Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menkoro
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-09 10:06
Goedemiddag Tweakers! Ik zit met een carrieretechnisch probleem en zou graag wat input of hulp kunnen gebruiken van IT'ers die al langer meelopen in het veld. Excuses vooraf voor het lange verhaal, maar het zit allemaal wat ingewikkeld in elkaar. Ik zit zowel met een jurische vraag als een vraag over hoe nu verder met mijn loopbaan.

Wat er vooraf ging:
Ik ben ruim zes jaar geleden al afgestudeerd in de journalistiek. Paar jaar wat freelance werk gedaan, maar dat verdiende uiteindelijk zo abominabel slecht dat ik verder ging kijken en bij de IT uitkwam. Paar jaar als testconsultant gewerkt, uitgevallen door ziekte en toen ik na bijna een jaar terugkwam goed bij mezelf te raden gegaan: wie ben ik en wat wil ik? Ik werd altijd gelukkig van 'mooie dingen maken', om het zo maar te noemen. Beetje vage omschrijving, maar ik was best wel content met mijn schrijfwerk, audio- en videoproducties. Ik dacht dat te kunnen combineren met IT door vanuit het testvak door te rollen naar een developmentfunctie. Daar had ik al een paar jaar ervaring mee, met Bootstrap wat websites in elkaar gezet en met templates aanrommelen in Joomla en Wordpress lukte ook altijd wel. Ook via Udemy meerdere cursussen JavaScript gevolgd en dat lukte allemaal best redelijk.

Nieuwe werkgever + studie
Begin van dit jaar heb ik de grote stap genomen: oude werk met vast contract opgezegd en bij een nieuwe ploeg begonnen. Ik zou via een payroll-constructie een maand lang betaald studeren bij deze intermediair om daarna bij een vooraf afgesproken opdrachtgever aan de slag te gaan voor een jaar als front-end developer. Er werd me op het hart gedrukt dat het een goede studie zou zijn, er genoeg begeleiding zou zijn voor een junior bij de opdrachtgever en dat ik na een jaar daar waarschijnlijk wel overgenomen zou worden.

De studie viel me een beetje tegen: 'Het eigen e-learning platform' bestond uit een account bij TeamTreeHouse.com. Maar goed, een maand lang hard gestudeerd, meestal toch wel 60+ uur bezig geweest in de week. HTML, CSS, JavaScript, PHP en Wordpress voorbij zien komen. Met zoveel informatie in korte tijd is het toch een beetje 'ene oor in, andere oor uit' verhaal. Maar goed, ik haalde het allemaal wel en de badges die je verdient bij zo'n course zien er leuk uit moet je maar denken.

Aan de slag bij de opdrachtgever:
Na een maand studie begonnen bij de opdrachtgever, waarbij al direct opviel dat er geen goede afspraken waren gemaakt tussen de intermediar en de opdrachtgever. Mij was verzekerd dat ik op een windowsmachine zou werken vooraf, maar hier ging het puur en alleen om macs. Da's lastig als je er nog nooit mee gewerkt heb. Daarnaast was niet duidelijk wat in ging doen, maar ben uiteindelijk op een legacy-project gekomen waarbij ik CSS pur sang zou moeten gaan doen. Ben iedere avond en ieder weekend bezig geweest met Flexbox en Grid leren. Verder viel op dat er zo goed als geen begeleiding plaats kon vinden, aangezien de paar developers die daar al zaten constant tot aan hun nek zelf in het werk zaten, dus begeleiding van een junior is daar vanaf begin af aan bij ingeschoten. Dit heb ik meerdere keren daar aangegeven. Er zou vaker naar gekeken worden, maar ondanks alle goede wil schoot de begeleiding er telkens bij in, waardoor ik meer dan eens een hele dag naar een beeldscherm zat te staren en te bedenken 'Wat moet ik nu in hemelsnaam doen?'

Opdrachtgever stopt ermee:
Vorige week gaf ik bij mijn manager bij de opdrachtgever aan dat als we zo door zouden gaan we elkaar over een paar maanden erg ongelukkig aan zouden zitten kijken. Ik hoopte dat er nog eens gekeken zou gaan worden naar de begeleiding, maar vrij onverwachts gaven ze daar aan dat dit niet zou gaan werken en een half uur later was ik alweer op weg naar huis. Ondanks al het werk en zelfstudie had ik gewoonweg (nog) niet de capaciteiten om daar autonoom als junior developer te kunnen werken. Zelf denk ik dat dit ligt aan twee zaken:
- De opdracht vooraf was nauwelijks besproken tussen de intermediair en de opdrachtgever, waardoor ik op de vrijdag voordat ik daar startte pas hoorde wat ze nu eigenlijk van me wilde als front-ender.
- De studie vooraf stelde eigenlijk niet zo heel veel voor. Via TeamTreeHouse studeren is leuk, maar voor online video betaal ik wel twee tientjes om via Udemy te leren. Had ik in een maand me op één specifiek aspect kunnen richten (danwel CSS, danwel JavaScript/jQuery) dan had me dat meer opgelevert dan een miniscuul onderdeel van zowel Frontend als Backend(PHP).

Hoe nu verder?
Dit is het punt waar ik me nu bevind. Ik heb een studiekostenbeding waarbij ik €10K af moet tikken als ik ermee zou stoppen. Dat kan en ga ik niet doen daar ik er het geld niet voor heb. Aangezien ik via een payroller betaald werd en nu geen opdracht heb zit ik nu zonder inkomen.

Bij de intermediair hebben ze aangegeven een andere opdrachtgever voor me te gaan zoeken. Gezien de slechte communicatie heb ik daar niet bijzonder veel vertrouwen in, en als ik naar mijn eigen IT-skills kijk vraag ik me ook af of ik uberhaupt wel goed genoeg in de markt lig om snel iets te vinden. Uiteraard ben ik zelf ook al op zoek geweest naar andere junior-functies in de hoop dat er een bedrijf is wat met me in zee wil gaan, maar hoeveel bedrijven zijn op zoek naar een absolute junior en zijn daar bereidt voor om 10K in te leggen om die studiekosten over te nemen?

Disclaimer:
Achteraf is het makkelijk praten en had ik beter moeten weten: zomaar een developer wordt je ook niet. De intermediar waar ik op bezoek ging oogde als bedrijf niet bijzonder professioneel aangezien het zelf nog in de start-up fase zit. Ik heb meerdere 'red flags' eigenlijk niet gezien of niet willen zien. Ook wist ik ervan dat je als payroller erg weinig rechten hebt en het je veel gedoe op kan leveren. Maar dat is de spreekwoordelijke koe in de kont kijken.

De vragen:
(He he, daar zijn we eindelijk)
In het studiekostenbeding staat het volgende: "Als de projectovereenkomst binnen een jaar na afronding wordt verbroken door werknemer, dan dient werknemer X aantal euro terug te betalen."

(Juridische vraag)
- De originele opdracht waar ik mee akkoord ging is gecanceled, maar het project gaat over een jaar werk via de intermediar. Kan ik ermee stoppen en het erop gooien dat de opdracht voortijdig gestopt is? Ik neem zelf aan van niet aangezien de payroller de wettelijke werkgever is die me aan het werk houdt zolang de intermediair met opdrachten komt.

(IT-gerelateerde vraag)
- Ik ben ervan overtuigd dat ik met goede begeleiding mezelf binnen afzienbare tijd zou moeten kunnen ontwikkelen tot een junior developer. En dat dit ook de richting is waar ik graag in door wil gaan. Maak ik in jullie ogen uberhaupt kans als ik met een studiekostenbeding van 10K aanklop bij een bedrijf?

Mochten jullie tips hebben voor wat ik nu het beste kan doen dan hoor ik dat graag! Ook als jullie bedrijven kennen die op zoek zijn naar mensen als ik, laat vooral weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menkoro
Toevoeging: Momenteel zit ik dus thuis, in afwachting van of de intermediair wat weet te vinden. Ik kan de handdoek niet in de ring gooien vanwege de studiekosten maar moet afwachten of ik snel iets weet te vinden omdat ik tot die tijd zonder loon zit.

Toevoeging 2: Een logische vervolgstap zou zijn om goed in gesprek te gaan met de intermediair. Maar zoals het contact de afgelopen week ging heb ik er niet heel veel vertrouwen in momenteel. De 'schuld' kwam bij mij te liggen in hun ogen, terwijl ik ervan overtuigd ben vrijwel iedere junior op zijn snufferd gegaan zou zijn bij de opdracht waar ik geplaatst ben.

[ Voor 42% gewijzigd door Menkoro op 02-07-2018 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 14:44
Het is niet helemaal duidelijk wat er gebeurde tijdens het gesprek met de opdrachtgever. Heeft deze de opdracht opgezegd?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Even over je studiekostenbeding: Kunnen ze je laten zien dat die 10k ook daadwerkelijk de kosten zijn die ze in een maand voor je gemaakt hebben?

Daarnaast: Payroll constructie betekent toch ook dat je niet fulltime beschikbaar hoeft te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menkoro
S0epkip schreef op maandag 2 juli 2018 @ 12:32:
Het is niet helemaal duidelijk wat er gebeurde tijdens het gesprek met de opdrachtgever. Heeft deze de opdracht opgezegd?
Ja, de opdracht is door de opdrachtgever opgezegd. Ik heb hier specifiek aangegeven dat ik graag verder wilde, maar zij zagen dat anders.
Sander schreef op maandag 2 juli 2018 @ 12:32:
Even over je studiekostenbeding: Kunnen ze je laten zien dat die 10k ook daadwerkelijk de kosten zijn die ze in een maand voor je gemaakt hebben?

Daarnaast: Payroll constructie betekent toch ook dat je niet fulltime beschikbaar hoeft te zijn?
In het beding staat de studiekosten voor een maand + begeleiding voor de rest van het jaar in de vorm van een ingehuurde trainer. Dat is wel hard te maken denk ik.

Via de Payrollconstructie is vastgelegd dat het om een opdracht voor 40 uur per week ging, (zolang als de opdracht bestond zeg maar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:10
Menkoro schreef op maandag 2 juli 2018 @ 12:24:

De vragen:
(He he, daar zijn we eindelijk)
In het studiekostenbeding staat het volgende: "Als de projectovereenkomst binnen een jaar na afronding wordt verbroken door werknemer, dan dient werknemer X aantal euro terug te betalen."

(Juridische vraag)
- De originele opdracht waar ik mee akkoord ging is gecanceled, maar het project gaat over een jaar werk via de intermediar. Kan ik ermee stoppen en het erop gooien dat de opdracht voortijdig gestopt is? Ik neem zelf aan van niet aangezien de payroller de wettelijke werkgever is die me aan het werk houdt zolang de intermediair met opdrachten komt.
Hier hoeft toch helemaal geen discussie te zijn. Je geeft zelf aan dat de opdrachtgever het gestopt heeft. In de project overeenkomst staat dat als jij (werknemer) het beeindigd dat je terug moet betalen. Aangezien niet jij maar de opdrachtgever het heft beeindigd hoef je dus niets terug te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menkoro
sinasappel schreef op maandag 2 juli 2018 @ 12:39:
[...]

Hier hoeft toch helemaal geen discussie te zijn. Je geeft zelf aan dat de opdrachtgever het gestopt heeft. In de project overeenkomst staat dat als jij (werknemer) het beeindigd dat je terug moet betalen. Aangezien niet jij maar de opdrachtgever het heft beeindigd hoef je dus niets terug te betalen.
Dat is dus het lastige: is dat echt zo? Ik heb een projectovereenkomst met de intermediair, werkte via hen bij een andere opdrachtgever, maar mijn werkgever is juist de payroller.

Vandaar dat ik deze situatie zo ingewikkeld vind. ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:45

Croga

The Unreasonable Man

Ik wil hier nog wel even dieper gaan.

In feite zorgt deze constructie er voor dat jij nu zonder inkomen zit. Ieder beding wat er voor zorgt dat jij zonder inkomen kunt komen zitten is (hoogstwaarschijnlijk maar IANAL!) nietig.

Ik zou niet kijken naar de letter van het contract en dat proberen onderuit te halen. Ik zou de hele kern van het contract al nietig laten verklaren. Het kan toch niet zo zijn dat jij nu de keus hebt tussen geen inkomen of €10'000 betalen!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menkoro
Ik hoop natuurlijk van ganser harte dat ik via deze intermediair alsnog snel ergens aan de slag kan gaan en bij een opdracht kom waar iedereen blij van wordt. Dat is ook waar ik op in zal blijven zetten, vandaar dat ik zelf ook aan het rondkijken ben.

In het geval dat dit dus niet binnen afzienbare tijd lukt (die kans is er, de intermediair is zoals gezegd ook nog een start-up, ze hebben geen tientallen klanten in hun portfeuille) moet ik wel aan mezelf gaan denken. Ik kan natuurlijk nog eens langsgaan bij een juridisch loket met deze vragen.

Hoe dan ook, ik blijf nog hard verder zoeken naar werk dus ergens! (Tips blijven welkom :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 14:44
Verduidelijk de verhoudingen eens? Wie is opdrachtgever van wie? Intermediar, payroller, opdrachtgever, etc. Wie heeft een contract (arbeidsovereenkomst of overeenkomst van opdracht ) met wie? In welke van deze overeenkomsten staat dat studiekostenbeding? Met hoeveel woorden?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:18
Wat voor contract heb je bij die intermediar dan?

Zo te horen een jaar contract voor 40 uur. Bij een opdrachtgever door hun te bepalen.
In dat geval zou je gewoon door betaald moeten worden.

Maar een nul uren contract waarbij zij voor de opdrachtgever zouden zorgen? En daarbij het recht om zelf ander werk te vinden ontzeggen en nog eens een studiebeding? Dat lijkt me geen stand te kunnen houden in een rechtszaak.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Ik zou graag een blik willen werpen op de juridische houdbaarheid van het studiekostenbeding. Kun je (eventueeel in
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
tags) copy/pasten?

Verder vraag ik me af onder welke omstandigheid de studiekosten opeisbaar worden. Want bij payrolling ben je niet echt in dienst / uit dienst. Hierop zou de amortisatieregeling ook kunnen falen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crabro
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:36
Zoals je zelf ook al zegt:
1. Kijk eerst in overleg met je intermediair of je op een mooie opdracht kan komen. Belang is deels hetzelfde: geld verdienen. Als jij niet op een opdracht zit, verdienen zij ook niks (en de arbeidsmarkt is momenteel prima)
2. Indien dit niet opschiet maak dan gewoon bespreekbaar dat dit niet gaat werken en informeer eerst eens bij hen hoe ze dan met zaken willen omgaan -> uitgangspunt bij jou is dan 10k niet hoeven betalen en netjes uit elkaar. Vaak kun je er prima uitkomen.
3. Indien men moeilijk gaat doen bij stap 2, schakel dan juridische hulp in! Doe dat aub in ieder geval als stap 1 niet werkt, want dit soort zaken zijn zeer complex en pas op met aannames. Er zijn tal van voorbeelden waar de rechter iemand gewoon aan de getekende overeenkomst zal houden... vinden dat je gelijk hebt is niet altijd je gelijk krijgen.

Inhoudelijk: heel veel succes met je zoektocht, niet altijd eenvoudig, maar mijn ervaring is dat diegene die zich dit soort (levens)vragen stelt altijd wel goed terecht komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Menkoro
Update: Dank voor alle tips! Vrij onverwachts te horen gekregen dat de studieovereenkomst beeindigt is en we ieder ons eigen weg gaan. Jammer maar helaas, soms gebeuren die dingen. :)
Pagina: 1