Crashes op nieuw systeem : i8600k & GTX1080Ti X3 Ultra

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Mijn vraag
Beste Tweakers,

Ik heb een hersenbreker waar ik tegenaan loop.
Vrijdag heb ik een splinternieuw systeem opgehaald, maar het is alles behalve stabiel.

In 3DMark TimeSpy haal ik scores tussen de 9800 (zoals het hoort) en de 4800 (nogal een verschil!)
Ook crashen alle games die ik speel na verloop van tijd. PUBG is de ergste, die crasht binnen 5 minuten.
Escape From Tarkov, Assetto Corsa en nog een handje vol andere games hebben langer nodig, maar crashen ook.

Ik ben aan het eind van diagnostische vermogens, en zou graag willen weten of jullie mij kunnen helpen troubleshooten, zodat een service aanvraag / reparatie bij de verkoper wat sneller en eenvoudiger zou worden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 Pro x64
Intel i5 8600k gekoeld met Cryorg H7
MSI Z370 A-Pro
Inno3D GTX1080Ti iChill X3 Ultra
G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB (2x8GB) (3000MHZ DDR4)
2 SSDs
2 HDD's (1TB WD WD10EZEX)
Coolermaster TX650M voeding
MSI Optix MAG27CQ 144hz via DisplayPort kabel.
Ik heb niets overclocked. Alles draait factory stock

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
1. Firmwares untouched, maar als het goed is door de verkoper bij assemblage al gedaan.

2. Uiteraard bij het thuiskomen direct alle nieuwste drivers geïnstalleerd. (398.36 WHQL)
Deze gaf enorm veel instabiliteit in 3DMark scores, en op aanraden van de verkoper gedowngrade naar 398.11 WHQL. Heb nog geen extreem lage scores in 3DMark meer meegemaakt, de crashes zijn echter niet opgelost.

3. Videokaart maakt een licht ratelend / zoemend geluid onder load. Ik zou het normaal niet erg of vervelend vinden, maar gezien de problemen nu is het toch wel relevant om te melden denk ik.
4. Bij boot/shutdown is een tik/klik te horen die uit te voeding lijkt te komen.
5. Furmark 10 minuten op 2560x1440. Geen crashes of artifacts. GPU op 83 graden. Wel een volt (1) melding.
6. Prime95 heeft 30 minuten gedraaid zonder crashes of artifacts. CPU cores <72 graden
7. Prime95 en Furmark tegelijk 15 minuten. Geen artifacts of crashes. CPU <82 graden, GPU 90 graden met temp (1) melding.
8. 3DMark Timespy Extreme stresstest, 2 keer gedaan. 1x Fail met 93%, 1x Pass met 98%.
9. Contact met de verkoper.

Ik ben zo langzamerhand ten einde raad...
Zijn er nog Tweakers met meer verstand dan ik, die willen helpen met troubleshooting?

Mvg,
Dutchmanticore

[ Voor 5% gewijzigd door DutchManticore op 02-07-2018 16:23 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09 16:16
Heb je al eens een memtest uitgevoerd?

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Nee, ga ik vanavond direct uitvoeren.
Ik was in de veronderstelling dat Prime95 met de mixed settings ook geheugen test!

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 22:26

Zorian

What the fox?

Dat tikje uit je voeding is in elk geval normaal, dat is een relais dat uit/inschakelt. Doet de mijne ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Zorian schreef op maandag 2 juli 2018 @ 16:12:
Dat tikje uit je voeding is in elk geval normaal, dat is een relais dat uit/inschakelt. Doet de mijne ook.
Zo'n vermoeden had ik, maar wilde het toch even noemen.
Dank daarvoor! :)

650 Watt Gold-rated zou meer dan voldoende moeten zijn voor een systeem als dit toch?

[ Voor 13% gewijzigd door DutchManticore op 02-07-2018 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Greater
DutchManticore schreef op maandag 2 juli 2018 @ 16:09:
[...]

Nee, ga ik vanavond direct uitvoeren.
Ik was in de veronderstelling dat Prime95 met de mixed settings ook geheugen test!
The reason for long times with Memtest86 and Prime95 is that many types of errors do NOT happen all the time. They are semi-random, happening perhaps only 10% of the times when a particular component (or memory location) is used. So the tests repeat many times and catch every failure, even it there is only one. Then it's up to you to decide whether a random failure that happens infrequently is important or not. No failures at all is really reassuring on these tests.

Why do it with a DOS program? Because Windows takes up a huge amount of resources, including RAM space and background processing time. Most of the RAM space occupied by Windows cannot be tested by a Windows app, because you can't re-write new data to a location for testing purposes if it is already being used by Windows. Many of these tests also are time-sensitive, so you don't want them interrupted by other background tasks. Moreover, even if those were not big issues, having Windows use up time etc. means the testing process is slower. So for all those reasons, the test requires a really minimal OS (not even a full DOS) and a very small executable module of very fast efficient code.

Bron
DutchManticore schreef op maandag 2 juli 2018 @ 16:13:
[...]

Zo'n vermoeden had ik, maar wilde het toch even noemen.
Dank daarvoor! :)

650 Watt Gold-rated zou meer dan voldoende moeten zijn voor een systeem als dit toch?
Het zou voldoende moeten zijn, je kunt eens de spanningen nakijken.
Probeer eens FurMark en GPU-Z

[ Voor 14% gewijzigd door The_Greater op 02-07-2018 16:29 ]

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 27-09 12:49
Je hebt dus een geassembleerde PC gekocht. Ik zou hem gewoon terugbrengen naar de winkel. Laat hun maar uitzoeken wat er kapot aan is, want dat er iets niet goed is is wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Wat voor volt warning krijg je?

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Memtest heeft net 2 uur aangestaan. 0 errors.
Mijn vermoeden, PSU of moederbord.

Hebben we hier tests voor even los van het swappen met andere hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
MrJayMan schreef op maandag 2 juli 2018 @ 16:51:
Wat voor volt warning krijg je?
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/ivx2Uy/1.jpg

Zowel volt als power staan hier bij mij soms op 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Ook Unigine Heaven 4.0 crasht na enkele seconden.
Zo ziet GPU-Z er op dat moment uit:
Afbeeldingslocatie: http://gpuz.techpowerup.com/18/07/02/sba.png

Dit is wat GPU Shark laat zien:
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/cq56py/gpushark.jpg

115% TDP. Is dat iets kwalijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:36
Gebruik je één kabel met 2 PEG stekkers voor de videokaart of sluit je twee kabels aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Kan je met msi afterburner de vcore wat bumpen en testen of t stabieler wordt?

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Uszka schreef op maandag 2 juli 2018 @ 21:01:
Gebruik je één kabel met 2 PEG stekkers voor de videokaart of sluit je twee kabels aan?
Denk dat 't er één is? Maar het is een modulaire voeding die ik zelf niet heb aangelegd dus geen idee hoe het precies zit in dit geval?

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/n4MJKy/Whats_App_Image_2018_07_02_at_21_16_12.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/dHGJKy/Whats_App_Image_2018_07_02_at_21_16_17.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door DutchManticore op 02-07-2018 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:41
Die 2 stekkers komen op 1 kabel uit of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
418O2 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 21:34:
Die 2 stekkers komen op 1 kabel uit of niet?
Daar lijkt het wel op ja. Die twee komen samen in 1 brede platte kabel (die je op de achtergrond ziet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:41
DutchManticore schreef op maandag 2 juli 2018 @ 21:37:
[...]

Daar lijkt het wel op ja. Die twee komen samen in 1 brede platte kabel (die je op de achtergrond ziet)
Heb je nog zo'n kabel bij je voeding? Zo ja, probeer dat eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Met een 1080 Ti is het aan te raden 2 kabels te gebruiken. Niet dat daar het probleem hoeft te liggen maar je weet maar nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Uszka schreef op maandag 2 juli 2018 @ 21:39:
Met een 1080 Ti is het aan te raden 2 kabels te gebruiken. Niet dat daar het probleem hoeft te liggen maar je weet maar nooit.
Dat ga ik zelf maar niet proberen ivm garantie op assemblage..
Dat wordt een ritje richting verkoper dus, met dit in 't achterhoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Ja, laat de verkoper de problemen maar oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-09 13:57
MrJayMan schreef op maandag 2 juli 2018 @ 21:19:
Kan je met msi afterburner de vcore wat bumpen en testen of t stabieler wordt?
Neeee. Niet proberen aangezien het een geassembleerde pc is. Als je dit dan gaat proberen en de verkoper komt hierachter dan heb je kans dat jouw garantie is vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-09 18:08
Je grafische kaart heeft een 6 pin en een 8 pin nodig. Twee aparte kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
StealthyPeanut schreef op maandag 2 juli 2018 @ 21:58:
[...]

Neeee. Niet proberen aangezien het een geassembleerde pc is. Als je dit dan gaat proberen en de verkoper komt hierachter dan heb je kans dat jouw garantie is vervallen.
Precies, dat ga ik zeker niet doen.
Heb wel per mail toestemming gevraagd of ik zelf even een extra kabel vanaf de PSU naar de GPU mag leggen.
Lootbox schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 05:10:
Je grafische kaart heeft een 6 pin en een 8 pin nodig. Twee aparte kabels.
Hij heeft nu een 6 en een 8 pins, maar inderdaad maar over 1 kabel.

[ Voor 36% gewijzigd door DutchManticore op 03-07-2018 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Greater
DutchManticore schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 09:09:
[...]

Precies, dat ga ik zeker niet doen.
Heb wel per mail toestemming gevraagd of ik zelf even een extra kabel vanaf de PSU naar de GPU mag leggen.

[...]

Hij heeft nu een 6 en een 8 pins, maar inderdaad maar over 1 kabel.
Daar heb je geen toestemming voor nodig.
Als jezelf handig genoeg vindt, kun je zelf een extra kabel aansluiten op de videokaart.
Hopelijk hebben ze de kabels erbij geleverd.
Anders laat je de winkel en of leverancier dit doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
The_Greater schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 11:22:
[...]

Daar heb je geen toestemming voor nodig.
Als jezelf handig genoeg vindt, kun je zelf een extra kabel aansluiten op de videokaart.
Hopelijk hebben ze de kabels erbij geleverd.
Anders laat je de winkel en of leverancier dit doen.
Heb toch even toestemming gevraagd.
Kan vanavond na werk zelf een extra kabel van PSU naar GPU gaan leggen met toestemming van de verkoper. Wel zo fijn om even zeker te weten dat dat geen gevolgen heeft voor de garantie.

Ben daar inderdaad wel handig genoeg voor, heb meerdere systemen compleet zelf gebouwd in het verleden.
In de 6800GT/Ultra tijd vooral nog >:)

[ Voor 5% gewijzigd door DutchManticore op 03-07-2018 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Met de case open gaat t aanmerkelijk langer goed.
Elke crash tot nu toe is nog op 83 graden voor de GPU geweest.

En veruit de meeste crashes zijn naar desktop.

Morgen naar de verkoper voor service aanvraag.

[ Voor 13% gewijzigd door DutchManticore op 04-07-2018 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Probeer eens LinX met geheugen op ALL. Dan pak je wel het RAM geheugen mee. Mocht dat 2 uur goed gaan en blijven de CPU temps normaal moet moederbord, CPU en RAM bijna wel goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
PilatuS schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 23:49:
Probeer eens LinX met geheugen op ALL. Dan pak je wel het RAM geheugen mee. Mocht dat 2 uur goed gaan en blijven de CPU temps normaal moet moederbord, CPU en RAM bijna wel goed zijn.
Staat nu bij de verkoper. Deze is bezig met testen.
Ik heb nog steeds het vermoeden faulty MoBo, PSU of GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
De eerste tests zijn gedaan, en het wordt nog iets gekker. 8)7

- Er is een compleet nieuwe Inno3D GTX1080Ti in het systeem gezet. Daarop dezelfde problemen.
- Met een GTX1070 zijn de crashes verholpen en lopen games stabiel 2 uur lang.

Klinkt steeds meer als een PSU probleem? Een 1080ti trekt net teveel?

[ Voor 11% gewijzigd door DutchManticore op 04-07-2018 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Voeding is dan wel waarschijnlijk. Misschien net genoeg stabiel voor een kaart die zwaarder is. Een ander punt kan nog zijn dat die kaart en het moederbord niet goed samen willen werken. De volgende stap voor mij zou een ander type 1080Ti zijn om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
PilatuS schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 16:47:
Voeding is dan wel waarschijnlijk. Misschien net genoeg stabiel voor een kaart die zwaarder is. Een ander punt kan nog zijn dat die kaart en het moederbord niet goed samen willen werken. De volgende stap voor mij zou een ander type 1080Ti zijn om te testen.
Dat heb ik ook gevraagd inderdaad.
Maar hij wist zo niet of ze een andere GTX1080Ti op voorraad hadden die ze konden gebruiken.

Ze zijn nu nog oudere Nvidia Drivers aan het proberen, maar ik verwacht niet dat dat iets oplost.
Ik denk toch dat de PSU faulty is, of de belasting niet trekt.

Maar dan toch gek, dat het bij games en 3d applicaties een crash to desktop oplevert en dat het bij stress tests allemaal stabiel blijft draaien. Furmark en Prime95 zijn geen enkel probleem...

[ Voor 35% gewijzigd door DutchManticore op 04-07-2018 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Ook met een Gainward GTX1080Ti klapt het eruit.
We zijn het er nu over eens dat het de voeding waarschijnlijk is.

Ze gaan nu een testvoeding aansluiten, en kijken of het dan opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Mocht het de voeding niet zijn zou ik gelijk door gaan naar het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
PilatuS schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 16:59:
Mocht het de voeding niet zijn zou ik gelijk door gaan naar het moederbord.
Helemaal mee eens.
Maar als het de PSU is, is er nog kans dat ik 'm zo om half zes kan meenemen.
Als het het MoBo is kan ik het vergeten en moet ik komende week nog een keer de reis van anderhalf uur naar hier maken.

Kan alleen nog niet plaatsen...
Als het de PSU of het mobo is... waarom zou het dan met open case langer goed gaan voordat het crasht.

[ Voor 14% gewijzigd door DutchManticore op 04-07-2018 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
DutchManticore schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 17:03:
[...]
Als het de PSU of het mobo is... waarom zou het dan met open case langer goed gaan voordat het crasht.
Misschien dat er ergens iets niet goed zit in de voeding of moederbord dat te heet wordt de dan de crash veroorzaakt.

Soms zijn crashes ook wel wat random. De ene keer kan het 5 minuten goed gaan en de andere keer 50. Je zou eigenlijk alles wat je aanpast 3x voor langere tijd moeten testen om zeker te weten dat het ook echt door die aanpassing komt. Misschien dat het ook wel helpt hoor, maar zeker is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Ok nu weet ik t echt niet meer. Alle onderdelen zijn geswapt. Ook CPU, PSU en MoBo.

Nog steeds de crashes.

Ook bij de verkoper weten ze het niet meer.
Ze graag morgen verder testen met games om te voorkomen dat t aan Heaven ligt.

Maar ik weet al dat t met Pubg, Tarkov, Asseto Corsa ook crasht. Dit is echt een geval apart.

Zelfs met een schone SSD met Windows van de verkoper zelf blijft t crashen.

We hebben dit allebei nog nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
DutchManticore schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 17:45:
Ok nu weet ik t echt niet meer. Alle onderdelen zijn geswapt. Ook CPU, PSU en MoBo.

Nog steeds de crashes.

Ook bij de verkoper weten ze het niet meer.
Ze graag morgen verder testen met games om te voorkomen dat t aan Heaven ligt.

Maar ik weet al dat t met Pubg, Tarkov, Asseto Corsa ook crasht. Dit is echt een geval apart.

Zelfs met een schone SSD met Windows van de verkoper zelf blijft t crashen.

We hebben dit allebei nog nooit gezien.
Dan wordt het onderdeel voor onderdeel uitsluiten. Ook dingen als RAM, HDD en SSD.

Heb zelf ook 1x zoiets raars gehad. De PC viel uit bij hoge netwerkbelasting. Iedere stresstest ging gewoon goed, maar iets met 10MB/s downloaden ging fout. Bleek de CPU te zijn 8)7 Gevonden door 1 voor 1 ieder onderdeel uit te sluiten tot het probleem gevonden was. 9 van de 10 problemen zijn simpel, maar heel soms heb je zoiets. Alles is op te lossen, het kost alleen veel tijd.

Persoonlijk zou ik nu ander RAM proberen. Is toch het meest simpel om te vervangen en zou het best eens kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
PilatuS schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 17:52:
[...]

Ugh, dat klinkt ook echt als een heerlijk moeilijk geval.
Heb toch best wat ervaring, maar ik zou netwerk gebruik dus nooit aan een falende CPU linken.
Zeker niet als deze stresstests wel doorstaat.

Dan wordt het onderdeel voor onderdeel uitsluiten. Ook dingen als RAM, HDD en SSD.

Heb zelf ook 1x zoiets raars gehad. De PC viel uit bij hoge netwerkbelasting. Iedere stresstest ging gewoon goed, maar iets met 10MB/s downloaden ging fout. Bleek de CPU te zijn 8)7 Gevonden door 1 voor 1 ieder onderdeel uit te sluiten tot het probleem gevonden was. 9 van de 10 problemen zijn simpel, maar heel soms heb je zoiets. Alles is op te lossen, het kost alleen veel tijd.

Persoonlijk zou ik nu ander RAM proberen. Is toch het meest simpel om te vervangen en zou het best eens kunnen zijn.
Ok even om verwarring te voorkomen.
Wat er nu al is geswapped:

- CPU : i8600k
- GPU : Gainward GTX1080Ti; Inno3D GTX1080Ti X3 Ultra
- MEM : Andere set geheugen.
- Moederbord : Geswapped op testbench MoBo, MoBo swap.
- GPU drivers : 396.36 / 392.18 / 396.11 WHQL
- SSD/HDD : Geswapped op testbench en in kast
- OS : Mijn install; clean SSD van verkoper met clean Windows OS.
- PSU : geswapped op testbench

Dus letterlijk alles is al geswapped... Echt letterlijk alles.
En de crashes blijven maar komen. Ik snap er helemaal niks van.

[ Voor 9% gewijzigd door DutchManticore op 04-07-2018 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
DutchManticore schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 21:45:
[...]

Ok even om verwarring te voorkomen.
Wat er nu al is geswapped:

- CPU : i8600k
- GPU : Gainward GTX1080Ti; Inno3D GTX1080Ti X3 Ultra
- MEM : Andere set geheugen.
- Moederbord : Geswapped op testbench MoBo, MoBo swap.
- GPU drivers : 396.36 / 392.18 / 396.11 WHQL
- SSD/HDD : Geswapped op testbench en in kast
- OS : Mijn install; clean SSD van verkoper met clean Windows OS.
- PSU : geswapped op testbench

Dus letterlijk alles is al geswapped... Echt letterlijk alles.
En de crashes blijven maar komen. Ik snap er helemaal niks van.
Ik weet wel een oplossing. Pak een ander systeem en zet daar 1 voor 1 alle onderdelen in. Doe dit met een PC waarvan je weet dat ie goed is. Misschien dat het een combinatie van onderdelen is. Door 1 voor 1 met je onderdelen naar een andere machine te gaan en bij ieder onderdeel te testen moet je er achter kunnen komen hoe het zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Vandaag telefoon dat het met een andere videokaart toch opgelost lijkt te zijn.
Ik heb besloten om te 'upgraden' naar een MSI GTX1080Ti Gaming X 11Gb.

Heb wel gevraagd om ook daarmee stabiliteitstests ingame uit te voeren om te voorkomen.

Pagina: 1