Boten en begrenzen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janspook
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-05 14:05

Janspook

Fryslân boppe

Topicstarter
Mijn vraag

Ik ga dit weekend mijn eerst boot kopen. Echter dit is een snelle boot. Ik heb nog geen vaarbewijs. Dus mijn vraag is, mag ik de boot eerst zelf begrenzen of moet een bedrijf dat doen?

Nog een vraag. Is het verstandig dat ik de boot eerst niet registeer aangezien ik hem toch begrens?

Gewoon een spook

Beste antwoord (via Janspook op 03-07-2018 16:49)

Anoniem: 93986

Jij stelt dat je een motor moet gaan begrenzen tot 6km/h om altijd binnen de grenzen te blijven. Dat is klinkklare onzin.

Qua snelheid voor een vaarbewijs ligt die op max 20km/h. Daarboven heb je een vaarbewijs nodig. De rest van de regels staan netjes uitgelegd in de link die ik eerder gaf.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Volgens mij moet je elke boot met een "serienummer" sowieso registreren.

Daarna is er een discussie over kW vermogen vs. Vmax; op sommige wateren mag je 20km/h en op andere 6km/h. Dat zou betekenen dat je je motor moet begrenzen op 6km/h om altijd binnen de grenzen te blijven.

Een goede botenbouwer of haven kan je meer info verschaffen over de consequenties en mogelijkheden om een motor te limiteren. Alternatief is, indien het een losse motor betreft, er eentje los bij kopen die voldoet aan alle eisen; alleen die zal niet "precies" jouw boot aankunnen. Zal je net zien dat je 8km/h vaart waar dat niet is toegestaan.

De minste zorgen / meeste plezier heb je met een vaarbewijs.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Quadro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:41
Tip! Neem een vaarbewijscursus.

Toen ik voor mijn vaarbewijs A ging, legde hij de eerste les uit hoe en wat boten mogen en kunnen en wat technisch gezien wel en geen vaartuig is.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

@Janspook Wat heb je zelf al gevonden, welke vragen kreeg je via een korte zoektocht niet beantwoord, en waar twijfel je specifiek over? Op deze manier heeft het topic weinig toegevoegde waarde.

En: AZ -> VV

[ Voor 21% gewijzigd door naitsoezn op 02-07-2018 21:01 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

MAX3400 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 18:33:

Daarna is er een discussie over kW vermogen vs. Vmax; op sommige wateren mag je 20km/h en op andere 6km/h. Dat zou betekenen dat je je motor moet begrenzen op 6km/h om altijd binnen de grenzen te blijven.

Een goede botenbouwer of haven kan je meer info verschaffen over de consequenties en mogelijkheden om een motor te limiteren. Alternatief is, indien het een losse motor betreft, er eentje los bij kopen die voldoet aan alle eisen; alleen die zal niet "precies" jouw boot aankunnen. Zal je net zien dat je 8km/h vaart waar dat niet is toegestaan.

De minste zorgen / meeste plezier heb je met een vaarbewijs.
Brrr, daar klopt niet veel van van wat je zegt.

Kijk even hier voor de regels.

https://www.politie.nl/themas/vaarregels.html

Dat er ergens een max. snelheid is op een meer of rivier klopt maar dat heeft niets met je vaarbewijs te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Zelf begrenzen mag gewoon, snelheid moet dan max 20km/h zijn. Registratie is dan ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Anoniem: 93986 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 18:53:
[...]

Brrr, daar klopt niet veel van van wat je zegt.

Kijk even hier voor de regels.

https://www.politie.nl/themas/vaarregels.html

Dat er ergens een max. snelheid is op een meer of rivier klopt maar dat heeft niets met je vaarbewijs te maken.
Hoezo klopt er weinig van? Als voorbeeld https://grachten.waternet.nl/praktische-info/vaarregels/ stelt dat je in dat geval op sommige plekken niet harder mag dan mijn genoemde 6km/h. Dat is direct correct met dat je op andere wateren 20km/h mag (zoals je zelf ook linkt). Op geen enkel moment heb ik gezegd dat een vaarbewijs hier wel/niet voor nodig is.

Ik gaf alleen aan dat de minste zorgen / meeste plezier met vaarbewijs is. Denk hierbij aan grotere boten besturen, na zonsondergang weten welke kleur lichtjes waarvoor dient etc.

Beetje jammer dat je mijn expliciet losse zinnen op een verkeerde hoop gooit en meent dat mijn post incorrect is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

Jij stelt dat je een motor moet gaan begrenzen tot 6km/h om altijd binnen de grenzen te blijven. Dat is klinkklare onzin.

Qua snelheid voor een vaarbewijs ligt die op max 20km/h. Daarboven heb je een vaarbewijs nodig. De rest van de regels staan netjes uitgelegd in de link die ik eerder gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@MAX3400 Kan de combinatie harder varen dan die 20Km/h, vaarbewijs nodig.

Mooie voorbeeld wat ze altijd gebruiken;

Plaats een 5PK motor op een rubberboot en je moet een vaarbewijs hebben (die haalt makkelijk die 20+km/h), plaats je deze motor nou op een 15 meter lange sloep, moet je blij zijn als je 10km/h en dan heb je geen vaarbewijs nodig.

@Janspook Denk je ook aan je verzekering?

[ Voor 6% gewijzigd door Vorkie op 02-07-2018 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janspook
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-05 14:05

Janspook

Fryslân boppe

Topicstarter
@Vorkie verzekering is niet altijd nodig toch?

Gewoon een spook

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-05 14:13
Janspook schreef op maandag 2 juli 2018 @ 22:12:
Eigenlijk alleen als het misgaat.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

^^^ Dat idd.
Weet niet hoe het met boten zit, maar weet wel dat een WA verzekering geen aansprakelijkheid dekt bij motorvoertuigen. Ik ga er vauit dat dat ook voor boten zo geldt. Daar heb je speciale verzekeringen voor :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Als je het over begrenzen hebt, dekt je AVP dat niet.
Mijn Unive AVP dekt alleen vaartuigen met maximaal 4 pk, zeilboten tot 16 m2 zeil en spierkracht aangedreven vaartuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

MAX3400 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 18:33:

Vmax voor een bepaald water is wat anders dan Vmax die een boot _kan_ halen als het gaat om wel/geen vaarbewijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:28
Even een vaarbewijs halen is volgens mij veel makkelijker dan de vmax van de boot te begrenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Voor een snelle boot is verzekering verplicht. Voor een langzaam schip dus niet, maar... Tenzij je van plan bent om alleen in je privé vijver te gaan varen, kan je beter op zijn minst een WA bootverzekering afsluiten. Als je om wat voor reden dan ook schade bij een ander schip vaart, kan het behoorlijk in de papieren gaan lopen. Je wilt niet een schade van (tien?)duizenden euro's uit eigen zak betalen.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Boem is ho en plons is water. En boem op het water is dus dubbel ho :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
pacificocean schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 11:57:
Even een vaarbewijs halen is volgens mij veel makkelijker dan de vmax van de boot te begrenzen.
Precies, die koop je zo ongeveer. Geen praktijk, easy!
Pagina: 1