China zegt handwapen te hebben dat 'niet-dodelijke' laser...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:06
@Koekiemonsterr, betreffende nieuws: China zegt handwapen te hebben dat 'niet-dodelijke' laserstralen afvuurt:
Ik kwam dit bericht ook op Fok.nl tegen, die er iets kritischer over zijn. Ze verwijzen onder andere naar een arikel op bigthink.com, "Science calls bullshit on China's 'AK-47 laser gun'".

Er wordt in dat artikel met name bekritiseerd dat de haalbare afstand van het apparaat (800m) niet realistisch is. Ook in de feedback onder het artikel op Tweakers.net (bijvoorbeeld hier en hier) wordt deze stelling over de afstand betwijfeld.

Ofwel, ik vraag mij af of dit artikel een vertaling is van een press release van de Chinese overheid en of er wellicht een meer kritische update achteraan zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekiemonsterr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-10 14:25

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Nee het is geen vertaling van een press release; de bron is het gelinkte artikel van de South China Morning Post. In het stuk zijn best wel wat slagen om de arm gehouden, iets dat je ook terugziet in de titel: er staat niet 'China heeft' maar 'China zegt'. Wellicht had ik nog even een korte alinea moeten wijden aan de (wetenschappelijke) twijfels hierover, maar goed, tegelijkertijd is dat ergens ook weer een beetje speculeren ('het zal dus misschien wel niet niet helemaal waar zijn') en ik denk dat de meeste lezers zelf ook wel inzien dat het allemaal geen zekerheidje is.