Korte intro: al een tijd lang probeer ik een PC te bouwen voor mijn autistische broertje. Hij is een gamer pur sang, en kijkt altijd naar zeer dure pre-built game PC’s van dure merken. Mijn mening is dat zelf bouwen goedkoper is, en we dan bovendien zelf kunnen bepalen wat erin komt. Het is niet makkelijk, omdat hij heel specifieke eisen stelt. Zoals ik hieronder vermeld heeft hij zijn oog laten vallen op een processor en videokaart, en daarvan afwijken (zelfs met een beter of duurder product) zal hem waarschijnlijk teleurstellen. Dat hoort bij autisme.
Een tijd terug heb ik het ook geprobeerd, maar door omstandigheden kregen we het toen niet van de grond. Dit keer lijkt het echter wel te gaan lukken, en is hij zelf ook overtuigd dat zelf een PC bouwen een goed idee is. We hebben een lijst samengesteld, maar ik heb behoefte aan een kritische blik. Hieronder wordt duidelijk waarom.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC wordt in principe uitsluitend gebruikt om op te gamen. Daarnaast worden er enkel lichtere taken mee uitgevoerd, zoals filmpjes kijken, browsen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget ligt momenteel rond de € 1800,-. Voorwaarde is dat we daarmee meerdere jaren vooruit kunnen. Dat is overigens exclusief monitor. Wat goedkoper zou fijn zijn, maar we houden rekening met dit budget.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Buiten muis, toetsenbord, OS (Windows 10) moet alles worden aangeschaft.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In principe alles voor een krachtige game PC. Een kast, en de gehele inhoud.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De "harde eisen" qua hardware die de PC in 'moet zijn de videokaart Nvidia GeForce GTX 1080 Ti Founders Editionen en een processor Intel Core i7-8700K Boxed. Ook de kast heeft mijn broertje zelf uitgezocht en lijkt voor hem belangrijk.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC moet zo futureproof mogelijk zijn, en onderdelen vervangbaar. Dat laatste is belangrijk, omdat het zou kunnen dat mijn broertje een specifiek onderdeel op het oog krijgt. Het zou mooi zijn als we dan de optie hebben om dit in de PC te stoppen en een ander onderdeel vervangen.
Ga je overklokken?
Nee, dat is niet het idee, en lijkt me onverstandig.
Wat verwacht je van ons?
Ik hoop op twee dingen: 1) ik wil graag weten of het bijgevoegde lijstje compleet is, en of alles compatibel is met elkaar. Dit vind ik een lastig gedeelte, en al doe ik mijn best, ik heb het idee dat ik wat over het hoofd kan zien. En 2) zijn er onderdelen die je zou vervangen, bijvoorbeeld omdat een goedkoper onderdeel minstens even goed presteert, omdat een iets duurder onderdeel significant beter is.
Bij voorbaat veel dank.
Lijstje
Een tijd terug heb ik het ook geprobeerd, maar door omstandigheden kregen we het toen niet van de grond. Dit keer lijkt het echter wel te gaan lukken, en is hij zelf ook overtuigd dat zelf een PC bouwen een goed idee is. We hebben een lijst samengesteld, maar ik heb behoefte aan een kritische blik. Hieronder wordt duidelijk waarom.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC wordt in principe uitsluitend gebruikt om op te gamen. Daarnaast worden er enkel lichtere taken mee uitgevoerd, zoals filmpjes kijken, browsen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget ligt momenteel rond de € 1800,-. Voorwaarde is dat we daarmee meerdere jaren vooruit kunnen. Dat is overigens exclusief monitor. Wat goedkoper zou fijn zijn, maar we houden rekening met dit budget.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Buiten muis, toetsenbord, OS (Windows 10) moet alles worden aangeschaft.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In principe alles voor een krachtige game PC. Een kast, en de gehele inhoud.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De "harde eisen" qua hardware die de PC in 'moet zijn de videokaart Nvidia GeForce GTX 1080 Ti Founders Editionen en een processor Intel Core i7-8700K Boxed. Ook de kast heeft mijn broertje zelf uitgezocht en lijkt voor hem belangrijk.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC moet zo futureproof mogelijk zijn, en onderdelen vervangbaar. Dat laatste is belangrijk, omdat het zou kunnen dat mijn broertje een specifiek onderdeel op het oog krijgt. Het zou mooi zijn als we dan de optie hebben om dit in de PC te stoppen en een ander onderdeel vervangen.
Ga je overklokken?
Nee, dat is niet het idee, en lijkt me onverstandig.
Wat verwacht je van ons?
Ik hoop op twee dingen: 1) ik wil graag weten of het bijgevoegde lijstje compleet is, en of alles compatibel is met elkaar. Dit vind ik een lastig gedeelte, en al doe ik mijn best, ik heb het idee dat ik wat over het hoofd kan zien. En 2) zijn er onderdelen die je zou vervangen, bijvoorbeeld omdat een goedkoper onderdeel minstens even goed presteert, omdat een iets duurder onderdeel significant beter is.
Bij voorbaat veel dank.
Lijstje
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7-8700K Boxed | € 346,- | € 346,- |
| 1 | MSI B350 PC Mate | € 76,- | € 76,- |
| 1 | Nvidia GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Seagate Barracuda, 2TB | € 59,29 | € 59,29 |
| 1 | Thermaltake Versa N24 | € 50,88 | € 50,88 |
| 1 | TP-Link Archer T9E | € 58,99 | € 58,99 |
| 1 | Scythe Kotetsu Mark II | € 34,90 | € 34,90 |
| 1 | Corsair ML140 (2-pack), 140mm | € 29,90 | € 29,90 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 171,- | € 171,- |