Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ctkctk
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-07 21:24
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
800 GB - 1.2 TB, 2.5 inch SATA SSD als write cache in een unRaid omgeving. De exacte specificaties staan in mijn inventaris. Hierop draaien 4 windows vm's, meerdere dockers en is ook de eerste stap waarop linux iso's binnenstromen. Op dit moment heb ik een Samsung PM853T, die vooral gericht is op lezen. Ik denk dat mijn workload meer een mixed read/write workload is, dus ik ben op zoek naar een alternatief voor iets zoals een Intel DC S3610. Dit is natuurlijk wel oudere technologie.
Zou een 860 EVO een upgrade zijn t.o.v de PM853T? Ik las ergens dat de IOPS bij enterprise SSD's gemeten worden met sync IOPS en consumer SSD's met async IOPS. Heeft dit nog invloed op mijn situatie?
Hebben jullie nog andere aanraders?

Wat is je budget?
Rond de 250 euro. Ik schuw niet voor tweedehands/ebay e.d.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Samsung, Intel, Micron.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:17

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De 860 is geen Enterprise noch je bestaande SSD dus over de IOPS hoef je je nek niet te breken; in beide gevallen zijn de vermelde waarden niet interessant en zal op zoek moeten naar benchmarks en reviews.

Wat is de huidige load op je SSD? Ik kan me niet voorstellen dat je 1 TB nodig hebt voor een dusdanig "kleine" omgeving waardoor mogelijk je budget de ruimte geeft voor een kleinere maar snellere SSD.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Geen idee wat je met unRAID uitspookt of wat het technisch doet, maar ik heb zowel als bcache voor MD raid en ZIL + L2ARC gewoon twee standaard consumenten SSD's in MD RAID1 als cache. Is goedkoop, snel en met 2x120 of 2x256 kan je zo'n 2TB aan HDD opslag prima cachen. Stel dat je met specifieke workloads zit zoals databases of veel veranderende opslag, dan ben je beter af met storage die puur op SSD's draait. Dat is wat ik in de meeste setups die wat groter dan een enkel servertje zijn heb. Dan krijg je meerdere pools, in elk geval een voor je hypervisor, een voor je VM OS en een voor VM Data. Data kan je dan met HDD's + Cache SSD's doen, en de rest gewoon puur SSD's. Zo duur zijn ze niet meer, en de meeste opslag zal niet echt in je OS zitten, tenzij je constant in windows zit te klussen, maar dan ben je sowieso al de pineut ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ctkctk
Op dit moment wordt er ongeveer 700 GB gebruikt. De windows vdisks lopen op naar de 400GB, omdat de reflinks gebroken worden door de halfjaarlijkse windows updates. Anders valt hier nog ~100 GB winst te behalen. Docker gebruikt nog ~75GB, voornamelijk door plex.
De resterende data moet nog weggeschreven worden naar de HDD's. Dit gebeurt dagelijks.
@Max Waar denk je aan bij een kleinere maar snellere SSD?
@John Ik ben dan bang dat het dan al snel overkill word, en dat dat toekomstmuziek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Ctkctk iets in de trant van pricewatch: Plextor M9Pe pci-e insteekkaart 512GB ?

Ben even door je inventaris gehobbeld (wat over het algemeen not done in; normaliter post je de betreffende onderdelen netjes in de startpost). Zolang je moederbord niet hoeft te booten van de SSD, kan je de Plextor inzetten als "gewone" SSD ervanuitgaande dat unRAID het snapt.

Wat ik niet begrijp en dat is zijn algemeenheid en niet specifiek jouw setup: waarom heb je een enorme write-cache nodig? Write-caching gebruik je voor IOPS die niet realtime, of binnen de buffer, van de afzonderlijke spindles kunnen worden weggeschreven. Write-cache is niet bedoeld om maar "alles" op lower-latency volatile memory te laten staan; 1 power-failure en je bent je hele dagproduktie kwijt, zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ctkctk
Excuses voor het ongemak. Ik was me daar niet van bewust, en zal dat in het vervolg netjes doen.
unRAID boot vanaf een usb stick dus dat is een goede oplossing. Ik zal verder onderzoek doen naar pcie/nvme ssds, gezien je impliceert dat de SATA bus de limiterende factor is voor me.

Ik denk dat de verwarring komt door de manier waarop ik de term "write-caching" gebruik. Hiermee bedoel ik dat ik de data eerst tijdelijk wegschrijf naar een snellere non-volatile medium, en daarna op een geschiktere moment, het pas wegschrijf naar de HDD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Ctkctk ik snap dat een geschikter moment niet realtime is. Maar dan valt het in deze/jouw opzet niet meer onder "caching", vind ik.

Sowieso, het is voor jou meer read-cache namelijk van spindles naar SSD en van daaruit werken. Ik kan me op geen enkel moment voorstellen dat jij dusdanige write IO genereert die niet (bijna) realtime naar je spindles kan.

Daarbij, en ik ben op zoek naar een verklaring die ik niet ken; write-cache op grote SAN's is veelal kleiner dan wat jij nu zoekt. Een beetje SAN komt met 256 of 512GB voor caching en jij bent nu, voor een relatief simpele thuisomgeving, een topicstart begonnen voor 800 tot 1024GB.

Ik wil heel erg meedenken in je (tiered) storage enzo maar mis echt de aansluiting hoe & waarom je zoveel nodig hebt/misbruikt.

Pagina: 1