Bijna vintage hdd (Quantum Trailblazer 840AT) faalt.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:58

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
In een van mijn oude computers heb ik een Quantum Trailblazer van 840MB zitten.
Ik heb veel computers door mijn handen gehad, maar eigenlijk nog nooit een falende IDE schijf gehad. Tot nu dus. Daarom een paar vragen die misschien wel heel noob zijn voor sommigen.

Op dit moment heb ik de schijf opgedeeld in een partitie van 400MB Fat16 (C:\) en een van de rest.
De eerste partitie is geformatteerd en gecontroleerd met scandisk op fouten en geeft géén fouten.
De tweede partitie formatteert een paar procenten en gaat dan over in "poging cluster xxxx te herstellen". Na een kwartiertje zo door gaan is er een "drive not ready" fout. Ik kan overigens gewoon vanaf de C-schijf doorgaan met waar ik verder aan bezig was.

Wanneer ik een partitie aanmaak van 100% schijfgrootte idem: de eerste helft wordt geformatteerd en daarna is het over.

Mijn eerste gedachte is: schijf kapot op leeskop 3 of de platterzijde bij kop 3.

De schijf is gebruikt i.c.m. een Pentium 120 met 64MB EDO op een socket 7 mamaplank met geïntegreerde IDE (PATA) controller.
De software is: PC-DOS 5.02 en Windows 3.11 getest en Windows 98 (MS-DOS 7) opstartdiskette getest
Een Quantum Fireball van 1,2 GB werkt perfect hierin. Het is dus niet de IDE controller die faalt.

Wat betreft backup: de schijf is niet-kritisch en dataverlies overkomelijk, hooguit ongemakkelijk omdat ik een andere schijf moet gaan zoeken voor dit systeem.

Hebben meer mensen dit ervaren?
Is dit met huis-tuin-en-keukenmiddeltjes recht te breien?
Kan ik de schijf "veilig" blijven gebruiken als 400 MB schijf of is een faal van de rest van de schijf zéér waarschijnlijk?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Dat is geen defecte kop 3 of zo. De lage sectornummers zitten aan de buitenrand, en de hoge aan de binnenrand.
Als het probleem zich alleen rond de 50% afspeelt zou ik denken aan een headcrash, een kras op de schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Aah, heeft mijn kennis me verkeerd voorgelicht.

Idee: Een derde partitie aanmaken vanaf 500 MB en kijken of ie daarheen kan komen. Lukt dat, opnieuw maar vanaf 450MB. Zo niet, vanaf 550MB. En zo zoeken naar een grens.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 10:22

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Mijzelf schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 18:50:
Dat is geen defecte kop 3 of zo. De lage sectornummers zitten aan de buitenrand, en de hoge aan de binnenrand.
Op een single platter single head disk wel, als 'ie meerdere heads/platters heeft schakelt 'ie continu tussen verschillende heads.
Als het probleem zich alleen rond de 50% afspeelt zou ik denken aan een headcrash, een kras op de schijf.
Headcrash is einde disk, denk dat deze disk een paar bad sectors heeft. Niets meer, niets minder. Oude Quantums hadden wel eens last van degradatie van de platters. Bij sommige Quantums konden de disken dit zelf oplossen als je 'm een tijdje aan liet staan. Ook kan een low level format helpen om de disk de slechte sectoren te laten uitmappen.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Mijn advies: Hang deze disk aan een linux bak, draai een datarecovery met ddrescue, en schrijf je verkregen image weg naar een CF kaart die je vervolgens als HD inzet in je retrobak (CF kaartjes kunnen gewoon IDE spreken, je hebt alleen een passief verloopje nodig dat je voor 2 euro uit China kan halen).
De disk zelf kan je het beste als afgeschreven beschouwen, maar zoals hierboven aangegeven kan het helpen om de defecte sectoren simpelweg te overschrijven. Als het goed is zal dan de brakke sector geremapped worden. Brekende sectoren zijn echter wel een teken aan de wand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Voorlopig draait de schijf nog wel zonder te veel problemen.
In mijn kast heb ik nog een stuk of tien cf kaartjes en een paar ide adapters liggen dus dat gaat tzt zeker gebeuren.

De slechte zone heb ik nu geïsoleerd . De eerste 400 MB was al goed, daartussen zit nu een gat van 70 MB en daarna een partitie van 370 MB. Dat werkte inderdaad.

De 70 MB zone kon helaas niet kleiner, dan ging format weer slechte zones aanmerken.

Voor nu opgelost dus (voor zover). Bedankt!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
Je hebt nu een schijf die een mankement begint te vertonen, maar nog wel bruikbaar is, dat zou het uitgelezen moment moeten zijn om deze stap wel te zetten, en in elk geval (mocht er iets "belangrijks / wat veel tijd kost om opnieuw te doen" op staan) die image maken.

Als die schijf verder verslechterd, hoeft dat niet op een voorspelbare plek te gebeuren, en kan het best gebeuren dat je met grotere problemen komt te zitten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Slechte sectoren zijn als schapen; Als er één over de dam is, volgen er meer. Deze disk moet je niet meer willen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Jullie hebben me overtuigd: deze schijf gaat er uit.
Even een kopie maken van de installatie naar een andere schijf, en ik kan weer jàren door... hoop ik.

Tussen de berg 160GB SATA schijven vond ik nog een Quantum Fireball 1,2GB. Deze is ook aardig "tijdperk getrouw" om in een Pentium 1 te verstoppen.

Later (lees: ooit) zal ik nog een keer een low level format proberen. De bios van de Pentium bak heeft hier een tool voor in de bios.

De tip van de CF kaartjes ken ik inderdaad en gebruik ik nu vooral om data over te pompen tussen een W7 computer en deze oudere spulletjes. Om de computer "tijdperk getrouw" te houden, wil ik liever zo lang mogelijk met èchte harde schijven werken.

Bedankt voor het meedenken allemaal!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
@Waterbeesje
OT: waar gebruik je zo'n machine nog voor? EDO ram, ik was 't vergeten, maar heb ooit ook nog wel van die reepjes gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
DAzN schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 14:52:
@Waterbeesje
OT: waar gebruik je zo'n machine nog voor?
De herbeleving van MS-DOS en Windows 3.11, samen met een stukje nostalgie en een vleugje jeugdsentiment
en zorgen dat mijn vrouw geen andere dingen hoeft te zoeken om te zeuren

Ik heb eigenlijk een redelijk uitgebreide verzameling van "ouwe meuk" staan:
- Multitech MPF-PC 552; 8088 @ 4,77MHz (met kuren)
- Philips P3105; 8088 @ 8MHz
- Tulip PC Compact 2; NEC V20 @ 10MHz (plus een uitgeklede kast als reserve)
- IBM PS/2 model 30 8086 @ 8MHz (met dode floppendrive; zonder monitor)
- IBM PS/2 model 30 286 @ 12MHz
- Philips LTP3230 laptop 286 @ 12MHz (staat te koop)
- Toshiba T3200 laptop (helemaal kapot!)
- Pentium @ 120MHz computer (merkloos; enkel kast)
- Pentium @ 150MHz computer (merkloos; enkel kast)
- Pentium 3 @ 450MHz computer (merkloos; enkel kast)
- Packerd Bell onbekend type; Pentium 3 @ 600MHz computer (bijna gereed voor verkoop; enkel kast)
- HP miniatuur PC; Pentium 4 @ ronde de 3GHz of zo (gaat ook weer weg; enkel kast)
.....en nog wat modernere spulletjes van nà 2012

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Waterbeesje schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 14:04:
Later (lees: ooit) zal ik nog een keer een low level format proberen. De bios van de Pentium bak heeft hier een tool voor in de bios.
Gewoon overschrijven is goed zat. Je disk weet dat hij ooit sector x heeft geprobeerd uit te lezen zonder succes, en dat jij die data wil hebben. Op het moment dat je die sector gaat overschrijven concludeert je disk dat die data blijkbaar niet boeiend meer is, markeert hij de fysieke sector als "defect", en remapt hij de logische sector naar een fysieke sector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Waterbeesje schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 15:26:
[...]

De herbeleving van MS-DOS en Windows 3.11, samen met een stukje nostalgie en een vleugje jeugdsentiment
Gaaf, mooi museum heb je daar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
TommyboyNL schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 16:59:
[...]

Gewoon overschrijven is goed zat. Je disk weet dat hij ooit sector x heeft geprobeerd uit te lezen zonder succes, en dat jij die data wil hebben. Op het moment dat je die sector gaat overschrijven concludeert je disk dat die data blijkbaar niet boeiend meer is, markeert hij de fysieke sector als "defect", en remapt hij de logische sector naar een fysieke sector.
Dat probeerde ik dus met de "FORMAT [x]: /U"... en na een stuk of wat "reparatie"pogingen krijg ik van DOS vrolijk de melding "Drive not ready". Meerdere keren achter elkaar. DOS is dus blijkbaar niet in staat de boel te corrigeren / markeren. De schijf vindt het niet leuk op de een of andere manier.

Wanneer ik weer eens een computer met Win XP of hoger installeer waarop daadwerkelijk een IDE poort zit, zal ik daarmee nog eens een en ander proberen. Het ATA protocol is enkel aangevuld door de tijd heen ^_^
DAzN schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:10:
[...]

Gaaf, mooi museum heb je daar!
Tnx! :D

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Waterbeesje schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 15:26:
[...]

en zorgen dat mijn vrouw geen andere dingen hoeft te zoeken om te zeuren

Ik heb eigenlijk een redelijk uitgebreide verzameling van "ouwe meuk" staan:
- Multitech MPF-PC 552; 8088 @ 4,77MHz (met kuren)
- Philips P3105; 8088 @ 8MHz
- Tulip PC Compact 2; NEC V20 @ 10MHz (plus een uitgeklede kast als reserve)
- IBM PS/2 model 30 8086 @ 8MHz (met dode floppendrive; zonder monitor)
- IBM PS/2 model 30 286 @ 12MHz
- Philips LTP3230 laptop 286 @ 12MHz (staat te koop)
- Toshiba T3200 laptop (helemaal kapot!)
- Pentium @ 120MHz computer (merkloos; enkel kast)
- Pentium @ 150MHz computer (merkloos; enkel kast)
- Pentium 3 @ 450MHz computer (merkloos; enkel kast)
- Packerd Bell onbekend type; Pentium 3 @ 600MHz computer (bijna gereed voor verkoop; enkel kast)
- HP miniatuur PC; Pentium 4 @ ronde de 3GHz of zo (gaat ook weer weg; enkel kast)
.....en nog wat modernere spulletjes van nà 2012
Doet me denken aan LGR op yt, die is ook zo'n oude hardware freak
Pagina: 1