Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elverion
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-02-2019
Hallo allen,

Ik zou graag jullie hulp willen vragen bij het installeren van een Lineage (of andere open source betrouwbare custom ROM) op een Xiaomi Redmi Note 4X.

Ik heb het toestel pas tweedehands gekocht en heb van de verkoper vernomen dat er al een keer een custom ROM op heeft gezeten.

Toen ik hem gekocht heb was de bootloader al unlocked. Bij het starten op de recovery zag ik dat er al een TWRP 3.2.1 op zat. Nadat ik een backup heb gemaakt van de MIUI die erop zat heb ik de instructies gevolgd op de site van lineageos om Lineage 15.1 met de OpenGapps te installeren (LineageOS link).

Alles ging goed behalve dat ik eindeloos op het eerste lading scherm van Lineage moet wachten (zwart scherm met blauw streepje en een bel die van rechts naar links gaat).

Ik heb het met Lineage 14.1 en OpenGapps 7.1 geprobeerd.
Ik heb via de XDA forums ook een 3.2.1.5 versie van TWRP gevonden (XDA link) die, zo werd uitgelegd, een probleem op MIDO fixed => zelfde resultaat.

Heeft iemand enige idee van wat ik nog kan doen ?

Alvast bedankt,
Elverion

Beste antwoord (via rens-br op 04-02-2019 21:49)

• Elverion
Hallo,

Het is (eindelijk) gelukt!
Uiteindelijk heb ik het volgende moeten doen:
  • Originele systeem van MIUI 9 erop zetten (vorig bericht). Bij het opstarten vraagt deze om een reset te doen. Ik heb de reset uitgevoerd. Ik kan nu de telefoon opstarten maar wordt om het wachtwoord van een gelinkt MI account gevraagd.
  • De vorige eingenaar heeft de find my device uitgeschakeld en uit zijn lijst gehaald. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik op het bureau van de telefoon kom
  • Ik heb toen geprobeerd om hem te unlocken volgens de instructies van de MIUI unlocker. Dit bleek niet nodig te zijn, eenmaal unlockt, altijd unlockt
  • Ik heb gewoon de instructies op lineageos.org gevolgd (opnieuw TWRP via fastboot instaleren en dan adb sideload lineage
  • Het ziet er goed uit, mijn systeem werkt ... alleen kom ik erachter dat ik geen play store heb.
  • Opnieuw geïnstaleerd maar met de google apps => daar gaat het weer fout. TWRP geeft een duistere foutmelding: "unable to mount /data, invalid argument"
  • Heb veel oplossingen van het net geprobeerd (wipe, resize, change format...) maar niks werkte. Vanavond ben ik tegen een link aangelopen met een ander inzicht: https://forum.xda-develop...ase-help-ive-set-t3567525
  • Dus via fastboot cache en data geformat en opnieuw handleiding van LineageOS gevolgd en tada! oOo
Bij deze, veel maal bedankt voor de hulp; dankzij jullie heb ik nu een werkende Redmi Note 4.

Elverion

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZwarteRijder
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15-09 21:42
Als stock MIUI er weer opstond kan het zo zijn dat de device encryptie weer aangegaan is. In dat geval kun je wel een rom flashen maar kan hij niet alle benodigde bestanden overschrijven en kom je inderdaad in een bootloop.

Toen je twrp in ging voor de eerste keer stond er toen dat je een wachtwoord moest invoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elverion
Nee, er is nooit om een wachtwoord gevraagd. Deze zou ik trouwens ook niet kennen, de vorige eigenaar heeft het niet over een wachtwoord of code gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Kun je via TWRP eens de Dalvik / Art Cache + Cache wissen en kijken of hij dan wel doorstart? ( Daarna zal de eerste boot sowieso een minuut of 5 - 10 duren)

[ Voor 33% gewijzigd door ImNotnoa op 03-07-2018 13:01 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZwarteRijder
Toen je Lineage OS installeerde kon je dus zonder error de System, Data, Dalvik, Cache verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elverion
Kun je via TWRP eens de Dalvik / Art Cache + Cache wissen en kijken of hij dan wel doorstart? ( Daarna zal de eerste boot sowieso een minuut of 5 - 10 duren)
Heb ik net uitgevoerd en na 40 minuten is hij nog bezig te laden.
Toen je Lineage OS installeerde kon je dus zonder error de System, Data, Dalvik, Cache verwijderen?
Ja, dat heb ik vanaf het begin af aan zonder fouten gekund. In de logging zie ik dan dat het met behulp van make_ext4fs gebeurt maar geen fout meldingen.
Voor dat ik een ROM installeer of de backup van MIUI restore, doe ik systematisch een clean van system, dalvik cache, cache en data,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:11
Je kunt format kiezen ipv rm -rf in TWRP. Helpt dat? Heb je zeker weten de juiste LOS rom?

Verder:

https://www.reddit.com/r/...n_redmi_note_4x_tutorial/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZwarteRijder
Ik zie op XDA wel dat LOS 15 treble is dus dan moet je ook de treble TWRP geinstalleerd hebben. Probeer die maar eens te flashen en dan de rom opnieuw flashen.

https://forum.xda-develop...m-lineageos-15-0-t3690465

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
https://twrp.me/xiaomi/xiaomiredmi4x.html

Codename Santoni, jij hebt het over MIDO dat is de Redmi 4

https://forum.xda-developers.com/xiaomi-redmi-4x

Hier de allerlaatste TWRP: https://forum.xda-develop.../twrp-3-2-1-oreo-t3739486

Het staat soms niet op de plek waar je het allemaal verwacht..

[ Voor 36% gewijzigd door pennywiser op 03-07-2018 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZwarteRijder
In de titel heeft hij het over de note 4x en in zijn bericht noemt hij ook MIDO dus ik neem dan aan dat het over de MIDO gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Maar de 4X is Santoni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elverion
Over Note 4 of 4X is er onduidelijkheid.

Op de doos staat er Note 4 maar op basis van de beschrijvingen van de verschillen tussen Note4 en Note4X denk ik een X versie te hebben (geen schroeven naast de luidsprekers, de IR is niet in het midden maar aan de rechter-bovenkant ...)

Weet iemand hoe ik op hardware niveau misschien kan bevestigen wat het is ? (een file in /proc misschien ?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZwarteRijder
In de reddit post die jij linkte wordt ook gewoon verwezen naar de LOS build voor mido

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
DeZwarteRijder schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 14:46:
In de reddit post die jij linkte wordt ook gewoon verwezen naar de LOS build voor mido
Als hij een 4X heeft en een 4 rom flasht is dat zijn probleem, denk je ook niet?

@Elverion Kijk hier eens met je imei: https://www.mi.com/verify/#imei_en

[ Voor 12% gewijzigd door pennywiser op 03-07-2018 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZwarteRijder
pennywiser schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 14:49:
[...]

Als hij een 4X heeft en een 4 rom flasht is dat zijn probleem, denk je ook niet?

@Elverion Kijk hier eens met je imei: https://www.mi.com/verify/#imei_en
Daarom moeten we nu even vaststellen welke mobiel hij nu werkelijk heeft want zo ver ik weet zijn er 3 modellen die het kunnen zijn.

De Santoni Redmi 4X
De Nikel Redmi note 4/4x MTK based
De MIDO Redmi note 4/4x qualcomm based

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
DeZwarteRijder schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 14:54:
[...]

Daarom moeten we nu even vaststellen welke mobiel hij nu werkelijk heeft want zo ver ik weet zijn er 3 modellen die het kunnen zijn.

De Santoni Redmi 4X
De Nikel Redmi note 4/4x MTK based
De MIDO Redmi note 4/4x qualcomm based
Je hebt gelijk de MTK is er ook nog. :+

Backup terugzetten en in de Android specs kijken dan maar denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZwarteRijder
De mediatek variant komt blijkbaar alleen met 4gb ram dus als die van jouw 3gb heeft dan is het die dus niet. Verder kan het eigenlijk alleen de MIDO of NIKEL zijn want het gaat om de note 4 variant aangezien dat op de doos staat en de Santoni is de code naam voor de gewone Redmi 4x.

edit: Waarschijnlijk staat op de doos ook wel welke processor in de telefoon zit

[ Voor 13% gewijzigd door DeZwarteRijder op 03-07-2018 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elverion
Helaas denk ik een Note 4 te hebben inderdaad.
Ik heb zojuist de recovery geflashed met de Santoni versie van TWRP... sindsdien kan ik niet meer in de recovery komen.
Ik krijg een mooi bericht 'The system has been destroyed'.

Vanavond heb ik weer beschikking tot een computer die een USB verbinding heeft met de telefoon (huidige adb ziet hem niet). Dan kan ik (hopelijk) weer de mido versie van TWRP flashen en in de recovery komen.

EDIT: ik zal vanavond op de doos kijken maar ik ben er 99% zeker van dat ik de snapdragon van Qualcomm heb.

[ Voor 11% gewijzigd door Elverion op 03-07-2018 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeZwarteRijder
Elverion schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 15:21:
Helaas denk ik een Note 4 te hebben inderdaad.
Ik heb zojuist de recovery geflashed met de Santoni versie van TWRP... sindsdien kan ik niet meer in de recovery komen.
Ik krijg een mooi bericht 'The system has been destroyed'.

Vanavond heb ik weer beschikking tot een computer die een USB verbinding heeft met de telefoon (huidige adb ziet hem niet). Dan kan ik (hopelijk) weer de mido versie van TWRP flashen en in de recovery komen.

EDIT: ik zal vanavond op de doos kijken maar ik ben er 99% zeker van dat ik de snapdragon van Qualcomm heb.
Flash in dat geval maar de TWRP uit de XDA link die ik poste, dan heb je gelijk de treble versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:20
DeZwarteRijder schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 14:34:
Ik zie op XDA wel dat LOS 15 treble is dus dan moet je ook de treble TWRP geinstalleerd hebben. Probeer die maar eens te flashen en dan de rom opnieuw flashen.

Maar waarom wordt daar op hun eigen site met geen woord over gerept?
NOTE 4x, niet de 4x... Het is dus daadwerkelijk de MIDO. Nu heeft hij dus mogelijk zijn telefoon om zeep geholpen :X :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Ossi schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 17:19:
[...]

Maar waarom wordt daar op hun eigen site met geen woord over gerept?

[...]

NOTE 4x, niet de 4x... Het is dus daadwerkelijk de MIDO. Nu heeft hij dus mogelijk zijn telefoon om zeep geholpen :X :F
Haha .. Je telefoon flashen met 99% zekerheid welke het eigenlijk is, dat is mijn schuld? We geven gewoon opties, aan TS om het te checken, daarvoor gaven we ook opties.

Gewoon met ADB nogmaals TWRP flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Dat vind jij een suggestie?

Even afgezien dat TS niet zomaar moet luisteren naar wat iemand zegt, vind ik dat niet bepaald meer een suggestie. Xiaomi heeft verrekte verwarrende typenummers, dat zal niemand ontkennen. Hou daar dan ook rekening mee als je iemand helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Ossi schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 17:28:
[...]

Dat vind jij een suggestie?

Even afgezien dat TS niet zomaar moet luisteren naar wat iemand zegt, vind ik dat niet bepaald meer een suggestie. Xiaomi heeft verrekte verwarrende typenummers, dat zal niemand ontkennen. Hou daar dan ook rekening mee als je iemand helpt.
Ik had het anders kunnen verwoorden, goeie tip. Maar ik bedoelde, is het mogelijk dan dit toestel, check dat eens, maar ik blijf erbij dat je pas bij 100% zekerheid de knop flash indrukt.

Maar met ADB flash je zo weer de juiste TWRP erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeZwarteRijder
Je kunt de telefoon gewoon nog in fastboot mode zetten door volume omlaag ingedrukt te houden tijdens het booten. Vervolgens kun je met fastboot heel gemakkelijk TWRP er terug opzetten.

Command:

fastboot flash recovery C:recovery.img

(Dat laatste deel van het command duid het pad aan waar je de recovery op je pc hebt staan dus dat verschilt tenzij je hem ook in de root van de C schijf zet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elverion
Hallo,

@DeZwarteRijder Ik heb de Treble TWRP opnieuw geflashed en dat heeft gewerkt (ben ik blij dat ik niks gebrickt heb :Y ). Ik denk dat Vinzz en ik ervan kunnen leren.

Via de Treble TWRP heb ik de standaard LOS 15.1 geinstalleerd zoals in jouw link aangegeven en dat gaf hetzelfde resultaat. Na 1 uur laden ben ik gestopt.
Op jouw pagina heb ik ook een link naar de github van TheScarastic gezien link, moet ik LOS dan builden om Treble support te hebben?

Na wat verder zoeken heb ik een Treble LOS gevonden link miui.com. Helaas werkt deze ook niet.

@pennywiser : hierna ik heb mijn MIUI backup terug gezet en de IMEI check gedaan op mi.com, daar krijg ik het volgende te zien
This is a
Redmi Note 4 3GB RAM 32GB ROM Black
Dus definitely een MIDO (zoals het gebroken systeem bericht mij al liet vermoeden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ossi
Misschien toch het beste om weer helemaal terug naar stock global miui rom te gaan en volledig opnieuw te beginnen. Het is onbekend wat je voorganger heeft uitgespookt om te unlocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
In je specs van Miui staat ook de chipset of CPU, is het geen MTK dan? Wat staat er?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elverion
Onderaan de doos staat dat er een snapdragon 625 van Qualcom in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Met @Ossi dan. Zoek de gehele Miui rom, inclusief recovery, zodat deze weer gelockt wordt en unlock hem zelf opnieuw, en doe zelf het hele riedeltje van voren af aan. Zo zou ik het doen, maar ik heb unlock permissies, die heb jij wellicht nog niet. Procedure staat op Miui.com.

Disclaimer: doe je eigen DD en ga niet klakkeloos lopen flashen.

[ Voor 17% gewijzigd door pennywiser op 03-07-2018 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elverion
@pennywiser Jij hebt het over unlock permissies, zijn die aan iemand gebonden ?
Ik kan aan de vorige eigenaar vragen of hij iets door kan geven. Zou dat een mogelijkheid zijn of is het beter dat ik alles zelf doe?

EDIT: ik denk eraan, ik heb alles zonder sim kaar gedaan. Ik denk niet dat dat een verschil maakt maar ik wil het toch even melden.

[ Voor 24% gewijzigd door Elverion op 03-07-2018 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Nee, je kan als je eenmaal permissies hebt vrijwel alle Xiaomi toestellen unlocken. De Mi A1 kan dan weer met ADB unlockt worden door iedereen, dus het geldt niet voor elk toestel. Die van jou moet wel met de Mi unlocker. Gewoon nu aanvragen via: https://en.miui.com/unlock/

Edit: van die simkaart zou kunnen uitmaken. Of was dit met unlocken dat het met simkaart erin moet, ik geloof dat laatste. Het is proberen waard denk ik?

[ Voor 22% gewijzigd door pennywiser op 03-07-2018 23:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeZwarteRijder
Ik heb een methode waardoor je zonder te wachten kunt unlocken. Eergisteren nog op die manier gedaan toen ik in een soort zelfde situatie zat als jij :). Ik stuur straks wel even een bericht met gedetailleerde instructies als ik achter een pc zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeZwarteRijder
Als eerste zul je de global stock rom terug moeten zetten via fastboot. (door de launch van MIUI 10 is de download pagina van de simpele tool helaas down)

Rom: (download de fastboot versie)
http://en.miui.com/thread-3017852-1-1.html

Flashtool:
https://www.xiaomigeek.co...xiaomi-mi-flash-tool.html

Extract de rom en zet het mapje met de verschillende .bat bestanden op een handige plek.

Extract nu de Flashtool en start deze op.(het programma vraag om een aantal drivers te instaleren dit moet je toestaan om te kunnen flashen)

Bovenaan het programma kun je het pad naar je rom selecteren(Hier moet je navigeren naar dat mapje met die .bat bestanden)

Vervolgens moet je je telefoon weer in fastboot mode zetten dus opstarten met de volume knop omlaag ingedrukt.

Nu de telefoon met de pc verbinden en je kunt het flashen beginnen.

Voor het unlocken maak ik even een aparte post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZwarteRijder
Voor het unlocken zul je je mobiel eerst even moeten configuren in stock MIUI. Dus door de initiële setup gaan en zorgen dat je bij de settings van het device kunt.

Zodra je bij de settings kunt ga je naar het tabje mi account.

Maak vervolgens een account aan met en email, NIET met een telefoonummer dan werkt het niet! (Negeer ook alle requests die je krijgt om een nummer toe te voegen)

Zodra je het account aangemaakt hebt en inlogt vraagt je mobiel of je wilt syncen met micloud en find my device wilt activeren. ACTIVEER find my device dit gaan we gebruiken om te unlocken.

Gaan naar de volgende site:
http://i.mi.com

Log daar in met je zojuist gemaakte mi account. Je krijgt misschien een request om je account te upgraden negeer dit.

Druk vervolgens op de pagina op de knop find my device en selecteer jou mobiel.

Laat deze pagina gedurende de rest van het proces open staan!

Download hier de Mi unlock tool:
https://www.xiaomigeek.co...mi-flash-unlock-tool.html

Start deze op en login met hetzelfde mi account als de voorgaande keren.

Start je mobiel weer in fastboot mode en verbind hem met de pc.

Druk nu op de unlock knop en als alles goed verlopen is zal hij succesvol moeten unlocken.

Na het unlocken de telefoon een keer MIUI laten opstarten voordat je TWRP opnieuw flashed in fastboot.

NOTE: Omdat je nu MIUI stock hebt zal deze TWRP proberen te verwijderen zodra je dit flashed, dus als je TWRP opnieuw flashed en reboot grijp dan snel naar je mobiel en boot meteen naar recovery door de volume omhoog knop in te drukken. Anders zal TWRP meteen weer verwijderd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZwarteRijder
Als je nu in TWRP boot is de kans heel groot dat je wel geconfronteerd wordt met het wachtwoord scherm waar ik het in mijn aller eerste reactie over had. Dit kun je gewoon cancellen en vervolgens swipe to allow modifications aan swipen.

Ga nu naar het Wipe tabje en kies advanced wipe.

Selecteer alleen DATA en wipe dit.

Dit haalt de MIUI encryptie weg en nu kun je de rest van de system wipen dat nodig is voor de custom rom.

Ik heb zelf ook nog een theorie waarom hij niet wil booten bij jouw met LOS. Download de rom en de twrp van de link die ik poste maar download ook eens de magisk root die daar bij staat. Flash vervolgens de rom in de volgende volgorde > ROM > GAPPS > Magisks. Bij sommige roms op mijn mobiel (Redmi 5 plus) is het nodig om Magisks te flashen om te kunnen booten. (Zo ook bij de nieuwe MIUI 10 Rom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elverion
Hallo,

Ik heb het geprobeerd met het instaleren van Magisk (volgens XDA tutorial over TREBLE) maar dat heeft ook niet gewerkt.
Ik ga de originele MIUI downloaden maar voor Redmi Note 4 is hij nog niet beschikbaar (http://en.miui.com/download.html).

Wordt vervolgd!
Elverion

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elverion
Allen,

Het wachten duurt wel erg lang en nog steeds geen teken van een MIDO systeem op de download pagina van MIUI. Wel een MTK versie maar geen Snapdragon...

Ik heb dus een zip van een officiele (oudere) ROM op de forum van MIUI gezocht en geïnstaleerd. Daarmee heb ik dus een echte MIUI kunnen installeren en een reset uit te voeren. Fastboot is dus weg, de originele recovery van MIUI zit er nu op en hij is weer gelockt.

Nu de volgende stap: door de "find my device" functionaliteit moet ik het wachtwoord van de vorige eigenaar invoeren om in het systeem te komen... Ik probeer contact met hem te nemen om verder te kunnen gaan.

Elverion

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Elverion
Hallo,

• Originele systeem van MIUI 9 erop zetten (vorig bericht). Bij het opstarten vraagt deze om een reset te doen. Ik heb de reset uitgevoerd. Ik kan nu de telefoon opstarten maar wordt om het wachtwoord van een gelinkt MI account gevraagd.
  • De vorige eingenaar heeft de find my device uitgeschakeld en uit zijn lijst gehaald. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik op het bureau van de telefoon kom
  • Ik heb toen geprobeerd om hem te unlocken volgens de instructies van de MIUI unlocker. Dit bleek niet nodig te zijn, eenmaal unlockt, altijd unlockt
  • Ik heb gewoon de instructies op lineageos.org gevolgd (opnieuw TWRP via fastboot instaleren en dan adb sideload lineage
  • Het ziet er goed uit, mijn systeem werkt ... alleen kom ik erachter dat ik geen play store heb.
  • Opnieuw geïnstaleerd maar met de google apps => daar gaat het weer fout. TWRP geeft een duistere foutmelding: "unable to mount /data, invalid argument"
  • Heb veel oplossingen van het net geprobeerd (wipe, resize, change format...) maar niks werkte. Vanavond ben ik tegen een link aangelopen met een ander inzicht: https://forum.xda-develop...ase-help-ive-set-t3567525
  • Dus via fastboot cache en data geformat en opnieuw handleiding van LineageOS gevolgd en tada! oOo
Bij deze, veel maal bedankt voor de hulp; dankzij jullie heb ik nu een werkende Redmi Note 4.

Elverion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Elverion schreef op zondag 3 februari 2019 @ 22:01:
Hallo,

Elverion
Laat m morgen maar even zien ;)
Pagina: 1