Ervaring keramische tegels op Oxxabase

Pagina: 1
Acties:

• Bluto
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-06-2025
Heeft iemand ervaring met keramische tuintegels (60 ×60 × 1.8 ) die gelegd zijn op Oxxobase platen?
Wil dit zelf gaan doen op een aangetrild geel zandbed van ongeveer 40 a 50 centimeter.
Kan weinig vinden over de resultaten van Oxxobase, is vrij nieuw.
Scheelt enorm in tijd en materiaal als het goede resultaten geeft.
Afvoegen met waarschijnlijk Gator XP.

Iemand bekend met deze platen en verwerking ervan?

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Nog gebruikt ?

Of misschien iemand anders hier ervaring mee ???
Heb hier mogelijk ook interesse in.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:18
Werkplan met Oxxobase:
1. geotextiel aanbrengen
2. zandbed aanbrengen
3. trillen
4. Oxxobase plaatsen
5. Tegels plaatsen

Argumenten van Oxxobase waarom je Oxxobase moet gebruiken:
- Bespaar op materiaal, tijd en arbeid.
- Optimale drukverdeling, afwatering, geen grondvervuiling en minder vorst en dooi cyclussen

Stel dat je 50% minder zand gebruikt (12cm vs 20cm zoals aangegeven op hun website) dan kost je dan €22 per m2 aan Oxxobase ipv €5 aan zand. Het wordt dus €17 per m2 duurder mét Oxxobase.
Je moet nog steeds zand aanbrengen en trillen. Hoeveel gaat dat extra laagje uitmaken als je toch al aan het scheppen of rijden bent?

Optimale drukverdeling: Men plaatst eerst een geotextiel met daarbovenop 10cm zand en dan de Oxxabase platen. Nu heb ik het donkerbruine vermoeden dat hier de meeste functionaliteit zit, en dus niet in de (dure) Oxxabase platen. Een laagje geotextiel zorgt ervoor dat (af)schuifkrachten in je zandlaag worden opgenomen in de textiel in de vorm van een trekkracht. Zie het als gewapende grond, net zoals dat je beton wapent met staal om trekkrachten op te nemen. Wat ik zelf zou doen mocht ik een meer serieus terras aan gaan leggen, van boven naar beneden: tegel, 5cm zand, dan een laag geotextiel (€5/m2), weer 5cm zand, dan weer een laag geotextiel, dan 10cm zand.

Optimale afwatering? Door een laag ondoordringbaar piepschuim met een beperkt aantal gaatjes neer te leggen zeker? Dan kan je beter zand en permeabel geotextiel gebruiken.

Ik zie in dit product voornamelijk een verdubbeling van kosten voor een marginale winst in materiaal, arbeid en tijd, en een gratis reductie van afwatering. Of het werkt? Ongetwijfeld, maar dat zal vooral komen door de geotextiel. Qua duurzaamheid verwacht ik geen gekke dingen, piepschuim is geen vreemd materiaal in de wegenbouw.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025
Op internet kan ik hier maar 1 slechte review over vinden.

Ik heb een terras van 40 m2. Ondergrond is stabilise en ik wil graag Oxxobase platen leggen met daarop keramische tegels van 120x29,6x2 . Heeft iemand ervaring met dit product?

De vloerder geeft aan de stabilise af te steken en dan beton te laten storten. Daarop zou dan een laag chape komen en de tegels op gelijmd, Oxxobase zou dan een makkelijke en zelfs goedkope oplossing kunnen zijn, maar dan moet het wel goed vastliggen.

Heeft de TS deze platen gebruikt?

• Bluto
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-06-2025
Nee, ben nog aan het orienteren wat ik ga doen/laten doen. Moet ook zeker niet meer gaan vriezen.
Heb een paar offerte's van echte tegelzetters die beton willen storten met wapening en ontkoppelingsmatten. Wordt dan al snel erg duur.
Ben ook Stabi-Care aan het bekijken---> Geotextiel leggen, laag van 5 cm stabicare aantrillen, en dan laag van 5 cm afreien en tegels er inkloppen. Iemand hier ervaring mee, met Stabi-care?
Kost iets van 75 euro per bigbag.
Edit: nog een ander idee is, om de tegels te lijmen met flexibele tegellijm op XPS platen onder het deel wat overdekt is onder de veranda. Hier komt toch geen regen/water, en hoef ik ook niet af te wateren.
3 cm dikke xps platen zijn 4 euro de meter, stuk goedkoper dan de oxxobase.Erg drukvast materiaal.
Is maar een wild idee, misschien wel mogelijk? Leggen dus met flexibele tegellijm icm levelsysyteem en nodige dilatatievoegen.

[ Voor 32% gewijzigd door Bluto op 05-03-2019 18:47 ]

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zou ook eens kijken naar geoceramica.
Die heb ik in januari laten leggen.
Is een betontegel van 3cm met 1cm keramische tegel erop geplakt.Hierdoor is een gewoon zandbed voldoende en het leggen gaat ook een stuk sneller.
Hier was een krappe 30m2 binnen 1 dag gelegd ( zwart zand er zelf uit gehaald en geel zand ingereden).
Heb een aantal jaar 'gewone' keramische tegels (2cm dik) laten leggen op een ander terras, maar dat leggen ging een stuk langzamer (op een zandbed met daardoor stabiking gemengd.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik zal nog even reageren.
In maart hebben we de keramische tegels op oxxobase gelegd. Eerst afgraven, dan geel zand, aftrillen, vlak maken, oxxobase erop en dan de tegels.
Gevoegd met gator sand xp2.

Moet zeggen dat het perfect ligt en het is ook nog eens vrij eenvoudig te doen.

Heb hier meer vertrouwen in dan ze gewoon op een zandbed te leggen, al zijn de platen niet goedkoop.
Pagina: 1