Toon posts:

Bestaande Excel sheet in customized vorm gieten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Hallo Tweakers. voor mn werk ben ik op zoek naar een short-cut in excel gebruik waarvan ik hoop dat ie bestaat maar nog nergens ben tegengekomen: de geexporteerde excel-rapportages die ik maak bevatten een hoop onnodige info. bovendien mankeert er aan opmaak het e.e.a. Omdat ik lui ben :p wil ik deze rapportages niet telkens (dagelijks) opnieuw aanpassen volgens hetzelfde stramien. Het zou Fantastisch zijn als ik een 'blauwdrukfilter' (dit woord bestaat vast nog niet) over de exports kon gooien zodat daar alleen het nodige uit overblijft.
de wijzigingen die ik maak zijn:

- kolommen verwijderen
- formules toevoegen
- opmaak toevoegen
- cellen verplaatsen

hoe chill zou het zijn als iemand de magische short cut heeft!!

Relevante software en hardware die ik gebruik
Vanuit werk gelicenceerde MS office (windows 2013) op een centrale server | Laptop

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
templates is niet wat ik zoek

thnx in @vance!

Beste antwoord (via Verwijderd op 03-07-2018 08:50)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je kunt inderdaad een VBA macro maken (tip: ga NOOIT 1op1 een opgenomen macro gebruiken, dat is veel te foutgevoelig. Wel kan je inspiratie opdoen en de juiste functies leren, o.i.d).

Of je kunt gegevens ophalen vanuit een naar wens opgemaakt bestand. Waar je bijv. =[voorbeeld.xlsx]Sheet1!A1 etc gebruikt.

VBA lijkt het meest voor de hand te liggen. Vereist wel eerst een tutorial of twee doornemen en wat oefenen. edit: maar juist voor de luie mensen is het kunnen maken van scripts een uitkomst, dat script maak je maar een keer :P

Welkom trouwens! Ik verplaats je topic Windows Clients --> Client Software Algemeen omdat het hier niet over het besturingssysteem gaat maar een los programma dat toevallig op ook Windows draait.

[ Voor 13% gewijzigd door F_J_K op 02-07-2018 18:38 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Macro opnemen ( https://support.office.co...0d-49f5-9471-1e5fb3d581a8 ) of met autoit een script maken die de handelingen uitvoert?

[ Voor 44% gewijzigd door efan op 02-07-2018 17:59 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Je kunt inderdaad een VBA macro maken (tip: ga NOOIT 1op1 een opgenomen macro gebruiken, dat is veel te foutgevoelig. Wel kan je inspiratie opdoen en de juiste functies leren, o.i.d).

Of je kunt gegevens ophalen vanuit een naar wens opgemaakt bestand. Waar je bijv. =[voorbeeld.xlsx]Sheet1!A1 etc gebruikt.

VBA lijkt het meest voor de hand te liggen. Vereist wel eerst een tutorial of twee doornemen en wat oefenen. edit: maar juist voor de luie mensen is het kunnen maken van scripts een uitkomst, dat script maak je maar een keer :P

Welkom trouwens! Ik verplaats je topic Windows Clients --> Client Software Algemeen omdat het hier niet over het besturingssysteem gaat maar een los programma dat toevallig op ook Windows draait.

[ Voor 13% gewijzigd door F_J_K op 02-07-2018 18:38 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:15
Van waaruit exporteer je? Wellicht kan je daar al minder velden selecteren in je query, wat je de handeling "kolommen verwijderen" bespaart in Excel.

Formules en opmaak kan je dan in een opgemaakt bestand opnemen (zoals FJK al aangeeft), je maakt in je naar wens opgemaakte sheet verwijzingen naar de cellen in het export bestand, kan je gelijk de benodigde cellen verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:33

CeesKees

I rest my Kees

Of je maakt een model en laat de door jou geëxporteerde gegevens in een tweede tabblad inlezen. (En dat tweede tabblad is natuurlijk je model)

[ Voor 19% gewijzigd door CeesKees op 02-07-2018 19:39 ]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nice guys! dat VBA / marco ga ik zeker eens bestuderen. lache conceptje . Eerst ga ik met een model sheet aan de slag (dat ik daar niet zelf aan heb gedacht).

Ben benieuwd of dat werkt aangezien de exports verschillende afmetingen (aantal rijen) hebben.

@brtk De exports komen uit groupmax (cevent, passkey, lanyon) een wereldwijd reserveringsprogramma voor hotelboekingen. en de export module heeft wel een aantal queries die kunnen worden uitgeschakeld maar dat is minimaal.

@F_J_K excusez moi ik zat inderdaad al ff te zoeken waar het topic hoorde... newbie he

thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Verwijderd schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 09:05:
@F_J_K excusez moi ik zat inderdaad al ff te zoeken waar het topic hoorde... newbie he
offtopic:
No problem, je bent niet de eerste en zult ook niet de laatste zijn ;)
Als je je hebt ongelezen en wat gaat "spelen" met code, laat gerust weten waar je vastloopt.

[ Voor 14% gewijzigd door F_J_K op 03-07-2018 09:24 ]

Pagina: 1