merkbaar verschil tussen I3 en I7?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• viper1967
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-06 08:16
In mijn laptop zit een I3-330m processor en een 860 evo schijf van Samsung. Als ik de processor vervang door een I7-740QM
1. zie ik dan merkbaar verschil in snelheid? bv booten en kopieeren bestanden.
2. Gaat dit werken op het bestaande moederbord? (sockets zijn dezelfde rPGA988 socket G1).
3. Word Windows 10 weer geactiveerd? Nu is de laptop van een originele w7 naar w10 dus een oem versie en deze activeerde gewoon toen de samsung schijf erin kwam.

De I7 kost maar 30 euro maar als het verschil nihil is nutteloos om aan te schaffen

bedankt alvast voor je info

Beste antwoord (via viper1967 op 05-07-2018 07:39)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

viper1967 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 16:27:
In mijn laptop zit een I3-330m processor en een 860 evo schijf van Samsung. Als ik de processor vervang door een I7-740QM
2. Gaat dit werken op het bestaande moederbord? (sockets zijn dezelfde rPGA988 socket G1).
3. Word Windows 10 weer geactiveerd? Nu is de laptop van een originele w7 naar w10 dus een oem versie en deze activeerde gewoon toen de samsung schijf erin kwam.

De I7 kost maar 30 euro maar als het verschil nihil is nutteloos om aan te schaffen

1: Dat kan. Ligt er aan wat je er mee doet. Windows wordt er niet speciaal sneller op, maar als je de extra cores goed kan gebruiken in applicaties die daar vor geoptimaliseerd zijn, is het zeker te merken. Denk aan videobewerken of animaties renderen. Ook gamen kan een nuttige use-case zijn.
2: Ligt er aan. Niet alle laptopfabrikanten zetten de microcodes voor alle CPU's die theoretisch met de chipset kunnen in de BIOS.
Daarbij heeft een i7-740QM géén geintegreerde GPU, dus je moet een losse GPU (AMD Radeon of nVidia GeForce) in je laptop hebben, anders krijg je sowieso geen beeld. En zelfs als je wél een dedicated GPU hebt, is de kans dat het nogsteeds niet werkt omdat sommige laptops automatisch willen switchen tussen geintegreerde GPU en dedicated GPU afhankelijk van wat je doet. Windows zal hij dan altijd op de integrated GPU willen draaien, en als die er niet meer is, werkt t dus niet meer.
3: Windows 10 is gekoppeld aan het serienummer van je moederbord. Alles wat je veranderd maakt niet uit, afgezien van het moederbord.

Let trouwens ook op met de capaciteit van de koeling. Zo'n i7 wordt een flink stukje warmer dan een i3.
Mooie stelregel is dat je even moet kijken of die laptop geleverd is geweest met een i7. Zo ja, dan kan de koeling het waarschijnlijk wel aan.
Hackus schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 10:18:
[...]

Een i5 in laptopland is niet gelijk een Quad-core. in jouw geval heb je alleen de turboboost.
(verder ook compleet offtopic)
Correct. De verdeling dual en quad, en met of zonder hyperthreading, is anders verdeeld in laptopland.
Dit wisselt echter wel per generatie.
Deze laptop betreft een first-gen Core-i, en daarbij is het verschil tussen i3 en i5 alleen maar dat je op de i5 Turboboost krijgt. Die kan dus automatisch op hogere clocksnelheden draaien dan de standaard maximale snelheid. Cache kan ook nog wat groter zijn en de integrated GPU lichtelijk krachtiger.

De i7 is sowieso een echte quadcore, te zien aan de Q in de naamgeving. Die hebben de i3's en i5's niet in de naam.

[ Voor 27% gewijzigd door McKaamos op 04-07-2018 10:33 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ja, duidelijk verschil
alleen heeft de i7 dacht ik geen iGPU

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

Je kunt het windows probleem afvangen door jouw versie digitaal aan te melden bij microsoft (live of hotmail account)
Verder:
- Ondersteunt het bios / de uefi de i7?
- Is de TDP van de i7 hoger? Oftewel kan de koeling dat aan?
- Beide processoren hebben een andere architectuur zie ik.
Even wat zaken om te checken, kijk ook op internet of iemand deze upgrade al heeft gedaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 263284 op 03-07-2018 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
@viper1967 Die 30 euro kun je denk ik beter opzak houden.
Het is een oude generatie en hoewel het nog moet kunnen, heeft een hogere CPU niet per definitie ook meteen een verschil in booten en verwerken van data. Vergeet ook niet dat deze oudere serie best warm worden, als die notebook is gemaakt voor een i3, dan gaat een i7 alleen maar warmte toevoegen en dus down clocken/problemen geven.

Wat is je laptop model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Opstarten zal inderdaad wel wat sneller gaan. Voor het kopieeren van bestanden denk ik dat het niets uitmaakt. Los van of het mogelijk is denk ik niet dat het heel veel nut zal hebben eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:24

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik zou het geld ook in m'n zak houden en (gezien de twee dingen die TS sneller wil) een SSD er in prikken. Niet veel beestjes uit die generatie hadden dat, en met een SSD is zelfs een 'oude' AMD FX APU "snel" te laten voelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:28

nelizmastr

Goed wies kapot

Als er oorspronkelijk een i3 in zit zou ik niet teveel hoop hebben dat er een quad core i7 in gaat functioneren. In de laptopwereld gaat dat niet zomaar. Ik denk dat de beste optie voor je de i7-620M is, die heeft weliswaar maar 2 cores, maar wel een IGP en TDP welke in lijn valt met je huidige processor.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online

TommyGun

Stik er maar in!

Anoniem: 263284 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 16:36:
Je kunt het windows probleem afvangen door jouw versie digitaal aan te melden bij microsoft (live of hotmail account)
Dat 'probleem' krijg je toch sowieso enkel als je het mobo vervangt?

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Is de cpu niet vast gesoldeerd?

Geen igp op de i7 lijkt me onjuist.

[ Voor 4% gewijzigd door JJ Le Funk op 04-07-2018 07:37 ]

~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• viper1967
Bedankt voor jullie info , aangezien er dus teveel haken en ogen aan zitten laat ik het maar en laat de I3 er maar in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

TommyGun schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 16:46:
[...]
Dat 'probleem' krijg je toch sowieso enkel als je het mobo vervangt?
Dat weet ik niet zeker, laatst heb ik het complete interieur vervangen, mobo,ram,processor en graka, via deze methode werd alles weer keurig geactiveerd. Better safe than sorry, kon het ook niet zo snel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:30
MrJayMan schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 16:51:
Is de cpu niet vast gesoldeerd?

Geen igp op de i7 lijkt me onjuist.
Wikipedia: Clarksfield (microprocessor)

1e generatie desktop processoren i5 (quad) en i7 hadden geen gpu, bij mobile waren alleen de i7 quad cores en die hadden ook geen gpu. De i5/i3 waren dual cores en die hadden wel een gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik ging van een i3 2350M naar een i5 2540M. Verschil qua specs is niet heel groot: de i5 is 300MHz sneller, IGP iets hoger geklokt, AES-NI en de i5 heeft turbo boost.
Ik merk wel verschil tussen beide cpu's, maar de laptopkoeling is niet berekend op turbo boost. Die boost duurt vaak maar 5-10 seconden daardoor. Verder wel profijt van AES-NI, maar dat is het dan ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:24

Umbrah

The Incredible MapMan

_JGC_ schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 23:50:
Ik ging van een i3 2350M naar een i5 2540M. Verschil qua specs is niet heel groot: de i5 is 300MHz sneller, IGP iets hoger geklokt, AES-NI en de i5 heeft turbo boost.
Ik merk wel verschil tussen beide cpu's, maar de laptopkoeling is niet berekend op turbo boost. Die boost duurt vaak maar 5-10 seconden daardoor. Verder wel profijt van AES-NI, maar dat is het dan ook wel.
Jij hebt het echter over een 2nd-gen (sandy bridge-based) config, terwijl TS een clarksfield set-up heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JannyWooWoo
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-12-2023
De i7 heeft een 10W hogere TDP dan je huidige CPU en gaat dus niet of in elk geval niet optimaal werken.

Ik zou even doorsparen tot 150e en dan kan je bij een 2e hands zaak een prima laptop halen met dGPU en een 2e of 3e generatie i5. Even je SSD overzetten en je kan er weer tegen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 767375

Ik zou het niet doen. De i7 gebruikt ook meer stroom dan je i3, dus dat is ook niet helemaal oké voor de werking er van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

_JGC_ schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 23:50:
Een i5 in laptopland is niet gelijk een Quad-core. in jouw geval heb je alleen de turboboost.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:59
Buiten of het gaat werken of niet;
Nee, waarschijnlijk niet of nauwelijks.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

viper1967 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 16:27:

1: Dat kan. Ligt er aan wat je er mee doet. Windows wordt er niet speciaal sneller op, maar als je de extra cores goed kan gebruiken in applicaties die daar vor geoptimaliseerd zijn, is het zeker te merken. Denk aan videobewerken of animaties renderen. Ook gamen kan een nuttige use-case zijn.
2: Ligt er aan. Niet alle laptopfabrikanten zetten de microcodes voor alle CPU's die theoretisch met de chipset kunnen in de BIOS.
Daarbij heeft een i7-740QM géén geintegreerde GPU, dus je moet een losse GPU (AMD Radeon of nVidia GeForce) in je laptop hebben, anders krijg je sowieso geen beeld. En zelfs als je wél een dedicated GPU hebt, is de kans dat het nogsteeds niet werkt omdat sommige laptops automatisch willen switchen tussen geintegreerde GPU en dedicated GPU afhankelijk van wat je doet. Windows zal hij dan altijd op de integrated GPU willen draaien, en als die er niet meer is, werkt t dus niet meer.
3: Windows 10 is gekoppeld aan het serienummer van je moederbord. Alles wat je veranderd maakt niet uit, afgezien van het moederbord.

Let trouwens ook op met de capaciteit van de koeling. Zo'n i7 wordt een flink stukje warmer dan een i3.
Mooie stelregel is dat je even moet kijken of die laptop geleverd is geweest met een i7. Zo ja, dan kan de koeling het waarschijnlijk wel aan.
Hackus schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 10:18:
[...]

Correct. De verdeling dual en quad, en met of zonder hyperthreading, is anders verdeeld in laptopland.
Dit wisselt echter wel per generatie.
Deze laptop betreft een first-gen Core-i, en daarbij is het verschil tussen i3 en i5 alleen maar dat je op de i5 Turboboost krijgt. Die kan dus automatisch op hogere clocksnelheden draaien dan de standaard maximale snelheid. Cache kan ook nog wat groter zijn en de integrated GPU lichtelijk krachtiger.

De i7 is sowieso een echte quadcore, te zien aan de Q in de naamgeving. Die hebben de i3's en i5's niet in de naam.

[ Voor 27% gewijzigd door McKaamos op 04-07-2018 10:33 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 22:29
jezus, man koop dan gewoon een nieuwe laptop, ding is 8 jaar oud el cheapo. Je gaat toch geen geld uitgeven aan een 8 jaar oude laptop, kom op zeg.
Modbreak:Post on-topic, behulpzaam en vriendelijk of post niet :o

Voor kantoortoepassingen en webbrowsing is een apparaat van 10 jaar oud, mits voorzien van genoeg RAM en een SSD al meer dan toereikend, en als jij voor EUR 30 iets beters weet houd ik (en TS) me aanbevolen...

Alleen maar voor veel geld de nieuwste bling-bling kopen heeft niets met Tweaken maar patsen te maken :/

[ Voor 89% gewijzigd door dion_b op 04-07-2018 15:51 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-06 16:06
Booten en kopiëren gaat een andere CPU van dezelfde generatie niet echt sneller maken. De flessenhals zit daar eerder in de SSD of de interface met het moederbord. Hoogstwaarschijnlijk heeft je laptop ook geen SATA600 poort, die werden pas een generatie later meer gemeengoed. Het beste wat je uit een SSD zult halen is dan 300MB/s. Maar uiteindelijk boot een pc nu ook niet echt veel sneller van een SATA600 poort dan van een SATA300 poort.

Sowieso denk ik dat laptops van die leeftijd technisch bejaard zijn, er zijn al zoveel zaken verbeterd ondertussen. Hoogstwaarschijnlijk heeft je batterij het ook bijna geen capaciteit meer. Ik zou alleen de CPU veranderen omdat een andere CPU niet zoveel kost en omdat knutselen altijd leuk is. Ik ben zelf van een Core i3-330M naar een Core i5-560M gegaan. Die is in turbo meer dan 1GHz sneller, en voor een aantal applicaties was dat misschien te merken maar in de praktijk gebruikte ik die laptop toch alleen om te browsen. Met Core i3 was het al een warm ding en met de Core i5 werd het helemaal een heethoofd, al kreeg de koeling het wel nog steeds getrokken. Was gewoon niet echt een "lap"top meer, maar dat was bij laptops toen toch ook niet echt zo.

Wat betreft mogelijke types van CPU's van die generatie:
- Core i3 3xxM zijn dualcores zonder turbo en met iGPU
- Core i5 5xxM zijn dualcores met turbo en met iGPU
- Core i7 6xxM zijn dualcores met turbo en met iGPU, hoger geklokt dan de i5's
- Core i7 7xxM zijn quadcores met turbo en zonder iGPU, lager geklokt en behoorlijk grote turbo op een enkele core

https://ark.intel.com/compare/47663,49653,49666,49024

De dualcores werden ook op een nieuwer procédé (32nm) gemaakt dan de quadcores (45nm).

Als je die wil stuur ik je mijn i5 (Core i5 560M) op voor alleen de verzendingskosten. Die past in elk geval wel, heb die zelf ook gebruikt om een 330M te vervangen maar die laptop is buiten dienst. Het is een beetje een gok dat het BIOS de andere CPU zal ondersteunen. Als er van jouw laptop varianten bestaan met Core i5, kun je er van uit gaan dat deze wel zal werken. Stuur me maar een DM voor de details (ik woon in België dus verzendingskosten kunnen wel rond de €10 zijn). (voor de admins, dit is geen verkoop, ik verdien er niets aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 31-05 00:53
@Macpoedel zijn oplossing is een aanrader lijkt me. de i7 zou wel eens voor problemen met de warmtehuishouding kunnen zorgen als je i3 koelertje daar misschien niet op voorzien is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• faraga
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-06 13:29
Ik heb bij mijn vorige laptop de i3 330m vervangen voor een i7 640m. Dat is de snelste chip die je in een dergelijke laptop zonder dgpu kunt installeren. Maakt wel zeker merkbaar verschil, al doet een ssd meer.

Als je wilt, kun je hem voor een leuk prijsje van me overkopen. Als je in de buurt van Amsterdam woont, help ik graag met de installatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viper1967
Bedankt allemaal de I3 draait prima omdat de I7 toch een risico wordt laat ik het maar zo er zit een SSD 860 EVO in dus sneller gaat hij niet. Faraga en macpoedel bedankt voor jullie aanbod.
Pagina: 1