Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor studie HBO-ICT en thuisgebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:35
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop. Op dit moment gebruik ik een Acer Aspire V3-571G met een 15,6 inch scherm, i7-3632QM, 8GB RAM en ik heb de DVD speler vervangen voor een SSD. Belangrijkste redenen dat ik zoek naar iets nieuws zijn accuduur (ik haal nauwelijks nog een half uur) en formaat/gewicht.

Ik heb van plan om de laptop te gaan gebruiken voor mijn studie HBO-ICT volgend jaar en voor standaard thuis gebruik. Ik zoek (onder andere vanwege de eisen van de opleiding) een laptop met minimaal een i5 (voorkeur voor een 8e gen), 8GB RAM en 256GB SSD. Maar als ik dit lees twijfel ik al of dat wel genoeg zal zijn: https://dev.to/rupertsmit...-a-laptop-for-programming

Ik heb al wat laptops bekeken bij de mediamarkt en daar tot de conclusie gekomen dat een 14inch scherm ideaal lijkt. 13,3 is zeker te klein. 15 inch mag ook, mits in een compacte behuizing en nog steeds een behoorlijke accuduur.
Bij de mediamarkt ook wat 2-in-1 laptops gezien, wat ik zeker ook wel wat vind hebben. Kan in de trein of thuis op de bank nog wel eens handig zijn, vanwege het touch screen. Ik kan moeilijk inschatten of ik het omklappen van het scherm veel zou gebruiken. Ik zit dus ook wel een beetje te kijken naar 2-in-1 laptops of laptops met een touchscreen, maar dit is zeker geen harde eis.
Accuduur vind ik dus ook wel belangrijk. Een uur of 6 bij normaal gebruik zou wel heel fijn zijn, dus ik denk dat de opgave die een fabrikant opgeeft dan al gauw een uur of 8 tot 10 moet zijn.

Wat ga je met je laptop doen?
Studie HBO-ICT, waarbij ik verwacht naar de richting Software Development te gaan. Verder gewoon thuis gebruik, browsen, email etc. Doe af en toe wel wat fotobewerking.

Wat is je budget?
Ik zou het liefst onder de €1000,- blijven. Mocht ik echt een ideale laptop vinden die aan al mijn eisen/wensen voldoet, dan zit er nog wel wat ruimte.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Jazeker, dus een enigszins compacte laptop is wel gewenst. Al sleep ik nu ook wel veel met mijn lompe 15,6 inch laptop, dus alles is al een vooruitgang. Een enigszins stevige laptop is dus ook wel gewenst en zit dus ook wel te kijken naar zakelijke laptops bijvoorbeeld. De Lenovo thinkpad T serie ziet er erg goed/degelijk uit, maar redelijk prijzig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen voorkeur voor een merk oid.

Ik vond kwam zelf bijvoorbeeld op deze twee uit:
pricewatch: Asus ZenBook Flip UX461UA-E1074T
pricewatch: Lenovo Yoga 530-14IKB (81EK00E1MH)

Maar vooral van de Asus kan ik eigenlijk maar weinig ervaringen vinden en lijkt ook slecht verkrijgbaar te zijn, dus dat schrikt me al wat af. Qua stevigheid als je hem dagelijks meeneemt twijfel ik er ook wel over.