Allround scherm gezocht voor lastige usecase

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermuskusrat
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:17
Ik zoek een?
Monitor

Wat is je budget?
€400,-

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Goede ervaring met DELL (werk, statische beelden zoals websites e.d) Sta open voor alternatieven.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Desktopsysteem met een 6GB 1060 en een 7700k. Verder 8GB geheugen en een NVMe SSD. 1 secundair scherm t.b.v productivity, niet gebruikt voor multi-monitor gaming.

Het Verhaal
Ik zoek een monitor, zowel geschikt voor een casual spelletje (racen, schieten, vliegen) en een film op z'n tijd. Ik ben geen diehard gamer maar wil mijn spul wel goed voorelkaar hebben. Ik heb gekeken naar een aantal schermen, telkens mijn eisen bijstellen, maar met alle aanbod nu ben ik het spoor bijster.

De eisen die ik aanvankelijk hanteerde;

1440p, 144hz, G-Sync, IPS, 24 of 27" en toekomstbestendig.

Inmiddels denk ik dat ik prima uit kan met een 24" scherm met at least 144hz. Maar met kijk op de toekomst wil ik ook wel graag weer een 1440p scherm hebben omdat ik van plan ben om uiteindelijk mijn videokaart een upgrade te geven.

Ik kan denk ik ook wel leven met een TN paneel, ik ben niet extreem bekend met IPS en hoe dat voor mij persoonlijk een verschil gaat zijn. Echter gebruikt mijn vriendin mijn PC regelmatig voor haar taken als projectinrichter om levensechte renders met vRay te maken. Daarvoor lijkt een IPS paneel weer uitstekend. In de reviews in de pricewatch lees ik echter veel opmerkingen over backlight bleed en andere "enge" perikelen. Ik weet dat als er iets niet klopt men geneigd is om te gaan "klagen" waardoor reviews niet altijd heel representatief kunnen zijn, dus wellicht valt het ook wel weer mee. Van IPS kleuren weet ik ook niet wat ik kan verwachten daar ik ze alleen in kantooromgevingen heb gezien.

Ik vind de 1080p die ik nu heb opzich prima, maar ik wil in de toekomst graag meer pixels en vind het zonde om dan nogmaals een scherm te kopen. Mijn vriendin werkt ook met hoge resolutie textures dus voor haar zou het nu al een stap in de goede richting zijn. Ik daarintegen kan pas genieten na de videoupgrade. Zoals ik het nu zie is 144hz voor mij een kortetermijn winst, 1440p heb ik op een later punt weer profijt van.

De verwachting is dat ik het met het gestelde budget niet ga redden, maar ook dan weet ik waar ik qua budget een beetje moet gaan kijken. Eventuele aanbevelingen mogen daarom ook boven de €400,- zitten, maar alles boven de €600,- vind ik eigenlijk zonde-geld voor een beeldscherm. Mede daardoor is G-Sync optioneel geworden als het geen aanzienlijk voordeel oplevert t.o.v een scherm zonder G-Sync.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen aan een goede monitor voor mijn usecase. Als er extra informatie nodig is geef ik die uiteraard. Ik weet zelf namelijk niet meer waar ik moet zoeken...

[ Voor 3% gewijzigd door Supermuskusrat op 02-07-2018 15:27 . Reden: Logica in zinsverdeling terugbrengen ]

Beste antwoord (via Supermuskusrat op 14-11-2018 15:11)

• Flapwaaier
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-07 10:37
Ik denk dat @lactaxative verder wel gelijk heeft betreft je performance; een 1060 gaat op 1440p geen 144fps kunnen halen.

Ik denk dat je de afweging moet maken tussen:
- 1080p 60hz
- 1440p 60hz
- 4k 60hz

of een andere gpu aanschaffen; zelfs op 1080p 144hz wordt een 1070 of hoger aangeraden.

Ik heb zelf een 1060 en 2 4K schermen, dat werkt op zich goed al ben ik ook aan het kijken naar een upgrade (veel moet toch op low/medium).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapwaaier
Ik lees een heel verhaal, maar wat wil je nou eigenlijk?
Als de eisen voor jou niet duidelijk zijn, zijn ze dat voor ons al helemaal niet. :+

Als ik het goed begrijp:
24"
2560x1440
144hz
TN of IPS is om het even

G-Sync? Met een budget van 400 euro ga je dat niet redden, je zit dan veelal op 550-750 euro.

Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-09 23:36
Je hebt geen PC die past bij jouw eisen voor een scherm. Ook is het budget wat mager.

1440p 144 Hz is momenteel duur; zowel het systeem als de monitor. Je punt over toekomst bestendigheid lijkt mij onzin, de prijs zal de komende jaren nog flink dalen in dit segment. Momenteel is er 1 IPS paneel dat voldoet, volgend jaar komt LG met een concurrerend paneel. Prijs zal vermoedelijk redelijk instorten (het lijkt momenteel overprijst).

Verder vind ik het verschil tussen 1080p en 1440p voor foto/film werk zelf mager. Gezien de prijzen van 1440p144, zou ik eigenlijk voorstellen een 1080p144 monitor voor jezelf te kopen en een 2160p voor de vriendin. (Zeker gezien je er bij 1440p144 een GTX1080 bij nodig hebt om te gamen)

Ik kan me prima voorstellen dat je dat te gortig vind, maar zoals hierboven gezegd zul je echt zelf een keuze moeten maken.

[ Voor 8% gewijzigd door lactaxative op 03-07-2018 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermuskusrat
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:17
Flapwaaier schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 15:48:
Ik lees een heel verhaal, maar wat wil je nou eigenlijk?
Als de eisen voor jou niet duidelijk zijn, zijn ze dat voor ons al helemaal niet. :+

Als ik het goed begrijp:
24"
2560x1440
144hz
TN of IPS is om het even

G-Sync? Met een budget van 400 euro ga je dat niet redden, je zit dan veelal op 550-750 euro.

Klopt dit?
Daar komt het wel op neer, G-Sync zou hem al niet worden, inderdaad vanwege de prijs. De eisen zijn voor mijzelf ook niet helemaal duidelijk. Ik bedoel, het liefst heb ik uiteraard 3 4K schermen op 240Hz, IPS panelen met G-Sync, maar budgettair gaat dat nooit niet uitkomen. Ik heb tijdens stage wel regelmatig 1440p144 schermen gezien, wat mij qua scherpte en smoothness een mooie upgrade lijkt van het generieke paneel wat ik nu heb. Door alle verschillende combinaties van technieken en bijbehorende prijzen is het redelijk lastig geworden om een gulden middenweg te vinden.

De games die ik nu draai kunnen allemaal al boven de 60fps, dus 144hz kan ik in een aantal gevallen wel halen. Ik weet dat ik voor 1440 schermen eerder een zware kaart nodig zal zijn, maar dat lag ook al in de lijn der verwachting. Daarom is er al een nieuwe videokaart opgenomen in de begroting voor wanneer de nieuwe Nvidia serie uitkomt.

Met toekomstbestendig bedoelde ik dat Ik een aantal jaar met het scherm kan doen en dus niet na twee jaar alweer wat anders moet halen omdat het scherm "op" is.

Misschien ter verduidelijking; de huidige situatie:

Ik ben begonnen met een 1680x1050 scherm gehad via VGA, dit scherm heeft voldaan tot deze tijd vorig jaar, maar mijn nieuwe kaart heeft geen VGA, dus heb ik een zeer simpel scherm kunnen krijgen die "functioneert" het is niet speciaal of mooi, maar hij doet wat er van een scherm wordt verwacht; beelden weergeven.

Dit is een scherm wat ooit als inbouw in een winkelschap zat en product video's liet zien, het heeft geen knoppen, zelfs geen aan/uit. Ook heeft het geen poot, en staat het op twee legoblokjes en leunt tegen de vensterbank; een ergonomische nachtmerrie. Dit is dan ook de reden voor mij om een keer een fatsoenlijk scherm aan te schaffen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Flapwaaier
Ik denk dat @lactaxative verder wel gelijk heeft betreft je performance; een 1060 gaat op 1440p geen 144fps kunnen halen.

Ik denk dat je de afweging moet maken tussen:
- 1080p 60hz
- 1440p 60hz
- 4k 60hz

of een andere gpu aanschaffen; zelfs op 1080p 144hz wordt een 1070 of hoger aangeraden.

Ik heb zelf een 1060 en 2 4K schermen, dat werkt op zich goed al ben ik ook aan het kijken naar een upgrade (veel moet toch op low/medium).