Nieuw RAM werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meijboeum
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-09 08:23
Beste Tweakers

Heb dit in een verkeerd topic gezet en weet niet hoe ik dit moet verplaatsen. Maar mijn hoofdvraag:

Ik ben begonnen met een project waarbij ik zo goedkoop mogelijk een budget pc in elkaar zet van tweedehands spullen om deze voor een zeer lage prijs door te verkopen.
Ik heb echter één probleem. Ik kocht een socket-775 moederbord met ddr3-slots. Hierbij kocht een bij iemand anders goedkoop ddr3 ram, bleek niet compatible. Ik dacht dat het gewoon kapot was dus deed daarna precies hetzelfde (weer goedkoop, weer niet compatible). Kingston ddr3 ram wat thuis lag werkte hier wel op maar had ik zelf nog nodig. Hierna vond ik op marktplaats voor een prikkie een ddr2 moederbord met 8gb ram erin. Maar de verkoper had hier wederom geen compatible goedkoop ram in gezet wat hij niet getest had wat dus ook niet werkt. Hier begon ik een beetje gefrustreerd te maken. Toen bedacht ik me dat ik eens wat meer geld moest spenderen aan een betrouwbaarder merk. Waarna ik 4gb Kingston ram ging kopen. Nu stop ik het erin en werkt het nog steeds niet.
Wat er telkens gebeurde: alles begint te draaien in de pc, alle lampen gaan aan, maar geen beeld. Het beeldscherm geeft gewoon aan dat hij geen niks kan vinden (hetzelfde als dat je er geen kabel in hebt). De vga kabel werkt. Vga kabel in moederbord en in videokaart geprobeerd. Lampjes op moederbord branden en alles wat met de voeding geconnect moest worden is geconnect. Ook heb ik alle sticks een voor een gecontroleerd.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Intel Core 2 Q8200
400W voeding

Eerste moederbord:
MSI MS-7653 versie 1.0 moederbord (uit een Medion Akoya P437)
Ram hierbij gebruikt:
4gb Kingston ddr3 1333MHz (type weet niet)
2x2gb onbekend merk ddr3 1333MHz(?)

Tweede moederbord:
Intel DQ965GF
Ram hierbij gebruikt:
Onbekend uncompatible 4x2gb ram.
Kingston 4x1Gb DDR2 HyperX KHX6400D2LLK2/2G(N)

Laatstgenoemde Kingston ram heb ik nog in mijn bezit.

Ik zou het geweldig vinden als iemand hier de oplossing van weet omdat ik hopeloos begin te worden :(

Alle hulp is welkom
Alvast bedankt,
Sven Meijboom

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@svenmeijboom Je zegt dat de LEDjes op het moederbord 'het doen'. Deze geven waarschijnlijk de status aan en dus kun je hier (voor het Intel bord, tenminste) terugvinden wat dit betekent: https://www.intel.com/con...5473/boards-and-kits.html (zie 'Visible LED blink patterns')

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meijboeum
Ten eerste bedankt voor de snelle reactie.
Maar er brandt constant een groen en rood ledje (dus ze knipperen niet). Hier staat niks over geschreven op de pagina waar je me net naar verwees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dan moet je stapsgewijs aan het werk gaan. Sluit zo min mogelijk aan en test of het werkt. Haal verder stap voor stap wat los om te zien of het een error triggert. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je het geheugen er helemaal uit haalt? Geeft ie dan wel een error?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meijboeum
Als ik het ram er helemaal uit haal geeft hij precies hetzelfde aan. Wat ik nu wel zie is dat als de pc uitstaat dat alleen het groene lampje brandt (dus dat de rode uitstaat). Weet niet of dit iets betekent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:45
Waarom begin je niet om van beide moederborden de manuals te downloaden en per moederbord:
- daarin te kijken op welke plaatsen welke modules in welke combinaties van grootte en eigenschappen moeten zitten om correct te kunnen werken?
- Als je voldoet aan exact die specificaties, kan je in de bios voor een week de fastboot uitschakelen en zo testen of al het geheugen helemaal intact is.

Hiermee zou je op gang moeten kunnen komen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:38
al eens een bios reset geprobeerd

stroom er af, batterij er uit, powerknop drukken om eventueel nog charged elco's te drainen.
Stekker er weer in en aanzetten, of hij het daarna wel of niet doet kan je dan de pc weer uitzetten en de batterij teurgplaatsen.

En inderdaad, kijk de manuals eens na

[ Voor 7% gewijzigd door Wannial op 30-06-2018 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
In het ddr2-tijdperk was de ondersteuning voor geheugen bij AMD beter dan bij Intel. Je had dus AMD-only geheugen. Dikke kans dat dat in dit geval ook zo is, dat was vaak bij de grootste ddr2 dimmen.

Dat Medion board heeft een G41 chipset. Deze chipset ondersteunt 4 dimmen, maar alleen als die allemaal singlesided zijn. In de praktijk zijn ze dat vaak niet en is 2 dimmen dus het maximum. Werkt het ook niet als je er maar 1 Dimm in stopt?

En dan heb met dit bord nog het probleem dat Intel officieel maar 4 GB DDR3 ondersteunt op een G41. En dat is dan met 2 dualsided of 4 singlesided dimmen. 1x4 gaat dus sowieso niet werken volgens Intel. Stop die 2x2 er eens in en kijk of het werkt en probeer het eens met de losse 4.

En check of de cpu wel ondersteund wordt door de diverse borden.

[ Voor 4% gewijzigd door White Feather op 01-07-2018 09:33 ]

Pagina: 1