankomen van de goederen. Op het moment dat de goederen niet zijn aangekomen (ookal zegt het brakke systeem van de transporteur vanwel) zal de verzender een onderzoek bij de transporteur moeten instellen, want hij/zij is nogaltijd verantwoordelijk voor het afsluiten van het overeengekomen. De verzender heeft immers gekozen het op betreffende manier te verzenden...

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chntl321
Dat is niet helemaal waar. Wanneer je in de advertentie zet dat risico van verzending voor koper is en deze gaat daarmee akkoord, dan is verzender niet aansprakelijk. Dan heb ik het over een overeenkomst tussen 2 consumenten he, niet tussen bedrijf en consument.

Daarbij, de goederen zijn aangekomen. Bewijs daarvan is door Postnl geleverd, dus verkoper heeft zijn deel gedaan. Het is aan koper om te bewijzen dat hij het niet heeft ontvangen. Dat lijkt me erg moeilijk.

Vind het ook erg jammer dat TS niet reageert of hij overal gezocht/ navraag heeft gedaan..

[ Voor 40% gewijzigd door Chntl321 op 06-07-2018 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Chntl321 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 15:21:
Dat is niet helemaal waar. Wanneer je in de advertentie zet dat risico van verzending voor koper is en deze gaat daarmee akkoord, dan is verzender niet aansprakelijk. Dan heb ik het over een overeenkomst tussen 2 consumenten he, niet tussen bedrijf en consument.

Daarbij, de goederen zijn aangekomen. Bewijs daarvan is door Postnl geleverd, dus verkoper heeft zijn deel gedaan. Het is aan koper om te bewijzen dat hij het niet heeft ontvangen. Dat lijkt me erg moeilijk.

Vind het ook erg jammer dat TS niet reageert of hij overal gezocht/ navraag heeft gedaan..
PostNL heeft helemaal niets bewezen, dat is het mooie. Zij kunnen niet een handtekening tonen van de daadwerkelijke ontvanger, of de persoon die het zou moeten ontvangen. Maar dta is de eeuwige discussie met PostNL, zij hebben hun zaakjes gewoon niet op orde. ;(
Wanneer je in de advertentie zet dat risico van verzending voor koper is en deze gaat daarmee akkoord, dan is verzender niet aansprakelijk. Dan heb ik het over een overeenkomst tussen 2 consumenten he, niet tussen bedrijf en consument.
Daar heb ik even overheen gelezen.

[ Voor 13% gewijzigd door _Dune_ op 06-07-2018 15:31 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chntl321
_Dune_ schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 15:30:
[...]

PostNL heeft helemaal niets bewezen, dat is het mooie. Zij kunnen niet een handtekening tonen van de daadwerkelijke ontvanger, of de persoon die het zou moeten ontvangen. Maar dta is de eeuwige discussie met PostNL, zij hebben hun zaakjes gewoon niet op orde. ;(
Klopt, want de koper heeft, zoals zelf aangegeven, niet gevraagd/betaald voor aangetekende verzending en dus is het zo ook niet verzonden. Traceercode geeft aan dat het bezorgd is. Als de koper graag een handtekening had willen zien, had hij voor die service moeten betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Marktplaats kun je niets verwijten, die volgen de spelregels die vooraf zijn gecommuniceerd:
Mocht de koper aangeven dat hij of zij het pakket niet heeft ontvangen en de Track & Trace code laat zien dat dit wel het geval is, dan ontvangt de verkoper gewoon de betaling vanaf de tussenrekening van Online Betaalplatform.
De vraag is of je je geld kunt terugkrijgen van de verzender. Daarover valt niets zinnigs te zeggen omdat het voor ons niet duidelijk is wat er is overeengekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chntl321
GlowMouse schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 18:40:
Marktplaats kun je niets verwijten, die volgen de spelregels die vooraf zijn gecommuniceerd:

[...]

De vraag is of je je geld kunt terugkrijgen van de verzender. Daarover valt niets zinnigs te zeggen omdat het voor ons niet duidelijk is wat er is overeengekomen.
De verzender heeft toch aan de voorwaarden voldaan? Hij heeft het product verzonden.. bewijs is de traceercode en die zegt ook nog eens dat het is afgeleverd.

We gaan er nu maar klakkeloos vanuit dat TS niets heeft ontvangen, maar wie zegt er dat dat zo is?

Als verzender een topic had geopend met het verhaal dat hij heeft verzonden, TT geeft aan afgeleverd maar de koper zegt niets te hebben ontvangen, dan zou er de andere kant op gepraat worden en zou iedereen zich afvragen of koper wel eerlijk is.

Verkoper is eerlijk geweest, hij heeft verzonden en volgens postnl is het afgeleverd. Meer kan verkoper niet doen. En als ik in zijn schoenen stond zou ik ook niks terug storten. Dan is hij zijn spullen en het geld kwijt en dan moet ie koper maar op z’n blauwe ogen geloven dat die niets heeft ontvangen, ondanks dat postnl iets anders zegt. 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Chntl321 op 06-07-2018 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Chntl321 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 18:44:
[...]

De verzender heeft toch aan de voorwaarden voldaan? Hij heeft het product verzonden.. bewijs is de traceercode en die zegt ook nog eens dat het is afgeleverd.
De mensen boven je beargumenteren nu juist dat de verkoper wellicht de verplichting heeft om de zaak in het bezit van TS te krijgen, iets waarin de verkoper niet is geslaagd. Laten we eerst de feiten afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chntl321
GlowMouse schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 18:46:
[...]

De mensen boven je beargumenteren nu juist dat de verkoper wellicht de verplichting heeft om de zaak in het bezit van TS te krijgen, iets waarin de verkoper niet is geslaagd. Laten we eerst de feiten afwachten.
Zegt de koper, Postnl beweert iets anders. Kan koper bewijzen dat hij het niet in zijn bezit heeft?

Is het nu echt zo simpel dat je zelfs met een TT die zegt dat het is afgeleverd nog kan zeggen dat je niks ontvangen hebt en dat de verzender dan moet terug betalen? Ik ben echt heel benieuwd of het zo werkt, want dan wordt het wel makkelijk om de kluit te besodemieteren en te zeggen dat je niks hebt ontvangen. Mooie manier om aan gratis spullen te komen.

[ Voor 29% gewijzigd door Chntl321 op 06-07-2018 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Chntl321 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 18:47:
[...]

Zegt de koper, Postnl beweert iets anders. Kan koper bewijzen dat hij het niet in zijn bezit heeft?
PostNL beweert niet dat TS in het bezit van het pakketje is gesteld. Maar laten we nou toch eerst de feiten afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chntl321
GlowMouse schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 18:48:
[...]

PostNL beweert niet dat TS in het bezit van het pakketje is gesteld. Maar laten we nou toch eerst de feiten afwachten.
Dan ben ik erg benieuwd wat de traceercode met de status afgeleverd met de bijbehorende adresgegevens dan wel impliceert volgens jou? Dat iemand anders heeft open gedaan en het pakket heeft aangepakt? Of hoe moet ik dat dan zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Chntl321 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 18:54:
[...]

Dan ben ik erg benieuwd wat de traceercode met de status afgeleverd met de bijbehorende adresgegevens dan wel impliceert volgens jou? Dat iemand anders heeft open gedaan en het pakket heeft aangepakt? Of hoe moet ik dat dan zien?
Het is gewoon een feit dat met grote regelmaat een bezorger zelf aftekend of het pakket bij iemand anders in de straat afgeeft en laat tekenen. Waar het pakket dan uiteindelijk beland is niet zeker. Ik heb gelukkig goede buren en vermoedelijke een aardige bezorger daar ben ik heel blij mee, want dit gebeurd met grote regelmaat als ik dingen bestel en laat afleveren, ondanks dat het aangetekend is. De track&trace status zegt helemaal niets en kan ook niets aan op gehangen worden.
Chntl321 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 18:29:
[...]

Klopt, want de koper heeft, zoals zelf aangegeven, niet gevraagd/betaald voor aangetekende verzending en dus is het zo ook niet verzonden. Traceercode geeft aan dat het bezorgd is. Als de koper graag een handtekening had willen zien, had hij voor die service moeten betalen.
Het is normaalgesproken niet de verantwoording van de koper hoe het goed verzonden en afgeleverd wordt, het is nu juist de verkoper die de taak heeft het goed afgeleverd te krijgen. De verkoper/verzender gaat een relatie aan met PostNL niet de koper/ontvanger. Bij problemen is het de verzender die contact zal moeten zoeken met PostNL om een onderzoek te starten of zijn minst de juiste handtekening tonen, die van de ontvanger en daar gaat het vaak al mis.

[ Voor 38% gewijzigd door _Dune_ op 06-07-2018 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

arjanvr schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 19:19:
Gewoon een waarschuwing. Kijk uit met gelijk oversteken van marktplaats. Het platform die dat regelt zoekt helemaal niets uit. Omdat de verkoper te beroerd is geweest om het even aangetekend te versturen heeft Postnl het niet bij mij afgeleverd.
Hoezo is dat de verantwoordelijkheid of verplichting van de verkoper? Ik zou het wel doen voor die paar centen, maar dat ben ik. Wat is er exact afgesproken over de verzending?
Geen idee waar het wel is. Na wat heen en weer gemail krijg ik deze kansloze reactie van Online Betaalplatform onlinebetaalplatform.nl

Raar dat ze voetstoots uitbetalen alleen op basis van de status. Ik zou wel meer achtergrondinformatie willen hebben over die zending.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Laten we er eens van uitgaan dat de verkoper alles netjes heeft verzonden. Postnl geeft dat ook aan, anders kan er geen T&T zijn. Vervolgens geeft Postnl aan het pakje bij de verkoper te hebben afgeleverd.
Formeel heeft de verkoper dus aan zijn verplichting voldaan. Ik zou als eerlijke verkoper, met het bericht van Postnl er bij dat het is afgeleverd, de verkoper ook zijn geld niet terugbetalen. Ik heb immers alles goed gedaan en kan dat nog bewijzen ook. Nog een probleem: als ik koper zou geloven en Postnl zou vragen toch te achterhalen wat er fout is gegaan, ook al zeggen zij alles goed te hebben afgeleverd, dan loop ik de kans dat Postnl het probleem doodleuk bij mij neerlegt.....

Als ik er nu van uitga dat de koper ook te goeder trouw is en écht zijn pakje niet heeft ontvangen, dan kan ik niet anders dan constateren dat het probleem bij Postnl zit. Maar: die gaat dat echt niet toegeven. De koper zit dus met de gebakken peren.
Conclusie: het kan écht fout gaan bij deze manier van aankopen.... met name voor de koper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 13:44
PcDealer schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 22:46:
[...]

[...]

Raar dat ze voetstoots uitbetalen alleen op basis van de status. Ik zou wel meer achtergrondinformatie willen hebben over die zending.
Het is net als bij de kopersbescherming van Paypal: ze willen graag zoveel mogelijk euro’s commissie van de transacties opstrijken met zo min mogelijk inspanning van medewerkers. De processen bestaan zodoende uit standaard emails, zonder dat iemand zich echt inzet voor jou zaak. De moeite die in jou zaak gestoken moet worden is gewoon schade voor het bedrijf die beperkt moet worden. Een simpel track&trace overzichtje is daardoor direct voldoende.

Het enige wat ik kan bedenken naast aangetekend verzenden is nog om op het pakket “niet bij buren afleveren” te laten zetten. De gemiddelde pakketbezorger houdt alleen wat geld over als de 1e afleverpoging meteen succesvol is. Dus ook dan zal een slechte bezorger het pakket die 1e keer toch bij buren proberen te droppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 00:00:
Laten we er eens van uitgaan dat de verkoper alles netjes heeft verzonden. Postnl geeft dat ook aan, anders kan er geen T&T zijn. Vervolgens geeft Postnl aan het pakje bij de verkoper te hebben afgeleverd.
Formeel heeft de verkoper dus aan zijn verplichting voldaan.
Dat kunnen we niet concluderen, want we weten niet wat er is afgesproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 13:50
Tip voor de volgende keer: Zelf ophalen. Ik snap sowieso niet zo goed dat mensen nog steeds iets op afstand doen op Marktplaats, dat lijkt vaker fout dan goed te gaan, helaas. Hoe meer partijen er bij zo'n transactie zijn betrokken, des te groter de kans dat er ook echt iets serieus mis gaat (en PostNL is per definitie al geen partij waar je zaken mee moet willen doen, maar dat even terzijde...)

Zelf ophalen en gewoon contant betalen is domweg het veiligst. Áls ik nog eens iets op MP verkoop, accepteer ik ook geen andere alternatieven juist om dit gedoe allemaal te vookomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 13:44
michaelvink schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 00:25:
Tip voor de volgende keer: Zelf ophalen. Ik snap sowieso niet zo goed dat mensen nog steeds iets op afstand doen op Marktplaats, dat lijkt vaker fout dan goed te gaan, helaas. Hoe meer partijen er bij zo'n transactie zijn betrokken, des te groter de kans dat er ook echt iets serieus mis gaat (en PostNL is per definitie al geen partij waar je zaken mee moet willen doen, maar dat even terzijde...)

Zelf ophalen en gewoon contant betalen is domweg het veiligst. Áls ik nog eens iets op MP verkoop, accepteer ik ook geen andere alternatieven juist om dit gedoe allemaal te vookomen.
Hoe vaak het mis gaat moeten we niet overdrijven. Wat de impact groot maakt is dat je als eerste belazerd bent, maar vervolgens iedereen zich meer lijkt in te zetten voor de privacy en het succes van de oplichter, dan dat er geinvesteerd wordt in het goed ondersteunen en waar mogelijk adviseren van de opgelichte en gedupeerde klant. Voor een aangifte is geen tijd en capaciteit. Tot een oplichter die op een presenteerblaadje wordt aangeboden, maar niet wordt bestraft.

Het maakt natuurlijk ook enorm uit in welke artikelgroepen je zoekt. Smartphones en andere electronica zijn natuurlijk een risico categorie. Nog steeds jammer dat er op Marktplaats geen feedback gegeven kan worden.

[ Voor 5% gewijzigd door ucsdcom op 07-07-2018 00:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 08:34

Part

Helemaal niets.....

michaelvink schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 00:25:

Zou Ik al mijn aankopen van het afgelopen jaar opgehaald hebben dan was ik nu meer kwijt geweest aan benzine kosten dan dat ik ben verloren aan oplichters.
En dan heb ik het nog niet eens over de tijd die het mij zou kosten, het gevaar (op de weg), en de afschrijving van mijn auto.

Tip die ik de topic starter zou willen geven is: bel even aan bij de buren. Met een beetje geluk is het pakket daar.

De term "eerlijk oversteken" is erg misleidend. De service geeft alleen garantie op een trace code niet op een product.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P.A.T.R.I.C.K
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Mocht de koper aangeven dat hij of zij het pakket niet heeft ontvangen en de Track & Trace code laat zien dat dit wel het geval is, dan ontvangt de verkoper gewoon de betaling vanaf de tussenrekening van Online Betaalplatform.

Mocht er onverhoopt iets misgaan bij de pakketbezorging dan ligt dit risico bij de verkoper. De Track & Trace code zal in dat geval aangeven dat het pakket niet bij de koper is afgeleverd en de betaling zal dus aan de koper worden teruggegeven

Als het pakje niet voldoet maar je hebt het wel ontvangen, dat kan Online Betaalplatform dat niet beoordelen op basis van de beschikbare informatie.

https://help.marktplaats....gelijk-oversteken-service

oftewel het enige waar gelijk oversteken goed voor is om te checken of er uberhaupt iets naar jouw adres is verstuurd door iemand op marktplaats, anders bestond er geen tracking code, wil je meer zekerheid dan kan je het pakket naar een ups point laten versturen, dat is goedkoper, en oplichters laten zich hier minder zien, omdat hier camera's hangen.

marktplaats is sowieso een kut site, ze zijn niet via mail bereikbaar en ook niet via de telefoon :)
dus als je geen risico wil lopen, niks verkopen via marktplaats

p.s. Bij gelijk oversteken heb je ook niet meteen iemands rekeningnummer, kan je ook niet zoeken of andere gelijksoortige issues hebben gehad.

[ Voor 30% gewijzigd door P.A.T.R.I.C.K op 07-07-2018 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chntl321
_Dune_ schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 22:16:
[...]

Het is gewoon een feit dat met grote regelmaat een bezorger zelf aftekend of het pakket bij iemand anders in de straat afgeeft en laat tekenen. Waar het pakket dan uiteindelijk beland is niet zeker. Ik heb gelukkig goede buren en vermoedelijke een aardige bezorger daar ben ik heel blij mee, want dit gebeurd met grote regelmaat als ik dingen bestel en laat afleveren, ondanks dat het aangetekend is. De track&trace status zegt helemaal niets en kan ook niets aan op gehangen worden.

[...]

Het is normaalgesproken niet de verantwoording van de koper hoe het goed verzonden en afgeleverd wordt, het is nu juist de verkoper die de taak heeft het goed afgeleverd te krijgen. De verkoper/verzender gaat een relatie aan met PostNL niet de koper/ontvanger. Bij problemen is het de verzender die contact zal moeten zoeken met PostNL om een onderzoek te starten of zijn minst de juiste handtekening tonen, die van de ontvanger en daar gaat het vaak al mis.
Je kunt niet stellen dat dat hier ook het geval is. Wij weten niet of ts de waarheid spreekt en ook heeft hij nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag of hij overal heeft gezocht/navraag gedaan. Ik ga er dus vanuit dat hij dat niet heeft gedaan.

Als ik op marktplaats iets verkoop en er wordt mij gevraagd te verzenden, dan geef ik altijd aan dat dit op risico van de koper is. Het risico gaat dan ook inderdaad over op de koper. Ik laat de koper dan ook altijd kiezen hoe die het verzonden wil hebben. Dus dat de verzender altijd verantwoordelijk is, gaat niet op. Mocht het kwijt raken vind ik het prima om een onderzoek te starten, maar als daar niets uit komt dan is dat helaas pindakaas. Ik geef ook altijd de mogelijkheid tot ophalen, wil men dat niet dan ga ik geen risico dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

GlowMouse schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 00:07:
Dat kunnen we niet concluderen, want we weten niet wat er is afgesproken.
"Laten we aannemen" houdt geen conclusie in....... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, door alle berichten over opgestuurde kapotte zooi, bakstenen of helemaal niks. zet ik marktplaats altijd op max 25 km en ga het dan altijd zelf ophalen, al is het een dingetje van 10 euro. OK, voor duurdere dingen soms max 50km maar meer niet (ben vroeger wel eens een laptop wezen halen 200 km van mijn huis...)

Ik weet, benzine en vrije uren, maar alles beter dan belazerd worden. I've been there, en dat rotgevoel, al is het maar om een paar tientjes, blijf je lang houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upschur
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-08 20:35
Aangetekend versturen is alleen relevant als je ook de optie alleen huisadres aanvinkt.
Niet thuis gaat pakket altijd weer de bus terug in.
Maar als ik een pakket heb waar getekend voor moet worden maar ook bij de buren geleverd mag worden teken ik altijd met het huisnummer .
Werk gelukkig in redelijk betrouwbaar dorp zou dat in een schilderswijk ofzo ook niet doen.

Die hele handtekening is sowieso een wassen neus , zie alleen de wat oudere mensen nog enigzins hun best doen om een serieuze poging te doen om een handtekening te zetten, de rest doet het af met een paar rondjes tot smileys toe.

Id check zou een optie zijn , zoals gebeurt bij afleveren bankpas, mja dat zal kosten technisch allemaal wel niet haalbaar zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:33
upschur schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 18:38:
Id check zou een optie zijn , zoals gebeurt bij afleveren bankpas, mja dat zal kosten technisch allemaal wel niet haalbaar zijn
Dit is gewoon een service die PostNL aanbied (al weet ik niet of enkel zakelijke klanten hier gebruik van kunnen maken) maar kost natuurlijk extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

upschur schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 18:38:
Aangetekend versturen is alleen relevant als je ook de optie alleen huisadres aanvinkt.
Niet thuis gaat pakket altijd weer de bus terug in.
Maar als ik een pakket heb waar getekend voor moet worden maar ook bij de buren geleverd mag worden teken ik altijd met het huisnummer .
Werk gelukkig in redelijk betrouwbaar dorp zou dat in een schilderswijk ofzo ook niet doen.

Die hele handtekening is sowieso een wassen neus , zie alleen de wat oudere mensen nog enigzins hun best doen om een serieuze poging te doen om een handtekening te zetten, de rest doet het af met een paar rondjes tot smileys toe.

Aangetekend is juridisch gezien geen wassen neus. De reden dat mensen maar wat krabbelen komt meer door het vaak nogal crappy schermpje waarop je mag proberen iets herkenbaars te laten verschijnen.

Helaas is de "we doen maar wat" mentaliteit wel tekenend voor de pakketjesbranche.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:45

knakworst

Get more sats!

Er vraagt me nu iemand aan te melden via http://marktplaats-ideal.nl/aanmelding aan te melden voor gelijk oversteken. Lijkt origineel maar is een compleet nagebouwde portal inclusief alle banken fake links. NIET gebruiken dus! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
knakworst schreef op maandag 3 december 2018 @ 15:52:
Er vraagt me nu iemand aan te melden via http://marktplaats-ideal.nl/aanmelding aan te melden voor gelijk oversteken. Lijkt origineel maar is een compleet nagebouwde portal inclusief alle banken fake links. NIET gebruiken dus! 8)7
Domein is ook net een paar dagen geleden geregistreerd volgens SIDN...

Klacht indienen mbt. de website kan hier:
https://www.sidn.nl/a/nl-...lacht-over-inhoud-website

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:45

knakworst

Get more sats!

Inmiddels waarschuwt mijn internetfilter al voor phishing als ik naar de site ga. Dat is snel geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Ziet er best knullig uit.
Geen SSL ( het bekende groene slotje mist ), rechts boven staat '' vul een naam in '', alleen als je dat al ziet moeten alle alarmbellen af gaan.
Verder werken alleen ING en ABN, als iemand een andere bank heeft werkt de site dus sowieso niet.
Als je dan echt ING of ABN hebt ziet het er op zich wel echt uit, alleen kun je gewoon alles invullen wat je maar wilt, inclusief typo's.
Na het '' inloggen '' wordt er informatie gevraagd die normaal gesproken helemaal niet nodig is voor een 1 cent overboeking, als de alarmbellen dan nog niet zijn afgegaan, dan zou dat dan wel moeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liberteh
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:40

Liberteh

All your base belong to me

De verkoper blijft verantwoordelijk tot jij het in je handen hebt, hij moet kunnen aantonen dat jij het hebt ontvangen. Een (willekeurige) handtekening is hiervoor niet voldoende. Ook aangetekend is een wassenneus. Het zou bij mij niet de eerste keer zijn als er een aangetekende brief in mijn brievenbus ligt compleet met random handtekening (via T&T in te zien).

Jij moet de verkoper dus in gebreke stellen. Je hebt het pakket niet gehad. Hij heeft de vervoerder ingeschakeld en heeft hier dus een contract mee. Dat deze niet in staat is geweest om het pakket bij jou te bezorgen is niet jouw probleem. Als je het geld hebt en je vind het waard zou ik een raadsman in de arm nemen. Heb je dit niet, dan zou ik bij het juridisch loket aankloppen en dit kenbaar maken bij de tegen partij.

Jij hebt niks met de postdienst te maken, dat is het uitgangspunt.

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then they buy bitcoin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Liberteh schreef op maandag 3 december 2018 @ 16:29:
De verkoper blijft verantwoordelijk tot jij het in je handen hebt, hij moet kunnen aantonen dat jij het hebt ontvangen. Een (willekeurige) handtekening is hiervoor niet voldoende. Ook aangetekend is een wassenneus. Het zou bij mij niet de eerste keer zijn als er een aangetekende brief in mijn brievenbus ligt compleet met random handtekening (via T&T in te zien).

Jij moet de verkoper dus in gebreke stellen. Je hebt het pakket niet gehad. Hij heeft de vervoerder ingeschakeld en heeft hier dus een contract mee. Dat deze niet in staat is geweest om het pakket bij jou te bezorgen is niet jouw probleem. Als je het geld hebt en je vind het waard zou ik een raadsman in de arm nemen. Heb je dit niet, dan zou ik bij het juridisch loket aankloppen en dit kenbaar maken bij de tegen partij.

Jij hebt niks met de postdienst te maken, dat is het uitgangspunt.
We spreken hier wel over een ( eventuele ) marktplaats verkoop tussen particulieren.
Sowieso zit er al een flink verschil tussen recht hebben en recht krijgen, en dat is al helemaal groot op MP.
Als de verkoper niet mee wil werken en je echt iets tegen diegene wilt beginnen moet je eigenlijk de volledige NAW gegevens hebben, de meeste kopers op MP hebben die niet.
Je zou deze dan alsnog kunnen vragen bij de verkoper, maar als diegene ze niet wil geven kun je eigenlijk alleen nog maar aangifte doen.
Maar daar gaat natuurlijk niks mee gebeuren, het is namelijk ( waarschijnlijk terecht ) een civiele zaak.
En dan is er ook nog iets als; wie zegt dat de koper niet gewoon keurig het pakket inclusief volledige inhoud heeft ontvangen en nu claimt niks te hebben ontvangen?
Dit is gewoon moeilijk als niet onmogelijk te achterhalen, gelijk oversteken bied hier helaas ook geen oplossing voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liberteh
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:40

Liberteh

All your base belong to me

Ahja, ik had even rekening moeten houden met het verschil in recht wanneer het particulier betreft.

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then they buy bitcoin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Volgens mij staat het internet vol met waarschuwingen over 'eerlijk oversteken' van Marktplaats en Marktplaats an sich. Het is voor mij in elk geval reden genoeg om zo min mogelijk met/via Marktplaats te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzie110
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 22:41
Check. Hier vandaag ook gehad, direct alle alarmbellen toen ik dat bericht kreeg. Heb marktplaats ook een melding gedaan (voor wat het waard is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Gelijk oversteken, nooit aan beginnen als verkoper. Als de verkoper geen zin heeft om de ontvangst af te melden kun je minimaal 7 dagen wachten op je centjes. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Dit topic is al vaak genoeg (onnodig) omhoog geschopt. Deze keer is daarop geen uitzondering. De originele discussie is allang afgerond.

Om bovenstaande redenen gaat dit topic dan ook op slot.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.