Advies inductie plaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik zoek een?
Een inductieplaat om te koken.

Wat is je budget?
Tussen de € 400 en € 600

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Uiteraard om te koken. Persoonlijk vind ik het mooi als er een RVS afwerk randje langsloopt. Volgens mij kan er dan ook minder vuil tussen de randen gaan zitten. Werkblad moet nog gefreesd worden, maar ik ga uit van max. 60/65 cm breedte.

Wat heb je zelf al gevonden?
Prettig vind ik het als de grootste zone achterin zit. Stel je kook pasta, dan kan je de grote pan verder van je af zetten en kan je makkelijk bij pannen waar je iets mee moet doen.

Welke vragen heb je hier nog over?
Daarnaast komt de plaat pal naast een muur. Zelf dacht ik dat het handig zou zijn om flexibele zones te hebben. Maar geen idee of dat in de praktijk werkt. Daarnaast ben ik benieuwd wat andere handig vinden in de bediening en waar ik op zou moeten letten. Ik heb zelf nog nooit met inductie gekookt.

Wat ik nu op het oog heb:
Bosch PIE611BB1E https://www.coolblue.nl/product/675872/bosch-pie611bb1e.html
Bosch PVS645FB1E https://www.coolblue.nl/product/675870/bosch-pvs645fb1e.html

Op inbouw.nl hebben ze nog aanzienlijk meer modellen. Maar ben vooral benieuwd of er Tweakers zijn die al enkele jaren op inductie koken en tips kunnen geven of de bekende valkuilen te voorkomen :).

Beste antwoord (via Ronwiel op 04-07-2018 14:52)

• ThoNohT
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 08:34
De grootte van je inductieplaat is natuurlijk vaak al afgedwongen door de grootte van je keuken / de inbouwruimte die beschikbaar is. Dus tenzij je je kastjes nog helemaal moet indelen lijkt me dat 80cm misschien geen optie meer is. En als je in de grotere afmetingen gaat zoeken dan is het budget ook niet meer voldoende waarschijnlijk.

Zelf kom ik van een 60cm kookplaat af, en ben naar een 77cm kookplaat gegaan na de verhuizing. Beiden hebben 4 kookzones, en dat bevalt eigenlijk best goed. Doordat we nu slechts 4 zones op zo'n grote plaat hebben passen de pannen ook altijd echt goed, terwijl ze elkaar vroeger nogal in de weg konden staan, zeker met hele grote pannen. Met een 5e zone zouden we dat zelfde probleem weer krijgen, terwijl we eigenlijk nog nooit echt problemen hebben ondervonden van het gemis van die 5e zone.

Wat ik zelf erg belangrijk vond is de bediening: Slide bediening of knopjes maakt niet heel veel uit, zolang het maar individuele controls zijn per zone. Niets is vervelender dan moeten prutsen met die knopjes om de juiste zone te kiezen om te bedienen terwijl je pan aan het overkoken is (wat de bediening ook alweer moeilijker kan maken). Terwijl bij losse zones je gewoon je vinger naar de juiste bediening brengt en het meteen is aangepast.

Blijf het liefst ook weg van de 1fase kookplaten. Het is al eens eerder genoemd hier dat ze genoeg vermogen moeten hebben, anders kun je niet fatsoenlijk genieten van de snelheid die die platen bieden. En meerdere pannen tegelijk gaat ook gelijk je beschikbare vermogen flink terugschroeven.

Edit: Ik zie net dat ik een 7kW kookplaat heb. Dat is voor mij voldoende, maar @TheGhostInc raadt dus nog een sterkere aan. Ik weet niet of dat haalbaar is binnen het budget, en voor een kleine 4-pitter is het ook niet zo belangrijk denk ik. Ik kan momenteel 2 zone's op boost-stand (10/10) zetten, en de andere 2 op stand 6/10. Met 5e pit erbij is dat natuurlijk een ander verhaal.

Edit2: En water koken doe ik eigenlijk nooit meer in de waterkoker, want mijn kookplaat is sneller. Het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel water je moet koken, maar een klein pannetje kookt al ruim binnen een minuut, dus dat volle vermogen heb ik ook maar heel eventjes nodig.

[ Voor 25% gewijzigd door ThoNohT op 02-07-2018 07:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-09 19:01
Waarschijnlijk erg persoonlijk en afhankelijk van de ruimte, maar ik zou sowieso adviseren een kookplaat te nemen van 80 cm en 5/6 pits. Zou zelf niet graag op zo'n kleine kookplaat koken en heel soms gebruik ik ook echt de 5 pitten tegelijk. 60 cm is een stuk krapper, vooral wanneer je meerdere (grote) pannen op het vuur hebt staan. Staan ze tegen elkaar aan of de handvatten zitten in de weg etc.

Zelf ook een Bosch, met timer en alarm functie. Die gebruik ik graag, bijvoorbeeld als je een eitje 10 min. kookt stopt ie automatisch en krijg je piepjes als waarschuwing dat het gerecht klaar is. Andere functies zoals een braadzone en een soort turbo heat functie gebruiken wij niet.

Zelf hebben we deze gekocht 2 jaar geleden (nu waarschijnlijk niet meer verkrijgbaar): https://www.bosch-home.nl/productoverzicht/PIM845F27V

[ Voor 10% gewijzigd door remzor op 01-07-2018 23:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ronwiel schreef op zondag 1 juli 2018 @ 21:12:
Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Uiteraard om te koken. Persoonlijk vind ik het mooi als er een RVS afwerk randje langsloopt. Volgens mij kan er dan ook minder vuil tussen de randen gaan zitten. Werkblad moet nog gefreesd worden, maar ik ga uit van max. 60/65 cm breedte.
Juist zonder RVS randje krijg je (imho) minder vuil, het RVS geeft ook weer een randje.
Maar het is vooral smaak. Het maakt functioneel amper uit.
Wat heb je zelf al gevonden?
Prettig vind ik het als de grootste zone achterin zit. Stel je kook pasta, dan kan je de grote pan verder van je af zetten en kan je makkelijk bij pannen waar je iets mee moet doen.
De pan waar je iets mee doet? Zoals roerbakken van de groente/vlees == grootste pit.
Water koken moet je eigenlijk gewoon in de waterkoker/quooker doen. Dan staat het niet in de weg op je fornuis.
Daarnaast komt de plaat pal naast een muur. Zelf dacht ik dat het handig zou zijn om flexibele zones te hebben. Maar geen idee of dat in de praktijk werkt. Daarnaast ben ik benieuwd wat andere handig vinden in de bediening en waar ik op zou moeten letten. Ik heb zelf nog nooit met inductie gekookt.
Flexibele zones heb ik nog niet gebruikt.
Belangrijkste is goede pannen.
Daarnaast is het even wennen, maar wel lekker direct en snel.

Ik zou persoonlijk voor een 11kW plaat gaan. Heb nu op een 7kW plaat gekookt en dat is soms niet krachtig genoeg. Als alle pitten vol vermogen moeten, dan kom je tekort. Maar een Quooker is dan ook een optie. Dan hoef je het water niet meer aan de kook te brengen. Dat scheelt al snel 1 of 2 pannen op vol vermogen.

Een 5de pit heeft IMHO weinig nut zonder extra kW's, dan gaat je hele fornuis naar sudderstand.
Niks mis mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Flexzones doen, die zijn erg fijn.
Voor de rest is het allemaal redelijk gelijk. De bediening moet je eigenlijk testen, want die is bepalend.
Zelf heb ik een Neff met flexzones en zo'n draaiknop, dat vind ik dus geweldig handig.
Mijn tip, kijk eens naar Neff en rijdt naar Duitsland als je kunt. Dan heb je een topplaat voor een fijne prijs.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• ThoNohT
De grootte van je inductieplaat is natuurlijk vaak al afgedwongen door de grootte van je keuken / de inbouwruimte die beschikbaar is. Dus tenzij je je kastjes nog helemaal moet indelen lijkt me dat 80cm misschien geen optie meer is. En als je in de grotere afmetingen gaat zoeken dan is het budget ook niet meer voldoende waarschijnlijk.

Zelf kom ik van een 60cm kookplaat af, en ben naar een 77cm kookplaat gegaan na de verhuizing. Beiden hebben 4 kookzones, en dat bevalt eigenlijk best goed. Doordat we nu slechts 4 zones op zo'n grote plaat hebben passen de pannen ook altijd echt goed, terwijl ze elkaar vroeger nogal in de weg konden staan, zeker met hele grote pannen. Met een 5e zone zouden we dat zelfde probleem weer krijgen, terwijl we eigenlijk nog nooit echt problemen hebben ondervonden van het gemis van die 5e zone.

Wat ik zelf erg belangrijk vond is de bediening: Slide bediening of knopjes maakt niet heel veel uit, zolang het maar individuele controls zijn per zone. Niets is vervelender dan moeten prutsen met die knopjes om de juiste zone te kiezen om te bedienen terwijl je pan aan het overkoken is (wat de bediening ook alweer moeilijker kan maken). Terwijl bij losse zones je gewoon je vinger naar de juiste bediening brengt en het meteen is aangepast.

Blijf het liefst ook weg van de 1fase kookplaten. Het is al eens eerder genoemd hier dat ze genoeg vermogen moeten hebben, anders kun je niet fatsoenlijk genieten van de snelheid die die platen bieden. En meerdere pannen tegelijk gaat ook gelijk je beschikbare vermogen flink terugschroeven.

Edit: Ik zie net dat ik een 7kW kookplaat heb. Dat is voor mij voldoende, maar @TheGhostInc raadt dus nog een sterkere aan. Ik weet niet of dat haalbaar is binnen het budget, en voor een kleine 4-pitter is het ook niet zo belangrijk denk ik. Ik kan momenteel 2 zone's op boost-stand (10/10) zetten, en de andere 2 op stand 6/10. Met 5e pit erbij is dat natuurlijk een ander verhaal.

Edit2: En water koken doe ik eigenlijk nooit meer in de waterkoker, want mijn kookplaat is sneller. Het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel water je moet koken, maar een klein pannetje kookt al ruim binnen een minuut, dus dat volle vermogen heb ik ook maar heel eventjes nodig.

[ Voor 25% gewijzigd door ThoNohT op 02-07-2018 07:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Met veel flexzones loopt het gauw in de papieren, dat zijn vaak modellen met een €2000 prijskaartje.
Wij hebben vorig jaar een Bosch PXV875DC1E ingebouwd waar we erg tevreden over zijn. Vooral de 'boost' functie is ideaal, pannetje water binnen no time aan de kook. 'Helaas' maar één flexzone ;)

Heb je ook nagedacht over nieuwe pannen trouwens? Als je de huidige pannen jarenlang op gas hebt gebruikt dan is de onderkant waarschijnlijk niet helemaal vlak meer en werken ze minder goed op een inductieplaat. Plus dat je huidige pannen wellicht wat vies zijn aan de onderkant. Met inductie blijft dat schoon :*) Wij hebben een nieuwe set kookpannen erbij gekocht: Tefal Duetto. Voor koekenpannen hebben we de goedkope van de Action, die doen het eigenlijk verbazingwekkend goed en zijn nog geen tientje per stuk.

[ Voor 54% gewijzigd door ThinkPad op 02-07-2018 07:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Laatst online: 31-08 19:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

ThinkPadd schreef op maandag 2 juli 2018 @ 07:41:
Met veel flexzones loopt het gauw in de papieren, dat zijn vaak modellen met een €2000 prijskaartje.
Wij hebben vorig jaar een Bosch PXV875DC1E ingebouwd waar we erg tevreden over zijn. Vooral de 'boost' functie is ideaal, pannetje water binnen no time aan de kook. 'Helaas' maar één flexzone ;)

Heb je ook nagedacht over nieuwe pannen trouwens? Als je de huidige pannen jarenlang op gas hebt gebruikt dan is de onderkant waarschijnlijk niet helemaal vlak meer en werken ze minder goed op een inductieplaat. Plus dat je huidige pannen wellicht wat vies zijn aan de onderkant. Met inductie blijft dat schoon :*) Wij hebben een nieuwe set kookpannen erbij gekocht: Tefal Duetto. Voor koekenpannen hebben we de goedkope van de Action, die doen het eigenlijk verbazingwekkend goed en zijn nog geen tientje per stuk.
Ik heb zelf een nieuw setje (volgens mij de 365 serie) pannen bij Ikea gehaald. Dat werkt perfect.

En die 10 euro koekenpan bij de Action heb ik ook, die werkt dus kut.. Voelt zwaar maar is gewoon krom en werkt irritant. Dus toen maar ook gelijk nieuwe bakpannen van de Ikea meegenomen.

Ik heb zelf de https://www.keukenloods.nl/si5643b.html gekocht. Niet zo duur, strak ontwerp, geen toeters en bellen maar gewoon knopjes om hoger en lager te zetten en aan/uit. Wat moet ik met timers en turbomegaultraboost en grillzones? Dat gebruik je uiteindelijk toch niet en kost wel 200 euro meer.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
ThoNohT schreef op maandag 2 juli 2018 @ 07:21:
Mee eens, controls moeten lekker simpel zijn. Ook omdat water vrij snel stoort, dus een spatter water op je controls altijd eraf halen. Hoewel ik soms ook gewoon de kookplaat uitgooi bij overkoken.

Wij hebben er eentje waar je met +/- het vermogen regelt, nadat je de kookzone hebt geselecteerd. Sliders lijkt mij iets meer gestoei.
Er zijn ook wat sneltoetsen, zoals - vanaf 0 is naar 9 en +&- is naar 0. Kwam ik na een jaar achter.
Wisselt uiteraard per plaat. Hoe hoger je boost hoe minder er overblijft voor de andere pit.
Maar het is meer een tip. Als je een 11kW plaat tegenkomt, dan is dat een mooi stukje luxe. Bij koken kun je eigenlijk niet teveel power hebben >:)
Ik heb nog wel eens dat ik groente kook, gehakt sta rul te maken en dan het water voor de pasta op zet. Dan mis je een beetje power.
Maar daarom staat een Quooker hoog op de lijst, dan heb je instant warm water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThoNohT
[b][message=55712705,noline]Ik heb nog wel eens dat ik groente kook, gehakt sta rul te maken en dan het water voor de pasta op zet. Dan mis je een beetje power.
Maar daarom staat een Quooker hoog op de lijst, dan heb je instant warm water.
Gehakt op de boost-stand heb ik toch nog nooit langer dan een paar seconden aangedurft, dus dan heb ik 2 zones voor het koken, eentje links en eentje rechts :) Maar ik snap dat het zeker een bonus kan zijn, ik ben zelf ook niet echt een keukenprinses, dus ik begrijp helemaal dat mensen ingewikkeldere combinaties aan pannen gebruiken dan ik. Ipv een quooker hebben wij een gasboilertje onder de gootsteen zitten. Geen kokend water, maar we kunnen toch instant behoorlijk heet water krijgen, mochten we willen. Misschien moet ik er ook eens aan wennen om dat te gebruiken.
[b][message=55712705,noline]Sliders lijkt mij iets meer gestoei.
Wij hebben sliders, en het bevalt eigenlijk best goed. Ik kwam van de +/- knopjes af. Maar na een beetje calibreren van mijn vingers weet ik best goed de juiste temperatuur te vinden op de sliders. In het begin wilde ik nogal eens sprongen van 2-3 maken omdat ik mijn vinger te snel bewoog, maar dat was met een weekje wel gewend. En met de absolute en relatieve manier van bedienen kan ik heel snel naar 0, max, maar ook een kleine of grote sprong maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tele
  • Niet online
Wat mij erg goed bevalt is wat Siemens de 'fryingsensor' noemt. Als je een goede pan hebt houdt deze functie de temperatuur in de pan constant. Dit verschilt een beetje per pan, en je hebt 5 instelllingen. Ik heb de mijne een paar jaar terug in Duitsland gekocht, dat scheelde een hoop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johan_L
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-09 16:02
Heb je ook nagedacht over nieuwe pannen trouwens? Als je de huidige pannen jarenlang op gas hebt gebruikt dan is de onderkant waarschijnlijk niet helemaal vlak meer en werken ze minder goed op een inductieplaat.
Voor inductie maakt dat totaal niet uit, wat jij bedoelt geldt voor keramische kookplaten. Het magnetisch veld komt ver genoeg om de pan zelfs een stukje op te kunnen tillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Bezulba schreef op maandag 2 juli 2018 @ 08:23:
[...]

Ik heb zelf een nieuw setje (volgens mij de 365 serie) pannen bij Ikea gehaald. Dat werkt perfect.

En die 10 euro koekenpan bij de Action heb ik ook, die werkt dus kut.. Voelt zwaar maar is gewoon krom en werkt irritant. Dus toen maar ook gelijk nieuwe bakpannen van de Ikea meegenomen.

Ik heb zelf de https://www.keukenloods.nl/si5643b.html gekocht. Niet zo duur, strak ontwerp, geen toeters en bellen maar gewoon knopjes om hoger en lager te zetten en aan/uit. Wat moet ik met timers en turbomegaultraboost en grillzones? Dat gebruik je uiteindelijk toch niet en kost wel 200 euro meer.
Nog nooit van een grillzone op een inductieplaat gehoord, maar timers zijn enorm handig en de boostfunctie ook als je water gaat koken (pasta, rijst, groentes). Door zo'n boostfunctie heb je doorgaans tenminste ook voldoende vermogen om op 4 pitten tegelijk te koken op voldoende vermogen.
De timer kun je gewoon als kookwekker gebruiken en bij die Neff van mij als je een pit selecteert dan schakelt hij ook die pit uit als de timer afloopt.
Oftewel enorm handig en dat merk je pas als je op een gewone plaat aan het koken bent en weer denkt, verdomme hoe lang staat die pasta nou ook al weer op......
Als je een beetje van koken houdt wil je echt een goede plaat en een goede oven. En dat hoeft ook niet meteen duizenden euro's te kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

TheGhostInc schreef op zondag 1 juli 2018 @ 23:27:
[...]

Flexibele zones heb ik nog niet gebruikt.
Belangrijkste is goede pannen.
Daarnaast is het even wennen, maar wel lekker direct en snel.

Ik zou persoonlijk voor een 11kW plaat gaan. Heb nu op een 7kW plaat gekookt en dat is soms niet krachtig genoeg. Als alle pitten vol vermogen moeten, dan kom je tekort. Maar een Quooker is dan ook een optie. Dan hoef je het water niet meer aan de kook te brengen. Dat scheelt al snel 1 of 2 pannen op vol vermogen.

Een 5de pit heeft IMHO weinig nut zonder extra kW's, dan gaat je hele fornuis naar sudderstand.
11 KWh is natuurlijk prettig, zeker met 5 pitten.
Maar ik heb 5 pitten (verdeeld over 3 "echte" pitten en een flexibele zone) op 7 KW zitten, die ik kan gebruiken zonder dat het hele fornuis op sudderstand gaat. Feit is wel dat ze gegroepeerd zijn, en ik binnen een groep niet alle pitten op maximaal kan zetten maar wel op de een na hoogste stand. Sudderstand is toch wel even iets anders, laat staan dat dat voor de hele inductieplaat zou gelden...

TS
Zoals eerder gezegd: kijk of je een bredere plaat dan de 60 cm kwijt kan. Dat werkt gewoon een stuk prettiger, zeker als je twee grote pannen tegelijk gebruikt. Voor het infrezen van het gat in het keukenblad maakt dat meestal nagenoeg niks uit.
RVS randje kan mooi zijn, maar ik denk ook dat dat eerder meer vuil aantrekt dan voorkomt.
De flexibele zone die ik heb is prettig, maar ik heb niet het idee dat ik er heel veel aan zou missen als dat twee gewone pitten waren geweest.
Als de plaat tegen de muur aankomt, zet daar iets van een RVS-of glasplaat tegen de muur: maakt een stuk makkelijker schoon als tegels of stucwerk (ik ben ervaringsdeskundige als keukenkluns in keukens met en zonder glazen achterwand ;) ).

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:22
ThinkPadd schreef op maandag 2 juli 2018 @ 07:41:
Dat hoeft zeker niet. Ik heb zelf onlangs een aeg hk674400fb gekocht. 4 pitten, maar vrij flexibel in plaatsing (hoeft zeker niet midden op het kruis). De twee linker en twee rechter pitten zijn beiden te koppelen (is dat flexizone?).

Is te koop voor €599,-

Aan de ts. Heb je wel een kookgroep of krachtstroom aansluiting in de keuken?

[ Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 02-07-2018 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 11:01

Pathogen

Shoop Da Whoop

Wij hebben er één "gekregen" bij aankoop van ons huis. Compleet vlakke plaat met opstaand randje aan de achterkant, 4 pitten, aangesloten op 2 groepen.
Als inductien00b:
- de bediening (tiptoetsen) reageert matig. Check dus of dat een beetje lekker werkt.
- wij zetten (met 3 volledig etende personen) de kleine pannetjes met pasta/aardappels graag naar achter. Kijk even zelf hoe je dat het liefst doet voor de indeling van de zones.
- timers die je pit uitzetten zijn geniaal. Zeker als je kleine kinderen hebt die altijd tijdens het koken je aandacht nodig hebben, even tussendoor naar buiten wil lopen, de hond uitlaat, de soep/stoofpot/whatever zorgeloos nog een uurtje wil laten sudderen terwijl je andere dingen doet.
- qua schoonhouden is elke plaat makkelijker dan een gaspit. 9/10 keer is 5 seconden met een nat doekje genoeg. De tijd die je dan "extra" moet besteden aan een randje dat je mooi vindt valt nog steeds in het niet bij hoeveel tijd je in een gaspit had moeten steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
LA-384 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 10:26:
[...]

Dat hoeft zeker niet. Ik heb zelf onlangs een aeg hk674400fb gekocht. 4 pitten, maar vrij flexibel in plaatsing (hoeft zeker niet midden op het kruis). De twee linker en twee rechter pitten zijn beiden te koppelen (is dat flexizone?).

Is te koop voor €599,-

Aan de ts. Heb je wel een kookgroep of krachtstroom aansluiting in de keuken?
Die heeft 4 pitten. Midden op het kruis hoeft bij mijn Bosch ook niet. Maar voor egale warmte is dat wel het beste.

Misschien heb ik het niet helemaal goed verwoord. Ik bedoelde te zeggen dat een inductieplaat met alleen maar flexzones wel in de papieren loopt. Kijk eens naar de Bosch PXX995DC1E bijv. Die heeft geen pitten maar alleen maar zones. Dan kun je de pan neerzetten waar je wil en zoekt hij zelf wel uit welk gedeelte van de zone hij moet aansturen. Is echter wel een plaat van meer dan €2000 :X (90cm breed overigens)

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 02-07-2018 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:12

CyBeRSPiN

sinds 2001

Heb zelf nu 4 jaar de Pelgrim IDK464ON, bevalt erg goed en was niet te duur (volgens mij tussen de 400 en 500 euro als je even zoekt). Heeft grootste zone rechtsachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op maandag 2 juli 2018 @ 10:30:
[...]

Die heeft 4 pitten. Midden op het kruis hoeft bij mijn Bosch ook niet. Maar voor egale warmte is dat wel het beste.

Misschien heb ik het niet helemaal goed verwoord. Ik bedoelde te zeggen dat een inductieplaat met alleen maar flexzones wel in de papieren loopt. Kijk eens naar de Bosch PXX995DC1E bijv. Die heeft geen pitten maar alleen maar zones. Dan kun je de pan neerzetten waar je wil en zoekt hij zelf wel uit welk gedeelte van de zone hij moet aansturen. Is echter wel een plaat van meer dan €2000 :X (90cm breed overigens)
De adviesprijs van mijn Neff was in 2013/2014 ook 1500 euro ofzo. Heb ik in Duitsland opgepikt voor 700 euro en online in NL kreeg je die voor 1100 gemiddeld. Beetje zoeken dus.
Die heeft 3 reguliere pitten en 2 flexzones die ook nog gekoppeld kunnen worden tot 1 grote flexzone voor een bakplaat, grillplaat, tepan yaki etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:22
@ThinkPad hmm.. Nou denk ik wel dat het gros van de prijs em zit in het formaat van 90cm (grootst mogelijke volgens mij). Maar idd, mijn aeg is niet volledig autodetect. Het maakt wel niet uit of ik de pan nou in de hoek zet of in het midden, maar ik moet het wel binnen het kwadrant houden.

Maakt dat de bediening van jouw plaat niet wat verwarrend trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
@LA-384 Ik heb die 90cm plaat die ik aanhaalde niet ;) Ik heb een PXV875DC1E.
Die heeft één centrale slider onderaan, maar je moet wel eerst de pit kiezen die je wilt bedienen. Het voorbeeld van de overkokende pan hierboven herkende ik wel ;) Voordeel is wel: pan even optillen, doek over de plaat halen en verder koken. De plaat wordt wel warm, maar niet zo heet dat de doek aanfikt ofzo.

Bediening verder geen moeite mee, het display laat duidelijk zien op welk vermogen elke pit staat te draaien. Je ziet daar ook de flexzone rechts.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 02-07-2018 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Laatst online: 31-08 19:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

Verwijderd schreef op maandag 2 juli 2018 @ 10:07:
[...]

Nog nooit van een grillzone op een inductieplaat gehoord, maar timers zijn enorm handig en de boostfunctie ook als je water gaat koken (pasta, rijst, groentes). Door zo'n boostfunctie heb je doorgaans tenminste ook voldoende vermogen om op 4 pitten tegelijk te koken op voldoende vermogen.
De timer kun je gewoon als kookwekker gebruiken en bij die Neff van mij als je een pit selecteert dan schakelt hij ook die pit uit als de timer afloopt.
Oftewel enorm handig en dat merk je pas als je op een gewone plaat aan het koken bent en weer denkt, verdomme hoe lang staat die pasta nou ook al weer op......
Als je een beetje van koken houdt wil je echt een goede plaat en een goede oven. En dat hoeft ook niet meteen duizenden euro's te kosten.
Ik begrijp het verkooppraatje ja en ik heb gewoon een keukenwekker voor de timer lopen (Of ik roep wat naar Google en m'n Home telt ook vrolijk af)
Bij de meeste timers die ik heb geprobeerd ben je langer bezig om te zorgen dat die timer fatsoenlijk loopt en op de juiste pit dan dat de timer uiteindelijk nut heeft.

Daarom gewoon de vraag: Wat verwacht je vaak te gebruiken en ben je bereid hier meer voor te betalen.

Ik dus duidelijk niet, ik wil eenvoud en simpelheid en niet te veel geld.

Die grilfuncties zijn trouwens 2 gekoppelde zones waar je dan een langwerpige grillpan/element/ding op kan leggen. Vast heel leuk. Maar is dat het waard voor die 2x per jaar dat je het gebruikt?

Zelfde voor die turbomode. Zit er blijkbaar op die van mij ook, maar met het hete water dat ik uit de kraan tap kookt het geheel al zo snel dat ik net het pakje pasta opengescheurd heb als het water al staat te koken.

Again, ben je bereid meer te betalen voor de "winst" van een minuut of 2?

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09 12:08
Verwijderd schreef op maandag 2 juli 2018 @ 10:07:
[...]

Ik heb ook een Neff. Omdat al onze apparatuur van Neff was (we wilden perse een oven met Slide 'n Hide) kregen we de inductieplaat voor de helft van de prijs. Dus dan gaan we maar meteen voor een van de duurste :P. Eerst dacht ik: leuk hoor, die toeters en bellen. Kook al jarenlang op gas, allemaal niet nodig!

Maar man wat ben ik er nu fan van <3. Die timerfuncties met automatisch uitschakelen is ideaal. Het is ook retesnel ingesteld. Idem voor een tellertje dat gaat lopen puur als je iets bijv. 10 sec moet laten duren. Ik lul ook nog veel tegen mijn Google Home qua timers, maar die in de plaat gebruik ik ook vaak

Maar ik denk wel dat een Neff iets buiten het budget van de TS ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bezulba schreef op maandag 2 juli 2018 @ 12:51:
[...]

Ik begrijp het verkooppraatje ja en ik heb gewoon een keukenwekker voor de timer lopen (Of ik roep wat naar Google en m'n Home telt ook vrolijk af)
Bij de meeste timers die ik heb geprobeerd ben je langer bezig om te zorgen dat die timer fatsoenlijk loopt en op de juiste pit dan dat de timer uiteindelijk nut heeft.

Daarom gewoon de vraag: Wat verwacht je vaak te gebruiken en ben je bereid hier meer voor te betalen.

Ik dus duidelijk niet, ik wil eenvoud en simpelheid en niet te veel geld.

Die grilfuncties zijn trouwens 2 gekoppelde zones waar je dan een langwerpige grillpan/element/ding op kan leggen. Vast heel leuk. Maar is dat het waard voor die 2x per jaar dat je het gebruikt?

Zelfde voor die turbomode. Zit er blijkbaar op die van mij ook, maar met het hete water dat ik uit de kraan tap kookt het geheel al zo snel dat ik net het pakje pasta opengescheurd heb als het water al staat te koken.

Again, ben je bereid meer te betalen voor de "winst" van een minuut of 2?
Als jouw hete water vanaf de centrale CV komt, moet je eens uitrekenen wat je kwijt bent aan gas over de jaren ten opzichte van de elektriciteitskosten van direct koud water op je inductieplaat zetten. Dan heb je een plaat gauw terugverdient.
Zo'n grillfunctie is handig, maar veel handiger zijn de flexzones waar men het hier over heeft. Gewoon je pan neerzetten op het vlak en geen omkijken naar. Of 2 kleine pannen op 1 vlak, etc.
En als jij denkt sneller te zijn met een keukenwekker die je pit niet automatisch uit kan schakelen moet je dat vooral blijven gebruiken.
Geen idee welke vreemde timers jij bent tegengekomen, maar ik druk op 1 knop en draai het aantal benodigde minuten. Wil ik de pan laten uitschakelen, dan selecteer ik eerst de pit en doe hetzelfde. Dan heb jij net je kookwekker in je handen.
Iedereen mag lekker zelf bepalen wat ie doet, maar komt goedbedoeld advies niet afdoen als verkooppraatjes. Neff heeft echt innovatieve toevoegingen die een meerwaarde zijn voor de hobbykok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:39:
[...]

Als jouw hete water vanaf de centrale CV komt, moet je eens uitrekenen wat je kwijt bent aan gas over de jaren ten opzichte van de elektriciteitskosten van direct koud water op je inductieplaat zetten. Dan heb je een plaat gauw terugverdient.
Een gemiddeld gezin betaalt voor warm water via gas nog geen 200€ per jaar.
Dat gaat voor het grootste gedeelte op aan douche en bad. Jouw 3 liter water voor de pasta zitten in centjes, daar betaal je echt geen kookplaat mee.

je moet het kopen voor het comfort, en niks anders.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:18
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40303934/

Zou nooit meer zonder inductie willen!

zeker, zeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-09 18:40

mutsje

Certified Prutser

Afgelopen zaterdag is onze atag HI6271MV ook geleverd, je bent dan wel meer kwijt maar ga zeker gebruik maken van de te combineren zones. Wat me wel op viel in mijn zoek tocht hoe groter het vermogen hoe duurder. En je kan winkels mooi tegen elkaar uit spelen. Zonder naar de winkel geweest te zijn 140 euro korting :) omdat ze onder de prijs van een andere winkel wouden gaan zitten. Dus neem dat ook mee. budgetplan heeft scherpe prijzen en daar kan je gebruik van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shiver87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:00
Na jaren op gas gekookt te hebben hebben wij nu ook inductie en ik vind het geweldig! Wij hebben een 90cm 5 pits plaat (voorloper van deze: https://www.inbouw.nl/piv845fb1e.html
waarbij we een speciale keukengroep hebben aangelegd in de meterkast zodat je tenminste alle pitten tegelijk kunt gebruiken.

Ik vond een rvs plaatje eromheen ook mooi staan, maar heb daar veel spijt van. Dat zou ik dan ook niemand aanraden. Je veegt nl altijd voedselresten in deze randjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baxxie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-07 09:59
Wij zijn ook overgeschakeld van gas naar inductie. (11kW)
Ik kan dit alleen maar aanraden op voorwaarde dat je een plaat neemt met veel vermogen. Bvb de Bosch PIV 975DC1 heeft een plaat die 5.5kW kan leveren. Het is heerlijk om zo veel vermogen ter beschikking te hebben. Alles gaat veel sneller en is veel nauwkeuriger te regelen. Bij een plaat met een lager aansluitvermogen gaat een groot deel van de meerwaarde verloren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJschr
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-02-2022

Wat ik nu op het oog heb:
Bosch PIE611BB1E https://www.coolblue.nl/product/675872/bosch-pie611bb1e.html
Bosch PVS645FB1E https://www.coolblue.nl/product/675870/bosch-pvs645fb1e.html
Houd er rekening mee dat de minimale afstand tussen de kookplaatuitsparing tot de wand 4 cm dient te zijn. Mogelijk weet je dit, maar je schrijft 'pal naast een muur', dus vandaar even de heads-up. Je kunt deze informatie terugvinden in de montagehandleiding van de kookplaat, te vinden op de webpagina van de fabrikant.

Ter info: De RVS rand versie van de randloze PIE611BB1E is de PIE645BB1E.

Persoonlijk vind ik een vlak te integreren inductieplaat het prettigst, zodat je gemakkelijk vuil er vanaf kan vegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Nieuwe info: het blijkt dus dat het werkblad niet kan worden verlengt, althans niet stevig. Daardoor moet ik toch overschakelen naar een fornuis met inductie. The search continues... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baxxie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-07 09:59
Ik weet niet of het overeen komt met uw situatie, maar misschien is dit wel een nuttige tip.

Wij hebben een zwart granieten werkblad. Ipv uitsparingen hebben wij strookjes graniet laten verlijmen tussen de verschillende bladen. Dat valt totaal niet op en het oogt perfect.
Zo is het blad een stuk goedkoper om te maken en is er geen probleem met de stevigheid bij transport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:12
Boost
Pagina: 1