Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game PC +- € 1800

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Grimmbeard
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-11 01:32
Korte intro: al een tijd lang probeer ik een PC te bouwen voor mijn autistische broertje. Hij is een gamer pur sang, en kijkt altijd naar zeer dure pre-built game PC’s van dure merken. Mijn mening is dat zelf bouwen goedkoper is, en we dan bovendien zelf kunnen bepalen wat erin komt. Het is niet makkelijk, omdat hij heel specifieke eisen stelt. Zoals ik hieronder vermeld heeft hij zijn oog laten vallen op een processor en videokaart, en daarvan afwijken (zelfs met een beter of duurder product) zal hem waarschijnlijk teleurstellen. Dat hoort bij autisme.

Een tijd terug heb ik het ook geprobeerd, maar door omstandigheden kregen we het toen niet van de grond. Dit keer lijkt het echter wel te gaan lukken, en is hij zelf ook overtuigd dat zelf een PC bouwen een goed idee is. We hebben een lijst samengesteld, maar ik heb behoefte aan een kritische blik. Hieronder wordt duidelijk waarom.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC wordt in principe uitsluitend gebruikt om op te gamen. Daarnaast worden er enkel lichtere taken mee uitgevoerd, zoals filmpjes kijken, browsen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget ligt momenteel rond de € 1800,-. Voorwaarde is dat we daarmee meerdere jaren vooruit kunnen. Dat is overigens exclusief monitor. Wat goedkoper zou fijn zijn, maar we houden rekening met dit budget.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Buiten muis, toetsenbord, OS (Windows 10) moet alles worden aangeschaft.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In principe alles voor een krachtige game PC. Een kast, en de gehele inhoud.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De "harde eisen" qua hardware die de PC in 'moet zijn de videokaart Nvidia GeForce GTX 1080 Ti Founders Editionen en een processor Intel Core i7-8700K Boxed. Ook de kast heeft mijn broertje zelf uitgezocht en lijkt voor hem belangrijk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC moet zo futureproof mogelijk zijn, en onderdelen vervangbaar. Dat laatste is belangrijk, omdat het zou kunnen dat mijn broertje een specifiek onderdeel op het oog krijgt. Het zou mooi zijn als we dan de optie hebben om dit in de PC te stoppen en een ander onderdeel vervangen.

Ga je overklokken?
Nee, dat is niet het idee, en lijkt me onverstandig.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop op twee dingen: 1) ik wil graag weten of het bijgevoegde lijstje compleet is, en of alles compatibel is met elkaar. Dit vind ik een lastig gedeelte, en al doe ik mijn best, ik heb het idee dat ik wat over het hoofd kan zien. En 2) zijn er onderdelen die je zou vervangen, bijvoorbeeld omdat een goedkoper onderdeel minstens even goed presteert, omdat een iets duurder onderdeel significant beter is.

Bij voorbaat veel dank.

Lijstje
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 346,-€ 346,-
1MSI B350 PC Mate€ 76,-€ 76,-
1Nvidia GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda, 2TB€ 59,29€ 59,29
1Thermaltake Versa N24€ 50,88€ 50,88
1TP-Link Archer T9E€ 58,99€ 58,99
1Scythe Kotetsu Mark II€ 34,90€ 34,90
1Corsair ML140 (2-pack), 140mm€ 29,90€ 29,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 171,-€ 171,-
1Corsair RM550x Zwart€ 88,90€ 88,90
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 96,90€ 96,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.012,76

Alle reacties

• misterdutch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-06 22:52
Dat moederbord gaan sowieso niet werken, die werkt niet met een intel processor. Ik raad je aan om even te Googelen op welk moederbord je wil want er zijn verschillende prijsklasses en de duurdere hebben weer extra opties waarvan wij zo nog niet kunnen raden of jij (of je broertje) die willen hebben.

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-11 21:16
Als je niet gaat overklokken, neem dan een i7-8700 op een B360 moederbord. De B350 moederborden zijn voor AMD CPUs.
Heb je gekeken hoe groot de fangaten op de kast zijn? Je fans zijn 140mm.
Denk er ook aan dat je moederbord 3 casefanheaders moet hebben, tenzij je een splitter koopt.
De Founders Edition ziet er wel gaaf uit, maar maakt in een behuizing toch wat meer geluid. Is er geen kans dat je hem kan overtuigen met behulp van reviews/data?

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 26-11 14:24
Ik zou de 650 watt versie van die voeding nemen voor deze pc. 550 is net te krap

• turbster
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-10-2023
youridv1 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 10:54:
Ik zou de 650 watt versie van die voeding nemen voor deze pc. 550 is net te krap
550 is meer dan genoeg , 450 zou zelf als volstaan .

• Saabi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-11 03:56
De 8700K is eigenlijk bedoeld voor overclocken, maar werkt ook prima als je dat niet doet, kijk dan naar een b360 moederbord en 2666mHz geheugen, 3000mHz underclockt zichzelf naar 2666mHz als je niet overclockt.

Wat voor een monitor ben je naar op zoek? Eentje met een hoge resolutie? Snelle refresh rate? Misschien kan ik je hier nog mee helpen

• Geitenslachter
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16-11 23:37
turbster schreef op maandag 2 juli 2018 @ 11:03:
[...]

550 is meer dan genoeg , 450 zou zelf als volstaan .
Meneer wil graag dat deze pc voor langere tijd mee gaat.
550 Watt is een absoluut minimum en 650 watt zou met beeld op de toekomst zeker niet misstaan.

Ryzen 7 5800X | Asus TUF RTX 3080 Ti | 32GB G.Skill Ram 3600 MHz |

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:17
Geitenslachter schreef op maandag 2 juli 2018 @ 11:26:
[...]

Meneer wil graag dat deze pc voor langere tijd mee gaat.
550 Watt is een absoluut minimum en 650 watt zou met beeld op de toekomst zeker niet misstaan.
Want 650w gaat langer mee dan 550w ofzo? 550w is genoeg voor zo goed als elk systeem met enkele videokaart en overklok. Ga je de grenzen van het overklokken opzoeken dan is 650w aan te raden, anders niet ;w

• misterdutch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-06 22:52
Wat de voeding betreft, ik snap dat jullie hem/haar eentje willen aanbevelen met lagere wattage en het mag dan wel zo zijn dat deze wellicht ook goed werkt voor een lagere prijs, maar de eindgebruiker heeft specifieke wensen (zie openingsbericht) en redenen om daar gevoelsmatig niet van af te willen wijken. Het is vervolgens aan ons gevraagd om advies te geven w.b. compatibeliteit / geschiktheid van de onderdelen. Dusss mijns inziens kan er gewoon 650w in als meneer dit graag wil.

De 8700k processor is ook prima. Inderdaad als je niet gaat overklokken is het redelijk zinloos, maar nogmaals mensen op het spectrum kunnen star zijn in hun wensen. Het is denk ik belangrijker dat hij er zich goed bij voelt.

De Founders Edition videokaart kan inderdaad ook beter want de aftermarker kaarten zijn eigenlijk altijd beter, maar nogmaals, het zou wel gewoon werken.

Alleen het moederbord dus. Die moet echt anders. Een belangrijke wens die ik teruglees is dat de onderdelen vervangbaar moeten zijn. Daarom zou ik aanraden een zo nieuw en modern mogelijk moederbord te kiezen. Deze zal inderdaad duurder zijn zonder merkbaar verschil en daarom niet de doorsnee aanbeveling zijn op dit forum, maar des te nieuwer / hoger de serie des te langer intel het nog zal ondersteunen dmv. updates en volgende-generatie processors, toch?

Ten slotte is er helemaal geen informatie gegeven over een gewenst type monitor. Dit is nogal een omissie, want juist bij het aanschaffen van een game-PC is het belangrijk om de PC-hardware aan te laten sluiten bij de monitor. De schermresolutie en verversingssnelheid maken namelijk een groot verschil in of de computer het kan aansturen of niet bij de moderere (en zeker te toekomstige) spellen.

De gewenste processor/videokaart-combinatie is eigenlijk erg sterk voor een monitor met "slechts" 1080p resolutie en 60Hz verversingssnelheid. In ieder geval voor huidige spellen, kan natuurlijk niks zeggen voor toekomstige spellen. Je zou dan kunnen kijken naar hoger. Zelf kan ik me niet voorstellen dat 4K het waard is. Dus ik zou kiezen voor 1440p. Dan kan je nog omhoog in de Hz, bijvoorbeeld een monitor met 1440p 144Hz en G-sync. Dan heb je nu in ieder geval zeer mooi en vloeiend beeld, en in de toekomst (als de PC wellicht wat out-of-date begint te raken) merk je er eigenlijk niks van vanwege de G-sync. Gezien het budet van 1800 moet het er zeker vanaf kunnen naast de PC. Wat je ook kan doen is kijken naar ultrawide. Zelf heb ik een 3440x1440 resolutie Acer Predator X34P, een zeer mooi scherm. Echter, ultrawide is wel een andere ervaring dan het standaard 16:9 formaat scherm, en gezien het autisme van de eindgebruiker weet ik dus niet of dat gevoelig ligt bij hem. Zou namelijk kunnen dat hij gewend is aan 16:9 en het daarom perse zo wil houden. Maar, m.i. is een 1440p ultrawide met 100 tot 144Hz een goede optie die aan zou sluiten bij een crème de la crème PC zoals wordt voorgesteld in dit topic.

[ Voor 37% gewijzigd door misterdutch op 02-07-2018 19:06 ]

• Grimmbeard
Bedankt allemaal voor de geweldige inzichten en adviezen, bijzonder behulpzaam, fantastisch :) Ik heb mijn best gedaan om de aandachtspunten te onderzoeken en verbeterpunten aan te brengen. En zoals misterdutch terecht aangeeft, soms gaat het echt om een gevoel wat hij heeft bij een bepaald product, en is het erg moeilijk hem op andere gedachten te brengen. Maar met goede adviezen ga ik een heel eind komen denk ik. Ik denk zelfs dat hij mogelijk vatbaar is voor dit topic als ik laat zien dat mensen met meer expertise dan wijzelf erover na hebben gedacht. Ik zie hem overigens ook niet dagelijks, dus ik zal uiteindelijk een nieuwe 'eindlijst' met hem bespreken en hopelijk de boel dan zo snel mogelijk bestellen :)

- Om te beginnen het moederboerd, dat gaat dus duidelijk niet werken. Ik denk dat deze op zich niet heel veel toeters en bellen hoeft te hebben, en dit is wel een onderdeel waarvan ik hem vrij makkelijk kan overtuigen om een andere te nemen. Ik kom dan bijvoorbeeld uit bij een Asus ROG Strix B360-F Gaming. Als ik het goed begrijp zijn de categorieën daarboven (370 bijv.) niet bepaald nodig, omdat we niet gaan overclocken?

- Dan de processor. Op zich denk ik dat hij ook de i7-8700 prima zou vinden, ik weet niet zeker of die K erbij het doet voor hem. Ik heb dit nog niet voorgesteld, dus is een optie. We kunnen dus net zo goed voor de i7-8700 gaan in plaats van de i7-8700K, zeker als we niet gaan overclocken?

- De fans van 140mm was inderdaad een goed punt waar ik zelf helemaal niet aan gedacht had. Als ik het goed heb, is er ruimte voor 4 fans van 120mm in deze kast. Deze heb ik dus aangepast op de lijst voor de vrij eenvoudige be quiet! Pure Wings 2 PWM, 120mm, maar die lijken hun werk goed te doen. Is het nodig / aan te raden om er ook meteen 4 fans in te zetten als de ruimte daarvoor is?

- De voeding is denk ik ook niet per se een breekpunt bij hem. Dat zou ik best kunnen aanpassen naar 450 watt of 650 watt. Ik lees van jullie verschillende adviezen en suggesties, maar in principe moet de 550 watt variant het prima doen dus in dit systeem?

- Dan wat betreft de grafische kaart. Ik begrijp van jullie dat de aftermarket kaarten min of meer per definitie beter zijn, en dat de huidige keuze niet per se de beste optie is. Ik zou mogelijk een alternatief kunnen aandragen, maar vooral dat 'Geforce GTX 1080 TI' zit er erg ingebakken, daar is hij al ongeveer een jaar op gefocust. Ook is hij erg gefixeerd op Nvidia, dat heeft ongetwijfeld met de marketing te maken en dat je deze naam overal terugziet. Het is dus wel gewoon een kaart die zijn werk gaat doen en een tijdje meegaat?

Hierbij de nieuwe lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 346,-€ 346,-
1Asus ROG Strix B360-F Gaming€ 129,49€ 129,49
1Nvidia GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda, 2TB€ 59,29€ 59,29
1Thermaltake Versa N24€ 50,19€ 50,19
1TP-Link Archer T9E€ 58,99€ 58,99
1Scythe Kotetsu Mark II€ 34,90€ 34,90
4be quiet! Pure Wings 2 PWM, 120mm€ 8,08€ 32,32
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 171,-€ 171,-
1Corsair RM550x Zwart€ 88,90€ 88,90
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 96,90€ 96,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.067,98

- Tot slot de monitor. Ik heb er eigenlijk nog niet zoveel over nagedacht, maar erg fijn en mooi dat ook daarover meteen wordt meegedacht. Het idee van een 1440p 144hz G-sync monitor spreekt me wel aan. Ook hier is hij erg visueel ingesteld, en het kan dus geen kwaad om enkele monitoren aan hem voor te leggen. Ik heb meteen een lijstje gemaakt met drie opties, waar een verschillend budget bij past. Het is even afwachten wat 1) zijn eigen voorkeur heeft en 2) wat in het eindbudget past. Ik kom hier ook nog op terug, maar als iemand andere suggesties heeft of nog tips / adviezen heeft wat betreft de monitor neem ik dat heel graag mee. Hij speelt graag Destiny 2, maar ook vrij veel RPG zoals Skyrim, Fallout, Dragon Age (waar hij dan talloze mods voor installeert). Ik denk dat de refresh rate belangrijker is dan de resolutie, en dat hij niet per se een 4k monitor hoeft. Het systeem (met de monitor) komt uiteindelijk op zijn slaapkamer te staan, waar wel controle is over de lichtinval (vermoed ik); dus niet in een vol verlichte woonkamer bijvoorbeeld.

#ProductPrijsSubtotaal
1Acer Predator X34P Zwart€ 999,-€ 999,-
1Acer Predator XB271HU (TN) Rood, Zwart€ 554,74€ 554,74
1AOC AGON AG352UCG Zilver, Zwart€ 762,88€ 762,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.316,62

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:48
Even voor de duidelijkheid. Founders edition kaarten zijn vaak blower style kaarten. Handig als je er meerder op elkaar wilt stapelen voor bijvoorbeeld 3D rendering.

2 MSI Gaming 1080ti's kunnen niet in de sloten boven elkaar, daar moet ruimte tussen omdat anders de bovenste de onderste zou beklemmen.

Dat gezegd hebbende. Founders edition kaarten maken zeer veel herrie, blazen alle lucht aan de achterkant eruit, ipv de meer "open kaarten" Die goed met je airflow mee werken.

Los daarvan zijn ze moeilijk te krijgen, koelen ze dus slechter, is de performance vaak aanzienlijk minder, en de prijs niet per se lager.

Ik heb zelf twee MSI 1080ti Gaming x11's in mijn pc zitten en die dingen zijn prima stil, geen coil whine en mega veel power.

Overigens gaat dat i.c.m een 850 watt voeding prima onder full load. In jouw geval zou 550/650 dus ruim voldoende moeten zijn.

Overtuig je broertje in ieder geval dat die founders edition het niet moet worden. Uiteindelijk is beiden tenslotte gewoon Nvidia;)

Build lijkt me voor de rest prima

• SpeedQber
misterdutch schreef op maandag 2 juli 2018 @ 18:57:
..., maar des te nieuwer / hoger de serie des te langer intel het nog zal ondersteunen dmv. updates en volgende-generatie processors, toch?
Ik geloof dat Intel juist elke 1/2 generaties de chipset omgooit, zodat je een nieuw moederbord moet kopen.

4 fans lijken me niet echt nodig, een 1080Ti kan veel warmte produceren, en meer fans is minder geluid, maar als je een Founders Edition hebt, wordt veel van die warmte aan de achterkant weggeblazen. Het is dan vooral de CPU die warmte genereert die uit de kast moet. De tower CPU koeler kan dat met 2 casefans wel aan. Als je een andere GPU neemt, zou ik wel minimaal 3 casefans nemen. Let ook op het aantal casefanheaders op het moederbord.

• Grimmbeard
@Inverted_World
Duidelijk, ik ga een goede poging wagen om hem te overtuigen van een andere kaart dan de Founder's Edition. Eerst op zoek naar enkele alternatieven. Ik kom voorlopig op één van deze drie uit, maar ik ga eerst kijken of we dat qua budget trekken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus ROG-STRIX-GTX1080TI-11G-GAMING€ 879,-€ 879,-
1Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080Ti Xtreme Edition 11G€ 995,-€ 995,-
1MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11G€ 890,-€ 890,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.764,-

@SpeedQber
Bedankt voor de tip. Ik zal dus waarschijnlijk toch niet voor de Founders Edition gaan. Dan is 3 casefans waarschijnlijk wel genoeg dus? En ik zal erop letten, thanks :)

• SpeedQber
Ja 3 casefans lijken me genoeg, meer is in theorie stiller, maar er zijn nog meer fans in je systeem die geluid maken. Als de temps te hoog worden, of de fans teveel herrie maken, kan je nog een 4e fan overwegen.
Pagina: 1