Toon posts:

Camper 12v systeem probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

ik hoop hier wat camperliefhebbers en/of kenners te treffen, want ik ben helaas tegen een probleempje aangelopen :+

Ik heb een IC Riviera 550 uit 1996 (Feitjes voor de liefhebbers of mocht het ergens voor belangrijk zijn: Camper, op basis van Fiat Ducato, 1.9TDI 90PK)

Werkte allemaal prima. 2 weken geleden nog een weekend mee weg geweest, geen klachten.

Nu gaan we eind deze week weer voor 2 weken weg ermee, en bij het schoonmaken/klaarmaken komt er een probleem naar voren.

De camper heeft een "comfortaccu" achterin. Wordt opgeladen tijdens rijden, en alleen gebruikt voor verlichting in het campergedeelte e.d.

HET PROBLEEM:
Nu zet ik de GEN12v aan, wat het 12v gedeelte aanzet (of je nu op walstroom aangesloten bent of niet), prima. Lampje 12v gaat aan op het paneel.

Als ik nu een verbruiker inschakel (verlichting, iets inpluggen op de 12v, waterpomp), dan gaat het GEN12v lampje veel zachter branden en komt er nog maar 1 a 2v uit de 12v aansluiting, tot hij langzaam afzakt tot 0v.

Zekeringen nagekeken, relais er uit gehaald en terug er in, alles lijkt goed te zijn.

Na de verbruiker en de GEN12v uit te zetten, schiet het lampje (op het controlepaneel) random weer aan, en kan je het opnieuw proberen, waarna hetzelfde probleem weer komt.

Het controlepaneel/printplaat is een Nordelettronica NE41.1 waarover ik verder weinig kan vinden dan mensen met een probleem aan het koelkastgedeelte...

Wat kan er aan de hand zijn?

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-11 13:51

dj_dysaster

Stoom \o/

Hoe oud is die huishoud accu? Meet de spanning over de polen eens tijdens het inschakelen van een verbruiker.

• HarryDeCowboy
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-11 01:57
Klinkt als een defecte accu...
Probeer eens een 100% goede accu aan te sluiten.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-11 20:24
Doet *alles* zich ook voor als je op 220V zit aangesloten ?
(zou het alsnog misschien kunnen dat het electroblok/laadcircuit zeggen bij defecteaccu noppes naar verbruikers, maar goed)
Ik neig namelijk te zeggen dat de accu naar z'n grootje is.

Het beeld van:
Voltage zonder belasting lijkt normaal.
Voltage met enige belasting zakt volledig in.
correspondeert daar namelijk wel mee.

[ Voor 56% gewijzigd door gekkie op 03-07-2018 18:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, vergeten te vermelden.

De accu doet het verder prima en meet 12.5v na 2 weken stilstand.

Ik heb ook wat zaken direct op de huishoudaccu aangesloten, en die werken nog prima (12v naar 230v inverter bijvoorbeeld)

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:16
Ergens zit in ieder geval een hoge weerstand waar dat niet zo hoort te zijn. Dat kan inderdaad de accu zelf zijn, dat is te meten door inderdaad de spanning over de accu zelf te meten met een verbruiker aan. Zonder verbruiker zegt het niet zo veel. Kijk daarna eens naar de accuklemmetjes zelf. Anders zit het ergens anders in de bekabeling.

Verwijderd

Topicstarter
marcop23 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 18:55:
Ergens zit in ieder geval een hoge weerstand waar dat niet zo hoort te zijn. Dat kan inderdaad de accu zelf zijn, dat is te meten door inderdaad de spanning over de accu zelf te meten met een verbruiker aan. Zonder verbruiker zegt het niet zo veel. Kijk daarna eens naar de accuklemmetjes zelf. Anders zit het ergens anders in de bekabeling.
Dat ga ik doen, thx.

Ik ben toch bang dat ik het ergens anders moet zoeken. Met de 230v aangesloten, zou de camper stroom moeten geven vanaf daar. 230v omgevormd naar 12v, en daar blijft het probleem gelijk.

Bij googelen op de printplaat zie ik ook al allerlei fotootjes van doorgebrande circuits voorbij komen. Dat wordt nog leuk voor vrijdag!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:16
Je zou vanaf de accu kunnen meten of je 12v meet, met de verbruiker aan, en dan naar de verbruiker toe gaan. Dus accu, 12v? Dan over de accuklemmen meten, 12v? Kijken daar de accudraden heen gaan, weer meten, etc. Bijvoorbeeld voor en na die printplaat die je verdenkt. Heb je ervoor nog 12v, en er na niet? Dan zit je probleem er tussen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:48
Koppel ook de accu eens los (als dat redelijk te doen is), sluit een multimeter aan op de accu en belast hem dan eens met een reservelamp van een auto (H4 55W bijv.). Dat zou een gezonde accu uren vol moeten kunnen houden. Als hij dan ook gauw inzakt is je accu gewoon versleten.

Wel opletten dat je geen kortsluiting maakt en rekening houden dat de lamp heet wordt natuurlijk ;)

Verwijderd

Topicstarter
De accu kan uitgesloten worden - ik heb de accu losgekoppeld, en het probleem is dan nog hetzelfde.
De camper gebruikt dan de 230v naar 12v omvormer (dat doet hij met de accu aangesloten ook).

Hij zal dus wel ergens kortstluiting maken, dat wordt de printplaat eruithalen

PS. heb de 12v naar 230v een tijd met de laptop er aan laten draaien, en de accu houdt zijn spanning prima vast... Accu is dus ook nog prima.

ps2 ik heb in deze situatie de camper aangesloten op 230v natuurlijk

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2018 19:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heren dames!

Hij doet het weer.

Ik heb alle connectors van de printplaat afgehaald, en bij een viel op dat er veel groene aanslag op de metalen contactpunten zat. Na voelen bleek het ook nog vochtig te zijn.

Direct er boven zit de wasbak en afvoer, en je raad het al, de slagklem zat los en er lekte wat water op de contacten.

Nieuwe slangklem, alles goed droog en schoon gemaakt, groene aanslag er af...

En alles werkt weer! Yay. :)
Pagina: 1