Huurcontract tijdelijke huurwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Mijn vrouw en ik hebben recent ons appartement onder voorbehoud verkocht. De overdracht zal plaatsvinden in september, naar verwachting kunnen we in januari onze nieuwbouwwoning betrekken (oplevering paar maanden eerder). We zullen dus vijf maanden elders moeten overbruggen.

Via Funda kwam ik een huurappartement tegen welke beschikbaar is voor zes maanden. Aangezien de meeste appartementen minimaal een jaar en tegen een tweemaal zo hoge (!!!) huurprijs is, hebben we meteen een bezichtiging gedaan en het ziet er allemaal prima uit.

Nu kreeg ik van de "Real estate agency" (bureau dat bemiddelt) een aanvraagformulier waarop we onze gegevens moeten invullen. Dat is verder prima. Maar er staat ook het volgende op vermeld:
Ondergetekende verklaart dat hij/zij door [Real Estate company] is ingelicht dat, indien zijn/haar voorstel is geaccepteerd, er sprake is van een huurovereenkomst tussen hem/haar en de verhuurder. Volgens de Nederlandse Wet is hij/zij dan gebonden aan condities van deze huurovereenkomst.
De wettelijke bedenktijd van de verkoopovereenkomst van ons appartement is net verlopen, eind juli houdt de voorbehoud van financiering op, en dan weten we dus pas 100% zeker dat de verkoop van ons appartement doorgaat. Ondertussen weten we wel genoeg achtergrond info van de koper en zal hij naar verwachting zonder problemen de financiering rond krijgen (welke 90% van de koopsom is, rest is eigen geld). Maar ik wil nog een of twee weken wachten met tekenen van de huurovereenkomst, zodat we meer zekerheid hebben. (koper zit "dicht bij het vuur", dus het zal snel gaan).

Concrete vragen:
- Is het gebruikelijk dat we bij een "aanvraagformulier" meteen aan de huur vastzitten? Mag zo'n clausule? Ik wil sowieso een opmerking plaatsen dat we daarmee niet akkoord gaan, maar ik heb sterke bedenkingen bij een dergelijke clausule.
- Hoe "heet" is de huurmarkt op dit moment voor tijdelijke woonruimte in 1 van de 4 grote steden? Er waren vanmiddag nog 2 andere bezichtigers: de ene wilde niet wachten tot september en de andere wilde langer dan 6 maanden, dus beide vielen af. Volgens de verhuurmakelaar was er enorm veel animo... We willen deze woning niet laten lopen, maar tegelijkertijd natuurlijk onze beste condities hanteren, namelijk 5 maanden ipv 6 maanden huren. De prijs is prima, daar hoeven we niet over te onderhandelen. Maar 1 maand huur zou al schelen.
- Er wordt verwezen naar standaard huurcontracten opgesteld door de Nederlandse vereniging van Makelaars, op Internet kan ik deze niet vinden (NVM zegt is alleen voor leden). Kent iemand dit contract? En welke opzegtermijn wordt er gehanteerd voor huurder?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 02-07-2018 20:43 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Beste antwoord (via Sport_Life op 04-07-2018 00:23)

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:11
Zo'n 'inschrijf' formulier zal juridisch alleen wat waard zijn als ook een concept van het huurcontract en de algemene voorwaarden worden meegestuurd. Dat de verhuurder bepaalde gegevens van je nodig heeft om het definitieve huurcontract op te kunnen stellen is wel weer logisch, en dat je met het verstrekken van die gegevens al je intentie tot het huren van de woning kenbaar maakt zal ook vast staan wanneer je dit formulier invult.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Sport_Life schreef op maandag 2 juli 2018 @ 20:37:
Concrete vragen:
- Is het gebruikelijk dat we bij een "aanvraagformulier" meteen aan de huur vastzitten? Mag zo'n clausule? Ik wil sowieso een opmerking plaatsen dat we daarmee niet akkoord gaan, maar ik heb sterke bedenkingen bij een dergelijke clausule.
Wat wil je nu eigenlijk? Wil je het huren of niet?
Als je 'ja' zegt, dan zit je er dus aan vast. Dat is toch niet zo gek?

Er is een bezichtiging geweest, dus je weet wat je huurt.
- Hoe "heet" is de huurmarkt op dit moment voor tijdelijke woonruimte in 1 van de 4 grote steden? Er waren vanmiddag nog 2 andere bezichtigers: de ene wilde niet wachten tot september en de andere wilde langer dan 6 maanden, dus beide vielen af. Volgens de verhuurmakelaar was er enorm veel animo... We willen deze woning niet laten lopen, maar tegelijkertijd natuurlijk onze beste condities hanteren, namelijk 5 maanden ipv 6 maanden huren. De prijs is prima, daar hoeven we niet over te onderhandelen. Maar 1 maand huur zou al schelen.
Je zegt zelf al dat deze woning de helft kost....
Dus je kunt de gok nemen om het maar 5 maanden proberen te huren en dat iemand anders het huurt, dan betaal je dadelijk 2x zoveel per maand, misschien maar 5 maanden, maar dat is dus fors meer.
- Er wordt verwezen naar standaard huurcontracten opgesteld door de Nederlandse vereniging van Makelaars, op Internet kan ik deze niet vinden (NVM zegt is alleen voor leden). Kent iemand dit contract? En welke opzegtermijn wordt er gehanteerd voor huurder?
Vaak zijn het standaard werkjes, waarbij dit allemaal vrij flexibel is. Dus het kan zijn dat je opzegtermijn 1 maand is, maar dat je minimaal 6 maanden moet huren. Of zelfs de max ook 6 maanden is. Dan mag je nog opzeggen, maar kan de verhuurder wel de volledige huur innen.

Maar als het een top deal is.... neem hem dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
TheGhostInc schreef op maandag 2 juli 2018 @ 21:13:
[...]

Wat wil je nu eigenlijk? Wil je het huren of niet?
Als je 'ja' zegt, dan zit je er dus aan vast. Dat is toch niet zo gek?

Er is een bezichtiging geweest, dus je weet wat je huurt.
Zoals gezegd heeft onze koper nog voorbehoud van financiering. Uiteraard wens ik te voorkomen dat we 6 maanden huur moeten aftikken terwijl ondertussen de koper de financiering niet rondkrijgt.
Het is ons risico uiteraard... maar enkele dagen "bedenktijd" lijkt mij niet onredelijk.

Tevens zitten we straks vast aan een onbekend huurcontract.
[...]

Je zegt zelf al dat deze woning de helft kost....
Dus je kunt de gok nemen om het maar 5 maanden proberen te huren en dat iemand anders het huurt, dan betaal je dadelijk 2x zoveel per maand, misschien maar 5 maanden, maar dat is dus fors meer.

[...]

Vaak zijn het standaard werkjes, waarbij dit allemaal vrij flexibel is. Dus het kan zijn dat je opzegtermijn 1 maand is, maar dat je minimaal 6 maanden moet huren. Of zelfs de max ook 6 maanden is. Dan mag je nog opzeggen, maar kan de verhuurder wel de volledige huur innen.

Maar als het een top deal is.... neem hem dan.
Topdeal is natuurlijk relatief in de (rand)stad, de meeste appartementen in deze omgeving kosten 2.000,- euro per maand :).

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 02-07-2018 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Sport_Life schreef op maandag 2 juli 2018 @ 21:20:
[...]

Zoals gezegd heeft onze koper nog voorbehoud van financiering. Uiteraard wens ik te voorkomen dat we 6 maanden huur moeten aftikken terwijl ondertussen de koper de financiering niet rondkrijgt.
Het is ons risico uiteraard... maar enkele dagen "bedenktijd" lijkt mij niet onredelijk.
Als verhuurder zou ik dat WEL onredelijk vinden.
Gaat de woning direct van Funda af? Moet de verhuurder dan nog bezichtigingen doen tijdens jouw "bedenktijd" of niet? Misschien schrik je de huurder die wel wil dan af.
Mijn grootste bezwaar tegen de clausule is dat we straks vastzitten aan een onbekend huurcontract.
Je weet de startdatum, huurprijs, duur... alleen misschien de borg niet (hoewel ik vermoed dat je die ook weet). Dan weet je gewoon al hoe dat huurcontract eruit ziet. Het is niet heel spannend.

Jouw 'probleem' is dat je je niet wilt vastleggen, maar wel wil dat de andere kant zich vastlegt... tja, dat wringt een beetje ;)
Topdeal is natuurlijk relatief in de (rand)stad, de meeste appartementen in deze omgeving kosten 2.000,- euro per maand :).
Dus een topdeal!
Maar laat hem nou gewoon schieten... er is vast iemand die hem wel waardeert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
TheGhostInc schreef op maandag 2 juli 2018 @ 21:44:
[...]

Jouw 'probleem' is dat je je niet wilt vastleggen, maar wel wil dat de andere kant zich vastlegt... tja, dat wringt een beetje ;)
Dat klopt. Zo werkt het nou eenmaal in vastgoed (verhuur/verkoop). Vind jij dat heel vreemd aangezien het om veel geld gaat? :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:31

Reptile209

- gers -

Je kan ze toch even bellen of mailen met het verzoek om het "standaard" contract even op te sturen in concept? Dan weet je in elk geval wat je tekent. Kan me ook voorstellen dat een rechter hier gehakt van maakt, want je tekent eigenlijk een blanco overeenkomst.

Maar als je de woning wel graag wil - wat ik me prima kan voor stellen - dan rek je mooi een paar dagen met eerst het contract opvragen en doorlezen, nog even 2 moeilijke vragen stellen, dan je formulier nog invullen en opsturen. Een week is zo voorbij, en als je echt je best doet 2 weken ook wel. :)

Hebben ze je een deadline voor dat formulier gegeven?

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Reptile209 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 23:21:
Je kan ze toch even bellen of mailen met het verzoek om het "standaard" contract even op te sturen in concept? Dan weet je in elk geval wat je tekent. Kan me ook voorstellen dat een rechter hier gehakt van maakt, want je tekent eigenlijk een blanco overeenkomst.

Maar als je de woning wel graag wil - wat ik me prima kan voor stellen - dan rek je mooi een paar dagen met eerst het contract opvragen en doorlezen, nog even 2 moeilijke vragen stellen, dan je formulier nog invullen en opsturen. Een week is zo voorbij, en als je echt je best doet 2 weken ook wel. :)

Hebben ze je een deadline voor dat formulier gegeven?
Jij omschrijft precies mijn gevoel :). Ik kan me niet voorstellen dat een aanvraagformulier bindend is voor een huurovereenkomst. Laat staan dat de voorwaarden niet bekend zijn.

Contract opvragen is een goede.

Deadline voor het formulier is er niet, uiteraard werden we wel onder druk gezet. Ik weet uit eigen ervaring dat de koopmarkt hier kookt, de (tijdelijke) huurmarkt heb ik geen ervaring mee.

Hoeveel animo zou er zijn voor tijdelijke huur van 6 maanden? Het is voor studenten onbetaalbaar, expats gaan voor 6 maanden in een hotel zitten , en bij ons past het precies ;).

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 02-07-2018 23:55 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:11
Zo'n 'inschrijf' formulier zal juridisch alleen wat waard zijn als ook een concept van het huurcontract en de algemene voorwaarden worden meegestuurd. Dat de verhuurder bepaalde gegevens van je nodig heeft om het definitieve huurcontract op te kunnen stellen is wel weer logisch, en dat je met het verstrekken van die gegevens al je intentie tot het huren van de woning kenbaar maakt zal ook vast staan wanneer je dit formulier invult.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1