Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Macsylver
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16:10
Introductie:
Gister avond laat was ik druk bezig met het inladen van foto's in lichtroom van mijn Synology DS2415+, helaas krijg ik gedurende het inladen een melding dat alle shares waren ontkoppelt. Raar!? dat heb ik namelijk nog nooit eerder meegemaakt. Zal die een update draaien, vaak krijg ik hier dan eerst een mail over rond 00:00, echter geen mail gehad.

Nas Status (Failure):
Opzicht geen ramp zou je zeggen opnieuw inloggen op je shares, dan wel even direct inloggen via browser, echter beide opties gaven no response. Dan maar even fysiek kijken met wat er aan de hand is.

Fysiek was direct zichtbaar dat :
- Knipperende blauwe Led in power button
- Knipperende oranje Alarm led
- Alle leds oranje op bay 1, 5, 9 na deze waren groen.

Troubleshooting
Wat ik al heb geprobeerd:

1.) Reset / reboot 5 seconde indrukken van power button, en vervolgens systeem proberen te herstarten
Exact zelfde resultaat als bovenstaand.

2.) Wellicht is de schijf comprimised met Synology OS dsikstation, -> alle drives er uit en in bay 1 een nieuwe ongebruikte hdd en vervolgens opstarten. Helaas zelfde verhaal, blauwe power en, oranje alarm led knipperen echter zijn nu wel alle bay leds oranje. Paar keer geprobeerd maar geen resultaat. Echter na lang wachten merk ik dat hij naar zeg +/- 10 min zelf reboot, dit blijf zich herhalen.

3.) Next step, alle bays er uit en kijken of hij dan wel start, helaas dit geeft ook geen resultaat, tevens blijven alle bay leds oranje.

Op geen enkele manier start hij door, en of is de synology benaderbaar op zijn ip adres dan wel via de find.synology.com tool.

4.) Andere optie zou kunnen dat de fan unit kapot is echter na het visueel inspecteren start deze gewoon netjes high speed op bij een boot, en gaat dan langzamer draaien. (ook duidelijk te horen). Unit verwijderd en terug geplaatst echter tevens geen resultaat. (deze led combinatie staat omschreven in handleiding als de error).

Kortom, zal die dood zijn?
Zelf vermoed ik dat het mainboard stuk is, dan wel de mogelijke gerelateerde Intel C2000 issue.

Google:
Met Googlen kom ik maar weinig informatie van deze Synology tegen, heb maar een post kunnen vinden met een user die exact zelfde problemen heeft echter geen uitkomst verder in het forum / oplossing kunnen vinden, dan wel qua zelf oplossen dan wel antwoord van Synology.

Andere types zijn er wel te vinden met de "Blue Blinking Led of Death" als je kijkt op verschillende andere Synology / tech fora.

Chat Support Synology :
Dit allemaal over gehad in chat vanochtend met Synology support maar deze verwijst naar de leverancier (Coolblue echter die geven maar de 2 jaar wettelijke garantie ).
Volgensmij beetje zelfde verhaal als deze user @pizzatosti : pizzatosti in 'nieuws: Synology: producten met Atom C2538-processor voldoen a...

Ze geven namelijk een verlengede garantie (https://www.synology.com/...ogy_Product_Status_Update) nu zal ik volgens hun 4 jaar garantie moeten hebben. Echter site zegt 3 (wellicht is dit nog zonder de +1).

Echter de support desk medewerker blijft herhalen dat ik voor dit probleem en garantie de winkel waar het product is gekocht moet contacteren. Met geen verdere mogelijke hulp of tips is de chat dan daar ook gestrand.

Telefonische support Coolblue
Hier werd meteen positief, goed en aandachtig gehandeld ondanks dat volgens de webportaal er geen garantie meer zat op het product. Na het uitleggen van bovenstaande verhaal was een RMA aanvraag geen probleem daar hun dan als tussen persoon zouden functioneren tussen mij en Synology.

Daar de Coolblue winkel op werpafstand zit vroeg ik of dit ook direct in de winkel was op te lossen? Jazeker, neem hem mee en meld je bij de service balie met je ordernummer en dan zien ze direct wat wij besproken hebben en dan handelen zij verder alles af qua RMA.

Winkel service desk Coolblue
Zo gezegd zo gedaan 20 min later stond ik in de winkel met de Synology, en werd ik goed en snel op weg geholpen bij de servicebalie. Alles werd doorgenomen en tevens verhaal nogmaals uitgelegd. Alles gedocumenteerd en om het snel af te kunnen handelen spong de manager meteen in, en belde direct naar de leverancier. "Moest geen probleem zijn, even foto van serienummer doorsturen en dan zullen ze direct aangeven hoe het verder afgehandeld zal worden"

;w plottwist
Helaas direct na het versturen van de foto met serienummer kwam er tegen woord. De leverancier kon mij / Coolblue niet helpen in deze kwestie. Dit daar de verlengde garantie direct via Synology loopt, en alleen door Synology wordt toegepast. Voor het verkrijgen van garantie zou ik dus toch een RMA via Synology support moeten krijgen.

Synology support ticket
Daar ik in de support chat word verwezen naar Coolblue en door Coolblue / Importeur / leverancier word verwezen naar Synology support. Heb ik tevens ticket op de site aangemaakt in de hoop dat het van het kastje naar de muur verhaal kan worden opgepakt. Helaas kan ik alleen voor zoverre ik kan zien via de website support aanvragen. Nergens zie ik een telefoon nummer om direct contact op te zoeken om het proces te versnellen.

Kortom hopelijk word het support ticket door Synology support snel opgepakt, Wat hopenlijk dan snel zal leiden naar het verkrijgen van een RMA nummer. (Van horen zeggen zal ik dan zelf zorg moeten dragen voor het aangetekend en verzekerd en goed verzenden van het product naar de UK) Waarna bij ontvanst gekeken zal worden naar de unit, waarna hopenlijk vervanging plaats vindt.

Erg balen voor een product dat stopt na 2 jaar en +/- 9mnd (sept 2015), en +/- 1200 tot 1500 euro kost....
Met daarnaast het risico op herhaling!?

Discussie / vragen :
Dit roept bij mij dan ook een aantal vragen op als het gaat om van het kastje naar de muur:
1.) Wie is er nu verantwoordelijk (ik zelf neem aan Synology en iet Coolblue? Dit daar Coolblue voor de 2 jaar wettelijke minimale garantie staat en de rest zou moeten verlopen via Synology als hun meer / extra garantie leveren boven de garantie van 2 jaar?)
2.) Leverancier / importeur van Synology die levert aan Coolblue Heeft deze partij nog verantwoordelijkheden? Dit daar hun niet mee gaan in het extra garantie verhaal van Synology zelf.

Daarnaast levert mij dit nog vragen op gerelateerd aan de kwaliteit van het product in de toekomst.
1.) Bij vervanging (refurbished /reparatie / nieuw) hoe zit het dan met garantie op dit product, als er bekend is dat deze problemen heeft? neem aan dat deze originele garantie overneemt max 4 jaar vanaf moment van aanschaf?
2.) Eventuele ontbinding van aankoop? Dit daar het een bekend probleem is en ik toch wel mag verwachtend dat een nas in deze omvang toch wel 5 jaar mag werken?

Wellicht zijn er mensen hier met ervaringen over Synology support zodat ik wat tips kan winnen om z.s.m een nieuw exemplaar te krijgen.

Macsylver wijzigde deze reactie 03-07-2018 15:35 (3%)

My TED talk about the project Micrograph Stories & Imaginarium of Tears

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 12:40
het is duidelijk denk ik dat je hier mogelijk last hebt van de Atom C2xxx cpu bug.
Cooblue zou je hierin gewoon moeten helpen, lijkt me meer dan schappelijk..

Echter ben wel verbaasd, dat Synology blijft hameren op de verkoper in dit geval.
ik heb genoeg gevallen gezien waar men ook direct via Synology een unit swap kon doen...

Wellicht nogmaals bij coolblue aankloppen, en aangeven dat je dit zo niet accepteert en de situatie nogmaals uitleggen.. ?

(beetje spelen en dreigen met social media wil soms ook wel eens helpen...)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 16:45

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Coolblue doet alleen de 1e 2 jaar de garantie afhandeling, je kan kiezen of garantie via Coolblue te laten lopen of direct met Synology.
Deze laatste geeft 3 jaar fabrieks garantie op de DS2415+, in geval van de C2000 bug zelfs verlengd naar 4 jaar.
Het is vreemd dat Synology naar Coolblue verwijst aangezien zij dit gewoon moeten oppakken. Deze ervaring heb ik doorgaans niet bij hen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Macsylver
quote:
FlorisVN schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 20:48:
het is duidelijk denk ik dat je hier mogelijk last hebt van de Atom C2xxx cpu bug.
Cooblue zou je hierin gewoon moeten helpen, lijkt me meer dan schappelijk..

Echter ben wel verbaasd, dat Synology blijft hameren op de verkoper in dit geval.
ik heb genoeg gevallen gezien waar men ook direct via Synology een unit swap kon doen...

Wellicht nogmaals bij coolblue aankloppen, en aangeven dat je dit zo niet accepteert en de situatie nogmaals uitleggen.. ?

(beetje spelen en dreigen met social media wil soms ook wel eens helpen...)
Zelf verwacht ik ook dat dit vast iets te maken kan hebben met deze bug / defect moederboard.

Daarnaast vondt ik voor nu dat Coolblue al erg vriendelijk en schappelijk zichzelf opstelde om het na 2jaar en 9mnd via hun connecties te proberen te doen. Mail en gegevens van de RMA waren direct binnen in 10 minuten na bellen, echter daar shop om de hoek zit fysiek langsgegaan om verhaal te halen en de situatie uitgelegd. Tevens volledige medewerking totdat ze nee op kregen van hun importeur, distributeur, leverancier welke van deze het ook betrof.

Hun gaven daarom ook al aan (wat ik zelf ook verwachte) dat ik bij Synology zelf moet zijn na deze 2 jaar. Wat ik ook nadrukkelijk aangaf bij Synology in de chat zelf. Zo te zien bevestigd @DukeBox dit ook in zijn bovenstaande bericht.

Kortom I hoop nu op een reactie van het ticket support team zodat ik hopelijk een stap dichter bij kom en niet weer terug gestuurd wordt naar Coolblue. Mocht hier niks uitkomen dan zal ik uiteraard weer contact opnemen met Coolblue om te zien of we toch samen nog druk kunnen zetten / tot een oplossing kunnen komen.

@DukeBox thanks dit verduidelijkt de reactie van de support chat waarom het 4 jaar is. Ik interpreteerde de klik bare 3jaar achter het product op de website als de nu geldende garantie periode.

Verder deel ik de mening dat ik het vreemd vind dat Synology naar Coolblue verwijst aangezien zij dit gewoon moeten oppakken.

Hopelijk veranderd de situatie naar de meer bende weg en ervaring die jij met Synology deelt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

@Macsylver Heb er al diverse RS2416's op voorhand laten wisselen, er werd keurig een nieuwe (refurbished) unit toegezonden en kon de oude in de doos retour sturen. Zonder enige kosten of wat dan ook.
Had aangegeven dat ik geen downtime kon hebben met het te verwachten falen van de unit en het zakelijk gebruik is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Macsylver
@DukeBox Dank voor de response, heb je dit geregeld bij https://account.synology.com/en-global/support ?
of heb je dit via een ander kanaal weten te doen?

Zelfde is eigenlijk hier (deels) het geval, downtime is enigszins omheen te werken maar ik merk nu al dat er vele dingen zijn die ik had draaien op de unit waarvan nu toch merk dat ik ze meer gebruik dan verwacht. Hoe korter de downtime, hoe sneller ik weer efficent verder kan. Data is gelukkig wel (deels) benaderbaar op externe locatie echter super traag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

@Macsylver Nee, omdat de synology nog werkte gewoon vanuit het support menu.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boedha
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 14:38

Boedha

Niks

Ik heb exact hetzelfde probleem. NAS is opgestuurd voor een RMA. Exact op de dag dat mijn garantie zou verlopen.

Tja, wat zullen we daar nou op zeggen!

• Macsylver
@DukeBox Dank voor de verduidelijking.
@Boedha Fijn om te horen dat het gelukt is bij jou.

Zodra ik meer weet over de afloop, update ik dit topic nog even.

• Macsylver
UPDATE: Uiteindelijk na 2 dagen heen en weer e-mailen is het gelukt om via de Synology support het voor elkaar te krijgen dat er een Advanced RMA is opgezet. Unit zou z.s.m worden verstuurd, waarna de defecte unit moet worden terug gestuurd binnen 15 dagen.

Dank iedereen voor de tips and tricks!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boedha
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 14:38

Boedha

Niks

Gelukkig, ik wacht al een weekje op mijn NAS.

Tja, wat zullen we daar nou op zeggen!

• Zendith
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 06-04 08:39
Hallo,

Is er nieuws te melden door topic starter? Ik loop tegen hetzelfde probleem aan lijkt het. De knipperende ALERT zou volgens Synology te maken hebben met een failende ventilator (volgens de online documentatie). Echter lijkt de ventilator gewoon normaal te werken en lucht uit te blazen.

Gr.

• DukeBox

DukeBox

@Zendith dan moet je hem even taggen: @Macsylver

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True