Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlugInBeer
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 16:09
Hi Tweakers,

Ik zit nogal in een conflict met mezelf: voorheen gebruikte ik altijd een Canon g7x Mark ii. Ik heb sinds sinds kort een Sony a6300. ik vind het maken van foto's heel erg leuk en het maken met de a6300 maakt het nog veel leuker. De camera voelt super fijn in de handen, handelt goed, alle settings makkelijk bij de vingers. Ik ben echt 100% tevreden over de camera en hoe ik ermee omga. Groot nadeel: Het is groot en zwaar vergeleken met de g7x. Ik heb meerdere lenzen (3 in totaal (Sony SEL18200, SEL35F18, sigma 16mm f1.4). Die ik moet afwisselen om de juiste shot te krijgen.

De g7x is klein, past zelfs bijna in mn zak, super makkelijk mee te nemen en niet zwaar. En het eindresultaat in de foto vergeleken met de a6300 is niet eens groot. Kwaliteit is bijna net zo goed. Naar mijn mening zie je het verschil in kwaliteit echt amper, tenzij je echt gaat pixel peepen. Dus kwaliteit is naar mijn mening niet het probleem.

Ik gebruik de camera voornamelijk voor bij het reizen / vakantie om foto's van mijn omgeving te maken. Ofwel; voornamelijk natuur en city fotografie. Nu is het zo dat ik vrij weinig met het eindresultaat doe. Ik schiet raw en bewerk élke foto in Lightroom. De foto's belanden in mijn library en laat ik soms zien aan mijn familie of vrienden, waar ik ben geweest etc. Ik vind het gewoon erg fijn om mooie foto's te hebben.

Nu vind ik het nu heel moeilijk om te bepalen wat ik graag wil gebruiken uiteindelijk. De a6300 is véél fijner en leuker om foto's mee te maken, maar het kost veel ruimte in mn backpack. De kleine is makkelijk en compact, maar is niet zo leuk om foto's mee te maken. ff snel schieten en done.

Dus heb een dure setup voor foto's waar ik eigenlijk niks mee doe. Het gaat dus voornamelijk om het MAKEN van de foto's wat ik erg leuk vind. Maar compact is zoveel makkelijker om mee te nemen en kost geen ruimte, (ik hoef geen backpack mee), waar als ik de a6300 mee wil nemen, vrijwel altijd een backpack mee moet nemen om de camera en lenzen in te doen.

Ik begrijp dat dit erg persoonlijk is, maar hoor toch graag jullie mening hierover 😳

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 23:22

Royz

Kleurenblind!!

Volgens een oud gezegde; de beste camera is de camera die je altijd bij je hebt. Dus als jij denkt dat je na verloop van tijd de a6300 thuis laat omdat je wel klaar bent met het meedragen, dan zou ik zeggen liever de g7x waarvan je zeker weet dat je met foto's terugkomt. Overigens snap ik niet waarom fotograferen met de ene camera leuker is dan met de ander, maar dat kan aan mij liggen ;). "Ff snel schieten en done", misschien volgende keer doen zoals je met een DSLR zou doen. Om het object lopen, in je hoofd visualiseren en kaderen, de juiste compositie zoeken en dan het shot maken onafhankelijk van welke camera je gebruikt.

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FVW > FVH

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52
Andere vraag die je jezelf kan stellen: moet ik alle lenzen mee? Je kan ook kiezen om 1 lens op de a6300 te zetten voor een tripje en daar alles mee te doen. Het bereik van de g7x is beperkter dan de lenzen bij je a6300 bijvoorbeeld. Ook de sensor is natuurlijk kleiner, dus zou je mooiere fotos bij bijvoorbeeld een zonsondergang met de a6300 kunnen nemen.

Misschien kun je beter de kwalitatief mindere 16-50mm kitlens (evt tweedehands) op de kop tikken. Die is erg compact en met 16-50mm heb je een redelijk gelijk bereik als je G7X. Dan kun je de a6300 compact maken als je niet alles mee wilt hebben, maar ook je backpack met alle lenzen meenemen wanneer je de behoefte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlugInBeer
Royz schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 11:56:
Volgens een oud gezegde; de beste camera is de camera die je altijd bij je hebt. Dus als jij denkt dat je na verloop van tijd de a6300 thuis laat omdat je wel klaar bent met het meedragen, dan zou ik zeggen liever de g7x waarvan je zeker weet dat je met foto's terugkomt. Overigens snap ik niet waarom fotograferen met de ene camera leuker is dan met de ander, maar dat kan aan mij liggen ;). "Ff snel schieten en done", misschien volgende keer doen zoals je met een DSLR zou doen. Om het object lopen, in je hoofd visualiseren en kaderen, de juiste compositie zoeken en dan het shot maken onafhankelijk van welke camera je gebruikt.
Het maken van foto's met een viewfinder en een groter apparaat in je hand, is naar mijn gevoel veel leuker. Ik maak foto's met de g7x in principe op dezelfde manier, maar het voelt simpelweg meer 'point n shoot' aan (wat het ook is natuurlijk). Ik denk dat het meer een gevoelskwestie is dat het maken van de foto's met de a6300 leuker is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlugInBeer
Sorry, waar staat dit voor / wat bedoel je hiermee? :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:30
Verplaatst van Foto & Video Workflow naar Foto & Video Hardware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 14:38
Daar heb ik zelf ook over zitten nadenken.
Eigenlijk neem ik altijd mijn Canon 70D mee met 17-55 en 70-300 maar dat is ook wat meer slepen als een compact of bridge camera. Tevens is het lens wisselen niet altijd even handig met het weer, het moment, etc. Zelf zat ik naar de Sony RX10 IV te kijken maar na inruil danwel verkoop is het prijsverschil me nog wat te groot. Daarnaast heb ik eens gekeken naar de foto's die ik gemaakt heb en dat is in 80 a 90 procent met de 17-55 gedaan.
Een backpack meenemen is voor mij geen probleem. Ligt er natuurlijk ook een beetje aan waar je naartoe gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15-09 21:07
Ik zou eerder kijken naar je budget en je doel van fotografie. en daarna pas naar reizen / formaat enz.
Zelf neem ik altijd overal een bakbeest 1dx + 2 a 3 lenzen mee op een trip. Dat vind ik nu langzaam vervelend te vinden dus ga ik kleiner (a7III / a7RIII ofzo)

Zelf vind ik de creativiteit en het verlangen naar nieuwe lensjes en daar weer mee spelen leuker dan een vast lens camera, die ben ik na een week zat. Koop de beste body voor je budget. en begin met 1 leuk lensje waar je voor nu even mee uit de voeten kunt. daarna kan je echt gaan investeren in mooi glas stuk voor stuk.

Vind zelf overigens de prime lensjes en de mirrorless bodies of dat nu een a6500 a6300 of een a7 is lekker klein. als je de lens en body los houdt kan dit prima in een platte rugtas en weegt practisch niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlugInBeer
mr3000 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 08:53:
Ik zou eerder kijken naar je budget en je doel van fotografie. en daarna pas naar reizen / formaat enz.
Zelf neem ik altijd overal een bakbeest 1dx + 2 a 3 lenzen mee op een trip. Dat vind ik nu langzaam vervelend te vinden dus ga ik kleiner (a7III / a7RIII ofzo)

Zelf vind ik de creativiteit en het verlangen naar nieuwe lensjes en daar weer mee spelen leuker dan een vast lens camera, die ben ik na een week zat. Koop de beste body voor je budget. en begin met 1 leuk lensje waar je voor nu even mee uit de voeten kunt. daarna kan je echt gaan investeren in mooi glas stuk voor stuk.

Vind zelf overigens de prime lensjes en de mirrorless bodies of dat nu een a6500 a6300 of een a7 is lekker klein. als je de lens en body los houdt kan dit prima in een platte rugtas en weegt practisch niks.
De a6300 is idd niet heel groot of zwaar en kan prima mee, dat is waar. Zelf wissel ik erg veel tussen mijn 18-200mm en mn 16mm f1.4 (ondanks dat het een 16mm prime is, is hij nog best wel groot). Mn prime is een stuk scherper en vind ik fijner in gebruik. Maar, afhankelijk van de reis en locatie, heb ik liever de zoom. Ik merk dan ook dat ik vrijwel beide altijd bij me heb, omdat ik best vaak tussen ze wissel. Als het bijna donker wordt / al donker is, gebruik ik vrijwel alleen mijn prime omdat die naar f1.4 though. Dit zijn daarom ook mijn go-to lenzen.

Maargoed, als ik een backpack mee heb, dan is 1 extra lens ook niet echt een probleem eigenlijk. Misschien denk ik er gewoon te veel over na 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-09 09:37

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Je kunt ook afvragen moet ik alles meenemen als ik dag ga fotograferen. Is het erg om een foto te missen? Als ik met vakantie ga dan zoek ik eerst via flickr, 500px de locaties op en bekijk de foto's en EXIF informatie. Dan krijg ik vaak al wel goed beeld wat ik mee wil nemen. Neem vaak twee camera's mee en aantal objectieven, maar bekijk per dag wat ik denk te gebruiken. Wat niet nodig is blijft achter in het hotel...

Zo is mijn favoriete combinatie voor stedentrips... de Sony A7R III + Zeiss Loxia 35mm. En vind het dan ook niet erg als ik bepaalde foto's niet kan maken. Neem dan ook geen tas mee...

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
@Frijns.Net Waarom doe je niet alleen je 70-300 weg, en ipv de peperdure
sony RX10 koop je een FZ1000. Die kost ~1250€ minder en is een prima bridge. Iets lichter en kleiner dan de Sony, wat een bijkomend voordeel is. Je Canon + 17-55 kun je dan behouden en kijken hoe de zaken zich ontwikkelen. (wat neem je nog mee, en wat blijft thuis)

@PlugInBeer Ik heb deze https://picclick.de/Lowepro-Topload-Zoom-2-112930931823.html heuptas, die je met een riem of extra aan te schaffen heupband met clip kunt dragen. Is zelfs groot genoeg voor een Nikon D300+70-200/2.8. Dan sluit de clickafdekking niet helemaal meer, maar het gaat net.
De D300 + 50mm/1.8 + 17-50/2.8 passen easy.
Jouw Sony + 2 lenzen gaan er dus makkelijk in. De 3e lens moet je waarschijnlijk elders onderbrengen.
Dit model wordt helaas niet meer met clip verkocht maar met rits (ivm AW, waterdicht). Vind ik zelf onhandiger. Andere merken bieden zulks waarschijnlijk nog wel met clickafdekking aan. Zoek, en je zult je favoriet zeker vinden. ;)

[ Voor 49% gewijzigd door Vanoverdegrens op 05-07-2018 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gewoon beide meenemen op vakantie kan je per moment kijken wat je gebruikt. 's avonds nog hapje eten compact mee, wandeling door de stad grote mee etc. Heb vaak mijn camera om mijn nek en de 80-200 2.8 tele in handdoek in mijn rugzak. Voordeel is dat niemand verwacht dat er dure gear in een oude rugzak zit.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tricky-design
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 16:37
Afhankelijk van wat voor vakantie/reis ik maak, neem ik of mijn 5D en G7x mee of alleen de G7x.

Verder ben ik het met Royz eens. Het maken van de foto zou hetzelfde moeten zijn ongeacht de camera. De ene kan mogelijk iets wat beperkter zijn dan de andere, maar dat is soms ook goed voor creativiteit. Soms beperk ik mezelf bewust tijdens een reis om eens anders te moeten denken/fotograferen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jur_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-09 20:33
Royz schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 11:56:
[...] Overigens snap ik niet waarom fotograferen met de ene camera leuker is dan met de ander, maar dat kan aan mij liggen ;). [..]
Wait what? Was dat een grapje? Natuurlijk kan het leuker zijn! Ik kan oneindig veel manieren bedenken waarom fotograferen met de ene camera leuker is dan de andere! Bijvoorbeeld omdat de ene camera meer nieuwe manieren van werken heeft (bijv focustechnieken), je beter kunt zien wat je aan het doen bent (voorkeur voor zoeker) of simpelweg omdat je uitkijkt naar de betere scherpte/resolutie/.. foto die uit de camera gaat rollen :D

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 23:08
Persoonlijk vind ik de ervaring van lens wisselen e.d. wel leuk. Overigens kan je volgens mij met een beetje spelen met de instellingen + die 35mm lens veel meer uit je A6300 halen, wat je niet kan met die G7X. Als je bereid bent om eens te spelen met instellingen kan je er hele leuke dingen mee.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomahawks
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-06 10:19
PlugInBeer schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 03:39:
[...]

Het maken van foto's met een viewfinder en een groter apparaat in je hand, is naar mijn gevoel veel leuker. Ik maak foto's met de g7x in principe op dezelfde manier, maar het voelt simpelweg meer 'point n shoot' aan (wat het ook is natuurlijk). Ik denk dat het meer een gevoelskwestie is dat het maken van de foto's met de a6300 leuker is. :)
Zo te horen wil je een het liefst een compact camera, maar sluit je huidige compact camera niet volledig aan bij je wensen t.a.v. plezier van gebruik. Misschien dat een Sony rx100 (mark 3 t/m 6) met viewfinder een optie is of mark 6 als je ook een touchscreen wilt. Als je iets groters in je hand wilt past het per definitie niet in je zak, maar als dat belangrijker is kun je kijken naar een Sony rx10 of Fuji x100 bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
@Vanoverdegrens dat idee is op zich niet verkeerd maar dan krijg ik mijn vriendin helemaal gek. Ze heeft zelf een Nikon coolpix, als ik dan met nog een camera aan kom zetten schiet ze me af :-)
Vandaar dat ik naar een oplossing met 1 camera aan het kijken was.
Meestal heb ik de 17-55 erop zitten maar als ik deze vakantie weer in de nationale parken kom dan is een zoomlens wel nodig. Voor de natuur shots is een groothoek dan weer handig. Nu had ik ook nog over de 18-400 van Tamron nagedacht maar dat is ook zonde geld omdat ik het grootste deel van de range al bezit en de kwaliteit er niet beter op zal worden.

@Gamebuster Lenzen wisselen is inderdaad goed te doen als je geen haast hebt maar ik heb me er op momenten ook al behoorlijk aan lopen ergeren. Lens zoeken, kappen eraf, lens van de camera af, ergens neerzetten, kappen erop, lens opbergen... soms ligt de rugzak in de auto en ben je zelf al verder gelopen, kun je weer heen en weer.

amar09 heeft beide opties dus dan zou ik beide camera's meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 23:22

Royz

Kleurenblind!!

Jur_ schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 11:01:
[...]

Wait what? Was dat een grapje? Natuurlijk kan het leuker zijn! Ik kan oneindig veel manieren bedenken waarom fotograferen met de ene camera leuker is dan de andere! Bijvoorbeeld omdat de ene camera meer nieuwe manieren van werken heeft (bijv focustechnieken), je beter kunt zien wat je aan het doen bent (voorkeur voor zoeker) of simpelweg omdat je uitkijkt naar de betere scherpte/resolutie/.. foto die uit de camera gaat rollen :D
Nee dat was geen grapje, maar prima dat er mensen zijn die voldoening halen uit het schieten met een bepaalde camera. Ik haal pas voldoening uit het eindproduct en het maakt met echt niet uit of ik schiet met camera A of B.

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-07 19:18
Royz schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:26:
[...]

Nee dat was geen grapje, maar prima dat er mensen zijn die voldoening halen uit het schieten met een bepaalde camera. Ik haal pas voldoening uit het eindproduct en het maakt met echt niet uit of ik schiet met camera A of B.
Het leukste van fotografie vind ik is het uitvoeren ervan, als de camera doet wat jij graag wilt om bepaalde fotos te kunnen maken en je weet ook wat je doet dan is de juiste camera zeker wel een fijne toevoeging, iets wat natuurlijk mee speelt met de beleving en ervaring op dat moment.

Als het goed is gaat het iedereen om het eindproduct, maar de journey er naar toe voegd voor mij ook een hoop toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlugInBeer
[...]

Eindresultaat speelt sowieso we een rol ja. Maar toch heeft het schieten met zo'n heerlijk apparaat toch een ander effect op me. Kan me beter inleven en het voelt simpelweg beter. Daarbij zijn de settings ook makkelijk te vinden/ aan te passen vergeleken met de g7x. Het maakt de hele ervaring van fotografie toch een level hoger. Maar dat is erg subjectief natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
PlugInBeer schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 11:25:
Hi Tweakers,

Ik heb meerdere lenzen (3 in totaal (Sony SEL18200, SEL35F18, sigma 16mm f1.4). Die ik moet afwisselen om de juiste shot te krijgen.

Ik begrijp dat dit erg persoonlijk is, maar hoor toch graag jullie mening hierover 😳
Ik heb zelf ook 3 lenzen setup, vaak neem ik alleen 2 nodige lenzen mee. Als je me vriendin haar setup mee rekend dan hebben we 5 in totaal.

Mijn ervaring met ultra zooms is dat het snel te groot en te zwaar is, dus dat heb ik dan ook gelijk uitgesloten.

Zelf heb ik 16-70 f4 - 10-18 f4 - 30 f1.4 hierdoor kan ik 3 combinaties mee maken, uiteraard neem ik op vakantie alles mee maar verschilt het per dag en tijdstip wat ik mee neem.

Optie 1: alle 3 de lenzen
Optie 2: 30f1.4 en 16-70f4
Optie 3: 30f1.4 en 10-18f4
Optie 4* alleen de 30f1.4 voor later in de avond.

Combinatie van 2 lenzen kan makkelijk in een klein tasje als de lowepro apex 110, super compact en totaal geen last tijdens hiken.

Ik heb ook een 3 lenzen tas die precies groot genoeg is, dit vanwege om alles makkelijk op vakantie mee te nemen, maar ook als ik vind dat ik echt 3 lenzen nodig heb neem ik deze mee ipv de 2 lenzen bag.

Kortom, ik vind de 16mm sigma wel iets aan de grote kant(wel een super mooie lens), dan is de 30mm toch een stuk compacter, de 16-70 of de 10-18 zijn net zo verwaarloosbaar in grote dat het een kleine setup blijft.

Ik denk dat je de juiste camera hebt maar met jouw wensen om het compact te houden de verkeerde lenzen erbij hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Frijns.Net schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 11:57:
@Vanoverdegrens dat idee is op zich niet verkeerd maar dan krijg ik mijn vriendin helemaal gek. Ze heeft zelf een Nikon coolpix, als ik dan met nog een camera aan kom zetten schiet ze me af :-)
Vandaar dat ik naar een oplossing met 1 camera aan het kijken was.
Meestal heb ik de 17-55 erop zitten maar als ik deze vakantie weer in de nationale parken kom dan is een zoomlens wel nodig. Voor de natuur shots is een groothoek dan weer handig. Nu had ik ook nog over de 18-400 van Tamron nagedacht maar dat is ook zonde geld omdat ik het grootste deel van de range al bezit en de kwaliteit er niet beter op zal worden.

@Gamebuster Lenzen wisselen is inderdaad goed te doen als je geen haast hebt maar ik heb me er op momenten ook al behoorlijk aan lopen ergeren. Lens zoeken, kappen eraf, lens van de camera af, ergens neerzetten, kappen erop, lens opbergen... soms ligt de rugzak in de auto en ben je zelf al verder gelopen, kun je weer heen en weer.

amar09 heeft beide opties dus dan zou ik beide camera's meenemen.
Daarom heb ik voor mijn komende vakantie (groepsreis) juist wel een Sigma 18-300 Canon (met Sigma MC-11 op de A6000) die ik mee neem. Mindere kwaliteit, maar die gaat op een aantal wandelingen wel handig zijn om zowel landschappen als wildlife te fotograferen zonder dat de groep op mij hoeft te wachten en de setup blijft daarmee redelijk compact. Die lens heeft voor mij dus een ander doel (ander gebruik) dan de overige lenzen. Overlap in bereik hoeft dan geen probleem te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:44
AngelusHD schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 13:20:
[...]

Ik heb zelf ook 3 lenzen setup, vaak neem ik alleen 2 nodige lenzen mee. Als je me vriendin haar setup mee rekend dan hebben we 5 in totaal.

Mijn ervaring met ultra zooms is dat het snel te groot en te zwaar is, dus dat heb ik dan ook gelijk uitgesloten.

Zelf heb ik 16-70 f4 - 10-18 f4 - 30 f1.4 hierdoor kan ik 3 combinaties mee maken, uiteraard neem ik op vakantie alles mee maar verschilt het per dag en tijdstip wat ik mee neem.

Optie 1: alle 3 de lenzen
Optie 2: 30f1.4 en 16-70f4
Optie 3: 30f1.4 en 10-18f4
Optie 4* alleen de 30f1.4 voor later in de avond.

Combinatie van 2 lenzen kan makkelijk in een klein tasje als de lowepro apex 110, super compact en totaal geen last tijdens hiken.

Ik heb ook een 3 lenzen tas die precies groot genoeg is, dit vanwege om alles makkelijk op vakantie mee te nemen, maar ook als ik vind dat ik echt 3 lenzen nodig heb neem ik deze mee ipv de 2 lenzen bag.

Kortom, ik vind de 16mm sigma wel iets aan de grote kant(wel een super mooie lens), dan is de 30mm toch een stuk compacter, de 16-70 of de 10-18 zijn net zo verwaarloosbaar in grote dat het een kleine setup blijft.

Ik denk dat je de juiste camera hebt maar met jouw wensen om het compact te houden de verkeerde lenzen erbij hebt.
Grappig, ik heb bijna dezelfde setup alleen dan een 50mm 1.4 ipv 30mm. Neem over het algemeen enkel mijn 16-70 en 10-18 mee. Die laatste gebruik ik vooral bij architectuur en natuurfoto's en hoef ik daarom niet te wisselen. A6000 met 16-70 Gaat afgezien van kapjes zonder enige bescherming de rugtas in en de 10-18 in een foliehoesje. Levert me geen extra ongemak op.

Flitser laat ik thuis als ik op vakantie ga en aan een flinke zoom heb ik geen behoefte. Denk dat je je ook echt moet afvragen wat je doet in het 70-200 bereik. Ja als ik de lens op heb (gehad), dan ga je al snel zoomen. Maar doorgaans kom ik met 70mm volledig aan mijn trekken. Alternatief is de Sony 18-105. Dan heb je wellicht helemaal geen behoefte meer aan zoomen.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sveninho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-01-2022
Grappig! Ik loop ook tegen hetzelfde probleem aan.
No offense, maar ik vind het mooi om te zien hoe de 'leken' hier roepen; Dan neem je toch die kleine mee. Foto maken = foto maken.
Aangezien men struikelt over het woord leken zal ik het onderbouwen; Hen die gewoon aan point en shoot doen waarbij resultaat geen prio is, maar wel de herinnering.
Op het moment dat je een (semi)-pro body hebt vastgehad wil je niet meer anders! I know the feeling.

Zelf gaan wij in September naar LAX en ik twijfel ook sterk.
Ik heb onlangs een D750 aangeschaft en heb momenteel als enige lens mijn 50 F/1.8.
Ik kom van DX af dus ik heb een kleine verzameling aan 'nutteloze lenzen'. Nou heb ik de body van mijn D7000 nog en daarbij keuze uit; 17-55 F/2.8, 35 F/1.8, 50 F/1.8, 18-70 F/3.5-4.
Nou klinkt het redelijk voor de hand; D7000 + 17-55 (ondanks dit redelijk wat gewicht is), maar de scherpstel motor van mijn D7000 werkt niet meer zo vlot waardoor de 17-55 totaal niet tot haar recht komt.
Reizen met de D750 en de 50 F/1.8 is ook een optie, maar dan word het zoomen met mijn benen. Ik denk dat ik in een stad als LAX toch de groothoek ga missen!

Keuzes, keuzes.

[ Voor 8% gewijzigd door Sveninho op 05-07-2018 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sveninho schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 14:12:
No offense, maar ik vind het mooi om te zien hoe de 'leken' hier roepen; Dan neem je toch die kleine mee. Foto maken = foto maken.
Op het moment dat je een (semi)-pro body hebt vastgehad wil je niet meer anders! I know the feeling.
No offense, maar ik moet altijd een beetje lachen om iemand die een berg geld uitgeeft aan een (semi)-pro body + glas, en zichzelf vervolgens een geweldige fotograaf vindt
;)
Tenzij je op enorm formaat gaat afdrukken of iets heel speciaals wil doen (ultrawide, serieus astro-werk, etc) kan een goede fotograaf met een goede compact zeer fraaie foto's maken. Voor sommigen (velen) is het lagere gewicht en formaat tijdens een berg- of backpacktrip de mindere bediening wel waard. Dat jij deze mensen afdoet als leken, zegt meer over jou dan over anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sveninho
Verwijderd schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 14:26:
[...]

No offense, maar ik moet altijd een beetje lachen om iemand die een berg geld uitgeeft aan een (semi)-pro body + glas, en zichzelf vervolgens een geweldige fotograaf vindt
;)
Tenzij je op enorm formaat gaat afdrukken of iets heel speciaals wil doen (ultrawide, serieus astro-werk, etc) kan een goede fotograaf met een goede compact zeer fraaie foto's maken. Voor sommigen (velen) is het lagere gewicht en formaat tijdens een berg- of backpacktrip de mindere bediening wel waard. Dat jij deze mensen afdoet als leken, zegt meer over jou dan over anderen.
In je eerste alinea beschrijf je, je buurman die naar de Mediamarkt gaat en een betaalbare body met kit lens gebruikt. Prima want je buurman is er gelukkig mee, maar dat neemt er nog niet van wegdat je er ook mee overweg moet kunnen. Gezien TS beschikt over diverse bodies en lenzen ga ik er vanuit dat hij (enigzins) weet waar hij mee bezig is.

Of ik het nou afdruk op joekel formaat of uitprint op m'n LaserJet het verschil is waar te nemen. Een €200 compact camera komt niet in de buurt van een €2000 spiegelreflex of mirrorless. Never. Nooit. Om creativiteit kan je het duurdere beestje overtreffen, maar op de te behalen resultaten niet. Er zit niet zomaar een prijsverschil in. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jur_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-09 20:33
[...]

Ok grappig, dat is verder uiteraard ook prima. Hoewel ik dus extra plezier beleef aan het fotograferen met bepaalde hardware en het proces zelf denk ik dat voor mij het eindresultaat overigens ook het zwaarste weegt :) Mijn eindresultaat is dan ook best vaak een afdruk.

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Sveninho schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 14:12:
Grappig! Ik loop ook tegen hetzelfde probleem aan.
Leken? Denk dat er zat professionele fotografen zijn die echt wel het voordeel zien van een kleiner toestel (moi inclus, aan den lijve ondervonden bij een tweetal bergtochten).

Zolang de camera acceptabele beeldkwaliteit geeft (Sony RX100's bijvoorbeeld) kan je daar prima mee uit de voeten. Natuurlijk zijn er situaties waarin een compact niet afdoende is, maar zoals altijd is fotograferen ook concessies doen.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sveninho
Gezien men het woord 'leken' als aanval ziet zal ik het anders verwoorden;
Ja, je kan fotograveren met een compact camera. Creativiteit kan je overal mee uiten.
Nee, je zal niet kwaliteiten of mogelijkheden hebben van een duurdere DSLR of Mirrorless.
Ik baseer mijn mening nu puur op wat uit de camera komt. Een RAW bestand van 30MB heeft nou eenmaal meer detail dan een JPG van 5MB.
Mijn mislukte RAW foto kan ik misschien nog redden. Die mislukte JPG daarentegen kan ik deleten en nooit meer aan denken.

Toevoeging; Die Canon van TS is niet misselijk, maar de Sony geeft nou eenmaal meer mogelijkheden met z'n lenzen collectie. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Sveninho op 05-07-2018 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Frijns.Net schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 11:57:
Dat een Sony RX10 IV rond 1800€ kost, en een Panasonic FZ1000 slechts ~550€ gaat volledig aan je vriendin voorbij??? :?
Anders verkoop je alles en neem je de FZ1000, en koopt je vriendin een paar leuke schoenen enz.enz. voor het bedrag dat je overhoudt. Dat zal ze waarderen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Sveninho schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 15:04:
Gezien men het woord 'leken' als aanval ziet zal ik het anders verwoorden;
Ja, je kan fotograveren met een compact camera. Creativiteit kan je overal mee uiten.
Nee, je zal niet kwaliteiten of mogelijkheden hebben van een duurdere DSLR of Mirrorless.
Ik baseer mijn mening nu puur op wat uit de camera komt. Een RAW bestand van 30MB heeft nou eenmaal meer detail dan een JPG van 5MB.
Mijn mislukte RAW foto kan ik misschien nog redden. Die mislukte JPG daarentegen kan ik deleten en nooit meer aan denken.

Toevoeging; Die Canon van TS is niet misselijk, maar de Sony geeft nou eenmaal meer mogelijkheden met z'n lenzen collectie. :)
Zie het zelf niet als aanval (classificeer mezelf even als professionele fotograaf hiero ;)) en ik denk dat niemand betwist dat een camera van €5000 betere beeldkwaliteit geeft dan een van €150. Wat meerdere Tweakers hier echter wel proberen te verwoorden, is dat een kleinere camera an sich niet gelijk hoeft te staan aan slechtere beeldkwaliteit.

Tegenwoordig loopt die vergelijking echt mank, omdat er juist bij compactcamera's veel stappen worden gezet. Technologische vooruitgang bij DSLR's gaat echt niet zo snel. Vrijwel iedere moderne (prosumer-)compact heeft bijvoorbeeld ook gewoon een RAW-functie. Zeker de BSI-sensors van de laatste modellen bieden gewoon goede beeldkwaliteit. Ja, een FF-DSLR heeft lagere ruis op equivalente iso's en kan mega-bokeh halen met f/1.2-primes. Nee, dat betekent niet dat je geen afdrukken van een RX100 aan de muur kan hangen, zeker niet als het gaat om landschappen op f/8 o.i.d.

Dat een stevige grip prettiger in de hand ligt, en dat je die over het algemeen bij DSLR's hebt, dat ben ik wel met je eens. Maar dat is in het geval van reizen/backpacken vaak het probleem: kan 't niet wat kleiner? Toegegeven: vroeger wilde ik ook alleen op vakantie met een DSLR met battery grip. Tegenwoordig blijft de 6D steeds vaker thuis en zit de X100 of X-T1 nagenoeg standaard in mijn rugzak.

Om op de vraag van TS terug te komen: herkenbaar! Ik heb het juist andersom: mijn X100 is leuker fotograferen, maar mijn 6D geeft betere beeldkwaliteit en meer mogelijkheden. Dat dilemma voel ik echter met name als ik ze allebei meegenomen heb. Tip: probeer eens een citytrip met alleen je Canon, of alleen je A6000 met één lens. Voelt de eerste uren alsof je wordt beperkt in je mogelijkheden, maar daarna is het echt een verademing! :)

[ Voor 9% gewijzigd door tobiasvs op 05-07-2018 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:21
Even voor de geïnteresseerde leek, hoor, vraagje waar ik het antwoord niet op weet maar misschien wel zinnig kan zijn in deze discussie.

Er zijn tegenwoordig systeemcamera's die zo groot (of naja, zo klein) zijn als gemiddelde compactcamera, maar wel normale lensvatting hebben. Zijn die nou ook beetje zonder losse lens te gebruiken?

Dan heb je wel alle opties (los van de specifieke mogelijkheden van losse lens, dus), maar past het alsnog in je broekzak. In mijn perceptie heb je daarmee dan dus een compactcamera on steroids als je geen groot pakket wil meenemen, dan laat je de lenzen gewoon in je hotel of auto ofzo, maar kan je alsnog je helemaal uitleven als je je losse lenzen wel meeneemt.

Maar ik weet dus niet of dat echt zo eenvoudig is als het eruit ziet :+ Als die systeemcamera's zonder losse lens exact niets kunnen, houdt dat idee toch snel op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Twam schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 15:18:
Even voor de geïnteresseerde leek, hoor, vraagje waar ik het antwoord niet op weet maar misschien wel zinnig kan zijn in deze discussie.

Er zijn tegenwoordig systeemcamera's die zo groot (of naja, zo klein) zijn als gemiddelde compactcamera, maar wel normale lensvatting hebben. Zijn die nou ook beetje zonder losse lens te gebruiken?

Dan heb je wel alle opties (los van de specifieke mogelijkheden van losse lens, dus), maar past het alsnog in je broekzak. In mijn perceptie heb je daarmee dan dus een compactcamera on steroids als je geen groot pakket wil meenemen, dan laat je de lenzen gewoon in je hotel of auto ofzo, maar kan je alsnog je helemaal uitleven als je je losse lenzen wel meeneemt.

Maar ik weet dus niet of dat echt zo eenvoudig is als het eruit ziet :+ Als die systeemcamera's zonder losse lens exact niets kunnen, houdt dat idee toch snel op.
Een systeemcamera zonder lens erop kan geen foto's maken. Dat gaat 'm dus niet worden. Wel bieden veel fabrikanten zogenaamde "pancake"-lenzen aan: hele platte lenzen die niet kunnen zoomen, maar daarmee soms wel de broekzakcompatibiliteit verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:31
Het is vooral afhankelijk van je doel.

Ga je fotograferen voor de fotografie? Of om herinneringen vast te leggen?

Een compact neem je makkelijker mee, en heb je dus altijd bij je. Geen gedoe met lenzen wisselen etc. Just point and shoot (wat ik persoonlijk een voordeel vind, ongeacht de slechte naam van point & shoot). Voor het vastleggen van herinneringen dus veel makkelijker.

Als je wat creatiever wilt, of groot wilt printen. Dan is een mirrorless de betere keus. Of een DSLR. Want kwa formaat maakt het weinig uit IMHO. In beide gevallen moet je een tas mee. En het leukere glas is kwa formaat niet zo verschillend vaak. Tenzij je voor een kleinere sensor gaat (micro 4/3).

Zelf heb ik een DSLR + lenzen van groothoek tot tele. Alles lichtsterk (want sport). Maar tegenwoordig neem ik bijna altijd mijn compact mee en ligt de DSLR te verstoffen. Heb ik een bepaalde foto in gedachten die met de DSLR niet kan? (extreme groothoek, actie bij weinig licht) dan pak ik de DSLR. Maar anders gewoon de compact.

Heb zelf een panasonic TZ-100. Mede omdat ik video interessant vind, en omdat er een 1" sensor in zit. 10x zoom + 1" sensor in je broekzak. Geen gesjouw met camera's/rugzakken.

Uiteindelijk is een camera een stuk gereedschap. Niets meer en niets minder. Als je zo nu en dan een elektrabuisje doorzaagt ga je ook niet een dure afkortzaag kopen, aansluiten, juiste zaagblad installeren..... Dan pak je een ijzerzaagje en ben je zo klaar. Als je een eigen tuinhuis gaat bouwen kom je dan weer niet zo ver met een ijzerzaag.

Elk gereedschap voor zijn taak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sveninho
tobiasvs schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 15:16:
[...]

Zie het zelf niet als aanval (classificeer mezelf even als professionele fotograaf hiero ;)) en ik denk dat niemand betwist dat een camera van €5000 betere beeldkwaliteit geeft dan een van €150. Wat meerdere Tweakers hier echter wel proberen te verwoorden, is dat een kleinere camera an sich niet gelijk hoeft te staan aan slechtere beeldkwaliteit.

Tegenwoordig loopt die vergelijking echt mank, omdat er juist bij compactcamera's veel stappen worden gezet. Technologische vooruitgang bij DSLR's gaat echt niet zo snel. Vrijwel iedere moderne (prosumer-)compact heeft bijvoorbeeld ook gewoon een RAW-functie. Zeker de BSI-sensors van de laatste modellen bieden gewoon goede beeldkwaliteit. Ja, een FF-DSLR heeft lagere ruis op equivalente iso's en kan mega-bokeh halen met f/1.2-primes. Nee, dat betekent niet dat je geen afdrukken van een RX100 aan de muur kan hangen, zeker niet als het gaat om landschappen op f/8 o.i.d.

Dat een stevige grip prettiger in de hand ligt, en dat je die over het algemeen bij DSLR's hebt, dat ben ik wel met je eens. Maar dat is in het geval van reizen/backpacken vaak het probleem: kan 't niet wat kleiner? Toegegeven: vroeger wilde ik ook alleen op vakantie met een DSLR met battery grip. Tegenwoordig blijft de 6D steeds vaker thuis en zit de X100 of X-T1 nagenoeg standaard in mijn rugzak.

Om op de vraag van TS terug te komen: herkenbaar! Ik heb het juist andersom: mijn X100 is leuker fotograferen, maar mijn 6D geeft betere beeldkwaliteit en meer mogelijkheden. Dat dilemma voel ik echter met name als ik ze allebei meegenomen heb. Tip: probeer eens een citytrip met alleen je Canon, of alleen je A6000 met één lens. Voelt de eerste uren alsof je wordt beperkt in je mogelijkheden, maar daarna is het echt een verademing! :)
Dan begrijpen we elkaar correct. Alleen was het verkeerd geformuleerd. Excuus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
tobiasvs schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 15:24:
[...]

Een systeemcamera zonder lens erop kan geen foto's maken. Dat gaat 'm dus niet worden. Wel bieden veel fabrikanten zogenaamde "pancake"-lenzen aan: hele platte lenzen die niet kunnen zoomen, maar daarmee soms wel de broekzakcompatibiliteit verhogen.
Kijk, das duidelijk. Thanks. Dat verandert de zaken inderdaad wel weer iets, hoewel het dus met nog weer een extra lens redelijk te ondervangen valt. Ik snap 'm.

Hoe meer ik me hierin verdiep, hoe duidelijker het wordt dat ik a) nog steeds geen idee heb, en b) hiermee vergeleken m'n periodieke aankopen op computergebied in vergelijking misschien wel eens een goedkope hobby zouden kunnen zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Vaak is de pancake lens juist de kitlens, zoals bij de a6000. Ook daar kun je mee inzoomen, vrij standaard 16-50mm bereik wat je biij de meeste kits ziet. Een extra lens hoeft dus niet (al is het kwalitatief wel beter) om eens mee te beginnen. Dus tsja, het is een losse lens die je er dan altijd op hebt. Zoek maar eens een plaatje met de a6000 en standaard kitlens. Dat is niet zo heel groot.

Anderzijds begreep ik je ook al niet helemaal, want er moet uiteraard altijd een lens op een systeemcamera zitten. Het is niet zo dat er standaard eentje op zit en de extra lens er overheen valt ;) . In die zin is de lens dus altijd los!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
Ach ja, zoals ik al aangaf, hè, leek hier 😋

Ik speel nu nog met een compactcamera, daar zit natuurlijk wel lens standaard in, zelfs met optische zoom, dus het had gekund. In principe gaat licht ook gerust door meerdere lenzen, dus wat natuurkunde betreft ook niet onmogelijk. Maar duly noted, weer een stapje verder! Ik kom er nog wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdekker
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik raad TS aan de kijken naar de nieuwste RX10 of RX100 van Sony. Kunnen superveel, zijn erg goed en bevat onderdelen van de A6x00 maar dan met vaste lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
sdekker schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 21:19:
Ik raad TS aan de kijken naar de nieuwste RX10 of RX100 van Sony. Kunnen superveel, zijn erg goed en bevat onderdelen van de A6x00 maar dan met vaste lens.
Behalve een aps-c sensor :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen-nl
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-04 15:08
Zelf heb ik een Sony A7. Geweldige foto's maar inderdaad, vrij lomp om mee rond te lopen op vakantie. Vooral een sprintje trekken om een bus te halen is verschrikkelijk irritant met een veel te dure en grote camera in de hand.

Voor mij (en misschien ook voor jou) zou dit een aardige oplossing zijn.Een clip om de camera goed aan je tas of riem te bevestigen. https://www.peakdesign.com/capture Voorlopig houdt alleen de prijs me nog een beetje tegen. Maar ik kan me voorstellen dat je hiermee iets minder last hebt van je camera.

“He is no fool who gives what he cannot keep to gain what he cannot lose.” - Jim Elliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Maarja, met een APS-C was die camera ook direct zo groot gweest als de A6000 gok ik... :z
Twam schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 19:50:
Ach ja, zoals ik al aangaf, hè, leek hier 😋

Ik speel nu nog met een compactcamera, daar zit natuurlijk wel lens standaard in, zelfs met optische zoom, dus het had gekund. In principe gaat licht ook gerust door meerdere lenzen, dus wat natuurkunde betreft ook niet onmogelijk. Maar duly noted, weer een stapje verder! Ik kom er nog wel...
Uiteraard, maar dat bedoelen we meestal met een "lens", wat dus eigenlijk een lenzensysteem is. Het probleem van een vaste, ingebouwdte, lens zou zijn dat deze dus altijd in de "weg" zit en dus nadelig voor de andere lenzen zou werken. Vandaar dat men een mount heeft bedacht om alle lenzen weg te kunnen halen :+
Jansen-nl schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 21:52:
Zelf heb ik een Sony A7. Geweldige foto's maar inderdaad, vrij lomp om mee rond te lopen op vakantie. Vooral een sprintje trekken om een bus te halen is verschrikkelijk irritant met een veel te dure en grote camera in de hand.
Is dat al vervelend? Ik heb geen enkele moeite om lekker met mijn A6000 (en hiervoor A200) rond te lopen of even een (half) sprintje te trekken. Wel iets andere camera's, maar qua gewict zou (zker de A200) niet zo'n gek groot verschil moeten maken imho. Maarja, persoonlijke voorkeuren verschillen.

[ Voor 27% gewijzigd door GENETX op 05-07-2018 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
Vanoverdegrens schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 15:07:
[...]

Dat een Sony RX10 IV rond 1800€ kost, en een Panasonic FZ1000 slechts ~550€ gaat volledig aan je vriendin voorbij??? :?
Anders verkoop je alles en neem je de FZ1000, en koopt je vriendin een paar leuke schoenen enz.enz. voor het bedrag dat je overhoudt. Dat zal ze waarderen. ;)
Het zijn m'n eigen centen dus dat scheelt. Maar ik zou de Canon wel weg doen voor de RX10 IV.
De FZ1000 of FZ2000 is misschien nog een idee. Eens vergelijken met de RX.
En ik laat haar dit maar niet lezen.... een paar schoenen kan er altijd bij ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Maar zou je dan het telebereik nodig hebben van de rx10? Want compacter dan een APS-C systeemcamera is die niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je geeft aan graag met een wat zwaardere, grotere DSLR te fotograferen, maar wil hem eigenlijk niet dragen. Tegelijkertijd geef je aan dat je de kwaliteit van een compactere camera voor jouw doeleinden goed genoeg is.

De oplossing lijkt me simpel: gebruik de compact cam op reis. Dichter bij huis kun je de "ervaring" van het fotograferen blijven voelen met de grotere camera.

Een ander antwoord lijkt me niet mogelijk, je kunt niet de DSLR ervaring beleven zonder deze te dragen, simpel genoeg.

Ik begrijp overigens heel goed wat je bedoeld. Ik houd enorm van juist grote, zware cameras met veel knoppen. Dat is de ultieme ervaring. Om foto's te maken, maar niet om te dragen. Ik accepteer het vanwege de superieure kwaliteit en omdat mijn reizen sowieso in het teken van fotografie staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PlugInBeer
sdekker schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 21:19:
Hmm waarom een rx100 als ik al een g7x ik heb? Ik denk persoonlijk dat de kwaliteit tussen die 2 niet heel veel zal verschillen, gezien het beide top of the line compacts zijn, of heb ik dat fout? De rx100 VI ziet er verder wel interessant uit en heeft ook een viewfinder, wat ik erg fijn vind. Alleen jammer dat de grootste aperture 2.8 is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:33

Garyu

WW

Ik denk ook dat je van een RX100 niet gelukkiger gaat worden dan van een G7X.

Maar over het algemeen denk ik niet dat we je kunnen helpen :). Je zegt tevreden te zijn met de beeldkwaliteit van de G7X, dus een betere lens of betere sensor heb je niet nodig. Een lichtere camera heb je niet nodig, hoogstens wat meer in je hand te houden?

Dan zou ik zeggen, koop een stevige case voor je G7X zodat ie je wat meer houvast geeft, en neem hem lekker mee op reis! Het kan echt heel veel uitmaken aan het hele gevoel van de camera, zonder dat het heel veel gewicht toevoegt.

Op mijn Fuji X100 had ik bijvoorbeeld standaard zo'n leren "half case", en zonder die case kon ik hem ook niet fatsoenlijk vasthouden. OK, dat is misschien heel persoonlijk en ieder zijn ding, maar zoiets zou je waarschijnlijk het meeste helpen. En, het kost je misschien 50€, terwijl een nieuwe camera al snel honderden zoniet duizenden euro's kost ;).

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/617eeOrephL._SL1024_.jpg

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
Keuze is vrij simpel,

Optie 1:
De Sony 1” sensor zoals de rx100 zijn super goed en vooral voor vakantie fototjes, handzaam, compact, veel zoom bereik, afhankelijk welke je neemt.

Optie 2:
A6000 met 16-50 kitlens, erg leuk om mee te beginnen en APS-C, hoewel dit iets minder compact is dan de rx100 valt dit zeker wel nog in de categorie kleine handzame cameras. Doordat de lens altijd verwisseld kan worden heb je altijd de mogelijkheid om je hobby uit te breiden. Dat heb je met de rx100 niet.

Ik zou het wel weten :) maar iedereen begint ergens, ook ik wist niet alles(veel) bij de aanschaf van me camera.

Ik ben van Nex 5n(2 weken) naar NEX6(1,5 jaar) naar A6000(2,5jaar) naar A6500(heden) gegaan.

Beste camera ooit is de A6000, prijs is en was toen al laag in verhouding met wat je allemaal ervoor krijgt. (Puur mijn mening)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdekker
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
PlugInBeer schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 02:40:
[...]

Hmm waarom een rx100 als ik al een g7x ik heb? Ik denk persoonlijk dat de kwaliteit tussen die 2 niet heel veel zal verschillen, gezien het beide top of the line compacts zijn, of heb ik dat fout? De rx100 VI ziet er verder wel interessant uit en heeft ook een viewfinder, wat ik erg fijn vind. Alleen jammer dat de grootste aperture 2.8 is.
De eerste testen van de rx100 VI zijn bijzonder positief en plaatsen hem boven de g7x. Ik zou wat reviews nalezen, en als ze in de winkel liggen, hem zelf proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emjen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-04 14:01
Ik ben pro fotograaf en heb ook de RX100 gekocht (mark3) om deze reden. Ik heb daar een paar foto's mee geschoten die ik in het groot op de muur heb hangen. Je ziet niet het verschil met een pro camera. Op vakantie wil je soms even je bed uit rennen als het licht mooi is, een paar fotootjes maken en weer terug je bed in gaan. In plaats van een cameratas meenemen heb je dan een cameraatje in je broekzak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:33

Garyu

WW

sdekker schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:47:
[...]

De eerste testen van de rx100 VI zijn bijzonder positief en plaatsen hem boven de g7x. Ik zou wat reviews nalezen, en als ze in de winkel liggen, hem zelf proberen.
Heb je de TS gelezen? Hij is toch helemaal niet direct op zoek naar een nieuwe camera? Om dan een camera te presenteren die >1200€ kost als (relatief) minimale upgrade voor een camera die hij al heeft, lijkt me een beetje overdone. De Canon g7x is een prima 1"-sensor camera direct vergelijkbaar met de eerdere RX100 modellen. Ja, de nieuwe pricewatch: Sony Cyber-shot RX100 VI Zwart is inderdaad weer een stapje beter, maar ook duurder, en heeft als grote nadeel dat je een stop licht inlevert over de hele range. Maar vooral ook de prijs is -echt- hoog.

Dat gezegd hebbende -> I feel your pain. Maar heb besloten om weer terug te keren naar de systeemcamera met de ietwat lompe lenzen en het gewicht voor lief te nemen. Ik ben niet heel merk-vast (Nikon -> Nikon -> Fuji -> Sony -> Sony), maar ik heb heel lang zitten te twijfelen om toch een RX100 te nemen, en heb het uiteindelijk niet gedaan. Maar als ik hem al zou hebben zou ik hem waarschijnlijk niet meer weg doen. Hetzelfde geldt voor de Canon g7x ii die van hetzelfde laken een pak is (afgezien van de viewfinder dan).

De viewfinder van mijn systeemcamera gebruik ik verbazingwekkend weinig overigens, de displays met liveview zijn dermate goed dat ze echt fijn om te gebruiken zijn, en je kunt er veel flexibeler mee zijn. Ik ben zelf bijna 2m lang, en moet dus met EVF bijna altijd bukken voor foto's van mensen, en kinderen sowieso. Met (kantelbaar) display gaat dat een stuk makkelijker!

[ Voor 12% gewijzigd door Garyu op 06-07-2018 10:02 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:47
Ik ben totaal geen pro-fotograaf, maar ik gebruik mijn Nex6 (voorloper van A6300 en ca. zelfde formaat) 90% van de tijd met een sigma 30mm2.8 (goedkoop en redelijk goed lensje met een handig bereik van ff 50mm), omdat de camera zo heel compact is en makkelijk in bijv. een jaszak past. Heb nog wel een paar andere lenzen, maar die gaan in de praktijk maar zelden mee onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
knip

[ Voor 96% gewijzigd door PowerUp op 07-07-2018 17:51 . Reden: Hier is een topic report voor uitgevonden ]

Pagina: 1