20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Vraag
Alle reacties
Je hebt kans op een mooie zonnige winterdag, dat je omvormer niet start met 24x 32Vmpp in 1 string. (1000 Voc)
Dan zou ik eerder kiezen voor 24x 96 cell panelen
12x 57 Vmpp = 684 Vmpp. Een idealere spanning op een 3-fase omvomer.
En dan maak je 2 stringen dus van 12.
Panasonic hit Kuro als het zwart moet zijn.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/zonnepanelen/panasonic/
SMA of Goodwe...
Ze doen het allebei.
Al vind ik SMA wel erg makkelijk nu met Modbus TCP/IP uitlezing.
Zelfs de Sunny boy storage, kan aangestuurd worden via modbus TCP/IP
Dit bied weer allerlei mogelijkheden tot mooie grafieken en aansturing via domotica van zowel opslag als opwek en verbruik.
En je bent niet afhankelijk van een of andere chinese website
Edit: Een sma tripower 7000 kost geen 2000 euro
https://www.mg-solar-shop...r/SMA/SMA-Sunny-Tripower/
(ow... ik zie nu nieuwe modellen tripowers staan
[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-07-2018 11:12 ]
Bedankt voor de Sunny Design calculator!
Al die grafieken hoeft voor mij niet; geef mij maar stralende zon in de winter.
SMA 7000 het kan toch weer goedkoper, komt natuurlijk wel de nodige portokosten overheen!
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
(ik heb mijn laatste 3 SMA's via MP bekomen...)
Ik hoop de pana kuro's met 2 weken op mijn eigen dak te kunnen leggen. (niet besteld via de gelinkte webshop trouwens)
Edit: maar heb je een platdak of schuindak?
[ Voor 112% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-07-2018 12:41 ]
Het huis laat ik bouwen, wordt deels casco.
De installaties en het tegel en schilderwerk ga ik zelf doen, ik werk via uitzendbureau als elektro en ook wel als installatie monteur (geen gas of cv).
De WP wordt een Nibe F2120 uitsluitend voor verwarming, elektrische boilers voor warm water.
Overige details weet ik nog niet zeker en bespreek ik wel met het bedrijf waarvoor ik werk.
Open Circuit Voltage-VOC bij NOCT (800W bin 20 graden) is 36.9 V.
36.9x24=886 V.
Omdat je pal op het zuiden zit krijg je niet direct s'ochtends in de eerst 5 minuten de volle zon op de panelen.
Mocht je toch bang zijn dat het een dagje niet opstart dan zou je 2 enkelfase omvormers kunnen nemen...
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Met mogelijk wat schaduw bij laagstaande zon van andere gebouwen of bebouwing?
Dan is 2 strings met panelen 57 Vmpp eigenlijk wel gunstig toch?
11x 57 = 627 Vmpp. De SMA wil 580 Vmpp
(of 2x 1-fase omvormer met 12x 32 Vmpp panelen kan ook)
[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-07-2018 14:15 ]
(de Panasonic hit in 2 strings zal wel wat efficiënter zijn, maar hebben wat langere tvt)
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Bij SMA denken ze er toch anders over....busscherski schreef op zondag 1 juli 2018 @ 13:30:
Het zit boven het optimum voltage maar gaat wel goed hoor.
Open Circuit Voltage-VOC bij NOCT (800W bin 20 graden) is 36.9 V.
36.9x24=886 V.
Omdat je pal op het zuiden zit krijg je niet direct s'ochtends in de eerst 5 minuten de volle zon op de panelen.
Mocht je toch bang zijn dat het een dagje niet opstart dan zou je 2 enkelfase omvormers kunnen nemen...
Als de omvormer niet start is de TVT helemaal langer...
[ Voor 56% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-07-2018 14:59 ]
Zit wel kort op de limiet natuurlijk. Problemen uitsluiten kunnen we inderdaad niet.AUijtdehaag schreef op zondag 1 juli 2018 @ 14:53:
[...]
Bij SMA denken ze er toch anders over....
[afbeelding]
Als de omvormer niet start is de TVT helemaal langer...
Twee enkelfase omvormers met deze panelen zal ook iets efficiënter zijn (plus schaduwmanagment mocht er een boom voor het dak groeien
Ben nog vrij nieuw in de PV wereld, maar zit zelf naar een vergelijkbare set (25panelen, ook Trinas wellicht). Waarom niet 2 strings van 12 op elke MPP ingang? Je zit onder het nominale voltage, maar volgens Sunnyweb valt het verlies in efficientie en jaaropbrengst mee.busscherski schreef op zondag 1 juli 2018 @ 15:08:
[...]
Zit wel kort op de limiet natuurlijk. Problemen uitsluiten kunnen we inderdaad niet.
Twee enkelfase omvormers met deze panelen zal ook iets efficiënter zijn (plus schaduwmanagment mocht er een boom voor het dak groeien) Verschil in kosten zal niet veel zijn, alleen een extra kabel trekken.
Bij 3 fasen kost een mppt voltage van 360V je uit mijn hoofd zo'n 4-5% van je jaaropbrengst.
Inderdaad geen groot bedrag maar optimaal is het niet. Als je het kunt voorkomen voor kosten minder dan wat je anders had verloren binnen de tvt dan moet je dat doen. (want dan wordt de tvt korter)
3-fasen, de Goodwe is echter wel goedkoper met 2 enkelfasige omvormers met 1MPPT, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar 1 apparaat voor alles. Volgens sunnydesign gaat het om 0,4% omvormer efficiency wat zich vertaald naar <20kWh per jaar verschil tov alles op 1 tracker.busscherski schreef op maandag 2 juli 2018 @ 00:00:
@bbbrumbrum heb je het over enkelfase of drie fasen?
Bij 3 fasen kost een mppt voltage van 360V je uit mijn hoofd zo'n 4-5% van je jaaropbrengst.
Inderdaad geen groot bedrag maar optimaal is het niet. Als je het kunt voorkomen voor kosten minder dan wat je anders had verloren binnen de tvt dan moet je dat doen. (want dan wordt de tvt korter)
Is dit een low voltage variant?
Kun je een link naar de handleiding of screenshot van Sunny posten?
Gewoon dezelfde combi als jullie hierboven gebruikt hebben...busscherski schreef op maandag 2 juli 2018 @ 05:41:
Ik heb vandaag geen gemakkelijke toegang tot sunnyweb.
Is dit een low voltage variant?
Kun je een link naar de handleiding of screenshot van Sunny posten?
2 enkelfase omvormers zullen uit mijn hoofd zo rond de 97.5 a 98% uitkomen, vul die eens in in Sunny. Dat scheelt +/- 100 kWh per jaar. Ook niet heel veel natuurlijk maar als het voor hetzelfde geld kan zou ik het niet laten.
Ook niet echt....busscherski schreef op maandag 2 juli 2018 @ 08:00:
96.3% efficienty. Mijn fout ik had uit mijn hoofd gedacht dat het rond 94% zou zitten. Het verschil met 1 lange string is heel klein. Mijn fout.
2 enkelfase omvormers zullen uit mijn hoofd zo rond de 97.5 a 98% uitkomen, vul die eens in in Sunny. Dat scheelt +/- 100 kWh per jaar. Ook niet heel veel natuurlijk maar als het voor hetzelfde geld kan zou ik het niet laten.
Ik weet nog niet of alle resulaten met Sunny design ook toepasbaar zijn op Chinese omvormers...
De volgende keer als ik ergens over twijfel zal ik voor iets te posten eerst Sunny design opstarten.
Ik weet er niet genoeg van om het optimale te weten zonder Sunny...
Volgens Sunny doet een 3 fase omvormer het al snel beter dan enkelfase en doet het voltage er niet snel toe...
Bedankt dat je me er op wijst.
Inverter advies van Sunny:
24 x Trina Solar Energy TSM-295DD05A.05 (II) (THE HONEY plus) (UL) (01/2017)
45 graden helling
Amsterdam
Zuid
is om te kiezen voor:
1 x STP6.0-3AV-40
Met een string van 19 en een van 5. (12 om 12 kan ik nog begrijpen)
Kan iemand die er verstand van heeft mij uitleggen hoe die string van 5 zal gaan leveren bij een mppt spanning van 150V terwijl de MPP tracker van deze omvormer bij 260V begint?
Vond het ook apart, kijk toevallig ook naar een setje van 21 tot 24 panelen :-)
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
En zijn ze het waard? want ze zijn ruim 50 euro per paneel duurder voor 25wp extra. Zeker als zo de importheffingen van de Trina's gaat :-)
PUHZ-SW100YAA & 7440wp