• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-01 10:51
Een paar dingen die ik in m'n camera zoek:
* Compact (wil em het liefst gewoon altijd bij me kunnen hebben)
* 'opstarten' van camera moet niet te lang duren (dus als ik iets zie en ik wil daar een foto van maken dan wil ik niet eerst 2 minuten moeten wachten tot m'n cam het doet)
* Mooie heldere kleuren (duh)....goede macro is natuurlijk leuk maar zal niet iets zijn wat ik erg vaak ga gebruiken.
* Liefst beetje hoge kwaliteit....3,3 megapixel moet een realistische eis zijn.

Budget: 2000,- tot 2500,- (al heb ik liever een cam van 2000 zodat ik van resterende geld 64 meg geheugen erbij kan kopen).

Na de nodige topics/reviews gelezen te hebben was mijn oog gevallen op de Nikon Coolpix 880 en de Sony DSC-P1.....alleen weet ik nog steeds niet welke van de 2 ik moet kiezen....vooral Obi die nogal negatief was over de Sony DSC-P1 heeft me erg aan het twijfelen gebracht.

Het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als hier iemand zat die ervaring had met beiden camera's en de voor en nadelen eens naast elkaar zou kunnen leggen.

Ik weet dat er al erg veel topics over dit onderwerp lopen en de meeste heb ik doorgelezen......maar ik moet binnenkort gaan kiezen en ik zie door de bomen het bos niet meer...vandaar deze topic.

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:32

Tarin

Just plain weird.

De Olympus 2040-zoom is ook mooi, ik twijfel tussen de nikon 880 en die Olympus.. geven beide mooie plaatjes, maar de Nikon heeft hogere resolutie beeldchip..

De Nikon heeft trouwens het probleem dat de batterijen erg snel op zijn.. maar daar schijnt de 990 ook last van te hebben..

Ik doe liever niet aan Sony omdat die memorysticks zo achterlijk duur zijn :r

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Op dinsdag 17 juli 2001 16:43 schreef McVirusS het volgende:
[...]
* Liefst beetje hoge kwaliteit....3,3 megapixel moet een realistische eis zijn.
[...]
met 2.1 mpixel kan je ook 10*15 foto's afdrukken/af laten drukken.
Je ziet het verschil niet/nauwelijks..

En ik ken iemand die zo'n leuke sony met enorme lens (ik weet het type ff niet) die z'n foto's allemaal op 640*480 maakt omdat dat makkelijker te bewerken is (:? |:() en omdat z'n 40mb aan memorysticks anders zo snel vol is..

Verwijderd

Onlangs de Coolpix gekocht en die bevalt uitstekend.
Bij Kamera-Express (www.kamera-express.nl) ƒ 2.150,-- inclusief accu en acculader. Koop je daar ook nog een 64 Mb flashkaartje inclusief USB reader bij voor ƒ 275,--. Ben je voor nog geen ƒ 2.500,-- het mannetje!

• Obi
  • Laatst online: 16-12-2025

Obi

Tja, ik heb mij inderdaad nogal betreurend uitgelaten over de P1.
Neemt niet weg dat er ook een hoop goede punten aan da cam zitten, maar voor mij niet genoeg om de balans positief op te maken.

Vooral het gebrek aan instellingen (daar ben je tweaker voor) en de gebrekkige lens zijn voor mij factoren waarom ik de camera niet zou aanschaffen als ik jou was.
Dán liever (voor ongeveer hetzelfde geld) de 505V (ja Tarin, die bedoel je :) ).
Daar is weer een nadeel dat er geen optische zoeker in zit, maar de lens is wel om te snoepen :)

Ik ben er zelf ook nog niet uit wat ik nou ga nemen, mijn eisen zijn misschien iets strikter. Zo MOET de camera vanaf 27MM beginnen (wide angle) en er veel belichtingsopties in zitten en natuurlijk een goede lens + ccd.

Op dpreview staan veel camera's die van alles een beetje hebben, maar geen één die alles goed in orde heeft... En dan heb ik er nog best wat voor over (4000,- max ongeveer, incl genoeg geheugen en extra accu).

Ik kan je niet helpen McVirusS, de coolpix 880 ken ik niet, alleen een keer met de 995 gespeeld die best oké is.

Ik denk dat het op dit moment een moeilijke keuze is tussen digicams, omdat de 'perfecte' cam er nog niet tussen zit. Het is een moeilijk tijd waarin veel leveraciers allemaal camera's maar op de markt trappen omdat de verkopen hoog liggen. Ik heb het idee dat veel modellen afgeraffeld worden.
Ik wacht nog even, volgende belangrijke evenement om te fotograferen is Innercity, deze is pas eind december. Dus ik heb even tijd. Pak ik gelijk een vette 6MPX cam :9

• McVirusS
Op dinsdag 17 juli 2001 22:44 schreef billie_turf het volgende:
Onlangs de Coolpix gekocht en die bevalt uitstekend.
Bij Kamera-Express (www.kamera-express.nl) ƒ 2.150,-- inclusief accu en acculader. Koop je daar ook nog een 64 Mb flashkaartje inclusief USB reader bij voor ƒ 275,--. Ben je voor nog geen ƒ 2.500,-- het mannetje!
Daar wilde ik em dus ook al kopen.....die winkel zit hier niet superver vandaan dus ik denk dat ik maar een keer langs ga.....misschien hebben ze daar de DSC-P1 en de 880 op voorraad.....kan ik even spelen :).

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-02 15:01

DeFeCt

je wéét toch

In het andere draadje is nu de De Minolta Dimage 5 opgedoken, en als je die images ziet...

Ik wil het niet nog moeilijker maken dan het al is hoor >:)

Flickr

• CitrusJuicer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-01 11:39

CitrusJuicer

In Search Of Sunrise

Obi heeft gelijk, de P1 is niet echt super, qua opties en lens.
MAAR, het allergrootste voordeel is, dat hij supercompact is.
En als jij dat ding vaak bij je wilt hebben, is dat natuurlijk superhandig.

Ik neem hem ook altijd mee, en heb zo'n sporty tasje erbij gekocht.

Afbeeldingslocatie: http://www.sony-europe.com/dscp1_eu/html/accessories/tragetasche_off.gif

En de kwaliteit valt reuze mee, vooral overdag, dan zijn de plaatjes echt scherp.
En het opstarten gaat ook aardig rap.
Ik mis wel een goede macrofunctie, zoals die van de coolpix 990.

Ik ben er best tevreden mee, alleen moet ik nog wel een extra battery erbij kopen, want je kan er ongv. een uur mee doen, als je het lcd schermpje constant aan heb staan.

Zelf heb ik geen ervaring met de 880, en de P1 is pas mijn eerste digicam. Maar ik heb hem gekocht omdat hij zo lekker klein is, en de 880 is toch een stuk groter en lomper, niet echt een camera die je constant bij je hebt als je naar buiten gaat.
Het is maar waar je een hogere eis aan stelt, compact en iets minder opties, of een wat grotere camera en meer opties.

Het blijft een zeer lastige keuze... :(

Verwijderd

Ik wou er een waterdicht tasje bij kopen (MSC-P1) maar $249,95 vind ik toch wat te duur geloof ik...
Maarja je kan er dan wel 30 meter mee duiken (en dat wil ik GRAAAAG)

Ik heb dus een sony, af en toe maakt hij wat onscherpe foto's en op het beeldschermpje achter zie je de foto's wat lichter dan dat ze op de computer zijn maar verder vind ik het een perfect dingetje!
Ik weet niet of het bij die andere cam ook kan maar je kan ook kleine filmpjes opnemen (max 15 sec) en dat is ook wel een geinig functietje erop :9

• McVirusS
Op woensdag 18 juli 2001 11:02 schreef DeFeCt het volgende:
In het andere draadje is nu de De Minolta Dimage 5 opgedoken, en als je die images ziet...
Dat ding is ten eerste een stuk duurder, ten tweede een stuk groter en ten derde nog niet op de markt :). En die foto's die Floris poste waren met een Dimage 7 en die is helemaal fucking duur geloof ik :).
Ik wil het niet nog moeilijker maken dan het al is hoor >:)
Dat wil je wel.....gemeen hoor!

• McVirusS
Op woensdag 18 juli 2001 13:50 schreef mot het volgende:
Ik wou er een waterdicht tasje bij kopen (MSC-P1) maar $249,95 vind ik toch wat te duur geloof ik...
Maarja je kan er dan wel 30 meter mee duiken (en dat wil ik GRAAAAG)
Dat is niet zomaar een "tasje" maar een onderwaterbehuizing......en die is inderdaad nogal aan de prijs.....maar wel zwaar stoer :).
Ik heb dus een sony, af en toe maakt hij wat onscherpe foto's en op het beeldschermpje achter zie je de foto's wat lichter dan dat ze op de computer zijn maar verder vind ik het een perfect dingetje!
En de keuze wordt wederom niet makkelijker.
Ik weet niet of het bij die andere cam ook kan maar je kan ook kleine filmpjes opnemen (max 15 sec) en dat is ook wel een geinig functietje erop :9
Ja, is geinig....maar verwacht eigenlijk niet dat ik dat superveel ga gebruiken......dus is voor mij niet doorslaggevend :).

• McVirusS
Op woensdag 18 juli 2001 11:27 schreef CitrusJuicer het volgende:
Ik ben er best tevreden mee, alleen moet ik nog wel een extra battery erbij kopen, want je kan er ongv. een uur mee doen, als je het lcd schermpje constant aan heb staan.
Dat is best wel heel weinig.......een uur.....maar goed schijnen meer cam's last van te hebben. (Als LCD aanstaat tenminste).
Zelf heb ik geen ervaring met de 880, en de P1 is pas mijn eerste digicam. Maar ik heb hem gekocht omdat hij zo lekker klein is, en de 880 is toch een stuk groter en lomper, niet echt een camera die je constant bij je hebt als je naar buiten gaat.
Het klopt inderdaad dat die 880 groter is.....maar een 'stuk' groter? Valt echt reuze mee.....ik heb ze naast elkaar zien liggen.......die 880 is ongeveer 2,5cm hoger...en voor de rest aan alle kanten 1cm groter geloof ik......dus valt nog reuze mee.....maar die DSC-P1 is inderdaad compacter.....lastige keuze zeg.
Het is maar waar je een hogere eis aan stelt, compact en iets minder opties, of een wat grotere camera en meer opties.
Daar ben ik dus zelf ook nog niet uit ;(
Het blijft een zeer lastige keuze... :(
Inderdaad :(

Verwijderd

Ik zou toch de P1 kopen denk ik....
xtra memory stick erbij kopen...

zo'n kaartlezer heb je eigenlijk helemaal niet nodig... via de digicam gaat het snel zat vind ik zelf!

en die battery!, als je je gewoon de gewone zoeker gebruikt (dus niet de lcd scherm) gaat ie weer een half uurtje langer mee!
Ik ben nogsteeds erg positief over mijn cammetje, maarja het is ook mijn eerste (als je die creative webcam-go over het hoofd ziet (maar dat is ook niet echt een camera he))

maarja, je moet zelfd de keuze maken!

• CitrusJuicer

CitrusJuicer

In Search Of Sunrise

.
Op woensdag 18 juli 2001 15:06 schreef McVirusS het volgende:
Het klopt inderdaad dat die 880 groter is.....maar een 'stuk' groter? Valt echt reuze mee.....ik heb ze naast elkaar zien liggen.......die 880 is ongeveer 2,5cm hoger...en voor de rest aan alle kanten 1cm groter geloof ik......dus valt nog reuze mee.....maar die DSC-P1 is inderdaad compacter.....lastige keuze zeg.
Ow een paar centimeters valt wel mee dan, ik had alleen maar snel een foto ervan gezien.
zo'n kaartlezer heb je eigenlijk helemaal niet nodig... via de digicam gaat het snel zat vind ik zelf!
Maarre zo'n USB reader is echt reuze handig, is gewoon net een discdrive, enne makkelijker om telkens je camera aan te sluiten aan je PC.

Nadeel van Sony is, dat de accessoires erg prijzig zijn.
USB Reader : 150,-
Memstick 128 : 650,-
Tasje : 120,-
Extra battery : 150,-

Dat is bij die andere merken wel wat goedkoper.

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:48
Op donderdag 19 juli 2001 11:15 schreef CitrusJuicer het volgende:
Maarre zo'n USB reader is echt reuze handig, is gewoon net een discdrive, enne makkelijker om telkens je camera aan te sluiten aan je PC.
Maar je moet wel elke keer het kaartje uit je camera slopen. Dat lijkt me niet zo fijn eigenlijk, hoe minder ik dat kleine fragiele kaartje aanraak hoe beter...

En dan nog? Ik heb de USB kabel gewoon altijd in m'n toetsenbord zitten, als ik foto's wil downloaden plug ik gewoon die kabel in m'n camera, zet ik hem aan en ik heb een removable harddisk. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat met een cardreader sneller gaat :?

Wat mij wel een voordeel van zo'n reader lijkt is als je meerdere kaartjes hebt. Dan kun je ze mooi 1 voor 1 in dat ding stoppen, zo'n kaartje in een cardreader stoppen lijkt me makkelijker dan in een camera.

• CitrusJuicer

CitrusJuicer

In Search Of Sunrise

Maar je moet wel elke keer het kaartje uit je camera slopen. Dat lijkt me niet zo fijn eigenlijk, hoe minder ik dat kleine fragiele kaartje aanraak hoe beter...
Ja ok, maar dat heb ik wel liever dan dat ik elke keer die camera moet gaan gebruiken om foto's te kopieeren.
Gaat ook weer ten koste van je accu, of je moet de camera constant aan de lader hangen.

Sneller gaat het geloof ik niet (ze zeggen ongv. 3 MB/s), maar het is alleen maar makkelijker, vooral als je meerdere sticks hebt, zoals je zei.
Maarja, het is wel weer 150 pietermannen :(

Verwijderd

ik heb 2 stickies.. en het gaat gewoon perfect! ZONDER zo'n cardreader!
en die kaartjes zijn er echt wel op gemaakt om een paar keer aan te raken!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
McViruss: misschien kan je eens naar de Canon Digital Ixus 300 kijken? Schijnt ook best goed ding te zijn. Loopt ook een topic over in Gadget Talk!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Nikon!!!!!!! veel beter...

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op donderdag 19 juli 2001 14:13 schreef henkleerssen het volgende:
Nikon!!!!!!! veel beter...
Pardon? En waarom dan wel? Ervaringen?

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Ja sorry... zonder argumenten dit keer...kijk maar naar http://www.dpreview.com
Op die gasten ga ik meestal af...

en collega heeft dat ding... gewoon erg goed

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Nikon heeft vooral goede features... en inderdaad Memorysticks :r

• McVirusS
Op donderdag 19 juli 2001 14:06 schreef LL Koelkast het volgende:
McViruss: misschien kan je eens naar de Canon Digital Ixus 300 kijken? Schijnt ook best goed ding te zijn. Loopt ook een topic over in Gadget Talk!
Is geen 3,3 megapixel en vind foto's erg lelijk die ermee gemaakt worden....toestel is wel erg mooi.

• McVirusS
Op donderdag 19 juli 2001 14:21 schreef henkleerssen het volgende:
Ja sorry... zonder argumenten dit keer...kijk maar naar http://www.dpreview.com
Op die gasten ga ik meestal af...

en collega heeft dat ding... gewoon erg goed
Ik weet dat NIkon erg goed is...maar volgens mij is die Sony ook niet slecht...en ze zijn bij dpreview.com best positief over beiden (vandaar dat m'n oog op die 2 cams was gevallen).

• McVirusS
Op donderdag 19 juli 2001 14:24 schreef henkleerssen het volgende:
Nikon heeft vooral goede features... en inderdaad Memorysticks :r
Memorystick is best mooi systeem...alleen verschrikkelijk prijzig.....en als je met deze post bedoelt dat de Nikon meer instelmogelijkheden heeft dan de Sony dan heb je gelijk :).

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:48
't is vooral denk ik de instelmogelijkheden. Ik denk dat je goed moet nagaan of je die nodig hebt.

Dingen als manual focus kan soms best handig zijn.

De flits van de Nikon is beter (komt verder en je kan fill-in en slow synchro).

Hij heeft Matrix Metering, aperture & shutter priority.

Dus qua specs is de Nikon gewoon superieur.

Qua bediening schijnt de Sony beter te zijn, en hij is ook wat kleiner.

Dus ik zou zeggen: wil je full control ga dan voor de Nikon, wil je een P&S ga dan voor de Sony.

Over de grootte trouwens nog: ik vind ook de grootte van die Nikon erg meevallen... Ze passen volgens mij beide in het kleinste formaat tasje, en aangezien je zo'n ding meestal toch in een tasje bewaard zie ik het bezwaar niet zo. Ik ga m'n camera toch niet overal meeslepen, daar vind ik hem net te duur voor en als je hem een keer meeneemt past ie of toch wel in een jaszak of heb je hem in zo'n tasje zitten en dan boeit die paar cm extra ook niet. Maar ja, dat is vooral mijn mening, ik heb al wel gelezen dat anderen daar anders over denken :)

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Op donderdag 19 juli 2001 14:33 schreef McVirusS het volgende:

[..]

Memorystick is best mooi systeem...alleen verschrikkelijk prijzig.....en als je met deze post bedoelt dat de Nikon meer instelmogelijkheden heeft dan de Sony dan heb je gelijk :).
Ja dat bedoel ik..

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 03-03 16:50
Ixus 300 is toch nog een stuk goedkoper dan de Nikon coolpix 880. Je zou dan eerder naar de S20 moeten kijken. Imho ook best een mooi ding.

• McVirusS
Ik ga morgen even naar de Mediamarkt in Amsterdam (Rotterdam ben ik nou al zo vaak geweest.....Amsterdam is ook wel es een keertje leuk :P).....met beetje geluk hebben ze beide toestellen daar en dan kan ik even kijken hoe ze er IRL uitzien en hoe ze in de hand liggen enzo.

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Het jammere van de Nikon vind ik alleen dat de accu echt niet lang mee gaat (daar hebben meer Nikons last van.. de 990 op m'n vaders werk ook..). Ook zijn de kleuren net niet helemaal echt..

• McVirusS
Op zaterdag 21 juli 2001 00:56 schreef McVirusS het volgende:
Ik ga morgen even naar de Mediamarkt in Amsterdam (Rotterdam ben ik nou al zo vaak geweest.....Amsterdam is ook wel es een keertje leuk :P).....met beetje geluk hebben ze beide toestellen daar en dan kan ik even kijken hoe ze er IRL uitzien en hoe ze in de hand liggen enzo.
Ze hadden ze dus geen van beiden.....ben trouwens zeer telleurgesteld in de Amsterdamse Mediamarkt.....wat een ongeloofelijk zooitje daar zeg.....en ze hebben ook nog eens veel minder keus dan de Mediamarkt in Rotterdam.....ik ga voortaan wel naar Rotterdam denk ik dan :).

Ben vandaag ook nog bij Correct in Rotterdam geweest en heb daar paar minuutjes met een Sony DSC-P1 kunnen spelen....helaas hadden ze de Nikon Coolpix 880 niet dus heb ik nog steeds geen keus kunnen maken (wil ze minimaal allebei een keer in m'n handen gehad hebben voordat ik een keus maak)......de DSC-P1 is compacter dan ik dacht en ik vind de vormgeving op zich wel mooi......hij zag er ook wel stevig uit....helaas ging het uitlezen van de memorystick niet helemaal goed op de democomputer die er stond dus heb niet kunnen checken hoe de foto's eruit zagen als ze kaal uit de camera komen....voor de rest was de verkoper nogal een balletje dus heb ik em maar niet gekocht :).

Verwijderd

Als je wat foto's van de PSC-P1 wil hebben moet je het maar zeggen!
no prob!
maar de stevigheid valt tegen vind ik...
er zitten bij mij al wat krasjes op en zelfs is er een beetje plastic weggeslagen (maar dat heb je als je hem laat vallen ;))
Pagina: 1