Redactie reviews: in hoeverre gesponsord?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:08
Een tijdje terug is er binnen de user review sectie een dropdown toegevoegd, om aan te geven hoe je aan een product bent gekomen. Hier ben ik voor, dat maakt alles transparanter en duidelijker.

Ik weet dat Tweakers doorgaans zelf erg onafhankelijk producten reviewt, ongeacht of deze door de fabrikant opgestuurd zijn of niet. Toch zou ik het waarderen als Tweakers bij de reviews neerzet, hoe men aan het product is gekomen, en of dit product in het bezit van Tweakers blijft na de review. Zo houden we het speelveld een beetje gelijk :)

Ik zie graag jullie antwoord tegemoet!

Share and Enjoy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Krijg je dan niet bij 99% van alle reviews dezelfde tekst "ontvangen door fabrikant" te zien?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
Gewoon op de manier zoals het bij Userreviews gaat zou het al genoeg zijn natuurlijk. Ik blijf het bijzonder vinden dat het in Nederland nooit wordt aangegeven bij reviews. Als je bijvoorbeeld kijkt naar veel amerikaanse of engelse reviews, wordt het eigenlijk altijd wel aangegeven.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:32

Qwerty-273

Meukposter

Verschil is natuurlijk dat de redactionele onafhankelijkheid op alles vanuit de redactie toepasselijk is zoals op https://tweakers.net/info/over-tweakers/onafhankelijkheid/ geschreven.

Bij een userreview kan de vraag opkomen of de user direct of indirect voordelen haalt uit de gepuliceerde review. Bij een test vanuit de redactie krijgt men al gewoon standaard een salaris vanuit Tweakers.net en heeft dat geen invloed op het testresultaat. Het lijkt mij persoonlijk niets toevoegen aan de review zelf. Stel dat een ding terug gaat naar de leverancier, of dat het blijft liggen in de test voorraad van T.net voor verdere of nieuwe tests? Maakt dat uiteindelijk verschil? Het komt natuurlijk niet bij iemand thuis te staan mag ik aannemen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
Tsja, ik begrijp als er verder niets aan verandert hoor. Ik vind alleen dat iemand zijn eigen oordeel moet kunnen vellen over hoe een product gereviewd is. Wanneer een product opgestuurd is voor review, kijk ik toch anders naar een review dan wanneer het product is aangeschaft. Als je dat gewoon aangeeft, verandert dat niets aan je onafhankelijkheid die je linkt, maar het verschaft wel duidelijkheid.

Ik wil geen beschuldigingen van omkopen doen of iets dergelijks, maar ik denk wel dat transparant zijn belangrijk is. Als is het maar op dezelfde manier als bij een userreview

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wwCr7UIE8d5a0cIHIO9DaIJZ/medium.png

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-10 10:24
Het verschil is dat fabrikanten iets naar Tweakers opsturen en niet naar redacteuren. Als wij een telefoon/laptop/videokaart krijgen en die mogen houden, blijft 'ie in de kast liggen, zodat we bijvoorbeeld nog een keer kunnen hertesten een jaar later met een nieuw besturingssysteem of een nieuwe driver.

Producten die we ontvangen zijn en worden nooit eigendom van redacteuren. Bij een gebruikersreview krijgt de gebruiker iets op persoonlijke titel en die kan daar vervolgens mee doen wat hij wil. Blijven gebruiken, verkopen, of wat dan ook. Naar mijn mening is dat een belangrijk verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:58

WoutF

Hoofdredacteur
Qwerty-273 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 12:19:
Verschil is natuurlijk dat de redactionele onafhankelijkheid op alles vanuit de redactie toepasselijk is zoals op https://tweakers.net/info/over-tweakers/onafhankelijkheid/ geschreven.

Bij een userreview kan de vraag opkomen of de user direct of indirect voordelen haalt uit de gepuliceerde review. Bij een test vanuit de redactie krijgt men al gewoon standaard een salaris vanuit Tweakers.net en heeft dat geen invloed op het testresultaat. Het lijkt mij persoonlijk niets toevoegen aan de review zelf. Stel dat een ding terug gaat naar de leverancier, of dat het blijft liggen in de test voorraad van T.net voor verdere of nieuwe tests? Maakt dat uiteindelijk verschil? Het komt natuurlijk niet bij iemand thuis te staan mag ik aannemen.
Xtuv schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 14:53:
Het verschil is dat fabrikanten iets naar Tweakers opsturen en niet naar redacteuren. Als wij een telefoon/laptop/videokaart krijgen en die mogen houden, blijft 'ie in de kast liggen, zodat we bijvoorbeeld nog een keer kunnen hertesten een jaar later met een nieuw besturingssysteem of een nieuwe driver.

Producten die we ontvangen zijn en worden nooit eigendom van redacteuren. Bij een gebruikersreview krijgt de gebruiker iets op persoonlijke titel en die kan daar vervolgens mee doen wat hij wil. Blijven gebruiken, verkopen, of wat dan ook. Naar mijn mening is dat een belangrijk verschil.
Wilde net zelf een post maken, maar al het gras is al voor mijn voeten weggemaaid :P
GreNade schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 12:28:
Tsja, ik begrijp als er verder niets aan verandert hoor. Ik vind alleen dat iemand zijn eigen oordeel moet kunnen vellen over hoe een product gereviewd is. Wanneer een product opgestuurd is voor review, kijk ik toch anders naar een review dan wanneer het product is aangeschaft. Als je dat gewoon aangeeft, verandert dat niets aan je onafhankelijkheid die je linkt, maar het verschaft wel duidelijkheid.

Ik wil geen beschuldigingen van omkopen doen of iets dergelijks, maar ik denk wel dat transparant zijn belangrijk is. Als is het maar op dezelfde manier als bij een userreview

[afbeelding]
Ik snap die gedachte bij een userreview. Maar waarom zie jij daarin een verschil bij een redactionele review?

[ Voor 21% gewijzigd door WoutF op 03-07-2018 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:29

MsG

Forumzwerver

Ik ben zelf helemaal niet betrokken bij het maken of schrijven van reviews, maar ik vind juist dat uit de lucht gegrepen oorzakelijke verband tussen een gekregen product en een laffe review een beetje stuitend. Tuurlijk moet je als reviewer de schijn van belangenverstrengeling ten alle tijde tegengaan, maar als ik diverse Tweakers hier moet geloven leven ze in een perspectief dat elke niet-aankoop een slinkse verkooptruc is van de fabrikant.

Dit doet m.i. een beetje af aan de vele integere reviews van mensen op het internet. Het eigen oneens zijn met de reviewscore verward men dan vaak met een misplaatste betichting van promotie, 9 van de 10 keer ononderbouwd. De betichting kan ik me nog enigszins voorstellen bij de vele 'instagram-trutjes' die vaak vrouwelijke producten of mode-items aanprijzen. Producten waar je ook niet oneindig lang feitelijk over kan praten. Maar bij uitstek de IT, met complexe of veelzijdige apparatuur kom ik talloze reviewers tegen die producten goed doorlichten en vaak genoeg iets terecht de grond in boren, ook al is dit vaak genoeg toegestuurd. Zeker in de domotica, elektronica, 3D-printing heb ik in mijn video-kringen zelden het gevoel misleid te worden voor een quick gain van de promoter (die daarna zijn relevantie ook meteen verliest).

Ik vraag me dus juist af, welke voorbeelden komt men dan de hele tijd tegen dat men hier zo zwartwit naar kijkt? Vaak zonder enige concreet bewijs.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
Ik heb niet het gevoel misleid te worden. Ik vind alleen wel dat transparantie belangrijk is zodat iemand daar zijn eigen oordeel over kan geven. Maar ik merk dat men hier niet op dezelfde manier in staat als ik, dat vind ik verder niet zo erg (want ik maak gretig gebruik van tweakers en de reviews).

Gewoon iets om eens over na te denken :)

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Een reden zou kunnen zijn omdat soms van een fabrikant iets niet getest mag worden, getest moet worden op een bepaalde manier of iets dergelijks. Als jullie zelf het product kopen is dat niet van toepassing. Naast dat het natuurlijk ook vaak genoeg interessant om te weten is.

Ik zie trouwens geen reden om onderscheid te maken tussen een user review en redactionele review. Er zijn immers meer dan genoeg site's die een goede beoordeling schrijven tegen één of andere vergoeding net als er users zijn. Dat zal gewoon aan de persoon liggen, de één zal zoiets nooit doen en de ander doet niet anders.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
-The_Mask- schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 22:21:
Een reden zou kunnen zijn omdat soms van een fabrikant iets niet getest mag worden, getest moet worden op een bepaalde manier of iets dergelijks. Als jullie zelf het product kopen is dat niet van toepassing. Naast dat het natuurlijk ook vaak genoeg interessant om te weten is.

Ik zie trouwens geen reden om onderscheid te maken tussen een user review en redactionele review. Er zijn immers meer dan genoeg site's die een goede beoordeling schrijven tegen één of andere vergoeding net als er users zijn. Dat zal gewoon aan de persoon liggen, de één zal zoiets nooit doen en de ander doet niet anders.
Zodra een product in onze handen is, testen we het op de manier die wij willen. En nogmaals, de reden dat ik het niet nodig vind om te vermelden is omdat het helemaal niks verandert aan de manier waarop een redacteur zijn werk doet. Redacteuren mogen producten niet houden, dus het maakt geen bal uit of het een door een fabrikant geleverd of een door Tweakers gekocht sample is. Dat verschilt dus niet van persoon tot persoon, dat is policy voor heel Tweakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
WoutF schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 07:40:
[...]

Zodra een product in onze handen is, testen we het op de manier die wij willen.
Waarom staat er dan soms dat een product niet uit elkaar wordt gehaald omdat de fabrikant dat niet wilde of iets dergelijks.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:59

Standeman

Prutser 1e klasse

-The_Mask- schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 08:23:
[...]

Waarom staat er dan soms dat een product niet uit elkaar wordt gehaald omdat de fabrikant dat niet wilde of iets dergelijks.
Ik vermoed dat het is omdat het product weer in originele staat teruggestuurd moet worden, maar dat kunnen de redactieleden beter beantwoorden.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
-The_Mask- schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 08:23:
[...]

Bij dingen uit elkaar halen gaat het er niet zozeer om dat een fabrikant dat niet zou willen of iets te verbergen heeft, maar wel dat er een kans is dat het product niet meer werkend in elkaar kan. Het is dus niet dat een fabrikant zegt dat een product niet uit elkaar mag, maar wel dat ze het product werkend weer terug willen. Bij producten waar het makkelijk kan en wat toevoegt - zoals laptops - doen we het vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Waarom maakt op zich niks uit voor dit topic. Het gaat erom dat de fabrikant toch wel invloed heeft. De reden daarvan kun je wel in de review neerzetten. Hier staat iig niks bij. Dus nu is het niet duidelijk waarom die niet geopend is. Mag het niet van de fabrikant? Of is het überhaupt een product dat van de fabrikant komt.
reviews: Ockel Sirius A - Alleskunner tussen wal en schip dit is gewoon de eerste die ik heb aangeklikt en nog niet gelezen had.

[ Voor 50% gewijzigd door -The_Mask- op 04-07-2018 22:56 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zoals ik nu de tendens een beetje lees, begrijp ik dat de redactie niet echt voornemens is om zoiets in te vullen (al verwachtte ik dat stiekem al wel, jammer genoeg), waarom dan wel verwachten dat reguliere gebruikers zoiets wel invullen? :?

Toegegeven, aangezien ik amper reviews heb, laat staan uberhaupt zoiets schrijf, dat ik niet weet of de bewuste vraag voor reguliere gebruikers een verplichte vraag is om te beantwoorden of niet.

Toch zou ik pleiten om zoiets wel toe te voegen, ook bij redactionele reviews. Het geeft de lezer immers wel wat extra context mee, wat zeker mee kan wegen in de beoordeling van de lezer op de review. Basicly wordt er niets meer, niets minder gevraagd dan om wat meer transparantie te tonen aangaande de onafhankelijkheid voor die specifieke review. Los van het 'schuilen' achter een algemeen artikel.

Ik snap in elk geval wel waar de vraag vandaan komt. Ook binnen de .plans komen steeds meer gesponsorde acties en advertorials. Bij dergelijke artikelen ligt het er dan wel heel dik bovenop dat een externe partij betrokken is, maar bij een review is dat niet. Op deze manier geeft het wat meer context, waar niks mis mee is, lijkt mij zo.

[ Voor 29% gewijzigd door CH4OS op 04-07-2018 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

CH4OS schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 12:03:
Zoals ik nu de tendens een beetje lees, begrijp ik dat de redactie niet echt voornemens is om zoiets in te vullen (al verwachtte ik dat stiekem al wel, jammer genoeg), waarom dan wel verwachten dat reguliere gebruikers zoiets wel invullen? :?
Je kan het er mee eens zijn of niet, maar dat wordt toch al in den treure uitgelegd hier? Als jij of ik een review schrijven van noem eens wat, de nieuwe iPad, en die is gratis verkregen vanuit Apple (gesponsord product), dan zit er een potentiële gain bij, immers jij (of ik) krijgt een gratis product. Los van wat je daar inhoudelijk van vindt, voor sommigen (zeker hier op Tweakers), weegt dat heel zwaar.

Bij Tweakers echter krijgt, ook al krijgen ze als bedrijf een gesponsord product, de bewuste reviewer/redacteur het product helemaal niet zelf. Er zit dus helemaal geen directere gain voor de reviewer/redacteur in, die krijgt gewoon zijn of haar maandelijkse loon. En in die context wordt het dus onnodig bevonden. Een antwoord waar ik me wel in kan vinden.

Mijnsinziens is het ook niet alleen maar positief die volledige transparantie met dit soort dingen. Mensen betichten nu al van alles en iedereen de hele tijd van omkoping zonder enige fundering, als je dan er open mee te koop loopt dat er ergens iets gratis verkregen is (voor Tweakers zelf that is, niet de redacteur) geeft dat in dit tijdperk soms ook weer een enorme lading kanonnenvoer voor de onderbuik.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@MsG Of iemand persoonlijk of een bedrijf een product ter review toegestuurd krijgt maakt natuurlijk niets uit, het potentiele effect kan vergelijkbaar zijn.

Het gaat er om of er een potentiële gain (zoals jij het zelf mooi noemt) bij is, daarbij moet er geen verschil zijn of dat voor iemand persoonlijk is of dat een bedrijf of welke rechtspersoon dan ook dat is.

Een bedrijf dat een product opstuurt naar Tweakers ter review, kan net zo goed iets terug verwachten van Tweakers als bedrijf, hetzij in de review, hetzij later.
MsG schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 16:46:
Mijnsinziens is het ook niet alleen maar positief die volledige transparantie met dit soort dingen. Mensen betichten nu al van alles en iedereen de hele tijd van omkoping zonder enige fundering, als je dan er open mee te koop loopt dat er ergens iets gratis verkregen is (voor Tweakers zelf that is, niet de redacteur) geeft dat in dit tijdperk soms ook weer een enorme lading kanonnenvoer voor de onderbuik.
Des te meer reden om de discussie alleen maar voor te zijn. Aan de hand van de context kan een gebruiker dan zelf een extra afweging maken voor de review.

[ Voor 71% gewijzigd door CH4OS op 04-07-2018 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 17:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

CH4OS schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 16:56:

Ik weet even niet exact hoe het heet, maar ambtenaren, raadsleden, wethouders, kamerleden, ministers e.d. hebben toch ook zo'n regeling, wat wel kan worden aangenomen, wat niet? Nu snap ik dat het bij hen wat zwaarder weegt dan nu bij Tweakers, maar het heeft een naam en ik kan er momenteel niet op komen.
Ja, en die regels gaan over wat zij persoonlijk als gift mogen aannemen, om te voorkomen dat ze in ruil voor persoonlijke beloning bepaalde besluiten nemen en dergelijke. Dat is dus wel vergelijkbaar met gebruikersreviews, maar heeft weinig raakvlakken met redactionele reviews.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:32

Qwerty-273

Meukposter

Een bedrijf dat een product opstuurt naar Tweakers ter review, kan net zo goed iets terug verwachten van Tweakers als bedrijf, hetzij in de review, hetzij later.
Juist die redactionele onafhankelijkheid is van toepassing (en niet alleen in reviews), zoals in het eerder linkje al is geschreven.

Het enige wat een bedrijf kan doen als ze niet tevreden zijn over een review, is de volgende keer geen product meer beschikbaar te stellen. Maar dat houdt Tweakers niet tegen om dan vervolgens zelf het product te kopen en wederom een onafhankelijke review te schrijven. ;)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

@MsG Of iemand persoonlijk of een bedrijf een product ter review toegestuurd krijgt maakt natuurlijk niets uit, het potentiele effect kan vergelijkbaar zijn.

Het gaat er om of er een potentiële gain (zoals jij het zelf mooi noemt) bij is, daarbij moet er geen verschil zijn of dat voor iemand persoonlijk is of dat een bedrijf of welke rechtspersoon dan ook dat is.

[...]
Des te meer reden om de discussie alleen maar voor te zijn. Aan de hand van de context kan een gebruiker dan zelf een extra afweging maken voor de review.
Nou ja Tweakers is van mening dat dat verschil er wèl is, door de redactionele onafhankelijkheid van de andere gedeelten van de organisatie. Als je dat punt van hen niet onderkend of het mee oneens bent, vraag ik me af welke autoriteit de reviews van Tweakers voor jou nu dan hebben, en dan zou de openlijke transparantie er over toch weinig verschil meer maken? De veronderstelde gain is dan niet opeens anders en je weet al dat Tweakers weleens gratis producten krijgt. Wat valt er dan nog goed te maken bij het "gratis verkregen? Je review is inherent biased!"-kamp?

Het is vrij gangbaar dat grotere partijen spullen krijgen die echt niet de hele tijd terughoeven, ik zie de gain daarin zeker wel anders dan wanneer een reviewer zijn eigen hardware bij elkaar kan sprokkelen (en dan nog vind ik het geen inherent probleem voor de review, tenzij daar nadrukkelijk een aanleiding voor is).

Ook de door velen zo geroemde Linus Tech Tips, die zijn video's bekostigd met een 'sponsor-blok' in zijn video, die geheel losstaat van het product van de review, heeft daarmee niet opeens alleen maar betaalde review-samples. Bij een bepaalde autoriteit krijg je automatisch meer gratis, en dat gaat, in elk geval in mijn interesse-kringen, met een zorgvuldige integriteit gepaard, logisch ook, want 1 misstap en je bent je relevantie als reviewer kwijt. Dat is natuurlijk heel wat om op het spel te zetten.

[ Voor 28% gewijzigd door MsG op 04-07-2018 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Orion84 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 17:01:
Ja, en die regels gaan over wat zij persoonlijk als gift mogen aannemen, om te voorkomen dat ze in ruil voor persoonlijke beloning bepaalde besluiten nemen en dergelijke. Dat is dus wel vergelijkbaar met gebruikersreviews, maar heeft weinig raakvlakken met redactionele reviews.
Ja, dat bedacht ik me later ook, vandaar dat ik het alsnog verwijderd heb. :)
Qwerty-273 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 17:04:
Juist die redactionele onafhankelijkheid is van toepassing (en niet alleen in reviews), zoals in het eerder linkje al is geschreven.

Het enige wat een bedrijf kan doen als ze niet tevreden zijn over een review, is de volgende keer geen product meer beschikbaar te stellen. Maar dat houdt Tweakers niet tegen om dan vervolgens zelf het product te kopen en wederom een onafhankelijke review te schrijven. ;)
Dat snap ik. Maar nu is dat dus totaal niet zichtbaar voor de lezer, dus hoe moet die dat nú weten? Dat is juist de vraag van @GreNade om iets te implementeren, zodat het wel zichtbaar is.

Het gaat er dus totaal niet om of iemand het persoonlijk krijgt of niet. Het gaat om het feit dat er iets weggegeven is (door een winkel, of fabrikant, whatever) om te worden gereviewed door een externe partij (hetzij een site, hetzij een gebruiker die ergens een review publiceert).

Ik snap niet waarom jullie zo zwart/wit blijven vasthouden daaraan.
MsG schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 17:04:
Nou ja Tweakers is van mening dat dat verschil er wèl is, door de redactionele onafhankelijkheid van de andere gedeelten van de organisatie. Als je dat punt van hen niet onderkend of het mee oneens bent, vraag ik me af welke autoriteit de reviews van Tweakers voor jou nu dan hebben, en dan zou de openlijke transparantie er over toch weinig verschil meer maken?
Ikzelf vind de reviews vrij verschillend, hangt ook erg af van het product, maar ook de reviewer, to be honest. En ja, als ik zou weten dat een product gekocht is, zou ik meer bewondering voor Tweakers en de review hebben dan wanneer het product door een fabrikant geschonken is om een review voor te maken. Dat heb ik dan niet alleen naar bedrijven, maar ook naar users toe. Dat is toch oo de reden dat het toegevoegd is bij gebruikersreviews?
De veronderstelde gain is dan niet opeens anders en je weet al dat Tweakers weleens gratis producten krijgt. Wat valt er dan nog goed te maken bij het "gratis verkregen? Je review is inherent biased!"-kamp?
Nee, die conclusie trek ik nooit. Ook niet bij userreviews. Ook bij de gebruikersreviews zijn er veel gebruikers die wel producten gratis krijgen, ook daarvan kan je dan toch hetzelfde zeggen, is het niet? Bij een user review zou weten hoe dat het product bij die user gekomen is dan toch ook biased kunnen zijn? Nu moeten we het maar aannemen, omdat {insert linkje naar redactionele onafhankelijkheid}.
Het is vrij gangbaar dat grotere partijen spullen krijgen die echt niet de hele tijd terughoeven, ik zie de gain daarin zeker wel anders dan wanneer een reviewer zijn eigen hardware bij elkaar kan sprokkelen (en dan nog vind ik het geen inherent probleem voor de review, tenzij daar nadrukkelijk een aanleiding voor is).
Dergelijke details hoe een product naar Tweakers komt en eventuele vervolg afspraken, daar gaat het helemaal niet om. Het gaat er gewoon om, dat er aangegeven wordt, net als bij userreviews, hoe het product bij Tweakers terecht is gekomen. Of dat dus aangeschaft is op eigen kosten, of dat het product verkregen is vanuit de fabrikant, of whatever, dat maakt niet uit, als het maar wel aangegeven wordt.
Ook de door velen zo geroemde Linus Tech Tips, die zijn video's bekostigd met een 'sponsor-blok' in zijn video, die geheel losstaat van het product van de review, heeft daarmee niet opeens alleen maar betaalde review-samples. Bij een bepaalde autoriteit krijg je automatisch meer gratis, en dat gaat, in elk geval in mijn interesse-kringen, met een zorgvuldige integriteit gepaard, logisch ook, want 1 misstap en je bent je relevantie als reviewer kwijt. Dat is natuurlijk heel wat om op het spel te zetten.
Ook de reviews van Linus hecht ik een andere waarde aan, gewoonweg omdat daar ook niet altijd duidelijk is hoe het product verkregen is. De sponsoring tussendoor is dan toch net als de advertenties hier op de site?

[ Voor 102% gewijzigd door CH4OS op 04-07-2018 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
CH4OS schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 20:04:

Ikzelf vind de reviews vrij verschillend, hangt ook erg af van het product, maar ook de reviewer, to be honest. En ja, als ik zou weten dat een product gekocht is, zou ik meer bewondering voor Tweakers en de review hebben dan wanneer het product door een fabrikant geschonken is om een review voor te maken. Dat heb ik dan niet alleen naar bedrijven, maar ook naar users toe. Dat is toch oo de reden dat het toegevoegd is bij gebruikersreviews?
De reden dat het daar is toegevoegd, is omdat een gebruiker die een product krijgt in ruil voor een review, daar persoonlijk voordeel uit haalt. In plaats van dat de gebruiker er geld voor heeft moeten neerleggen, is het product namelijk gratis. Niet elke gebruiker zal zich daardoor laten beïnvloeden, maar we horen soms van fabrikanten dat gebruikers via e-mail 'bedelen' om gratis producten in ruil voor een user-review voor Tweakers met daarbij de verwachting/vraag dat ze het product moeten houden.

Voor een Tweakers-redacteur gaat, zoals vaker aangehaald, die vlieger niet op. Of het nou een reviewsample is, een gekocht product of een geleend product, het verandert helemaal niets aan de manier waarop een reviewer zijn oordeel vormt. De reviewer heeft er totaal geen baat bij om bijvoorbeeld extra positief te zijn, omdat hij er geen cent meer door betaald zal krijgen. Ook heeft de redactie helemaal niks te maken met de commerciële kant van Tweakers, dus ook die belangen spelen niet mee.

Ik snap dat er enige scepsis is omdat er genoeg websites zijn waar ze de ethische teugels minder strak hebben aangetrokken en redacteuren producten na het reviewen mogen houden, maar Tweakers is niet zo'n website.
CH4OS schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 20:04:
Ook de reviews van Linus hecht ik een andere waarde aan, gewoonweg omdat daar ook niet altijd duidelijk is hoe het product verkregen is. De sponsoring tussendoor is dan toch net als de advertenties hier op de site?
Nee. Bij Linus lopen commercie en content behoorlijk door elkaar. Waar je Linus vaak genoeg in een gesponsorde video ziet verschijnen, is dat bij Tweakers ondenkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
Nee. Bij Linus lopen commercie en content behoorlijk door elkaar. Waar je Linus vaak genoeg in een gesponsorde video ziet verschijnen, is dat bij Tweakers ondenkbaar.
Wel wordt het bij een kanaal als Linus, 100% duidelijk gemaakt waar je mee te maken hebt. Elke gesponsorde video, wordt er met grote letters aangegeven dat het een gesponsorde video is. Dat is iets waar ik dan ook heel erg voor ben.

Het gaat mij puur om de transparantie. Niet om wantrouwen richting Tweakers, maar echt alleen de transparantie.

Share and Enjoy!

Pagina: 1