Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jknl
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-08 22:48
Hi forum

Ik ben in het bezit van een Hp chromebox.
Ik heb hier custom bios opgezet zodat ik Windows10 kan installeren.
Nu wil ik het opslag geheugen upgraden, ik heb echter nooit een apparaat gehad met M.2 SSD en weet ik niet of ik het juiste geheugen koop.
Als ik op Tweakers kijk staat er dat de Box gebruikmaakt van "mSATA" maar als ik het model van het geheugen opzoek staat er m.2 SSD.
Is dit het zelfde of is dit verschillend?

Nu zit er Lite-on 16gb 42mm (lss-16l6g-hp) in, ik wil dit vervangen voor de Toshiba RC100 240GB.

Kan iemand mij vertellen of ik het juist geheugen heb uitgekozen?

Mvg jknl

Beste antwoord (via jknl op 02-07-2018 22:08)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

M.2 en mSATA zijn verschillend idd.
De makkelijkste manier om het verschil te zien als ze gemonteerd zijn is door schroefgaatjes te checken.
mSATA heeft 2 schroefgaatjes op de hoeken. M.2 heeft 1 schroefgaatje of zelfs alleen maar een klein inhammetje.

Daarbij is M.2 alleen maar een connector, dus zorg dat je zeker weet dat je de goeie variant hebt.
M.2 kan een ruim tiental protocollen aan, maar dat is afhankelijk van hoe het aangesloten is. Voor SSD's is het NVMe (PCI Express) of SATA. Ik vermoed dat je de SATA variant van M.2 moet hebben als het inderdaad een M.2 slot is.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ja, je hebt de correcte maat & aansluiting.

Nee, ik geef geen garantie dat het gaat werken aangezien HP nog wel eens een "vendor lock" op de machine heeft gezet waardoor vervanging met andere merken niet altijd mogelijk is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Die LiteOn is iig geen mSATA, eerder iets NGFF zoals M.2. Die Toshiba is ook M.2 en heeft dezelfde keying zo te zien, dus grote kans dat het wel gaat werken :)

@MAX3400 Is dat niet meer met wifi-kaarten e.d. vanwege reguleringen op interferentie enzo?

[ Voor 23% gewijzigd door spone op 01-07-2018 21:46 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

spone schreef op zondag 1 juli 2018 @ 21:45:
@MAX3400 Is dat niet meer met wifi-kaarten e.d. vanwege reguleringen op interferentie enzo?
Nee hoor; zo hebben (oudere) Medion-PC's ook enorme moeite om nieuwere GPU's te slikken.

Interferentie heb je wel een goed punt maar aangezien WiFi een "wereldwijde" standaard is, zou dat niet altijd gelden. Voor smartphones heb je dat wel dat niet elke smartphone in elk land werkt bijvoorbeeld.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

M.2 en mSATA zijn verschillend idd.
De makkelijkste manier om het verschil te zien als ze gemonteerd zijn is door schroefgaatjes te checken.
mSATA heeft 2 schroefgaatjes op de hoeken. M.2 heeft 1 schroefgaatje of zelfs alleen maar een klein inhammetje.

Daarbij is M.2 alleen maar een connector, dus zorg dat je zeker weet dat je de goeie variant hebt.
M.2 kan een ruim tiental protocollen aan, maar dat is afhankelijk van hoe het aangesloten is. Voor SSD's is het NVMe (PCI Express) of SATA. Ik vermoed dat je de SATA variant van M.2 moet hebben als het inderdaad een M.2 slot is.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:32
jknl schreef op zondag 1 juli 2018 @ 21:40:
[...]
Nu zit er Lite-on 16gb 42mm (lss-16l6g-hp) in, ik wil dit vervangen voor de Toshiba RC100 240GB.
Kan iemand mij vertellen of ik het juist geheugen heb uitgekozen?
Neen, die jij hebt gekozen is de M.2 NVMe. Terwijl je de M.2 SATA moet hebben :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jknl
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-08 22:48
@MAX3400 @McKaamos @Puch-Maxi @spone
Bedankt allemaal voor de hulp.

De Toshiba RC100 is inderdaad niet compatibel met de HP Chromebox.
Ik heb een Sata interface en de Toshiba is vanwege de NVMe niet ondersteund.
Hoewel deze fysiek wel past zal deze niet herkend worden door de Chromebox.
De m.2 ssd die ik moet hebben moet een Sata-600 module zijn.

Ik ga het daarom proberen met de Transcend MTS420S.

@MAX3400 Een vendor lock is toch meestal een sofware matige blokkade via de bios?
Aangezien ik de bios vervangen heb, is het mogelijk dat indien er een vendor lock was deze nu weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zit geen Vendor Lock op harddisk vervanging. Nooit geweest bij HP ook. Wel voor WIFI en WAN kaartjes.

Maar inderdaad, chromeboxje met een custom bios ga je dat nooit mee krijgen.

Ik heb hetzelfde gedaan bij mijn Acer Chromebook met een 120gb m.2 sata SSD.

p.s. als je geen haast hebt, en wat wilt besparen, deze KingSpec SSD'tjes van AliExpress worden er ook veel voor gebruikt en werken prima, is zo'n 20 euro goedkoper voor 256gb

https://www.aliexpress.co...ae803_1&priceBeautifyAB=0

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2018 20:20 ]

Pagina: 1