Toon posts:

homemade waterblok in progress

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hiero de eerste pics...
iemand commentaar?
http://213.46.80.91/waterkoeling/

Verwijderd

ik denk dat het beter werkt als het water in het midden binnen komt zoals bij de MAZE2

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 17 juli 2001 17:50 schreef Hiro Shima het volgende:
ik denk dat het beter werkt als het water in het midden binnen komt zoals bij de MAZE2
jah, daar hebben wij (ik en me kameraad) ook over na zitten denken, maar onze filosofie daarachter is dat het water dat een flinke stroomsnelheid heeft, niet zo heel veel warmte kan oppakken voordat hij bij de core is

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ziet er cool uit. BTW: mooie plaatjes!!

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Verwijderd

ik weet het niet, zal ook zeker niet heel veel schelen, ziet er verder strak uit

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 17 juli 2001 17:55 schreef Hiro Shima het volgende:
ik weet het niet, zal ook zeker niet heel veel schelen, ziet er verder strak uit
yupz, ding moet me 1ghz athlon gaan koelen die nadat ie er af is geweest om wat maten op te nemen nog niet meer wil werken..:(

voor de rest kan ik mede delen dat deze blokken, mits het proefmodel goed functioneerd, met een beetje mazzel te koop is :)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:20
Ik denk dat de onderkant te dun is. Door een dikkere onderkant (minimaal 3-5mm) wordt de warmte van de proc beter verspreid over het hele blok. (de betere coldplates zijn 3mm ipv 1mm)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
coldplate van 1-3 mm.
De resultaten met een coldplate van 10mm zijn toch vet beter, vooral als je met peltiers werkt. Ik heb namelijk zelf een coldplate van 10 mm liggen.

Mijn waterblok moet nog gefreesd worden maar kijk dit maar eensAfbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/articles305/spread.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 17 juli 2001 20:04 schreef roedie het volgende:
coldplate van 1-3 mm.
De resultaten met een coldplate van 10mm zijn toch vet beter, vooral als je met peltiers werkt. Ik heb namelijk zelf een coldplate van 10 mm liggen.

Mijn waterblok moet nog gefreesd worden maar kijk dit maar eens[afbeelding]
ik was niet van plan om er een coldplate onder te doen, alleen copper shim voor de veiligheid van de core. 10 mm dik lijkt me trouwens wel erg aan de dikke kant...

• roedie
Dit was ook een reactie of GarBaGe die het over een coldplate had. Maar als je geen peltiers gebruikt lijkt me een coldplate meestal zinloos.

Bij jouw ontwerp van blokje is de onderkant echter zo dun (2mm) dat ik denk dat je of je onderkant dikker moet maken of toch een coldplate. Als je de bodem dikker maakt dan word de warmte van de processor beter versreid over het gehele oppervlakte van het waterblok. Nu zal het waarschijnlijk zijn dat het midden van je koelblok veel (relatier) veel warmer is als de rest. De "koude" van de buitenkant van het blok kan het midden van de core niet berijken door die 2mm dikke bodem.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb toch een andere theorie,. hoe dunner, hoe sneller die plek warm is, maar ook hoe sneller die plek weer koud wordt door het water idee van water koken in een plastic zakje. de warmte wordt zo snel afgevoerd, dat het blok niet eens warm kan worden,... en dat wil je toch,... toch?

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-04 19:54
Op dinsdag 17 juli 2001 20:56 schreef Juggernaut het volgende:
ik heb toch een andere theorie,. hoe dunner, hoe sneller die plek warm is, maar ook hoe sneller die plek weer koud wordt door het water idee van water koken in een plastic zakje. de warmte wordt zo snel afgevoerd, dat het blok niet eens warm kan worden,... en dat wil je toch,... toch?
Als je een dun plaatje hebt is de kans groter dan het net zo warm wordt als de processor terwijl het water het nog niet af kan voeren...

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 17 juli 2001 21:20 schreef Straat het volgende:

[..]

Als je een dun plaatje hebt is de kans groter dan het net zo warm wordt als de processor terwijl het water het nog niet af kan voeren...
er stroomt zo veel water langs dat dat blok gewoon koud blijft hoe dunner de bodem, hoe minder overgangsweerstand in het materiaal. bij bv 0.1mm (in theorie ) of dunner is het net of het water direct contact heeft met de core. dus de core dus koud is,..

• RUXperienced
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-06-2024
t gaat er toch om dat de warmte zoveel mogelijk verspreid wordt door het koelblok zodat je een zo groot mogelijk contact oppervlak hebt met het water. Waarom zouden er anders zulke ingewikkelde en grote koelblokken zijn?
Daarvoor heb je een wat dikkere bodem nodig. Komt bij dat het koelblok zelf niet de grootste weerstand is. Dat is toch echt de overgang van proc naar koelblok...

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 17 juli 2001 21:59 schreef RUXperienced het volgende:
t gaat er toch om dat de warmte zoveel mogelijk verspreid wordt door het koelblok zodat je een zo groot mogelijk contact oppervlak hebt met het water. Waarom zouden er anders zulke ingewikkelde en grote koelblokken zijn?
Daarvoor heb je een wat dikkere bodem nodig. Komt bij dat het koelblok zelf niet de grootste weerstand is. Dat is toch echt de overgang van proc naar koelblok...
klopt, maar zolang het koelblok maar gekoelt wordt met genoeg water, houdt hij de proc. ook wel koud. Dus de hitte krijgt gewoon niet echt de kans om over het hele blok te verspreiden

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Als je zonder peltier gaat werken moet de onderkant van het blok dik zijn, om de warmte goed te verspreiden.
Als je met peltier gaat werken moet de onderkant dun zijn, een peltier verspreidt de warmte over zijn hele oppervlak, en een dunne bodem geeft dan minder barriere waar de warmte doorheen moet...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• RUXperienced
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-06-2024
Op dinsdag 17 juli 2001 22:52 schreef Juggernaut het volgende:

[..]

klopt, maar zolang het koelblok maar gekoelt wordt met genoeg water, houdt hij de proc. ook wel koud. Dus de hitte krijgt gewoon niet echt de kans om over het hele blok te verspreiden
Als de hitte de kans niet krijgt om zich over het hele blok te verspreiden, heb je ook niets aan het hele blok. Dus klopt er toch echt iets niet....

• roedie
Heb ik dus toch een gelijk, niet.

Anders maak je zelf er toch een met een dunne bodem en dan geef je je buddie ereen met een dikke. Eens kijken hoe snel jij een nieuwe gaat maken :)

• roedie
hej juggernaut. Ik met mijn 10mm dikke coldplate is een beetje overkill voor jou.
Ik wil graag 2 172 watt peltiers naast elkaar gaan gebruiken en dan is dat wel zeer nuttig. En ik kon het koper goedkoop krijgen.

ik denk als je van 2mm inderdaad 5mm maakt dat het dan perfekt werkt. En succes met je blokje hé. En wel de resultaten posten.

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-05 10:54

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

mocht je het te koop aan willen bieden ben ik misschien wel geintresseerd. (mits de prijs redelijk is )
Ik heb inmiddels al e
en mooi blokkie koper thuis liggen ( nog bedankt MRK ) maar het frezen gaat toch iets meer problemen opleveren bij het gebrek aan een goede freesbank :( .

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Verwijderd

juggernaut met welk programma heb jij die tekeningen gemaakt?

Verwijderd

Je kan beter een goedkope watergek op de kop tikken die zal beter coolen. Theorie is leuk maar de praktijk licht toch vaak heel anders. Ik bedoel maar bij de core maak jij de water stroom van smal naar breed naar smal. Daar heb je niks aan want koper geleid warmte beter dan water. Je kan beter zoiets maken http://www.overclockers.com/tips247/ dat werkt zeker beter.

• Loran
  • Laatst online: 21-04 14:29
Op dinsdag 17 juli 2001 17:54 schreef Juggernaut het volgende:

[..]

jah, daar hebben wij (ik en me kameraad) ook over na zitten denken, maar onze filosofie daarachter is dat het water dat een flinke stroomsnelheid heeft, niet zo heel veel warmte kan oppakken voordat hij bij de core is
is het niet zo dat de stroomsnelheid overal gelijk is :?
alleen als de opening waar het water doorheen gaat smaller wordt gaat het harder stromen
correct me if I'm wrong

Disclaimer: Ik baseer dit op absoluut niks...

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 18 juli 2001 20:44 schreef Dwaashaas het volgende:
juggernaut met welk programma heb jij die tekeningen gemaakt?
Allplan FT16 M
Pagina: 1