• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:32
Ik heb een simpele wijnkoeler, ooit gratis gekregen, hij lijkt op deze:

Afbeeldingslocatie: https://www.mainsales.nl/beelden/f3b7f32101f4116c7b846dbb3b0f684e.jpg

Bij alle plaatjes en voorbeelden zie ik dat de zwarte kant buiten zit en de witte kant binnen, maar andersom is toch veel logischer? Zwart neemt warmte op dus die wil je tegen de aan wijn hebben, terwijl wit warmte afstoot, ideaal voor de buitenkant, dus waarom zijn al die plaatjes dan verkeerd om?

Ja, deze discussie kwam na het nuttigen van bovengenoemd product ;)

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Design boven usability?

[ Voor 4% gewijzigd door CyberMania op 30-06-2018 21:17 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Andersom; als wit "temperatuur" weerkaatst, dan zal koude toch aan de binnenkant blijven?

Tegelijkertijd; als zwart temperatuur opneemt, dan zal zwart temperatuur ook weer sneller afvoeren?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• pirke
  • Laatst online: 02:32
Wit weerkaatst warmte, niet de temperatuur. En zwart neemt warmte op, meer dan dat het uitstraalt. Basis natuurkunde.

Wellicht is design inderdaad het antwoord... Maar als tweaker zijnde heb ik m toch maar binnenstebuiten gedaan :)

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:54

Oekol

waka waka hey hey

pirke schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 21:52:
Wit weerkaatst warmte, niet de temperatuur. En zwart neemt warmte op, meer dan dat het uitstraalt. Basis natuurkunde.

Wellicht is design inderdaad het antwoord... Maar als tweaker zijnde heb ik m toch maar binnenstebuiten gedaan :)
Volgende week een test met thermometers met welke kant het koudste was?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:15
Leoon. schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 22:01:
[...]

Volgende week een test met thermometers met welke kant het koudste was?
Ben benieuwd, dan heeft ie dus minimaal twee flessen weggewerkt _/-\o_

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:54

Oekol

waka waka hey hey

Dirickteur schreef op maandag 2 juli 2018 @ 20:54:
[...]

Ben benieuwd, dan heeft ie dus minimaal twee flessen weggewerkt _/-\o_
Dat moet geen probleem zijn toch? Helemaal niet als je met z'n tweeën bent :*)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Hahn
  • Laatst online: 21:20
pirke schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 21:52:
En zwart neemt warmte op, meer dan dat het uitstraalt. Basis natuurkunde.
Nu is het voor mij al wat jaartjes geleden dat ik natuurkunde op de middelbare school heb gehad, maar ga je niet wat te kort door de bocht met deze uitspraak :?

Zwart neemt meer warmte op als je het hebt over licht, want zwart weerkaatst veel minder dan wit, waardoor de warmte blijft hangen. Maar als jij een zwart deken en een wit deken in een pikdonkere kamer legt van 20°C, dan zijn allebei de dekens na enige tijd 20°C en ga jij het verschil niet meer merken op basis van warmte, toch :?

Ergo: de binnenkant van een wijnkoeler lijkt me weinig uitmaken. De buitenkant wit maken zou misschien beter zijn, maar tenzij je 'm in de volle zon zet, zal dat waarschijnlijk niet heel veel uitmaken.

Mocht ik er helemaal naast zitten, please do explain, want ik ben heel benieuwd hoe het dan wel werkt :)

The devil is in the details.

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

De meeste wijnkoelers die ik ken zijn van glas of metaal en hebben ruimte genoeg om het nodige (koude) water met eventuele ijsblokjes om de fles te houden.
Die anderhalve plasticen wijnkoelers waar ik in mijn leven tegenaan gelopen ben waren voorzien van koelelementen en moesten vooraf dus gekoeld/bevroren worden.

Ik denk dat bij deze wijnkoeler het doel veeleer was dat er een andere naam zichtbaar werd op de fles dan dat er heel veel aandacht aan de kleurkeuzes is gegeven.
Als ik vrind Google om plaatjes van wijnkoelers vraag, dan lijkt mijn stelling bewezen. Overigens zie ik daar ook meer (niet veel, wel meer) versie met een zwarte buitenzijde en een witte binnenkant:
https://www.google.com/se..._AUICigB&biw=1920&bih=983

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Pagina: 1