Orion84 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 17:01:
Ja, en die regels gaan over wat zij
persoonlijk als gift mogen aannemen, om te voorkomen dat ze in ruil voor persoonlijke beloning bepaalde besluiten nemen en dergelijke. Dat is dus wel vergelijkbaar met gebruikersreviews, maar heeft weinig raakvlakken met redactionele reviews.
Ja, dat bedacht ik me later ook, vandaar dat ik het alsnog verwijderd heb.

Qwerty-273 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 17:04:
Juist die redactionele onafhankelijkheid is van toepassing (en niet alleen in reviews), zoals in het eerder linkje al is geschreven.
Het enige wat een bedrijf kan doen als ze niet tevreden zijn over een review, is de volgende keer geen product meer beschikbaar te stellen. Maar dat houdt Tweakers niet tegen om dan vervolgens zelf het product te kopen en wederom een onafhankelijke review te schrijven.

Dat snap ik. Maar nu is dat dus totaal niet zichtbaar voor de lezer, dus hoe moet die dat nú weten? Dat is juist de vraag van @GreNade om iets te implementeren, zodat het wel zichtbaar is.
Het gaat er dus totaal niet om of iemand het persoonlijk krijgt of niet. Het gaat om het feit dat er iets weggegeven is (door een winkel, of fabrikant, whatever) om te worden gereviewed door een externe partij (hetzij een site, hetzij een gebruiker die ergens een review publiceert).
Ik snap niet waarom jullie zo zwart/wit blijven vasthouden daaraan.
MsG schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 17:04:
Nou ja Tweakers is van mening dat dat verschil er wèl is, door de redactionele onafhankelijkheid van de andere gedeelten van de organisatie. Als je dat punt van hen niet onderkend of het mee oneens bent, vraag ik me af welke autoriteit de reviews van Tweakers voor jou nu dan hebben, en dan zou de openlijke transparantie er over toch weinig verschil meer maken?
Ikzelf vind de reviews vrij verschillend, hangt ook erg af van het product, maar ook de reviewer, to be honest. En ja, als ik zou weten dat een product gekocht is, zou ik meer bewondering voor Tweakers en de review hebben dan wanneer het product door een fabrikant geschonken is om een review voor te maken. Dat heb ik dan niet alleen naar bedrijven, maar ook naar users toe. Dat is toch oo de reden dat het toegevoegd is bij gebruikersreviews?
De veronderstelde gain is dan niet opeens anders en je weet al dat Tweakers weleens gratis producten krijgt. Wat valt er dan nog goed te maken bij het "gratis verkregen? Je review is inherent biased!"-kamp?
Nee, die conclusie trek ik nooit. Ook niet bij userreviews. Ook bij de gebruikersreviews zijn er veel gebruikers die wel producten gratis krijgen, ook daarvan kan je dan toch hetzelfde zeggen, is het niet? Bij een user review zou weten hoe dat het product bij die user gekomen is dan toch ook biased kunnen zijn? Nu moeten we het maar aannemen, omdat {insert linkje naar redactionele onafhankelijkheid}.
Het is vrij gangbaar dat grotere partijen spullen krijgen die echt niet de hele tijd terughoeven, ik zie de gain daarin zeker wel anders dan wanneer een reviewer zijn eigen hardware bij elkaar kan sprokkelen (en dan nog vind ik het geen inherent probleem voor de review, tenzij daar nadrukkelijk een aanleiding voor is).
Dergelijke details hoe een product naar Tweakers komt en eventuele vervolg afspraken, daar gaat het helemaal niet om. Het gaat er gewoon om, dat er aangegeven wordt, net als bij userreviews, hoe het product bij Tweakers terecht is gekomen. Of dat dus aangeschaft is op eigen kosten, of dat het product verkregen is vanuit de fabrikant, of whatever, dat maakt niet uit, als het maar wel aangegeven wordt.
Ook de door velen zo geroemde Linus Tech Tips, die zijn video's bekostigd met een 'sponsor-blok' in zijn video, die geheel losstaat van het product van de review, heeft daarmee niet opeens alleen maar betaalde review-samples. Bij een bepaalde autoriteit krijg je automatisch meer gratis, en dat gaat, in elk geval in mijn interesse-kringen, met een zorgvuldige integriteit gepaard, logisch ook, want 1 misstap en je bent je relevantie als reviewer kwijt. Dat is natuurlijk heel wat om op het spel te zetten.
Ook de reviews van Linus hecht ik een andere waarde aan, gewoonweg omdat daar ook niet altijd duidelijk is hoe het product verkregen is. De sponsoring tussendoor is dan toch net als de advertenties hier op de site?
[
Voor 102% gewijzigd door
CH4OS op 04-07-2018 20:20
]