Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennys
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-04 19:38
Beste Tweakers,

Dit is de eerste keer dat ik iets plaats op het forum, mocht ik het verkeerd doen mijn excuses.

Mijn huidige computer wordt voor m'n gevoel steeds maar langzamer. Bij het afsluiten van een zware game (battlefield 1) heeft de computer meerdere minuten nodig om weer op adem te komen. Ook bij het opstarten van de computer duurt het erg lang voordat hij een simpele taak als internet kan openen.

Mijn huidige build:
processor: i7 2600k met stock cooler
moederbord: gigabyte ph67a-ud3
ram: 4X 2gb kingston kvr1333d3n9
hdd: 1,5 tb schijf
videokaart: msi gtx 970 gaming 4gb
voeding: HKC usp5550

Nu zat ik te denken, ik kan een nieuwe processor, moederbord, voeding, en ram kopen (i5 8600k, mobo z370, corsair rm 550x en 16 gb ram) voor ongeveer €650,-

Maar ik kan ook mij huidige build houden met een paar aanpassingen om overklokken mogelijk te maken. Zo zag ik bij de vraag en aanbod het volgende langskomen:
moederbord: Asrock z77 extreme 4 €50
voeding: Cooler Master Silent Pro M2 720W €35
cpu cooler: scythe mugen 3 €15

Aangezien de i7 2600k een goede reputatie heeft en nog steeds veel gebruikt wordt dacht ik dat hij nog wel een jaartje of twee mee kan gaan door te overklokken. Hierdoor zal de computer wat sneller worden en minder bottleneck bij games geven.
De videokaart wil ik voorlopig nog niet vervangen.
Beide mogelijkheden liggen het budget maar tegenwoordig is er alleen in het weekend tijd om te gamen.

Nu is de vraag:
Kan ik betere prestaties verwachten (hogere fps en algeheel sneller) door de computer te overklokken met tweedehands onderdelen, of kan ik dan beter een nieuwe computer kopen aangezien de prestatieverhoging minimaal is.

Alvast bedankt voor jullie respons,

Groetjes Lennart

Beste antwoord (via lennys op 04-07-2018 21:07)

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:22

Bolletje

Moderator Harde Waren
Heel simpel: koop eerst een ssd. Crucial MX500 of Samsung 860 EVO. Installeer daarop opnieuw Windows 10. Dat helpt direct bij je probleem met het langzame opstarten en de algehele gebruikerservaring.

En vervang de voeding; je huidige model is van erbarmelijke kwaliteit.

Beide onderdelen kan je bij een eventuele upgrade meenemen.

Vervolgens kan je eventueel nog een andere processorkoeler halen en dan de processor overklokken. Ook die kan je weer meenemen naar een nieuw systeem.

[ Voor 37% gewijzigd door Bolletje op 02-07-2018 21:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:22

Bolletje

Moderator Harde Waren
Heel simpel: koop eerst een ssd. Crucial MX500 of Samsung 860 EVO. Installeer daarop opnieuw Windows 10. Dat helpt direct bij je probleem met het langzame opstarten en de algehele gebruikerservaring.

En vervang de voeding; je huidige model is van erbarmelijke kwaliteit.

Beide onderdelen kan je bij een eventuele upgrade meenemen.

Vervolgens kan je eventueel nog een andere processorkoeler halen en dan de processor overklokken. Ook die kan je weer meenemen naar een nieuw systeem.

[ Voor 37% gewijzigd door Bolletje op 02-07-2018 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Verkoop je oude systeem en leg dat bij het setje wat je benoemde de i5 8600k is erg goed in bf1

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
lennys schreef op maandag 2 juli 2018 @ 20:29:
Mijn huidige computer wordt voor m'n gevoel steeds maar langzamer. Bij het afsluiten van een zware game (battlefield 1) heeft de computer meerdere minuten nodig om weer op adem te komen. Ook bij het opstarten van de computer duurt het erg lang voordat hij een simpele taak als internet kan openen.
Dat heeft meer te maken met slecht onderhoud van je Windows dan verouderde hardware. Inderdaad zoals hierboven gezegd Windows opnieuw installeren, bij voorkeur op een SSD.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18:42
BF1 schijnt met update op update (op update) steeds zwaarder te worden.
Het verbaast me dat je op jouw 'oude' systeem het nog een beetje kan spelen.
(ik bedoel, 4x2GB Ram DDR3, die videokaart en HARDDISK????

Ben het eens met bovenstaande reacties:
- Koop dingen die je mee kan nemen naar je volgende systeem: Een SSD en voeding.
- Installeer windows opnieuw.

Ben je voor (pak hem beet) 150 euro klaar, en dan kan je goed kijken of het echt tijd wordt om je hele systeem te vernieuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:21

Praetextatus

the dutch_paki

Met wat iedereen hierboven eigenlijk al zegt. Ik kan je zelf een goed voorbeeld geven. Ik heb een 512 gb ssd en een kleine 5 tb aan losse harde schijven. Ik heb de spellen op de ouderwetse hardeschijven staan en dit gaat bij de meeste spellen wel redelijk maar zeker niet bij allemaal. Ik heb wat spellen die enorm veel baat hebben bij een installatie op een ssd zoas bv Pubg

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Het is hier de combinatie van een ontbrekende ssd en maar 8 GB geheugen. Het spel staat dus al op een hdd ipv ssd en door de maar 8 GB geheugen, gaat de PC swappen op... dezelfde hdd.

Gooi er wat geheugen bij, je zit nu op 4x2, dus het kopen van 2x4GB erbij levert je totaal 12 GB op. Dat zal je net de extra ademruimte geven. Kost je € 40,- op vraag en aanbod en je kunt je 2x2 nog verkopen.

Ik zou eerst de ssd kopen en daar een verse installatie opzetten. Dat zou al een stuk beter moeten gaan en de ssd kun je meenemen naar een volgende pc.

Je kunt overigens in taskmanager kijken hoeveel geheugen je pc gebruikt als BF open staat.

[ Voor 5% gewijzigd door White Feather op 03-07-2018 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:38

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

zetje01 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 00:14:
BF1 schijnt met update op update (op update) steeds zwaarder te worden.
Het verbaast me dat je op jouw 'oude' systeem het nog een beetje kan spelen.
(ik bedoel, 4x2GB Ram DDR3, die videokaart en HARDDISK????
[..]
GTX970 is prima, 8GB (op 1080p) is prima, i7-2600 is prima.
Zou hij een GTX1060, 16GB een nieuwe mobo+cpu kopen zal het ~11 frames schelen als ik wat benchmarks opzoek. Dus om nu te zeggen dat het 'verbazing wekkend' is dat BF1 uberhaupt draait lijkt mij wat overdreven :P

En die laadtijden los je op met een SSD zoals al 100x gezegd is.
Je kan ook een usb-c pci-e kaartje kopen en vervolgens een externe SSD.
Doorvoersnelheid is dan denk ik hoger dan op sata2 via het 'oude' moederbord.

Er zit al sata3 EN usb3.0 (5gbps) op dat moederbord :o

[ Voor 3% gewijzigd door CT op 03-07-2018 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennys
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-04 19:38
Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Ik zie dat er verschillende modellen zijn van ssd. De standaard sata ssd (860 evo en mx500) en de snellere nvme ssd (970 evo) Voor de 970 evo is wel een pcie adapter nodig voor de aansluiting op de moederbord, waardoor het allemaal een stuk duurder wordt. De 970 evo is wel meerdere malen sneller dan de sata ssd's daardoor is de 970 evo is misschien wat meer "toekomstbestendig". Maar als jullie zeggen dat het snelheidsverschil niet/amper te merken is ga ik voor de goedkopere variant.

De voeding is inderdaad van erbarmelijke kwaliteit en is niet meer te vergelijken met de moderne stille voedingen die nu beschikbaar zijn. Ik zit te twijfelen tussen de Seasonic Focus Plus Gold 550 W of de Corsair RM550X. Ik had gelezen in een review van Rudolfi dat de Seasonic niet werkt in combinatie met de gtx970, kunnen meer mensen dit beamen. Mocht dit zo zijn dan lijkt de Corsair een goede tweede optie.

Het kopen van een overklokbaar moederbord om de processor iets op te krikken heeft dus weinig effect tijdens gamen?
Tijdens het gamen gebruikt de computer wel alle beschikbare ram. Om een 2x 4gb bankje naast de 2x2 gb te installeren kan voor problemen zorgen zie ik op andere forums, dus dan zou ik meteen voor een 16gb setje moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:13
lennys schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 20:08:
IIk zit te twijfelen tussen de Seasonic Focus Plus Gold 550 W of de Corsair RM550X. Ik had gelezen in een review van Rudolfi dat de Seasonic niet werkt in combinatie met de gtx970, kunnen meer mensen dit beamen. Mocht dit zo zijn dan lijkt de Corsair een goede tweede optie.
De Seasonic heeft idd problemen met bepaalde types videokaarten en is daarom geen goede keuze.
Mocht het een RMx worden neem dan de pricewatch: Corsair RM550x (2018)
Andere goede alternatieven zijn:
pricewatch: BitFenix Formula Gold 550W
pricewatch: Cougar GX-F 550W
pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-05 18:24
lennys schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 20:08:
Ik zie dat er verschillende modellen zijn van ssd. De standaard sata ssd (860 evo en mx500) en de snellere nvme ssd (970 evo) Voor de 970 evo is wel een pcie adapter nodig voor de aansluiting op de moederbord, waardoor het allemaal een stuk duurder wordt. De 970 evo is wel meerdere malen sneller dan de sata ssd's daardoor is de 970 evo is misschien wat meer "toekomstbestendig". Maar als jullie zeggen dat het snelheidsverschil niet/amper te merken is ga ik voor de goedkopere variant.

De voeding is inderdaad van erbarmelijke kwaliteit en is niet meer te vergelijken met de moderne stille voedingen die nu beschikbaar zijn. Ik zit te twijfelen tussen de Seasonic Focus Plus Gold 550 W of de Corsair RM550X. Ik had gelezen in een review van Rudolfi dat de Seasonic niet werkt in combinatie met de gtx970, kunnen meer mensen dit beamen. Mocht dit zo zijn dan lijkt de Corsair een goede tweede optie.

Het kopen van een overklokbaar moederbord om de processor iets op te krikken heeft dus weinig effect tijdens gamen?
Tijdens het gamen gebruikt de computer wel alle beschikbare ram. Om een 2x 4gb bankje naast de 2x2 gb te installeren kan voor problemen zorgen zie ik op andere forums, dus dan zou ik meteen voor een 16gb setje moeten gaan.
Een nvme ssd kun je vergeten, je moederbord zal die niet als boot drive herkennen.

Gelukkig zijn in de praktijk de 860 evo of de mx500 bijna net zo snel, mits je geen database gaat runnen ofzo.
Pagina: 1