Waterkoel, is dit wat?

Pagina: 1
Acties:

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
voor huidige stand van zaken zie pagina 3

Hallo allemaal,

in mijn vorige topic had ik een aantal vragen over een nog aan te leggen waterkoelsysteem. Ik geloof dat ik nu wel een goed setje bij elkaar heb gevist.

Jacket (2*) Swiftech MCW372 (koper)
Pomp (1*) SICCE IDRA Waterpump (1300l / hour)
Buizen: Tricoflex Tubs (een aantal (4) meter)
Radiator SEAT IBIZA aluminium
Water Wetter (weet niet precies wat het is, schijnt helpen tegen corrosie en hoger opname warmte)
Ik heb van die gasten bij OC-shop de volgende dingen begrepen:
- Ik kan zonder meerprijs een andere aansluiting op die swiftechblokkies krijgen waardoor ik die tricoflex tubes kan gebruiken zonder verloopstukkies, verder passen die buizen ook op de pomp.

- Van corrosie heb ik heeel weinig last als ik gebruik maar van dat water-wetter en gedestilleerd water, vandaar dat ik dan maar heb besloten om die twee toch te mengen.

-->VRAGEN<--
1: Waar kan ik halen:
- Gedemineraliseerdwater (doe het zelf zaak toch :?)
- Water Wetter (oc-shop heb ik al mailtje gestuurd of ze verkopen)

wat is verder de algemene indruk van dit setje?

/edit gedemineraliseerd was eerst gedestilleerd :o , een aantal meter was eerst 1 :)

Verwijderd

Water wetter :? is tegen alg vorming in je koelwater. Tevens zegt het een iets betere warmte geleiding te geven aan je koelwater.

Maar twee blokken en 1 pomp??

Wel die swiftechs :? laten uitvoeren met grotere ingangen. Kan er namelijk net iets meer doorheen.

Succes met de montage van deze spullen. Maar wat ga je aan reservoir doen?

Verwijderd

Hmm... niet veel positieve dingen gehoord over de Swifttech. Dangerden blijkt betere te maken. Waterwetter schijnt tering te stinken. Demi-water hebben ze bij tankstations, apotheken, autozaken e.d. Klein beetje koelvloeistof bijdoen helpt ook tegen corrosie en algen.

Verwijderd

gedest. water kan je geloof ik gewoon bij de drogist halen, Water Wetter helaas niet in nederland, voor de rest gewoon goed setje toch? nog een peltier erbij?

Verwijderd

gedestileerd water is erggg duur hoor..

gedemineraliseerd water hebben ze wel bij de doe het zelf zaak.. Is ook stukken goedkoper en er zitten dan geen 'schadelijke' mineralen in die je koper/alu/ander ijzerenwaren kunnen aantasten. Al is het natuurlijk wel zo dat je het niet steriel kan houden in een thuis opzet.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Epsilon

ik denk dat je veel meer slang dan 1m nodig zal hebben.

beter gezegt, dat weet ik wel zeker

Verwijderd

ged. water = 1gulle bij AH

dat watter wetter helpt idd WEL DEGELIJK tegen corosie

en 1 meter slang lijkt me wat weinig

waarom idd 2 blokken???

Verwijderd

heb je een dual proc. setup? en als je aan je vidkaart aan het denken bent, nee daar kan je beter geen swiftech op gaan monteren.

en inderdaat de MAZE2 (ook bij OC-Shop) is beter

• BenJoep
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Op dinsdag 17 juli 2001 16:45 schreef -GeHlGe-GoaT het volgende:
ged. water = 1gulle bij AH

dat watter wetter helpt idd WEL DEGELIJK tegen corosie

en 1 meter slang lijkt me wat weinig

waarom idd 2 blokken???
Omdat er dual staat in zijn sig ;)

| I've got permission to color outside the lines |

Verwijderd

Ik haal vaak Gedestileerd water bij de sh*ll dat pomp station weet je wel.

Hebben ze het ook. Heb toen voor een liter 15 Gulden betaald

Greetz Viper

Verwijderd

wacht ff, de swiftech EN MAZE2 maaken gebruik van de 4 gaten rond de socket, ik denk niet dat je die hebt, je zal waarschijnlijk voor de MAZE1 moeten gaan of de swiftech voor PIII in de US bestellen

Verwijderd

Op dinsdag 17 juli 2001 16:53 schreef Viper3.5 het volgende:

Greetz Viper
moet die cencor NOU ECHT !!!! |:( begint heeeeel iritant te worden

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Ik zou idd 2 meter slang nemen, als je alles definitief inbouwt, zal je aan een meter meer dan genoeg hebben, maar 2 meter is wel makkelijker, zeker als je nog een beetje experimeteert. Overigens is slang het makkelijkst te verkrijgen onderdeel (alleen is nu de vulslang van mijn CV opeens een beetje te kort.......)

Kijk idd naar de bevestiging van de blokken op de procs. De Swifttech en de Maze2 gebruiken de gaten rond de socket, en zijn zo groot, dat gewoon monteren met een beugel aan de socket bijkans onmogelijk is. De Maze1 van Dangerden kan sowieso, en presteert maar weinig slechter. Deze is makkelijk te monteren op elk socket bord.

Als reservoir kan je gewoon een tupperware bakje uit moeders keuken roven.

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Greetz Viper
aha bij de shell, maar kan je het niet zelfs maken ofzo?

iStockphoto

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Epsilon

Op dinsdag 17 juli 2001 16:49 schreef Hiro Shima het volgende:
heb je een dual proc. setup? en als je aan je vidkaart aan het denken bent, nee daar kan je beter geen swiftech op gaan monteren.

en inderdaat de MAZE2 (ook bij OC-Shop) is beter
die is wel beter, maar hoe gaat hij die vastmaken op zijn mobo??
er zitten geen gaten bij die celly

Verwijderd

Volgens mij komt demi-water ook in het reservoir van een wasdroger terecht, maar ik kan het mishebben...

• picobyte
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Wasdroger issuh zelfs gedestileerd water, jammer alleen dat er ook een hoop stof in terecht komt :(
Bij de supermarkt kost demin water slechts een tot drie piek de liter waarbij ik nog wil opmerken dat dat 99.995% zuiver is.
Die andere 0.005% zijn gewoon wat bacillenlijkjes :)

Een deminwatermachine werkt vrij eenvoudig.
Water wordt onder zeer hoge druk door keramische(gesinterde) filters heen geperst waarvan de gaatjes niet veel groter zijn dan een water molecuul en daar komt op water na niet veel, iig niet levend >:) doorheen.

Powered bij meergranenbrood.

• Bart B
Ik heb even alles doorgelezen en een aantal foutjes van mijn kant ondekt. Ik had eerst Gedestilleerd water in mijn lijstje staan, nu staat er Gedemineraliseerd

Ook denk ik dat het inderdaad verstandig is een meter of 4 (onder het motto beter teveel...)

Ja, ik heb een DUAL Pentium3 systeempje, dat verklaard de 2 blokken. Ook is mijn keuze voor swiftecht hierop gebaseerd, aangezien ik 2 blokken in serie schakel moet ik niet teveel waterweerstand hebben :) Bij OC-shop kan ik er andere in en uitgangstukken op zetten die wel gaan met de slang die ik koop.
Nu heb ik van OC-shop gehoord dat deze dingen wel op een PIII gezet kunnen worden, maar een bevestiging hiervan krijg ik nog. Mocht het zo zijn dat het niet mogelijk is om de swiftecht te gebruiken, dan wordt het 2* MAZE1 (bestudeer ik dan nog wel)

Gedemineraliseerd water is dan ook wat ik ga gebruiken, dit is dan bij de Gamma ofzo te halen hoor ik.

Ik heb van de mensen bij OC-shop gehoord dat die swiftech blokkies die ik in gedachte heb wel vastgezet kunnen worden aan de haakjes van het socket

• roedie
  • Laatst online: 24-10-2025

Greetz Viper
hej bart b ga dus geen gedemineraliseerd water bij sh*ll halen, 15 gulden voor een litertje |:(. Ik heb zelf een jerrycan van 5 liter voor 9 gulden gehaald bij de boerenbond. JA, de boerenbond maar ikke ben geen boer!!!!!!

Verwijderd

ik ben HEEEEL benieuwd wat OC-shop heeft verzonnen om de swiftech vast te maken zonder de gaten rond de socket te gebruiken

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:40

scorpionv

This space for rent

Op dinsdag 17 juli 2001 16:43 schreef J.A.M.F. het volgende:
Klein beetje koelvloeistof bijdoen helpt ook tegen corrosie en algen.
Je hebt gelijk, je vergeet alleen iets heel belangrijks. Koelvloeistof tast de weekmakers in je PVC-slang aan.

Fun while it lasted: World Community Grid!

• BenJoep
  • Nu online
Ik zoek eigenlijk ook een waterblok voor mijn gf3, iemand nog een idee? Zelf maken heb ik geen zin in, das me teveel werk ;) . Ik heb al een mooie gevonden, maar misschien hebben jullie nog suggesties.

Dit is hem trouwens, de Senfu

Afbeeldingslocatie: http://www.waterkoeling.nl/images/koelblok/scc-01-04s.jpg

• scorpionv
  • Laatst online: 21:40

scorpionv

This space for rent

Op dinsdag 17 juli 2001 23:48 schreef Genotix het volgende:
Ik zoek eigenlijk ook een waterblok voor mijn gf3, iemand nog een idee? Zelf maken heb ik geen zin in, das me teveel werk ;) . Ik heb al een mooie gevonden, maar misschien hebben jullie nog suggesties.

Dit is hem trouwens, de Senfu

[afbeelding]
Voor een GF3 moet een ALU blokje genoeg zijn. Als je echter koperen onderdelen in de rest van je systeem hebt kun je last krijgen van elektrocorrossie. Daarom heb ik een tijdje geleden koperen blokjes besteld voor mijn GF2 en chipset.

Fun while it lasted: World Community Grid!

• Ronald
  • Laatst online: 21:46
Ik zou de blokken niet in serie zetten, dan krijgt je ene proc warmer water toegevoerd

Parallel dus ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• BenJoep
  • Nu online
Op dinsdag 17 juli 2001 23:50 schreef scorpionv het volgende:

[..]

Voor een GF3 moet een ALU blokje genoeg zijn. Als je echter koperen onderdelen in de rest van je systeem hebt kun je last krijgen van elektrocorrossie. Daarom heb ik een tijdje geleden koperen blokjes besteld voor mijn GF2 en chipset.
Ik wil idd de Maze 2 gaan gebruiken. Die is van koper, gaat dat dan niet samen??? :? Dus ik zou dan allemaal koperen blokken moeten kopen.

• BenJoep
  • Nu online
Op dinsdag 17 juli 2001 23:50 schreef scorpionv het volgende:

[..]

Welke zijn dat dan en misschien een url waar ik ze vandaan kan halen.

Verwijderd

bij dangerden hebben ze video/chipset blokjes

• BenJoep
  • Nu online
http://www.dangerden.com/mall/products_home.htm ik kan hier niks vinden daarover??

Verwijderd

http://www.dangerden.com/mall/maze2.asp

en dan naar onderen scrollen

• BenJoep
  • Nu online
Op woensdag 18 juli 2001 00:20 schreef Hiro Shima het volgende:
http://www.dangerden.com/mall/maze2.asp

en dan naar onderen scrollen
mmm vage site dan, weet iemand ook waar ik die in ned kan kopen. Want die site van dangerden is alleen voor USA-klanten.

Verwijderd

nee hoor is niet alleen voor US klanten, heb er laatst nog besteld, is alleen USPS verzending (gewoone post).

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

Op dinsdag 17 juli 2001 23:27 schreef Hiro Shima het volgende:
ik ben HEEEEL benieuwd wat OC-shop heeft verzonnen om de swiftech vast te maken zonder de gaten rond de socket te gebruiken
Die 372 versie van swiftech passen idd op een PIII bord die zijn iets kleiner en moet je aan je socket vastdraaien zie de site van swiftech

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

• Bart B
okeej, weer effe alles doorgelezen en op rijtje zetten:

scorpionv: Hoe zit dat met koevloeistof en water wetter als weekmaker :? ik kan me het eerlijk gezegd niet voorstellen, omdat in auto's of andere systemen ook wel slangen lopen. trouwens: PVC != Tricoflex :?

nitenite: De reden dat ik de blokken in serie zet, is omdat ik ander moet gaan zitten klooien met verdeelkraantjes e.d. Ook schat ik dat het verschil hooguit 1 a 2 graad is.

kan: Ik kan de site van swiftech niet vinden :? kan iemand er een URL van posten?

• Demo
  • Laatst online: 17:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Aangezien OC-Shop ook Danger-Den maze2 blokken heeft, kunnen ze vast ook wel van die video/mobo waterblokjes bestellen...
Moet je ze ff mailen...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Tubby
  • Laatst online: 07:45

Tubby

or not to be

Ik zou ze gewoon in serie zetten. Het water wordt niet zoveel verwarmt dat je daarmee problemen krijgt. Als je ze parallel zet dan krijg je het probleem dat het water de weg van de minste weerstand neemt. En dat zou betekenen dat je cpu of je gpu minder water krijgt dan dat ie nodig heeft. Dit is wel op te lossen door 2 identieke waterblokjes te gebruiken. Ik zou wel een dikkere pomp aanraden.

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 13:15

Skef

Ik scheer.me

Als je waterwetter zoekt, moet je waarschijnlijk ff FreakyFrank een meeltje sturen, of ff op http://www.waterkoeling.nl/forum/index.shtml kijken...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Verwijderd

LET OP JE AANSLUITINGEN!!!! die senfu...als je die in serie ZOU zetten met je maze2-2 hou je helemaal geeen waterflow meer over omdat die maze2 dingen al de 1/2 van je flow weghalen!

suc6

• ken

ken

Op woensdag 18 juli 2001 11:05 schreef Bart B het volgende:
okeej, weer effe alles doorgelezen en op rijtje zetten:

scorpionv: Hoe zit dat met koevloeistof en water wetter als weekmaker :? ik kan me het eerlijk gezegd niet voorstellen, omdat in auto's of andere systemen ook wel slangen lopen. trouwens: PVC != Tricoflex :?

nitenite: De reden dat ik de blokken in serie zet, is omdat ik ander moet gaan zitten klooien met verdeelkraantjes e.d. Ook schat ik dat het verschil hooguit 1 a 2 graad is.

kan: Ik kan de site van swiftech niet vinden :? kan iemand er een URL van posten?
De site is dus
http://www.swiftnets.com

• Bart B
Op woensdag 18 juli 2001 13:35 schreef ken het volgende:

[..]

De site is dus
http://www.swiftnets.com
thnx :)

• Bart B
Schiet me net weer een vraag te binnen:

Ik ben waarschijnlijk nieuwe koelpasta nodig voor mijn processoren. Hoe krijg ik op een veilige manier de oude er af en waar verkopen ze dat.

Als koelpasta denk ik dat ik Artic Silver II neem. Ik heb daar veel goede dingen over gehoord

• ken

ken

asII is idd hel goed

ook te koop bij oc-shop

• php
  • Niet online

php

Wat je kan doen is een klein splittertje maken, voor een Senfu slangetje. Als je dit in een bocht soldeert, zal hier redelijk wat water doorheen lopen. Klinkt een beetje wazig, maar als je geinteresseert bent, maak ik er wel 1.

Verder: De Senfu koelblokken zijn van alu, de radiator van senfu is van koper.......

Die Senfu blokjes zijn overigens redelijk bestand tegen elektrocorrosie, heeft er denk ik mee te maken dat het giet alu is, ipv extrusie (andere kristalstructuur)

Na een jaar Senfu + koperen radiator en koperen verdeelstukjes, nog geen zichtbare problemen in de blokjes.

Leverancier van Senfu is overigens Gerla.nl

De blokjes kan je iets opboren voor extra waterflow (max 3,5mm, of 4mm voor de waaghals)

• Bart B
Kan iemand me vertellen hoe ik oude koelpasta van mijn processoren verwijder?

• BenJoep
  • Nu online
Op woensdag 18 juli 2001 20:45 schreef Bart B het volgende:
Kan iemand me vertellen hoe ik oude koelpasta van mijn processoren verwijder?
Alcohol en een doekie. En klaar ben je.

Verwijderd

hoor ik daar alcohol?? wat een verspilling man :P

ik gebruik altijd wasbenzine, gaat perfect :)

• BenJoep
  • Nu online
Op woensdag 18 juli 2001 21:02 schreef -GeHlGe-GoaT het volgende:
hoor ik daar alcohol?? wat een verspilling man :P

ik gebruik altijd wasbenzine, gaat perfect :)
Ik bedoel dus schoonmaakalcohol en niet dat drinkbare zooitje. Die nuttig ik zelf wel ;)

• BenJoep
  • Nu online
- Water Wetter (oc-shop heb ik al mailtje gestuurd of ze verkopen)
En?

• Bart B
Op woensdag 18 juli 2001 21:33 schreef Genotix het volgende:

[..]

En?
ze zijn niet zo snel qua mail, ik heb nu al 3 mailtjes gestuurd, eerste was een dag of 4 geleden en ik heb nog niks teruggehoor :'(

• BenJoep
  • Nu online
Op donderdag 19 juli 2001 09:44 schreef Bart B het volgende:

[..]

ze zijn niet zo snel qua mail, ik heb nu al 3 mailtjes gestuurd, eerste was een dag of 4 geleden en ik heb nog niks teruggehoor :'(
Volgens mij zijn ze op vakantie ofzow, ik heb ook nog een mailtje gestuurd. Normaal heb ik de dag erna al een reply. Ik heb hem naar Richard gestuurd. Misschien dat je hem naar 1 van de andere 2 kan sturen.

• Bart B
Op donderdag 19 juli 2001 11:24 schreef Genotix het volgende:

[..]

Volgens mij zijn ze op vakantie ofzow, ik heb ook nog een mailtje gestuurd. Normaal heb ik de dag erna al een reply. Ik heb hem naar Richard gestuurd. Misschien dat je hem naar 1 van de andere 2 kan sturen.
ik heb hem naar info@oc-shop.nl en order@oc-shop.nl gestuurd, beiden lijkt het even traag :'(

• php
  • Niet online

php

Wat ik weet is dat ze in een verhuizing zitten, Jeroen zelfs met bedrijf EN prive.

Deze geprobeerd?

j.molinger@oc-shop.nl

• Bart B
Hier ben ik weer, huidige stand van zaken:

Ik heb dan vandaag geprobeerd mijn spulletjes te bestellen bij oc-shop. kort daarna werd ik opgebeld, dat er een aantal dingen niet in orde waren. Dit zijn:

Bij de Swiftech 372 koelblokkies zijn de aansluitstukkies voor een grotere diameter niet op voorraad.
De SICCE IDRA pomp die ik in gedachte had gebruikt een grotere diameter dan de standaard Swiftech-blok aansluitingen (daarvoor had ik dus die andere aansluitingen nodig)

Nu heb ik de volgende opties:

Zelf naar de gamma gaan met zo'n blokkie en dan de juiste aansluitingen daar halen (volgens die jongen van OC-shop).
Een andere pomp bestellen die wel de goede diameter heeft. Dit zou dan een Eheim1250.

--> VRAGEN <--
1. Wat zijn de ervaringen met de Eheim-pomp, is dit een verbetering in mijn systeem? en is dit een dompelpomp (i.v.m. het geluid)

Wat ik misschien beter kan doen is een Sicce Idra kopen, een verloopstukkie daarop zetten en dan doorgaan met tricoflex (kleinere) buis. zoals hieronder dus:
[code]
SICCE IDRA ===1=== verloop ===2==== swiftech blok =======enz enz

1 grote diameter
2 tricoflex klein diameter

• ken

ken

Die verloopstukjes zijn zeker niet bij de gamma praxis formido etc te krijgen

Ik heb zelf de eheim 1048 en ben daar zeer tevreden over
staat nu inline maar je hoor hem echt niet

opstelling
eheim pomp ---verloopstuk 1 cm
naar 0.6 cm----swiftech waterblok---verloopstuk 0.6 cm naar1.2 cm----radiator---pomp

dus er kan nu veel minder water doorheen
maar ik ben tevreden met mijn temp
39 graden met tb1200 1.8V

• Bart B
Wat denken jullie van het idee om de SICCE IDRA te houden en hem in het reservoir te verlopen naar een kleine diameter? verloopstukje bij de gamma moeten toch wel te halen zijn?

• Bart B
heb alles gekocht, alleen nu nog aansluiten. Hiervoor heb ik een ander topic gemaakt als dat nodig mocht zijn
Pagina: 1