Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brendaloznik
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 01-09-2021
Ik overweeg om een nieuwe camera te kopen maar ik zit met een dilemma.

Ik heb een Canon G3X. Een camera die goed uit alle vergelijkingen komt en een goede sensor heeft en dus bij weinig licht nog mooie foto's kan maken. Hij heeft echter 'maar' 25x optische zoom.

Nu zijn er camera's met 50+ x zoom. Echter, mijn huidige camera komt vaak beter uit de vergelijkingen omdat deze camera's vaak minder resolutie hebben, een mindere sensor, een lagere ISO etc.

Ik vind het leuk om wildlife op de foto te zetten maar ik ben wel echt een amateur die het liefst alles op automatisch doet. Ga ik het verschil van die mindere sensor zien en ga ik in de praktijk die 60x zoom gebruiken of is het beeld dan zo instabiel (wanneer ik geen statief gebruik) dat ik toch al bij 25x zou ophouden met zoomen?

Een aantal camera's waar ik nu naar kijk zijn:
Canon sx60
Panasonic lumix dc-fz82
Nikon coolpix p900
Sony cybershot dsc-hx400v
Nikon B700

Ik ben heel benieuwd naar jullie advies.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:40

FeaR

In GoT we trust

CEA > FVH

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-09 20:50
brendaloznik schreef op maandag 2 juli 2018 @ 22:59:
Ik vind het leuk om wildlife op de foto te zetten maar ik ben wel echt een amateur die het liefst alles op automatisch doet. Ga ik het verschil van die mindere sensor zien en ga ik in de praktijk die 60x zoom gebruiken of is het beeld dan zo instabiel (wanneer ik geen statief gebruik) dat ik toch al bij 25x zou ophouden met zoomen?
Je beter niet in termen van zoom spreken, maar in teleberiek in milimeters. De zoom geeft enkel aan hoe ver de camera zelf kan inzoomen ten opzichte van zijn wide bereik (voor landschappen), maar die schaal is doorgaans anders dan een andere camera, waardoor je ze niet kan vergelijken.

De Coolpix P900 heeft bijvoorbeeld een telebereik van 2000mm, wat een stuk verder is dan de 1200mm van de Sony cybershot bijvoorbeeld. De Lumix heeft een hoger zoomgetal, maar heeft dezelfde 1200mm als de Sony. Het verschil zit er in dat de Lumix wijder kan, namelijk 20mm tegenover 24mm. Dus ze kunnen beiden effectief even ver inzoomen. je zou eerder kunnen stellen dat de Lumix verder kan uitzoomen. Je huidige camera gaat tot 600mm dus.

Of je uit de hand kan schieten met die afstanden, dat kan wel listig worden. Al is zo'n camera een stuk lichter dan mijn 150-600mm lens op de systeemcamera (effectief 900mm zoom). Daarmee kan het wel bij goed licht, maar ik geef toch de voorkeur aan wat stabilisatie als het kan. Een statief is natuurlijk niet de enige oplossing, voor jou doeleinden kun je ook kijken of je bijvoorbeeld een pittenzak ergens op kan leggen om iets mooi op de foto te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor het totaal plaatje moet je inderdaad dus verder kijken dan alleen x zoom ook de grote van de sensor fysiek en in resolutie speelt een rol. want hiermee heb je achteraf meer ruimte voor je uitsnede (digitale zoom). Bedenk ook dat hoe meer keer zoom je hebt, hoe groter het compromis in de lens is. Ook dit beinvloed de kwaliteit van de lens.
Als laatste bedenk ook dat de camera die je zoekt een compromis is, hierdoor is het belangrijk je eigen belangen duidelijk te hebben zodat je een passende camera vindt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GENETX schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 09:24:
[...]

Je beter niet in termen van zoom spreken, maar in teleberiek in milimeters. De zoom geeft enkel aan hoe ver de camera zelf kan inzoomen ten opzichte van zijn wide bereik (voor landschappen), maar die schaal is doorgaans anders dan een andere camera, waardoor je ze niet kan vergelijken.

De Coolpix P900 heeft bijvoorbeeld een telebereik van 2000mm, wat een stuk verder is dan de 1200mm van de Sony cybershot bijvoorbeeld. De Lumix heeft een hoger zoomgetal, maar heeft dezelfde 1200mm als de Sony. Het verschil zit er in dat de Lumix wijder kan, namelijk 20mm tegenover 24mm. Dus ze kunnen beiden effectief even ver inzoomen. je zou eerder kunnen stellen dat de Lumix verder kan uitzoomen. Je huidige camera gaat tot 600mm dus.

Of je uit de hand kan schieten met die afstanden, dat kan wel listig worden. Al is zo'n camera een stuk lichter dan mijn 150-600mm lens op de systeemcamera (effectief 900mm zoom). Daarmee kan het wel bij goed licht, maar ik geef toch de voorkeur aan wat stabilisatie als het kan. Een statief is natuurlijk niet de enige oplossing, voor jou doeleinden kun je ook kijken of je bijvoorbeeld een pittenzak ergens op kan leggen om iets mooi op de foto te krijgen.
Heel erg bedankt voor je uitleg, Ik zie nu ook wat je bedoeld. De Nikon B700 heeft bijvoorbeeld 60x optische zoom maar het maximale telebereik is 258 mm, dus minder dan mijn huidige camera.

Als ik nu mijn camera vergelijk met de 'kanshebbers' (Nikon Coolpix P900 en Canon SX60HS)
zie ik grofweg 3 verschillen:
1. Diafragma (wide) is 2,8 bij mijn huidige camera maar sommige camera's zitten rond de 3,4
2. Het sensorformaat van mijn camera is 1"" maar alle andere camera's zitten op 1/2,3""
3. De resolutie varieert van 21 tot ongeveer 16 MP

Ik snap dat alles een afweging is maar zijn dit nu grote verschillen? Helemaal als je bedenkt dat de Nikon een zoom van 2000 mm (90x) heeft? de diafragma blijft 2,8 mm als je niet inzoomt maar als je wel inzoomt ga je naar 6,5 (ik heb nu 5,6). Het sensorformaat van de Nikon is 1/2,3". De resolutie van de Nikon is 16 MP en van mijn Canon is 20,2...…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er nog iemand die kan uitleggen hoe groot het verschil van de volgende punten is?

Als ik nu mijn camera vergelijk met de 'kanshebbers' (Nikon Coolpix P900 en Canon SX60HS)
zie ik grofweg 3 verschillen:
1. Diafragma (wide) is 2,8 bij mijn huidige camera maar sommige camera's zitten rond de 3,4
2. Diafragme (tele) is 5,6 bij mijn huidige camera (24/600mm) maar bij andere camera's is dit 6,5
2. Het sensorformaat van mijn camera is 1"" maar alle andere camera's zitten op 1/2,3""
3. De resolutie varieert van 21 tot ongeveer 16 MP

Ik snap dat alles een afweging is maar zijn dit nu grote verschillen? Helemaal als je bedenkt dat de Nikon een zoom van 2000 mm (90x) heeft? de diafragma blijft 2,8 mm als je niet inzoomt maar als je wel inzoomt ga je naar 6,5 (ik heb nu 5,6). Het sensorformaat van de Nikon is 1/2,3". De resolutie van de Nikon is 16 MP en van mijn Canon is 20,2...…

Advies is heel welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Maximaal diafragma is de lichtdoorlatendheid van de lens lager is beter. Je sensor is bijna 4x zo grote kijk http://zoom.nl/artikel/camera-s/22724-camerasensoren-uitgelegd--hoe-werken-camerasensoren.html eens voor uitleg. Het aantal lichtgevoelig pixels van je huidige camera is hoger.

Kort door de bocht hou je huidige camera en kijk eens wat je met uitsnedes in de nabewerking kan doen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frogmen schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 15:43:
Maximaal diafragma is de lichtdoorlatendheid van de lens lager is beter. Je sensor is bijna 4x zo grote kijk http://zoom.nl/artikel/camera-s/22724-camerasensoren-uitgelegd--hoe-werken-camerasensoren.html eens voor uitleg. Het aantal lichtgevoelig pixels van je huidige camera is hoger.

Kort door de bocht hou je huidige camera en kijk eens wat je met uitsnedes in de nabewerking kan doen.
Heel erg bedankt voor je advies.
Zou het kunnen dat ik met mijn betere sensor maar mindere optische zoom toch op een vergelijkbaar resultaat zou uitkomen als een camera met een mindere sensor en een grotere zoom wanneer ik mijn foto's zou croppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Ik heb zelf de Sony cybershot dsc-hx400v, maar hoewel de 50x zoom grappig is zijn de kwaliteit foto's welke je dan krijgt niet geweldig. Ik probeer dit dan ook waar mogelijk te voorkomen. Redelijk grauwe beelden krijg je al snel op maximale zoom.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 16:41:
[...]

Heel erg bedankt voor je advies.
Zou het kunnen dat ik met mijn betere sensor maar mindere optische zoom toch op een vergelijkbaar resultaat zou uitkomen als een camera met een mindere sensor en een grotere zoom wanneer ik mijn foto's zou croppen?
Klopt helemaal gewoon gaan proberen en kijken hoever je kan gaan. Ben bang dat als je dan echt beter wilt naar een spiegelreflex moet.

Pagina: 1