Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC werkt niet echt zodra ik ram op 3200mhz zet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Aelyss
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 06-12-2023
Ik heb 2 maal een nieuwe PC in elkaar gezet met identieke hardware, afgezien van de GPU (6gb vs 3gb 1060). Zoals je in de onderstaande lijst kijkt, heb ik hier voor 3200mhz ram gekozen, ivm de snelheid. Bij de eerste build ging alles prima, ik zet bij de aller eerste boot het ram op 3200mhz, installeer windows en het leverd geen problemen op. Bij de 2e build echter;
  • kreeg ik bij de eerste poging een BSOD tijdens eerste reboot. Bij nogmaals rebooten kreeg ik een error dat er een signature niet overeen komt en dus windows niet wilt starten.
  • Vervolgens bij een reinstall kreeg ik een BSOD bij selectie taal/keyboard/currency en time format.
  • Bij de 3e try kreeg ik wederom bij de eerste reboot een BSOD, na deze reboot krijg ik een kernel not found issue.
Vervolgens RAM van 3200 naar 2133 gezet, memory test gedaan en alles ging goed. Windows nogmaals geinstalleerd en alles ging prima. Reboot gaat goed, ik zit in windows, voila! Vervolgens terug naar de bios, RAM terug naar 3200mhz, reboot en windows gaat meteen in repair modus... Ik gok dat er iets mis is met de RAM, aangezien de build (behalve GPU) identiek is. Ik heb speciaal 3200mhz gekocht en bij azerty de bios laten flashen zodat deze configuratie mogelijk is. Hoe kan ik dit het nu het best aanpakken?

RAM zit dual channel zoals aangeraden op het MoBo (A2 en B2). Ik kan hier niet heel veel over vinden, behalve de standaard adviezen om de slots aan RAM om te wisselen, per stuk te proberen etc. Voor dat ik dit ga proberen, zijn er nog andere suggesties die ik kan volgen?

Update, ik zie net dat mijn CPU 81 graden is in idle, dat kan niet goed zijn, fan werkt wel gewoon

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 181,-€ 181,-
1Asus ROG Strix B350-F Gaming€ 117,50€ 117,50
1MSI GeForce GTX 1060 6GT OC€ 285,-€ 285,-
1Cooler Master MasterCase H500P Zwart€ 119,05€ 119,05
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 184,50€ 184,50
1Corsair RM550x Zwart€ 88,90€ 88,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 975,95

Beste antwoord (via Aelyss op 02-07-2018 20:33)

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:54
De ramsnelheid van de R5 2600 is 2933Mhz, alles wat je daar boven zit is dus overklokken.
Het lijkt erop er dus op dat die 2933Mhz ook gelijk de max is.

Maar uitsluiten van de temperatuur of geheugenmodules is natuurlijk ook niet verkeerd. :)

Alle reacties

Verwijderd

Eerst het CPU temp probleem oplossen voordat je naar iets anders gaat kijken.

En als de rest allemaal goed is, een memtest op 3200

• Aelyss
Ik zie net in de andere build dat speccy tijdens het gamen 100 graden aangeeft voor de CPU, dat is apart. Er zat namelijk coolpaste op de cooler, zoals normaal gesproken bij een nieuwe fan, CPU was schoon toen het er op ging (lijkt me logisch bij een bios upgrade).

Speedfan geeft op geen van de systemen de CPU readings aan en idle in de bios is de CPU volgens de temp ~40 graden. Hoe kan ik dit het best aanpakken?

Edit: Ik denk dat speccy het verkeerd aangeeft :? Bij hwinfo geeft hij namelijk 40 als gemiddelde aan in idle en bij de andere build ook gewoon normale temperatuur onder load. Ik gok dat dit een software reading issue is.

[ Voor 21% gewijzigd door Aelyss op 01-07-2018 15:40 ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Aelyss schreef op zondag 1 juli 2018 @ 15:15:
Update, ik zie net dat mijn CPU 81 graden is in idle, dat kan niet goed zijn, fan werkt wel gewoon
Zit de koeler wel goed op de CPU? Heb je de koelpasta aangebracht met de erwt techniek? Slecht contact tussen de CPU en de koeler kunnen hiervoor zorgen.

Simpelste is om de koeler los te halen, alles schoon te maken van koelpasta en daarna opnieuw te plaatsen.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-11 15:26

MrMonkE

★ EXTRA ★

Aelyss schreef op zondag 1 juli 2018 @ 15:34:
Edit: Ik denk dat speccy het verkeerd aangeeft :? Bij hwinfo geeft hij namelijk 40 als gemiddelde aan in idle en bij de andere build ook gewoon normale temperatuur onder load. Ik gok dat dit een software reading issue is.
Ik las toevallig net ergens op een engels een post waarin iemand de suggestie doet HWMonitor te gebruiken in plaats van speccy om uit te sluiten dat speccy het fout weergeeft. :/
Dus je zou zomaar een punt kunnen hebben. Je zou ook nog even met een 3e tool kunnen proberen dan weet je 100% zeker en kun je speccy deleten. :)

★ What does that mean? ★

• Aelyss
Ik heb idd het vermoeden dat speccy het fout laat zien. Het kan zomaar zijn dat speccy de CPU temp bij mobo laat zien. Ik heb prime95 aangezet en het voelt ten eerste niet als 120 graden (volgens speccy nu de temp) en hwinfo laat normale temps zien:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OLE6XNm.png

Terug naar RAM... Ik zie dat er meer mensen problemen hebben met de 3200 wat niet stabiel is, ik ga voor ik alles weer open trek, even kijken of ik iets kan fixen met voltages :|

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Pak RealTemp of Inte's Power Widget, niet Speccy.

• Aelyss
RealTemp support de Ryzen 2600 niet zo te zien :(

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:07
Op het label van je RAM zelf staat als het goed is een versienummer, bv ver 4.24. Ik gok dat die wel eens verschillend kan zijn voor je beide sets.

• Aelyss
@Wekko306 staat deze op de verpakking of de reepjes zelf?

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:07
Aelyss schreef op zondag 1 juli 2018 @ 16:10:
@Wekko306 staat deze op de verpakking of de reepjes zelf?
In ieder geval op de reepjes zelf:
Afbeeldingslocatie: http://forum.corsair.com/forums/attachment.php?attachmentid=30820&stc=1&d=1503756204

• Aelyss
Lijkt er op dat ik versie 5.31 in mijn PC heb. Heb overigens met een DOCP profile geprobeerd om 3200 te draaien (gaat naar 1.35v ipv 1.2v), maar dan gaat windows meteen weer in repair mode. Ik heb 3033 geprobeerd, maar hetzelfde probleem. Ik kan evt nog 3000 proberen, maar ik gok dat dit niet gaat helpen.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:12
Ik mis een hele ram test op 3200MHz, je doet wel een ram test op 2133MHz. Waarom heb je die andere test nog niet gedaan?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Aelyss
Omdat ik momenteel een stabiel systeem heb op 2933mhz en ik graag even alles wil instellen en ontspannen. Ben namelijk al 2 dagen bezig met het in elkaar zetten van computers. Stabiliteit van het systeem lijkt gepaard te gaan met de RAM instelling, al heb ik nog niets gedaan met de GPU (ben nu dus WoW aan het downloaden om dit te proberen).

Acties:
  • Beste antwoord

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:54
De ramsnelheid van de R5 2600 is 2933Mhz, alles wat je daar boven zit is dus overklokken.
Het lijkt erop er dus op dat die 2933Mhz ook gelijk de max is.

Maar uitsluiten van de temperatuur of geheugenmodules is natuurlijk ook niet verkeerd. :)

• Aelyss
Net (na 2 dagen) eerste BSOD ondervonden bij de andere PC. Beetje jammer dat dit wel als ondersteund wordt aangegeven, maar vervolgens niet werkt. Heb 'em weer naar 2933 gezet en lijkt weer prima te werken. Heb vannacht overigens op 2933 een memory test laten draaien op mijn PC en kreeg in 10 uur tijd 0 errors (memtest64).

@JappieR Zo'n vermoedde had ik al, zeer jammer dat dit niet heel duidelijk wordt aangegeven bij de producten.

Thanks voor de reacties!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Oh dit gebeurd heel vaak met Ryzen. Vrijwel alle RAM setjes zijn geoptimaliseerd voor Intel, en AMD CPU's vragen om andere subtimings. Daarom werkt het vaak niet. Hiervoor bestaat de Ryzen DRAM calculator. Download eerst Thaiphoon Burner en lees je RAM uit. Achterhaal welke soort geheugenchips je hebt. Dan de DRAM calculator invullen en die heeft je vervolgens een lange serie aan timings, afhankelijk van de gewenste snelheid. Met een 2600 zou je in principe 3200MHz moeten kunnen halen. Anders lukt 3066 waarschijnlijk wel. :)

https://www.overclock.net...verclocking-dram-am4.html

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Pagina: 1