Welke NAS kan twee raid configuraties tegelijk aan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinSin
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-06 13:36
Mijn Probleem:

Ik heb een Netgear Readynas Ultra-2 ( RNDU2000 met RAIDiator-x86 Version 4.2.30 ) met 2x 3TB schijven erin in Flex raid modus. Daarvan heb ik een deel in raid-1 geconfigureerd. Namelijk 1 volume van 1Tb groot. De rest die dan over blijft, 4TB is beschikbaar in raid-0, als tweede volume.

Mijn Netgear Duo v2 ( RAIDiator-arm Version 5.3.13 (for ReadyNAS Duo v2/NV v2) ) kan dat niet. Ook niet in Flex-raid.Je hebt geen keuze hoe groot je volume moet zijn en dus ook geen mogelijkheid een tweede volume aan te maken in de raid configuratie van je keuze.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Het is heel moeilijk op internet uit te vissen welke NAS dit wel kan. Je zou elke handleiding moet napluizen.

Mijn Vraag: Wie weet welke 2-disk NAS dit wel kan? Een deel van de disk capaciteit in raid 1 en de rest voor non redundent gebruik in raid 0.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:08

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Even een informatieve tegenvraag: waarom heb je op 2 disks zowel RAID1 als RAID0?

Als je RAID0 "kapot" gaat, is het niets meer/minder dan het volume opnieuw aanmaken en klaar.
Maar als je RAID1 "kapot" gaat, moet je een disk vervangen en is ook meteen je RAID0 kapot.

Uiteindelijk, maar dat is mijn vraag/mening; in jouw gevraagde setup is je throughput gelimiteerd door de gecombineerde load op alle disks, zeker bij hoge write I/O. Zie ik nou geen direct voordeel, anders dan de totale grootte van je storage?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
@MAX3400 Als @SinSin max 1TB aan data heeft die een hoge beschikbaarheid nodig heeft (dus op de RAID1), en de rest van de data (max 4TB) zo goed als disposable is (dus op de RAID0), is dit een prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:08

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

TommyboyNL schreef op zondag 1 juli 2018 @ 22:50:
@MAX3400 Als @SinSin max 1TB aan data heeft die een hoge beschikbaarheid nodig heeft (dus op de RAID1), en de rest van de data (max 4TB) zo goed als disposable is (dus op de RAID0), is dit een prima oplossing.
RAID1 is ook niet "hoog beschikbaar", afhankelijk hoe je het definieert.

Mijn vraag is meer: wat wil je bereiken in een 2-disk setup met meerdere RAID-volumes aangezien de throughput niet simpel disk A + disk B is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hangt je NAS aan meer dan een 1gbit link dan? anders heeft raid0 eigenlijk niet eens zo veel nut imo..

zal ik eerder RAID1 volume maken met 2x 1TB van de disken.. en de overige ruimte als JBOD indelen..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinSin
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-06 13:36
Bedankt voor de reacties,

Wat TommyboyNL al zegt, wat op het volume met RAID 1 staat is belangrijk en moet redundant zijn. Wat er op het volume met RAID 0 staat boeit me niet, is massa opslag en performance is ook geen prioriteit.

@ SMSfreakie JBOD samen met RAID 1 kan een oplossing zijn maar ook dat is niet mogelijk met de Duo v2 en RaiDiator 5.3.13.
Geen keuze anders dan Flex-raid of X-raid bij initialisatie. Daarna in de configuratie ook geen mogelijkheid volumes aan te passen laat staan raid modi toe te wijzen.

Maar goed mijn Ultra 2 kan het wel en de vraag is uiteindelijk welke andere 2-disk NAS kan dit ook?
Pagina: 1