Elektrische lading meten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-04 16:10
Op een varkensbedrijf zitten we met dieren die aborteren. Een mogelijke oorzaak hiervan is, elektrische schokjes op de inox voederbakken (als dit uberhaupt kan op inox?).

Nu ben ik eens op zoek gegaan naar een meter, maar die kosten paar honderden euros. Zijn er geen goedkope meters om statische elektriciteit te meten op inox voederbakken?

Bedankt.

Beste antwoord (via stijn1989 op 03-07-2018 00:59)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-06 22:34

SA007

Moderator Tweaking
Je kan wel vrij eenvoudig meten of er een lading zou kunnen opbouwen.

Als je een normale multimeter pakt, en je hangt 1 kant aan een goede aarde (verlengsnoer oid) en je hangt de andere kant aan je voederbak.
Dan zet je de meter op 'iets; van ohms (megaohm ofzo), meet je dan geleiding, maakt niet uit hoeveel dan kan er geen lading opbouwen.

Als er 'een' elektrisch pad tussen je bak en aarde is kan er geen lading opbouwen, zo simpel is het :)

Vind je geen pad, dan maak je er een, hang een draadje naar aarde eraan.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06 19:34
Of gewoon metalen delen aarden, hoef je ook niks te meten.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-06 19:54
Of gewoon voelen met het handje. Denk dat als het dier het voelt, jij dat ook moet kunnen voelen. of een voltmeter tegen aarde aanzetten en tegen de bak. als je dan een spanningsverschil meet, dan staat er spanning op.

[ Voor 38% gewijzigd door LittleKiller op 02-07-2018 14:47 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

stijn1989 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:15:
... maar die kosten paar honderden euros...
Wat kost een big?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerten
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-05 11:17
Als er spanning staat op de voerbakken zou je dat kunnen voelen. Bedenk wel, als een varken dat al niet overleeft...
De bakken zouden geaard moeten zijn.
Gebeurt dit overal in de stal? Op bepaalde afdelingen?
Als het statische elektriciteit is, waar komt het vandaan? Heb je een voerinstallatie met buizen en kettingen? Of voer je met de hand?
Statische elektriciteit lijkt me sterk. Dan deugt er weinig van de aarding van niet alleen de voerbak.

Welke elektrische componenten zitten er fysiek verbonden met het hok van de varkens? Elektromotoren, regelklep van drinkwater, sorteerinstallatie, whatever. Ik zou, als het werkelijk elektrische schokken zijn die varkens doden, het eerder zoeken in een kortsluiting. In combinatie met gebrekkige aarding.
Waarom verdenk je de voerbak en niet het voerhek of de drinknippels? Wat maakt dat je denkt dat het elektriciteit is?

Als het werkelijk iets is met elektriciteit, dan zou ik me persoonlijk minstens zoveel zorgen maken over het personeel. Als het varkens doodt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Zoals @MewBie al zegt: Zorg er allereerst voor dat de boel goed geaard is. Als dat het geval is kan er geen statische elektriciteit opbouwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:49
De openingszin van dit topic dingt mee naar de prijs voor de meest bizarre openingszin ooit op GoT.

Verder heb ik geen inhoudelijke inbreng, dit wilde ik even meedelen.

[ Voor 8% gewijzigd door HenkDePoema op 02-07-2018 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Als het statische elektriciteit betreft kan je de bakken gewoon aarden.
Dat kan je gewoon zelf voelen, meten kan, maar is een beetje onzin eerlijk gezegd.

Waar is die theorie eigenlijk op gebaseerd? als statische elektriciteit zou leiden tot een miskraam dan lijkt me dat dat bij mensen in de winter ook voor zou komen.

Word het niet gewoon te warm in de stal ofzo?

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
Ik zou ff je handen in stopcontact steken, kijken of je daarvan opknap.

En als je serieus ben, dan zou ik je bakken aarden en ben je klaar

Het grote adblocking topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:39
LittleKiller schreef op maandag 2 juli 2018 @ 14:46:
Of een voltmeter tegen aarde aanzetten en tegen de bak. als je dan een spanningsverschil meet, dan staat er spanning op.
Als het statische elektriciteit is, vraag ik mij af of je meter dat overleeft. Praat je toch vaak over enkele kilovolts. Al is de stroom natuurlijk te verwaarlozen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-06 22:34

SA007

Moderator Tweaking
Je kan wel vrij eenvoudig meten of er een lading zou kunnen opbouwen.

Als je een normale multimeter pakt, en je hangt 1 kant aan een goede aarde (verlengsnoer oid) en je hangt de andere kant aan je voederbak.
Dan zet je de meter op 'iets; van ohms (megaohm ofzo), meet je dan geleiding, maakt niet uit hoeveel dan kan er geen lading opbouwen.

Als er 'een' elektrisch pad tussen je bak en aarde is kan er geen lading opbouwen, zo simpel is het :)

Vind je geen pad, dan maak je er een, hang een draadje naar aarde eraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stijn1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-04 16:10
Het gaat niet om 220V op die bakken maar om statische elektriciteit. Kleine schokje dat je hebt. Dus als je als mens daar tegen kan, dan kan zo'n dier van 250kg daar ook tegen. Maar als je iedere dag een schokje krijgt, dan krijgt dat dier stress omdat het niet rustig kan eten of drinken. Het is de stress factor die ervoor zorgt dat een zeug de vruchten aborteert. Dat dier sterft niet hoor...

Maar ik voel niets en er loopt één kabel bovenaan de voederlijn (2 meter boven de voederbak) voor de klimaat sensor. Die in extra "verpakking" zit trouwens. Dus statische elektriciteit kan ik uitsluiten.

Toch bedankt. Jammer dat zo'n meter duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:11
dus je controleert niet of je hele bedrijfsinstallatie geaard is ?

dit is de eerste check : zijn alle installaties geaard.

[ Voor 30% gewijzigd door beascob op 03-07-2018 01:10 ]

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:41
stijn1989 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 00:58:
Het gaat niet om 220V op die bakken maar om statische elektriciteit. Kleine schokje dat je hebt. Dus als je als mens daar tegen kan, dan kan zo'n dier van 250kg daar ook tegen. Maar als je iedere dag een schokje krijgt, dan krijgt dat dier stress omdat het niet rustig kan eten of drinken. Het is de stress factor die ervoor zorgt dat een zeug de vruchten aborteert. Dat dier sterft niet hoor...

Maar ik voel niets en er loopt één kabel bovenaan de voederlijn (2 meter boven de voederbak) voor de klimaat sensor. Die in extra "verpakking" zit trouwens. Dus statische elektriciteit kan ik uitsluiten.

In één en dezelfde post: het gaat om statische elektriciteit die je vervolgens zelf uitsluit? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:03
stijn1989 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 00:58:

Als een meter vrij duur is en de expertige misschien ook ontbreekt, waarom laat je dan niet gewoon een elektricien komen om de boel door te meten? Dan kan hij gelijk de aardpen meten of deze nog ok is.

Zelf kun je fysiek controleren of de voederbakken, looproosters, hekwerken, kranen, etc. geaard zijn, daar zit simpel een kabel of andere afleidende verbinding naar het aardingsnet aan.
Loop even langs de aardpen en aardstrip(pen) met verdelingen, of alle bouten en moeren nog goed vast zitten.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:42

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Inox is een RVS, mocht er uberhaupt een statische elektriciteit op komen te staan is die zo weg als je hem aard. Je hoeft niet eens een aardedraad van elektriciteitsvoorziening te gebruiken , een dikke pen de grond in zal er al voor zorgen dat een mogelijk potentiaalverschil geminimaliseerd wordt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1