Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmnijgh
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07-12-2024
.

[ Voor 99% gewijzigd door rmnijgh op 23-07-2024 20:38 ]

Beste antwoord (via rmnijgh op 01-07-2018 00:09)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

TommieW schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 20:49:
[...]

offtopic:
Is dit als reactie op mijn post bedoeld? Zo ja, wat is je vraag?
Even mijn 2 cents: HBO ICT is ook een beetje een algemene term die je noemde. Er zijn tientallen richtingen om je HBO te doen maar in niet alle gevallen wordt je opgeleid om praktisch te werken; na je diploma ben je niet direct geschikt om een groot Windows / Unix platform te beheren. Ook ben je niet direct inzetbaar om bijvoorbeeld een groot/langdradig ITIL/SCRUM-achtig project te leiden.

Zowel voor studerenden als voor werkenden; de ICT verandert dagelijks. Iedereen moet bijleren om voldoende kennis te hebben voor de functie die ze uitoefenen. Als ik naar mezelf kijk; heb absoluut geen "lage functie" maar elk jaar moet ik toch zeker 1 of 2 certificaten/studies erbij doen om bij te blijven.

Dus tenzij je een paar solide voorbeelden hebt van HBO-opleidingen waarmee je best direct kan instromen als systeembeheerder of netwerkbeheerder (what's in a name??), dan is HBO een beetje algemeen kluitje het riet in voor iemand die, zoals @rmnijgh zichzelf direct technisch wil verbreden :)

/disclaimer; mijn hoogste opleiding is Atheneum en heb best flink moeten blokken om te komen waar ik nu zit; allemaal kennis-specifieke opleidingen en ervaring.

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 30-06-2018 21:01 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:58

TommieW

Numa numa.

Ik raad je aan om eerder te kijken of je hbo kan doen. De vraag naar hbo ICT'ers is erg groot, maar die naar mbo ICT'ers is een stuk lager. Daarnaast zie ik ook dat het erg lastig is om goede Linux mensen te vinden, misschien dat dat een richting is die je op kan.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wát is HBO ICT?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Nee.

Ik heb de laatste jaren bakken met MBO'ers langs zien komen en de meerderheid (helaas) aimt te hoog met ambities en struikelen relatief vaak door gebrek aan kennis/begeleiding.

Geen idee wat je zelf wil doen qua beroep maar als je systeembeheer ambieert, adviseer ik je daar verder in te gaan door bijvoorbeeld MCSA en ITIL te gaan doen. Een vrij goede basis om aan de slag te kunnen en ook vaak de eerste stap bij veel werkgevers.

Alternatief is een HBO vervolg te doen; sowieso heb je dan een iets meer toegespitste (theoretische) opleiding, een "mooier" diploma en meer kans/keuze op een baan die wat beter betaalt.

Wil je wel networking, dan zal je hard aan de slag moeten maar hoe hoger je in organisaties komt, des te vaker is "networking" en "systeembeheer" gescheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW

TommieW

Numa numa.

offtopic:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

[...]

offtopic:
Ik weet niet of 't wel écht zo off-topic is. Net als dat wat @MAX3400 een post hierboven ook al aangaf: In de échte wereld kun je vaak niet zo heel veel doen met die mensen. :'(

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

[...]

offtopic:
Even mijn 2 cents: HBO ICT is ook een beetje een algemene term die je noemde. Er zijn tientallen richtingen om je HBO te doen maar in niet alle gevallen wordt je opgeleid om praktisch te werken; na je diploma ben je niet direct geschikt om een groot Windows / Unix platform te beheren. Ook ben je niet direct inzetbaar om bijvoorbeeld een groot/langdradig ITIL/SCRUM-achtig project te leiden.

Zowel voor studerenden als voor werkenden; de ICT verandert dagelijks. Iedereen moet bijleren om voldoende kennis te hebben voor de functie die ze uitoefenen. Als ik naar mezelf kijk; heb absoluut geen "lage functie" maar elk jaar moet ik toch zeker 1 of 2 certificaten/studies erbij doen om bij te blijven.

Dus tenzij je een paar solide voorbeelden hebt van HBO-opleidingen waarmee je best direct kan instromen als systeembeheerder of netwerkbeheerder (what's in a name??), dan is HBO een beetje algemeen kluitje het riet in voor iemand die, zoals @rmnijgh zichzelf direct technisch wil verbreden :)

/disclaimer; mijn hoogste opleiding is Atheneum en heb best flink moeten blokken om te komen waar ik nu zit; allemaal kennis-specifieke opleidingen en ervaring.

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 30-06-2018 21:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommieW

TommieW

Numa numa.

Ah, sorry voor deze verwarring. Ik haalde HBO-ICT aan omdat de opleiding bij de HU letterlijk "HBO-ICT" heet. Van deze opleiding heb ik de richting "System and Network Engineering" afgerond. Nadat je dit hebt gedaan, ben je sowieso wel redelijk geschikt om als netwerkbeheerder aan de slag te gaan. Het jaar na mij heeft ook al een stuk meer "cloud"-vakken gekregen en weet daardoor ook een stuk meer van nieuwere ontwikkelingen.

Omdat ik - naar mijn studie - ook al redelijk bezig ben met nieuwe technologieën, kan ik direct aan de slag als een OpenShift platformbeheerder. Je vraagt om een paar solide voorbeelden, die kan ik je helaas niet geven, puur omdat ik er geen ervaring mee heb. Waar ik wél ervaring mee heb, kan ik wel iets over zeggen.

Bij SNE heb ik veel verschillende vakken gekregen: van Cisco tot architectuur, van Linux tot ITIL. Dus ja, ik denk dat ja na een goede HBO-ICT opleiding wel redelijk direct aan de slag kunt bij een bedrijf. Ik sta open voor alle kritiek. Dat niet iedereen in staat is om een hbo-opleiding af te ronden, snap ik ook helemaal. Maar ik denk wel dat het een flinke voorsprong geeft op de arbeidsmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

TommieW schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 21:15:
[...]
...Dat niet iedereen in staat is om een hbo-opleiding af te ronden, snap ik ook helemaal. Maar ik denk wel dat het een flinke voorsprong geeft op de arbeidsmarkt.
Dit ben ik helemaal met je eens maar de ene opleiding is de andere niet. Vandaar mijn kritische noot dat niet elke opleiding misschien aansluit bij de ambities van elk persoon. Het kan best zuur zijn om 4 jaar HBO te doen en dan met een diploma op straat te staan en evenveel weten/kunnen als een vergelijkbare MBO'er.

Dan komt "kosten" vs. "kennis" snel als argument om de hoek bij een werkgever :)

Dus ja, sommige opleidingen geven echt een bredere / meer solide basis, anderen doen dat niet. Ook gelet op het aantal topics op GoT over "wat kan ik met deze studie", heb ik een beetje het gevoel dat het gros van de opleidingen te wollig omschrijft wat ze doen en/of niet voldoende voorbeelden willen/mogen geven met wat je na je diploma bijna direct kan gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostlylou
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-09 16:54
Ik ben net afgestudeerd van MBO-4 ICT systeembeheer en weet het verschillen tussen de twee.

Er zit een hele fijne lijn tussen de twee opleidingen ook al zullen sommige leerkrachten anders beweren en daarom zou ik niet aanraden om ze alle twee te doen omdat ze zoveel op elkaar lijken en je dus hetzelfde krijgt alleen het laatste jaar niet meer.Namelijk als systeembeheerder steek je het laatste jaar meer tijd in servicedesk, ITIL en documentatie van projecten terwijl de netwerkbeheerders meer tijd steken in serverbeheer en Cisco.

Als systeembeheerder heb je uiteindelijk een extra kerntaak examen, namelijk servicedesk en zijn er nog enkele kleine verschillen tussen de andere kerntaak examens (de systeembeheerder examens meer gericht op documentatie en netwerkbeheerders meer op het bouwen van omgevingen)

Qua certificaten heb je altijd recht om gratis Microsoft, CCNA en LPIC (Linux) certificaten te halen. Ik zelf ben niet verder gegaan dan MTA's voor Microsoft Certificaten en niet MCSA's omdat het gewoon (nog) te technisch voor mij was.

Het maakt later ook niet echt uit op het HBO of je nou ICT- of Netwerkbeheer hebt gedaan en ik ben ook nog geen stagebedrijf tegengekomen die zei dat ze alleen maar Netwerkbeheerders wilde of andersom.

Het komt uiteindelijk neer op wat jij leuker vind.

[ Voor 6% gewijzigd door Ghostlylou op 01-07-2018 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 03:56

Zenix

BOE!

Toen ik hem deed heb ik gekozen voor netwerkbeheer. De ICT-Beheer en Netwerkbeheer opleiding zijn zowat hetzelfde, alleen moest je bij ICT-beheer een extra examen doen en duurde het een jaar langer. Mijn doel was om naar het HBO te gaan, daarom een jaar Netwerkbeheer gedaan.

Wat @Ghostlylou aangeeft klopt ook.

Netwerkbeheer is sowieso wel een aanrader, genoeg werk in te vinden. Als je CCNA leuk vindt lekker Netwerkbeheer gaan doen.

[ Voor 27% gewijzigd door Zenix op 30-06-2018 23:24 ]

Pagina: 1