Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 20:47
Beste Tweakers,

k ben op zoek naar een snelle RAW viewer van Mac OS. Nu gebruik ik daar lightroom voor en is niet ideaal voor een sportfotograaf, waar ik eerst 500 beelden inlaad en dan na ga welke ik wil houden.

Wat moet de viewer kunnen
- Snel 100% kunnen inzoomen (door bijvoorbeeld spatie te gebruiken), dan inzoomen op de muisaanwijzer
- Kunnen wissen

Dit lijkt best lastig. Fast Rawviewer kan alleen met een bepaalde toetscombinaties inzoomen, maar niet een door een enkele toets.

Iemand nog tips of tricks?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Het is niet gratis maar: PhotoMechanic. Is de snelste RAW viewer die er is en wordt o.a. gebruikt door sport fotografen bij de grote wedstrijden (denk WK etc.) om hun foto's uit te zoeken en op te sturen.

Is qua metadata ook compatible met Lightroom dus je kan ook naar hartelust sterretjes geven, kleuren geven en croppen. Je kan alleen niet 100% inzoomen maar wel ver genoeg om te bepalen of iets scherp is, als je scherm groot genoeg is hoef je daar ook niet voor in te zoomen.

De workflow die ik gebruik:

- Importeren (meerdere kaarten tegelijk) met PhotoMechanic
- Uitzoeken (cullen), 1-2 sterren is prullenbak uiteindelijk, 3 of meer is houden.
- Filter instellen voor 3+ sterren en slepen naar Lightroom
- Verdere bewerkingen en nog fijnere selectie in Lightroom

Kost een paar duiten maar het is naar mijn mening het beste wat je kan krijgen op dit gebied.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-09 16:26
+1 voor Photomechanic. gebruik het dagelijks voor fotojournalistiek / sport werk.
Als een gek rammen door 1000e foto's colorcode of stars geven voor filtering en werkt gewoon in je finder mappen in plaats van libraries zoals Lightroom e.d. doen en dus traag maken.

Even met Z inzoomen voor sharpness check.
Boilerplate metadata invullen en CMD+E is bij mij gekoppeld aan lightroom of photoshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 20:47
Dank voor de tips, ooit Photomechanic beta gehad.

Het gaat voor mij ook bij sport, autosport. Kan je ook snel verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ook dat, alles is snel ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:10

Chiron

Moderator Discord
ik gebruik Photo Mechanic in combinatie met een bluetooth gamepad:

Afbeeldingslocatie: https://s.pacn.ws/640/tw/8bitdo-sfc30-pro-controller-gamepad-538219.4.jpg?owimj6

De keybindings zijn gelinked aan de knoppen (color tags spreken voor zich :P) en daarmee gaat het browsen, raten/taggen en cullen nog een keer sneller dan wanneer je met een gewoon toetsenbord steeds cmd-alt etc in moet drukken :)

Sneller dan Photo Mechanic bestaat imho niet.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Pagina: 1