Vintage Pentium-S 150MHz: SD of EDO geheugen plaatsen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:15

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
In mijn kast staat een pracht van een computer: een Pentium-S met 150MHz processor (60x2,5; ik ga 'm misschien nog naar 166MHz klokken met 66x2,5).
Deze computer heeft op het moederbord ruimte om zowel SD-geheugen (2 slots) als EDO geheugen (4 slots) te plaatsen.

Nu zit ik met een luxeprobleem en moet kiezen tussen SD en EDO geheugen.
Ieder weldenkend mens zegt waarschijnlijk: SD, want sneller. Maar nu dit.

Per geheugenbank wordt om de een of andere manier maximaal 32MB ondersteund.
Dus met 2x 32MB SD-geheugen zit ik aan 64MB geheugen dat sneller is.
Met 4x 32MB EDO-geheugen zit ik aan maximaal 128 MB geheugen dat trager is.
Met beide gevalletjes heb k de mamaplank getest en werkt stabiel op Windows 95b en een paar spelletjes.
Ja ik weet het, beiden zijn voor een Pentium 1 zwaar overkill.

Waarom dan geen grotere SD-reepjes? Die slikt de computer gewoonweg niet.
Ik heb zat reepjes van 64, 128 en 256MB liggen maar de computer zegt gewoon dat er niets in het slot zit. Bij een enkele 64MB reep geeft de computer er 16MB in.
In mijn Pentium 3 450MHz computer werkt alles gewoon naar behoren dus de reepjes zijn goed.

Dus de vraag aan de mede semi-vintage Tweaker: welke zou jij kiezen?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-04 16:38

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik zou voor het EDO gaan omdat de cpu meer kan adresseren wat bij SDram niet mogelijk is.
Overigens kan je ook kijken voor Fast-Page RAM ,dat ligt dan tussen EDO en SDram in kwa performance .

[ Voor 36% gewijzigd door Speedy-J op 03-07-2018 14:11 ]

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-05 21:42

Thandor

SilverStreak

Als het een 430TX chipset is dan zou ik voor 64MB SDR-SDRAM kiezen omdat de 430TX het geheugen boven de 64MB niet cached. Zeker omdat 64MB voor zo'n systeem eigenlijk voldoende is zou ik kiezen voor de snelste combinatie :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:29

nelizmastr

Goed wies kapot

Mijn 430HX bord is prima bediend met 64MB EDO en een P200MMX. Verder zou ik ook niet gaan qua hoeveelheid, dus of je zelf dan EDO of SD neemt is om het even. Bij een P150 is het niet echt een issue zullen we maar zeggen. Het is geen K6-2 op driedubbele klok.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Klinkt alsof edo nu de voorkeur heeft. Ik zal binnenkort nog eens verder testen (nu bezig met een Pentium 120 bak die ik als opgefokte windows 3.11 bak inricht).

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op zondag 8 juli 2018 @ 10:35:
Klinkt alsof edo nu de voorkeur heeft. Ik zal binnenkort nog eens verder testen (nu bezig met een Pentium 120 bak die ik als opgefokte windows 3.11 bak inricht).
Klinkt vooral alsof je meer informatie, namelijk het moederbordchipset, moet geven. Niemand spreekt elkaar tegen, ze geven alleen andere situaties weer afhankelijk van je chipset...

Komt bij dat het voorbeeld van de i430HX niet relevant is, aangezien de HX geen SDRAM (niks "SD geheugen, dat klinkt als een of ander ding dat je in je telefoon stopt :') ) ondersteunt, dus dan zit je per definitie vast aan EDO.

Maar ik sluit me aan bij Thandor: ongeacht wat je kiest, beperk het tot 64MB anders wordt hoogstwaarschijnlijk je geheugen niet volledig gecached, wat bij normaal gebruik de boel fors vertraagt. Uitzonderingen op die "hoogstwaarschijnlijk" - jawel, bepaalde moederbordchipsets, Dat is dus om zeker twee redenen erg relevante info dat ontbreekt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
@TS: Wat voor een socket gebruik je op de mama plankjes voor zowel de P1 als P3?

(Ik heb hier nog een P1 en P3 liggen, allebei stof te happen)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bij nader lezen denk ik trouwens dat ik weet wat hier aan de hand is.

Het So7 moederbord heeft een eerste generatie SDRAM chipset met ofwel Intel i430VX danwel Via VPX chipset. Die chipsets zijn tov latere chipsets erg beperkt om twee redenen:
- maximale ondersteunde chipdichtheid is 16Mbit. Dat betekent dat je met een enkelzijdige SDRAM DIMM max 8x16Mb=16MB kunt gebruiken, en met een dubbelzijdige 16x16Mb=32MB. Als je DIMMs gebruikt met hogere chipdichtheden wordt slechts de eerste 16Mb per chip gebruikt. Dat verklaart waarom die 64MB DIMM (geheid 8x 64Mb chips) slechts als 16MB herkend wordt.
- alleen 2k refresh wordt ondersteund, niet 4k refresh. Zonder al te diep erop in te gaan, betekent dat dat alleen de oudste DIMMs zullen werken.

Bottom line: als je SDRAM wilt gebruiken zul je op zoek moeten naar DIMMs met 16MB en 8 (of tweemaal 1Mx32) chips of 32MB en 16 (of viermaal 1Mx32) chips. Je zult op zowel i430VX als VPX merkbaar betere performance halen met SDRAM, want EDO timings zijn op deze chipsets ruimer. Beide chipsets kunnen in write-back mode slechts 64MB cachen, dus je wilt sowieso max 64MB installeren. Op de VPX kun je ook kiezen voor write-through, waardoor je 128MB kunt cachen met een kleine performance hit - maar op een systeem als dit is >32MB (laat staan >64) overkill, software dat dat nodig heeft wil geheid ook meer CPU dan zo'n P150 kan leveren. Ik zou persoonlijk met zo'n systeem mikken op 2x 32MB (16-chip) SDRAM DIMMs.

Andere tip: P150 (2.5x60MHz) CPUs kunnen bijna allemaal stabiel draaien op 166MHz (2.5x66MHz) Die paar procent CPU speed maken niet zoveel uit, maar 10% snellere geheugen wel, iig stukken meer dan het verschil tussen EDO en SDRAM :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Het blijkt inderdaad de i430VX chipset te zijn.

Wat ik zie als ik de kast open trek:
De vier 72pin geheugenbankensloten, de twee 168pin geheugenbankensloten, wat PCI- en ISA sloten, de nodige connectoren en een Socket 7 socket, geschikt voor MMX processors (want dual voltage is ondersteund).

Tussen alle PCI/ISA vakjes staat een typenummer: 35-8266-01. Dit blijkt de Vtect MB520ND te zijn.
De PCI-set bestaat uit: SB82437VX en SB82371SB.

Dit is het bord waar het om gaat:
Afbeeldingslocatie: https://ru.pc-history.com/wp-content/uploads/35-8266-01_mama1.jpg
Maar dan zónder het CACHE slot (wèl het on-board cache van 256kB)

Hier wat info over jumpers op het board.

En nog een site met wat info over dit plankje.

Al met al lijkt het er nu dus op dat ik beter voor de 2x32MB SDRAM zou kunnen gaan. Ik ga weer wisselen (lag nog tòch nog n iet in de kast).

Het jumpertje om te wisselen tussen 60MHz en 66MHz basisklok heb ik trouwens stiekem al verzet toen ik de PC open tòch had...
Samen met het plaatsen van een 5GB Quantum harddisk.
Wèg met de 1GB SSD!, da's minder "periode getrouw" dan een echte HDD (ook al is deze eigenlijk wat te nieuw)

Wat betreft de P3 computer: dit is een Intel plank met i440BX chipset. Met Pentium 3 450MHz Katmai processor op Slot1 en 768MB SDRAM (3x 256MB @ 100MHz).
Deze slikt ieder reepje SDRAM geheugen tussen 32 en 256MB (groter nooit kunnen testen). Zeker niet de snelste, maar een betrouwbaar werkpaard.

edit: volgens mij is-ie opgeschoond, wat ben ik soms een taalbarbaar!

[ Voor 4% gewijzigd door Waterbeesje op 10-07-2018 16:18 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 15:02:
Het blijkt inderdaad de i430VX chipset te zijn.

Wat ik zie als ik de kast open trek:
De vier 72pin geheugenbanken, de twee 168pin geheugenbanken, wat PCI- en ISA sloten, de nodige connectoren en een Socket 7 socket, geschikt voor MMX processors (want dual voltage is ondersteund)
Even miertje neuken: een bank is een virtuele organisatie van geheugen, niet een fysiek iets. Het bord heeft dus geheugenslots, geen banken.
Tussen alle PCI/ISA vakjes staat een typenummer: 35-8266-01. Dit blijkt de Vtect MB520ND te zijn.
De PCI-set bestaat uit: SB82437VX en SB82371SB.
PCPartner / VTech (uitwisselbaar) kwam je in die tijd veel tegen, de MB520ND was een populaire mid-range plankje.
Al met al lijkt het er nu dus op dat ik beter voor de 2x32MB SD-RAM zou kunnen gaan. Ik ga weer wisselen (lag nog tòch nog n iet in de kast).
Bedenk wel dat je 16-chip SDRAM dus geen "SD-RAM", het is geen Secure Digital - als je ergens een koppelteken moet zetten hoort het tussen de S en de D, dus S-DRAM, maar beter doe je het gewoon aan elkaar
Het jumpertje om te wisselen tussen 60MHz en 66MHz basisklok heb ik trouwens stiekem al verzet toen ik de PC open tòch had...
Samen met het plaatsen van een 5GB Quantum harddisk.
Wèg met de 1GB SSD!, da's minder "periode getrouw" dan een echte HDD (ook al is deze eigenlijk wat te nieuw)
Valt mee, eind 1997 was 5GB vrij gangbaar voor iemand die relatief veel opslag wilde. De combo van een P150 (voor die tijd low-end) en een grote HDD zou wat ongebruikelijk zijn geweest, maar als je geen games deed maar pakweg wel CD's wilde schrijven zou dit prima kunnen.
Wat betreft de P3 computer: dit is een Intel plank met i440BX chipset. Met Pentium 3 450MHz Katmai processor op Slot1 en 768MB SD-RAM (3x 256MB @ 100MHz).
Deze slikt ieder reepje SD-RAM geheugen tussen 32 en 256MB (groter nooit kunnen testen). Zeker niet de snelste, maar een betrouwbaar werkpaard.
Intel SE440BX? In ieder geval kun je je de moeite besparen met 512MB DIMMs te testen, dat gaat hooguit voor de helft werken. Zelfde geldt voor single-sided 256MB DIMMs. De i440BX geheugencontroller ondersteunt namelijk max 128Mb chips, dus single-sided max 128MB en double-sided max 256MB.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 15:21:

Valt mee, eind 1997 was 5GB vrij gangbaar voor iemand die relatief veel opslag wilde. De combo van een P150 (voor die tijd low-end) en een grote HDD zou wat ongebruikelijk zijn geweest, maar als je geen games deed maar pakweg wel CD's wilde schrijven zou dit prima kunnen.
Als game-computer zou er al een voodoo of zo in moeten :)
Misschien zit er in deze processor ruimte om de 200MHz aan te tikken, zou wel leuk zijn. Volgend projectje.
dion_b schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 15:21:

Intel SE440BX? In ieder geval kun je je de moeite besparen met 512MB DIMMs te testen, dat gaat hooguit voor de helft werken. Zelfde geldt voor single-sided 256MB DIMMs. De i440BX geheugencontroller ondersteunt namelijk max 128Mb chips, dus single-sided max 128MB en double-sided max 256MB.
Dat was ik zeker ook niet van plan. Een P3-450 met 64MB MX400 en 768MB RAM is sowieso al een draak van een combinatie: "waarom ook niet?"
Deze modules heb ik niet en heb ook niet de behoefte deze speciaal aan te schaffen. Tenzij er ineens op mysterieuze wijze een 1,4GHz Tualatin computer verschijnt tussen de rest... :9~

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 12:13:
[...]

Als game-computer zou er al een voodoo of zo in moeten :)
Misschien zit er in deze processor ruimte om de 200MHz aan te tikken, zou wel leuk zijn. Volgend projectje.
200MHz met een P150... ik geef je weinig kans, maar nee heb je, ja kun je krijgen ;)

Door de kleine L1 cache van de P54C schalen ze trouwens niet zo denderend - iedere keer moet weer iets tegen bussnelheid van de L2 cache komen. De meerwaarde van 200MHz tov 166MHz is dus beperkt.
[...]

Dat was ik zeker ook niet van plan. Een P3-450 met 64MB MX400 en 768MB RAM is sowieso al een draak van een combinatie: "waarom ook niet?"
Deze modules heb ik niet en heb ook niet de behoefte deze speciaal aan te schaffen. Tenzij er ineens op mysterieuze wijze een 1,4GHz Tualatin computer verschijnt tussen de rest... :9~
Een Celeron 1.4A (met 100MHz FSB die sowieso gaat werken op BX als je pinmod doet) of een Pentium 3-S 1400 (met 133MHz FSB die mogelijk werkt als je bord en AGP goed overclocken)? Ik heb ze beide liggen en ga een van de twee op een van mijn BX bordjes prikken, afhankelijk van hoe stabiel ik de boel op 133MHz krijg nu tegenvallend, het boot wel, maar zodra je de CPU op z'n staart trapt gaat het mis

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-05 21:01

Nemesizz

Untouchable

dion_b schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 16:05:
[...]

Een Celeron 1.4A (met 100MHz FSB die sowieso gaat werken op BX als je pinmod doet) of een Pentium 3-S 1400 (met 133MHz FSB die mogelijk werkt als je bord en AGP goed overclocken)? Ik heb ze beide liggen en ga een van de twee op een van mijn BX bordjes prikken, afhankelijk van hoe stabiel ik de boel op 133MHz krijg nu tegenvallend, het boot wel, maar zodra je de CPU op z'n staart trapt gaat het mis
Tualtin werkt ook op een 440BX? (volgens mij kan de S370 > slot 1 adapter het wel aan, maar twijfel aan BIOS support) Heb zelf meerdere 440BX moederborden, maar resultaten zijn wisselend (met Coppermine en Coppermine-T CPU's, geen Tualtin helaas). M'n Abit BH6 bord kan wel redelijk goed overweg als ik 133Mhz FSB gebruik, AGP loopt dan op iets van...89Mhz. In combinatie met een GeForce kaart werkt het, met een Radeon crashed die vrij snel (vind de 89Mhz AGP niet zo leuk denk ik).

Andere borden BSOD'en vrij snel op 133Mhz fsb helaas, mogelijk door het ontbreken van dividers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nemesizz schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 16:25:
[...]

Tualtin werkt ook op een 440BX? (volgens mij kan de S370 > slot 1 adapter het wel aan, maar twijfel aan BIOS support)
BIOS support is er doorgaans niet (muv handjevol zeer late borden zoals Abit BX133 en Gigabyte GA-BX2000), maar gevolg daarvan met reguliere retail BIOSsen is gewoon een warning over unknown CPU, danwel een Pentium II 1400 - verder werkt alles gewoon ;)
Heb zelf meerdere 440BX moederborden, maar resultaten zijn wisselend (met Coppermine en Coppermine-T CPU's, geen Tualtin helaas). M'n Abit BH6 bord kan wel redelijk goed overweg als ik 133Mhz FSB gebruik, AGP loopt dan op iets van...89Mhz. In combinatie met een GeForce kaart werkt het, met een Radeon crashed die vrij snel (vind de 89Mhz AGP niet zo leuk denk ik).

Andere borden BSOD'en vrij snel op 133Mhz fsb helaas, mogelijk door het ontbreken van dividers.
Zelfs met dividers is het geen sinecure. Hier heb ik een Tyan Tsunami-ATX die stug 100MHz max doet en een MSI MS-6168 v2 die dus wel met 133MHz wil booten maar onder load niet stabiel is - en ik had een AOpen AX6B Plus (laatst verkocht) die moeiteloos 133MHz deed en dan een nachtje stresstesting overleefde.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
De 133MHz basisklok vindt mijn videokaart niet zo grappig helaas... ik heb het bord ook *ooit* getest met de P3 600EB procesor (Coppermmine met 133MHz bus) uit mijn Packerd Bell.
Zolang ik de klok niet boven de 110MHz uit liet komen, bleef alles stabiel en daarboven ging mijn scherm gek doen. Geheugen was 2x 128MB SDRAM en geschikt voor 133MHz bus (uit dezelfde PB).

Inmiddels ben ik er wel uit wat betreft de Pentium 1:
deze draait nu op 166MHz en 2x 32MB SDRAM @ 66MHz bus. Prima voor nu.

Nogmaals bedankt allemaal :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1