Grundfos ALPHA2 15-60 BP + een HY-02 - Heeft het zin?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-05 08:31

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Beste Tweakers,

Sinds een half jaar bezitten we (eindelijk) vloerverwarming. Na 10 jaar koude voetjes is dit natuurlijk een welkome aanwinst. Voordat we de vloerverwarming lieten leggen had ik een tooltje gekocht die ervoor zorgt dat een vloerverwarmingspomp uit gaat als er een X tijd geen warmte word gevraagd. Ieder uur zal hij de pomp even een minuut aanzetten zodat water niet stil staat.

Het is een Eco HY-02

Nu hebben we een Grundfos ALPHA2 L circulatiepomp; Type 15-60 BP aangekocht voor de vloerverwarming. Deze is van zichzelf al enorm zuinig en verbruikt maar een paar watt als hij niets hoeft te doen.

Heeft het nog nut om dit ding erop te koppelen of kan ik hem beter voor 3 tientjes (hij is nieuw) verkopen op marktplaats?

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
offtopic:
Stap voor stap leren tekenen met mij en Drawkings met iedere donderdag een nieuwe video < Leugens! :P

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-05 08:31

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Room42 schreef op zondag 1 juli 2018 @ 20:48:
offtopic:
Stap voor stap leren tekenen met mij en Drawkings met iedere donderdag een nieuwe video < Leugens! :P
Goed dat je het aanstipt. Dat moet ik even aanpassen :D

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:53

Theo

moederbord

Een pomp van in je vloerverwarming kan niet zomaar weten wanneer deze moet draaien en wanneer niet. je stelt 'm dus eenmalig in, en op die stand draait ie 24/7/365. Er it immers in de pomp geen temperatuursenor, dus de pomp weet simpelweg niet wanneer die wel moet draaien, en wanneer niet. De pomp heeft een standje 'auto', alleen is deze niet ideaal voor vloerverwarming.

Ofwel; de pomp verbruikt gewoon altijd (bijv) 15 watt (de pomp verbruikt op de max stand 40 watt). Je hebt 3 opties;
  • - Schakelaar op Marktplaats zetten en 30 euro vangen. Pomp draait 24/7/365 en verbruikt per jaar ongeveer 130 Kwh (26 euro)
  • - Je zet de schakelaar op de pomp. Schatting is dat de helft van het jaar de CV uit is, en de andere helft is de CV in 50% van de tijd actief. De schakelaar zelf verbruikt 2.5 watt. Je verbruikt per jaar dus 20 Kwh voor de schakelaar en 35 Kwh voor de pomp; 55 Kwh samen (11 euro)
  • - Je verkoopt de schakelaar en zet in de zomer een timer op je pomp waarmee deze iedere dag een paar minuten aan gaat. Helft van het jaar is de pomp aan, helft van de jaar een timer, en die verbruikt 1 watt. Totaal verbruikt je dan 70 Kwh per jaar (14 euro)
De tweede en derde optie zijn dus de beste keuze. Welk van de twee hangt van je persoonlijke voorkeuren af; een WAF en 'marktplaatsgeneuzel' zijn hierbij belangrijke factoren. Persoonlijk zou ik de pompschakelaar gewoon plaatsen en gebruiken :)

offtopic:
IK ben thuis voor optie 3 gegaan omdat ik geen pompschakelaar heb liggen

Nog wel een protip voor vloerverwarming! Zet de pomp zeker niet te hard. Vaak staat deze lekker op vol vermogen te pompen (=veel strooverbruik) terwijl deze veelal gemakkelijk op half of kwartvermogen kan draaien zonder dat je dit echt merkt. Ga hiermee experimenteren in de winter. Ter referentie; ik heb twee vloerverwarmingssystemen met elk hun eigen pomp, de ene pomp staat op 4 watt (24/7365), de andere op 8 watt (maar nu op een timer)

[ Voor 4% gewijzigd door Theo op 01-07-2018 22:11 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:49
Ik geef dit topic even een schopje. Ik zit namelijk met hetzelfde verhaal en exact dezelfde pomp.

Hij verbruikt tussen de 15 a 20 watt, en een pompschakelaar verbruikt circa 2,5 watt in standy.

Ik vraag me dus af hoeveel je daadwerkelijk bespaart, zeker omdat pompschakelaars al gauw 40 a 50 euro kosten.

Ik ben er ook nog niet over uit welke stand het beste is op deze pomp.
De standen aan de linkerkant verbruiken aanzienlijk minder, maar ik heb geen idee of dat nou de juiste stand is.

https://www.qualifloor.nl/robot/download-alpha2l.pdf

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Wachten... schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:03:
Ik geef dit topic even een schopje. Ik zit namelijk met hetzelfde verhaal en exact dezelfde pomp.

Hij verbruikt tussen de 15 a 20 watt, en een pompschakelaar verbruikt circa 2,5 watt in standy.

Ik vraag me dus af hoeveel je daadwerkelijk bespaart, zeker omdat pompschakelaars al gauw 40 a 50 euro kosten.

De standen aan de linkerkant verbruiken aanzienlijk minder, maar ik heb geen idee of dat nou de juiste stand is.

Dat kan je toch eenvoudig uitrekenen?

15-20W is gemiddeld 17.5W... dat is 153.3kWh bij 24/7/365 verbruik.

Pompschakelaar: 2.5W continu is 21.9kWh
De vloerverwarmingspomp is ~6 maanden lang nodig ieder jaar? En daarbij is de pomp normaal niet continu nodig... afhankelijk van je stookpatroon/isolatie/... nog geen 25%, maximaal ~50%.
Dus een half jaar lang, 25% van de tijd: 19.2kWh, met de schakelaar 41.4kWh
Een half jaar lang, 50% van de tijd: 38.3kWh, met de schakelaar 60.2kWh

Je bespaar ~93.1-111.9kWh op jaarbasis. Die besparing is dan weer afhankelijk van je stroomtarief:
€0.20/kWh: €18.62 - €22.38
€0.30/kWh: €27.93 - €33.57
€0.40/kWh: €37.24 - €44.76
€0.50/kWh: €46.55 - €55.95
€0.60/kWh: €55.86 - €67.14
€0.70/kWh: €65.17 - €78.33
€0.80/kWh: €74.48 - €89.52
€0.90/kWh: €83.79 - €100.71
€1.00/kWh: €93.10 - €111.90

Dus ja, zelfs met een energie zuinige pomp kan je aardig besparen met een pompschakelaar :)

Mijn pomp schakelaar verbruikt 1.6W stand-by, t.o.v de 0.9W is dat ook 7.9kWh per jaar besparing, variërend van stroomtarief scheelt dat €1.58-€7.90/jaar extra :P

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
MK_ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:59:
[...]

Dat kan je toch eenvoudig uitrekenen?

15-20W is gemiddeld 17.5W... dat is 153.3kWh bij 24/7/365 verbruik.

Pompschakelaar: 2.5W continu is 21.9kWh
De vloerverwarmingspomp is ~6 maanden lang nodig ieder jaar? En daarbij is de pomp normaal niet continu nodig... afhankelijk van je stookpatroon/isolatie/... nog geen 25%, maximaal ~50%.
Dus een half jaar lang, 25% van de tijd: 19.2kWh, met de schakelaar 41.4kWh
Een half jaar lang, 50% van de tijd: 38.3kWh, met de schakelaar 60.2kWh

Je bespaar ~93.1-111.9kWh op jaarbasis. Die besparing is dan weer afhankelijk van je stroomtarief:
€0.20/kWh: €18.62 - €22.38
€0.30/kWh: €27.93 - €33.57
€0.40/kWh: €37.24 - €44.76
€0.50/kWh: €46.55 - €55.95
€0.60/kWh: €55.86 - €67.14
€0.70/kWh: €65.17 - €78.33
€0.80/kWh: €74.48 - €89.52
€0.90/kWh: €83.79 - €100.71
€1.00/kWh: €93.10 - €111.90

Dus ja, zelfs met een energie zuinige pomp kan je aardig besparen met een pompschakelaar :)

Mijn pomp schakelaar verbruikt 1.6W stand-by, t.o.v de 0.9W is dat ook 7.9kWh per jaar besparing, variërend van stroomtarief scheelt dat €1.58-€7.90/jaar extra :P
Dank voor je uitgebreide reactie. De 2.5 Watt stond alleen als "uit" verbruik. Dus ik dacht dat de pomp in actieve stand nog meer zou verbruiken en hoeveel zin het dan nog had.

Welke pompschakelaar gebruik jij dan als ik vragen mag? Want 1.6 Watt, scheelt toch weer Wat(t)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Wachten... schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:49:
[...]

Dank voor je uitgebreide reactie. De 2.5 Watt stond alleen als "uit" verbruik. Dus ik dacht dat de pomp in actieve stand nog meer zou verbruiken en hoeveel zin het dan nog had.

Welke pompschakelaar gebruik jij dan als ik vragen mag? Want 1.6 Watt, scheelt toch weer Wat(t)
Ik vermoed dat ze dan daarmee willen aangeven dat de pompschakelaar zelf 2.5W verbruikt, ongeacht of de pomp aan staat je of nee :) Staat de pomp aan, dan komt dat gebruik er uiteraard nog bovenop :) Als de pompschakelaar de pomp uitschakelt, dan verbruikt de pomp echt 0.0W

Ik gebruik deze:
https://www.tercalshop.nl...laar-type-tpomp3-11e.html
Al is die nu uitverkocht zie ik :X

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@MK_
Die was ik inderdaad al eerder tegen gekomen, maar helaas nergens te krijgen inderdaad.
Dan moet ik misschien toch maar voor de Magnum Eco schakelaar gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Wachten... schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:03:
@MK_
Die was ik inderdaad al eerder tegen gekomen, maar helaas nergens te krijgen inderdaad.
Dan moet ik misschien toch maar voor de Magnum Eco schakelaar gaan.
Zal vast op een gelijkwaardige manier werken en eenzelfde besparing opleveren :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:21
Wachten... schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:03:

Ben je er al uit welke stand goed werkt en het verbruik verminderd? @Theo misschien kan jij nog iets vertellen over die standen links, die veel minder verbruiken.

Ik heb eens een waarschuwing gelezen dat het verbreken van de electricieteit naar de pomp slecht is voor de levensduur van de pomp dus dat wil ik niet doen. Ook lange tijd stilzetten in de zomer kan resulteren in vastroesten. Dus volgens mij is het beste om m in de zomer op de laagste stand door te laten draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:53

Theo

moederbord

@gebruiker001 Wat je altijd kan proberen is gewoon de pomp op z'n laagste vermogen te zetten (meestal is dit iets van 3-4 watt), en gewoon kijken of het wat is, en of de vloer nog normaal aanvoelt. Bevalt het niet dan zet je'm ietsje harder, net zolang tot je het idee hebt dat de vloer gewoon homogeen opwarmt. Je kan het uiteraard ook met een IR thermometer (of een warmtebeeldcamera) meten. In het ergste geval kom je erachter dat de '3 watt stand' voor jou niks is. Maar iets stuk maken zal niet gebeuren gelukkig.
Met een laag vermogen zal de vloer wel langer nodig hebben om op te warmen, maar wanneer je geen nachtverlanging gebruikt zal dit niet veel uitmaken. Dus pas het vermogen van de pomp max 1x per dag aan om te kijken/meten hoe laag je kan gaan met het vermogen.

Ik heb bij mij de pomp op z'n laagst staan (3 watt). Deze staat 24/7 gewoon aan, en gaat niet uit in de zomer. Een pompschakelaar zou ik nog kunnen toepassen, hierdoor zou de pomp jaarlijks 15 kWh kunnen besparen. Maar gezien een pompschakelaar minimaal 2 watt verbruikt (20 kWh per jaar) is dat sluipverbruik groter dan de besparing...

Het is inderdaad met een pomp handig om deze niet langdurig stil te zetten, daarom zal een pompschakelar ook dagelijks de pomp een minuut laten draaien om te voorkomen dat deze vast komt te zitten.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:21
@Theo Bedankt voor de uitleg. Toch vraag ik mij af of een lagere pompsnelheid een negatieve invloed heeft op het gasgebruik.

a) Bij een (theoretisch) hele hoge stroomsnelheid zal het water met 30,1 graden de vloer ingaan en met 29,9 graden de vloer uitkomen.
b) Bij een (theoretisch) lage stroomsnelheid zal het water met 35 graden de vloer ingaan en met 25 graden de vloer uitkomen.
De warmteafgifte van de totale vloer is gelijk voor a) en b) aangezien de gemiddelde temperatuur ook gelijk is.

De vraag is alleen of voor b) de CV-ketel niet meer gas moet verbranden? De aanvoertemperatuur is immers iets hoger.

Ik twijfel of mijn redenatie klopt, want bij mij thuis is het zo dat de CV ketel water van maximaal 45 graden levert (handmatig ingesteld). De vloerverwarmingverdeler mengt nu het water dat uit de vloer komt met het water dat uit de CV-ketel komt tot de gewenste temperatuur die weer terug de vloer ingaat. Bij a) wordt gemengd met water van 29,9 graden met hoge stroomsnelheid (groot volume per minuut). Bij b) wordt gemengd met water van 25 graden met lage stroomsnelheid. Volgens de wet van behoud van energie geldt dat voor a) en b) exact dezelfde hoeveelheid water met temperatuur van 45 graden moet worden bijgemengd vanuit de CV-ketel. Dus exact hetzelfde gasgebruik.

Wat ik niet weet is wat de pomp of verdeler aankan wat mengen betreft. Eerder heb ik ervaren dat als ik de aanvoer vanuit de CV-ketel instel op 40 graden (ipv 45) dat het niet werkt. Als ik het mij goed herinner warmt de vloer dan helemaal niet op. Ik vermoed dat als het temperatuurverschil te klein is tussen het water uit de ketel en het water dat uit de vloer komt dat de verdeler het dan niet gemengd krijgt?

Bij a) moet verdeler 45 (ketel) + 29,9 (vloer uit) mengen naar 30,1
Bij b) moet verdeler 45 (ketel) + 25 (vloer uit) mengen naar 35

De ketel gaat efficiënter werken als we de 45 graden zo ver mogelijk kunnen verlagen. De vraag is nu of dat voor a) of voor b) het beste gaat lukken en wanneer de verdeler het niet meer aankan.

Snijdt het hout wat ik hier zeg? Kan iemand hier zinnig op reageren?
Pagina: 1