Geen ethernet en slechte wifi op verdieping 2 studentenkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen45
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-09 17:02
Beste Tweakers,

Ik weet me geen raad na uren zoeken op het internet, daarom dat ik jullie wil lastig vallen.

Ik woon sinds kort op kamers en kan sindsdien niet meer gamen op mijn pc (ramp!).
Het probleem is dan ook dat ik:

1. Geen wifi mogelijkheid heb op mijn moederbord, daarnaast werkt wifi op mijn kamer sowieso bagger (modem staat direct onder mij eigenlijk)
2. Het modem in een andere kamer van een andere bewoner staat op verdieping 1 en ik geen kabel kan trekken vanuit zijn kamer
3. Het modem is nog van UPC (word vervangen). Dus wellicht werkt wifi dan beter, maar nog steeds geen oplossing voor het ethernet kabel probleem

Nu heb ik gekeken naar routers en accesspoints (accesspoint beveelde Ziggo mij aan), maar ik kom er niet uit. Accesspoint kan eventueel dienen als tussenpunt, dan hoef ik geen kabel van 50 meter te kopen. Alleen geej idee of dit veel nut heeft.

Huisbaas is erg laks in zijn (vooral) doen en laten en heeft liever geen kabels door t huis heen, maar ik kan niet gebruik maken van het internet op die manier. Ik heb wel gevraagd of het modem evt op de gang kan staan. Dan kan ik evt de ethernetkabel onzichtbaar trekken naar mijn kamer.

Mijn vraag is dan ook, wat is handig om te doen in mijn geval? Ik dacht zelf aan een draadloze router en vanuit daar een ethernetkabel te trekken, maar weet dus niet of dit optimaal gaat werken.

[ Voor 6% gewijzigd door Koen45 op 02-07-2018 16:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-10 21:08
Wacht de nieuwe modem af en koop een pci(e) WiFi kaartje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt die 220v stekkers ook gebruiken waar je ethernet door het stroomnet kunt sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Inderdaad, afhankelijk van de layout van de elektrische leidingen kan een powerline setje misschien best goed werken, bijvoorbeeld:
pricewatch: TP-Link AV500 Powerline ac Wi-Fi Kit TL-WPA4530 KIT
pricewatch: TP-Link TL-WPA7510 Kit

[ Voor 15% gewijzigd door Henk007 op 02-07-2018 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:40

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Koen45 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 16:34:

Huisbaas is erg laks in zijn (vooral) doen en laten en heeft liever geen kabels door t huis heen, maar ik kan niet gebruik maken van het internet op die manier. Ik heb wel gevraagd of het modem evt op de gang kan staan. Dan kan ik evt de ethernetkabel onzichtbaar trekken naar mijn kamer.
De beste optie, zeker voor gamen, is altijd een verbinding die over een kabel loopt. Zo lang er in jouw huurcontract niet staat dat er geen kabel getrokken mag worden, zou ik niet weten waarom je dit niet zou kunnen doen. Overigens is een alternatief inderdaad een power plug, zoals @Verwijderd en @Henk007 ook noemen. Volgens mij is dit overigens niet altijd 100% stabiel en weet ik niet zeker of het geschikt is voor gaming, maar dat zou je even kunnen opzoeken.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voordeel van huren is dat je prima zo'n verandering mag maken, mits je geen gaten boort of 'overlast' ermee veroorzaakt. Mits goed gedaan kan je een UTP prima wegwerken onder de vloer of onder de plinten enz. UTP zou ik zelf 100000% aanbevelen bovenop Wifi.

Maar als je niet anders kunt is een Modem > Ethernet > Powerline adapter > Ethernet > PC de beste oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

De beste oplossing voor jou is eigenlijk altijd een kabeltje.
De beste oplossing voor je hele huis is dat er een redelijk net netwerkje ligt.
Dit is ook in het belang van je huisbaas.

Je wil bijvoorbeeld liever niet dat iedereen een wifi-aanbiedend apparaat neerzet. En dat je huisbaas liever niet heeft dat iedereen maar kabeltjes gaat trekken snap ik ook wel. Maar dan doet hij er goed aan te zorgen dat er een redelijk netwerkje ligt. Hoeft niet eens veel te kosten als je weet hoe.

Maar als iedereen maar aanrommelt, dan blijft het behelpen. Dus ga nog eens met de huisbaas babbelen en vraag vriendelijk of, als hij het niet wil, jullie met z'n allen een keer een redelijk netwerk mogen aanleggen. En/of babbel met je huisgenootjes dat je het een keer goed wil doen voor iedereen tegelijk. Kabeltje naar iedere kamer, plus kabeltje naar elk AP, bijvoorbeeld een op iedere verdieping, zoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:33
1x goed investeren door je huisbaas, desnoods 5-10 eur/mnd/pp extra vragen en de investering is er zo uit, en iedereen heeft fatsoenljik internet.
Anno 2018 toch wel essentieel in een studentenhuis...

Powerline: Als je randaarde hebt en een goede installatie. Die 2 factoren twijfel ik hard aan in een studentenhuis. Dan blijft MOCA als enige optie over om stabiel te werken, mits je een tv aansluiting hebt. Maar da's duurder dan een paar draadjes trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen45
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-09 17:02
Bedankt aan alle reacties. Het is inmiddels opgelost. Ik heb in overleg gewoon een lange kabel getrokken.
Pagina: 1