Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Na installeren nieuw Mobo, CPU en ram geen USB? Windows 7

Pagina: 1
Acties:

• RicotjeDeventer
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-12-2024
Avond heren en dames,

Na het installeren van een nieuw mobo (Asus Prime H310M-K, I7 8700, 8GB DDR4 2400) start de PC normaal op, muis en toetsenbord doen het in de bios wel, maar in windows 7 niet. zowel aan de achterkant als aan de voorkant doet niks het (staat wel spanning op) Ik kan dus niks in windows / veilige modus

Help? wat kan dit zijn.... _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door RicotjeDeventer op 30-06-2018 19:45 ]

• rutger465
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-11 21:45
dat mobo ondersteund geen windows 7, misschien dat het daar aan ligt?
je zou eigelijk iets van remote desktop moeten gebruiken om te kijken of je handmatig chipset drivers kan installeren.

Edit:

Lijkt er op dat er een usb chipset gebruikt wordt die windows 7 niet herkend.
Misschien heb je hier wat aan:https://www.youtube.com/watch?v=APcboOpP4TY

[ Voor 77% gewijzigd door rutger465 op 30-06-2018 19:52 ]

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:45

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Duidelijk niet de juiste drivers geïnstalleerd, het probleem met het overzetten van een harddrive met een geïnstalleerde Windows op een nieuw moederbord. Je zou het kunnen proberen te "repareren" met een installatie-DVD of USB stick.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Windows 7 support geen 300 chipsets officeel
Unofficeel kan je het nog wel fixen maar dat moet je even googlen....

Johann Sebastian Bach

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je wilt een OS gebruiken dat al met twijfel de vorige CPU generatie ondersteuning kreeg en nu wil je met een CPU dat het helemaal niet ondersteund een OS gaan draaien dat 9 jaar geleden uit kwam en nog maar anderhalf jaar wordt ondersteund? Waarom neem je niet een OS dat bij de tijd en techniek hoort?

Zoals hierboven al is aangegeven zijn drivers het probleem en je gaat tegen alleen maar meer issues aan lopen door met oude software te blijven werken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Zoals al gezegd, Windows 7 heeft geen ingebouwde USB 3.0 drivers. Aangezien bij recente Intel chipsets ook de USB 2.0 poorten door de USB 3.0 controller aangestuurd worden zullen ook deze zonder driver niet werken.

• RicotjeDeventer
Verdere info;

De pc is niet van mijzelf, maar van mijn broer die niet aan w10 wil geloven. 8)7 (Ikzelf gebruik al een paar jaar windows 10.)
Vond het al raar dat ik geen drivers kon downloaden voor Windows 7

Ik vind persoonlijk de omweg teveel gedoe, dus voor hem W10 of niks _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door RicotjeDeventer op 30-06-2018 20:27 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Windows 10 of een recente Linux-distro.

Sowieso zou je je broer eens kunnen vertellen wat @Hero of Time aangeeft; een OS draaien wat "enigszins" unsupported is/wordt, is niet echt een briljante insteek.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-11 17:51
RicotjeDeventer schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 20:26:
Verdere info;

De pc is niet van mijzelf, maar van mijn broer die niet aan w10 wil geloven. 8)7 (Ikzelf gebruik al een paar jaar windows 10.)

Ik vind persoonlijk de omweg teveel gedoe, dus voor hem W10 of niks _/-\o_
Tja, als hij per se geen windows 10 wil, dan moet hij dit probleem toch ook lekker zelf oplossen? ;)

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-11 10:54
Toevallig vorige week hier nog mee te maken gehad.
Alle chipsets van Skylake en later werken niet samen met Windows 7. Soms kun je wel eens een onofficiële driver vinden waarmee je het werkend krijgt, maar dan is het de vraag of je een stabiel systeem krijgt.

Een optie zou het installeren van een Windows 7 compatible USB controller zijn. categorie: Controllers

• RicotjeDeventer
eltweako schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 20:36:
Alle chipsets van Skylake en later werken niet samen met Windows 7. Soms kun je wel eens een onofficiële driver vinden waarmee je het werkend krijgt, maar dan is het de vraag of je een stabiel systeem krijgt.

Een optie zou het installeren van een Windows 7 compatible USB controller zijn. categorie: Controllers
Past niet meer op het Mobo :+

Ik installeer W10 gewoon, dan went die er maar aan :)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

RicotjeDeventer schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 20:26:
Verdere info;

Wil hij geen W10, dan heeft hij twee opties: Linux of oudere hardware gebruiken. Met dus het risico bij het laatste dat hij niet de beste performance zal krijgen voor games. Sowieso zal de performance nu al niet optimaal zijn vanwege het technisch antieke OS.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:20
Sowieso een vreemde config. Mobo welke thermaltrottle kan veroorzaken met een i7 en ram dat niet de max specs van cpu en mobo haalt.

• J.S. Bach
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Eerlijk gezegd snap ik niet dat iemand Windows 10 weigerd. Het werkt beter dan Windows 7 en handelt naar mijn idee dingen beter af.
Het is of Windows 10 of niks.

Johann Sebastian Bach

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-11 10:27

SpamLame

niks

eltweako schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 20:36:

Mwa je kan ook gewoon de officiele Intel driver in je Win7 install source slipstreamen, werkt USB3 (en 2) zonder problemen en al tijdens de install. Noot ben vlak daarna wel naar w10 gegaan, niet lang ervaring mee dus.

• RicotjeDeventer
Uszka schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 20:38:
Sowieso een vreemde config. Mobo welke thermaltrottle kan veroorzaken met een i7 en ram dat niet de max specs van cpu en mobo haalt.
Altijd beter dan een 1e gen I5 660 met 4GB DDR3 1333 :+

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nivida_intel schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 20:39:
Eerlijk gezegd snap ik niet dat iemand Windows 10 weigerd. Het werkt beter dan Windows 7 en handelt naar mijn idee dingen beter af.
Ik weiger Windows an sich. ;) Je gedachte "Windows 10 of niks" is té binair. Alle Mac gebruikers zullen je dat ook vertellen. :)
Je kan dus beter zeggen "als je Windows wilt, heb je maar 1 keus".
RicotjeDeventer schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 20:40:
[...]

Altijd beter dan een 1e gen I5 660 met 4GB DDR3 1333 :+
Oh? Een instabiel, half werkend systeem (of in dit geval eentje waar je zelfs niks mee kan) is beter dan een systeem dat wel fatsoenlijk werkt en gewoon doet wat 't moet doen? Ik heb liever een systeem dat gewoon werkt, al is het wat langzamer, dan een systeem dat constant problemen heeft, foutmelding uitspuugt en als ik de post van @Uszka moet geloven ook nog eens instabiel is en daardoor bluescreens geeft. Zit je net lekker in een sessie van PUBG, knalt je systeem eruit door oververhitting of fluctuaties in de energie voor de componenten.

• WEBGAMING
Nivida_intel schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 20:39:
Ik moet zeggen dat ik niet gek ben op win 10, (en nog niet zo gek lang over ben) maar op zich werkt het prima.
Het probleem komt bij mij als ik iets in de instellingen wil doen. WAAROM ZIJN ER 2 CONFIGURATIE SCHERMEN? En dan ook niet echt gescheiden, nee een hoop van de instellingen lopen door elkaar heen.
In het ene configuratiescherm word je soms doorgestuurd naar het andere configuratie scherm, wat het soms (onnodig) ingewikkeld maakt, en soms is het ook gewoon lastig om te vinden waar die instelling nou staat.
Met de nieuwere updates word het steeds duidelijker, en zijn ze het "oude" scherm steeds meer aan het wegwerken. Maar dan nog, waarom zijn er in hemelsnaam 2 configuratie schermen nodig?

Dat vind ik het idiootste van win 10. Voor de rest eigenlijk weinig opmerkingen, helemaal met de nieuwere updates.

[ Voor 13% gewijzigd door WEBGAMING op 30-06-2018 20:58 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

offtopic:
@WEBGAMING, de reden is simpel: het was geen hoge prio om de release tegen te houden. De overgang wordt nu stapje voor stapje gedaan.

• WEBGAMING
Hero of Time schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 21:02:
offtopic:
@WEBGAMING, de reden is simpel: het was geen hoge prio om de release tegen te houden. De overgang wordt nu stapje voor stapje gedaan.
Klopt, en dat weet ik ook wel, maar dan nog vind ik het geen stijl. Eigenlijk was (is) het gewoon nog niet af.
Eerst je besturingsysteem gewoon afmaken voordat je hem released. ;)
En als je dan per se wil releasen met een vreemd configuratiescherm, moet dat hoog op de prioriteiten lijst staan om op te lossen. We zijn nu 3 jaar verder, en het "nieuwe" configuratiescherm is nog steeds niet compleet. 8)7

Ik zit ook alleen op windows 10 omdat het moet, voor bepaalde hard en software. Maar anders had ik ook gewoon nog op win 7 gezeten. Anders had ik gewoon gewacht tot win 10 wat meer "af" was. (want dat is het naar mijn mening nog steeds niet)

Maar goed, dat was mijn rant.. :P Natuurlijk best wel offtopic.

Maar wat ik er eigenlijk mee wou zeggen, is dat ik het willen blijven bij win 7 best snap. Maar dat word steeds minder een optie. En als je dan zo per se op win 7 wil blijven, moet je ook zelf de problemen oplossen die dat brengt.

[ Voor 48% gewijzigd door WEBGAMING op 01-07-2018 07:49 ]

• rutger465
  • Laatst online: 10-11 21:45
installeer gewoon classicshell voor je broer, dan verschilt het in dagelijks gebruik niet zoveel.

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-11 12:05
Ik heb ook nog win 7, windows 10 met die updates continu die niet uitkunnen, om gek van te worden.

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:27
Ik heb ff geen zin om te kijken maar de kans is 99% zeker dat er gewoon geen Windows 7 drivers voor dit moederbord zijn. En zoals reeds gezegd Windows 7 veiligheidsupdates stopt over 1.5 jaar, dus het is eigenlijk de moeite niet waard om nu nog een systeem in te richten met Windows 7. En dit soort nieuwe configuraties krijgen nu al geen updates meer van Windows 7.

Verder ben ik het eens met Uszka dit moederbord is ook niet denderend voor deze cpu. Sowieso heeft ie maar 1x4 pins stroomaansluiting en zover ik kan zien heeft ie 6+1 vrm’s? Volgens mij is dat net wel of net niet genoeg voor die cpu. En wat voor voeding zit er in het systeem?

• J.S. Bach
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Het lijkt mij duidelijk
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Vzb2HUWl.png

[ Voor 6% gewijzigd door J.S. Bach op 01-07-2018 17:23 ]

Johann Sebastian Bach

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:40
Is op zich nogal logisch, Intel is de maker van de drivers voor de chipset. Als die het niet doet zal een moederbordfabrikant echt geen drivers gaan schrijven voor een chip die niet van hun is en waar ze geen ondersteuning voor krijgen.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Voor Skylake en Kaby Lake is het Windows 7 probleem oplosbaar.

De probleempunten zijn: Windows updates en de graphics driver. De graphics driver is op te lossen door zelf een toevoeging te doen aan de inf file(1). Windows Update voert een check uit en komt dan te pas en te onpas met cosmetische waarschuwingsschermen over dat het niet ondersteund wordt. Dat is te omzeilen met Zeffy's Wufuc. Daarna kun je gewoon updates installeren.
De USB 3.0 driver (2) is een kwestie van installeren (XHCI driver)(3). De Intel chipset drivers kun je vanaf de Intel site downloaden(4) en vervolgens installeren.

(1) Graphics driver voor 630 gpu: https://downloadmirror.in...eng/win64_154519.4678.zip
Aanpassing van igdlh64.inf:
;=====================================================================
; Windows 7 Install - DT Only
;=====================================================================
[IntelGfx.NTamd64.6.1]
%iKBLDTGT2% = iSKLD_w7, PCI\VEN_8086&DEV_5912

Deze driver moet handmatig worden geinstalleerd vanuit de Graphics directory.

(2) USB 3.0 eXtensible Host Controller (XHCI) driver

(3)Je kunt de USB 3.0 driver ook "inlinen" voor gebruik op een Windows 7 installatie USB stick.

(4) Intel chipset 100/200 driver. De laatste versie is 10.1.17479.8054.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

^^

Erg mooie inhoudelijke toevoeging. Geeft echter wel het niveau van ge-hobby aan die je krijgt bij het willen draaien van hard- en software die zo ver uit elkaar liggen. Als je zelf de gebruiker bent, de kennis en kunde hebt om dit soort workarounds te kunnen vinden en toepassen - en ook zin hebt dat te doen en te herhalen bij iedere update of upgrade, dan vooral doen. Ik heb ooit ook een tijd lang Windows XP op een 486-moederbord gedraaid op 16MHz. En ik ken iemand die Windows 3.11 draait op z'n Core i7. In beide gevallen: omdat het kon :').

Maar als je zelf al de stappen van @mrmrmr niet kon vinden en bovendien het systeem voor een ander is met aanzienlijk minder kennis (aanname als jij de boel voor hem doet), dan moet ik met klem afraden om unsupported combinaties te maken. Gewoon een supported Windows of Linux install doen en klaar. Geeft jou bovenal minder gezeik achteraf.

Oslik blyat! Oslik!

• mrmrmr
  • Niet online
Het is zoals men dat pleegt te noemen "een bedrijfsstrategische keuze" van Microsoft om net te doen alsof de software niet zou werken, want in werkelijkheid is dat niet zo. Intel had de drivers al gemaakt voor Windows 7. Heel moeilijk is dat niet, want er zijn weinig of geen verschillen in de bestanden van de drivers.

Microsoft wil zoveel mogelijk Windows 7/8 gebruikers naar Windows 10 jagen. En dat is ze gelukt met pestschermen, zonder te vragen downloaden van Windows 10 en een sluiten-kruisje in een migratiescherm die toch maar wel Windows 10 installeert. Het is Microsoft vooral te doen om de appstore, advertenties en verzamelen van informatie van gebruikers. Dat is hun nieuwe verdienmodel. Daar doe ik niet aan mee, ik heb al betaald voor licenties, ik heb geen behoefte aan apps, en mijn gegevens zijn van mij. Windows 7 is mijn laatste Windows versie.

Echte tweakers laten zich niet intimideren door Microsoft's nepwaarschuwingen. Op zich blijft dit moeiteloos draaien totdat Microsoft een Windows Update DLL grondig aanpast, dan is misschien een update van Wufuc nodig voor Windows Update (die is er niet geweest in het laatste jaar). Wat Wufuc doet is ook handmatig uitvoerbaar . Het zorgt niet voor een probleem verder. Als je Windows 7 wilt blijven gebruiken met nieuwe hardware: doe dat dan gewoon.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:40
mrmrmr schreef op maandag 2 juli 2018 @ 19:47:
Het is zoals men dat pleegt te noemen "een bedrijfsstrategische keuze" van Microsoft om net te doen alsof de software niet zou werken, want in werkelijkheid is dat niet zo. Intel had de drivers al gemaakt voor Windows 7. Heel moeilijk is dat niet, want er zijn weinig of geen verschillen in de bestanden van de drivers.

Microsoft wil zoveel mogelijk Windows 7/8 gebruikers naar Windows 10 jagen. En dat is ze gelukt met pestschermen, zonder te vragen downloaden van Windows 10 en een sluiten-kruisje in een migratiescherm die toch maar wel Windows 10 installeert. Het is Microsoft vooral te doen om de appstore, advertenties en verzamelen van informatie van gebruikers. Dat is hun nieuwe verdienmodel. Daar doe ik niet aan mee, ik heb al betaald voor licenties, ik heb geen behoefte aan apps, en mijn gegevens zijn van mij. Windows 7 is mijn laatste Windows versie.

Echte tweakers laten zich niet intimideren door Microsoft's nepwaarschuwingen. Op zich blijft dit moeiteloos draaien totdat Microsoft een Windows Update DLL grondig aanpast, dan is misschien een update van Wufuc nodig voor Windows Update (die is er niet geweest in het laatste jaar). Wat Wufuc doet is ook handmatig uitvoerbaar . Het zorgt niet voor een probleem verder. Als je Windows 7 wilt blijven gebruiken met nieuwe hardware: doe dat dan gewoon.
Of je neemt gewoon Windows 10, dat ondersteunt wordt na januari 2020, dat wel door de eigenaar en degene die de pc uitzoekt kan worden geïnstalleerd en onderhouden. Draai O&O Shutup: https://www.oo-software.com/en/shutup10

Er zijn ook tooltjes om de apps uit de weg te houden, zodat de look and feel erg op Windows 7 lijkt.

Dan krijg je er ook gewoon DirectX 12 en een zooi verbeteringen bij.

En je had prima over kunnen gaan van Windows 7 naar 10, had je niets gekost, dus betaald voor je Windows 7 licentie, pff.

Leuk voor Tweakers hoor Windows 7 op ongesupporte hardware, maar voor het merendeel is het gewoon een onverstandige keuze. Deze eigenaar wil gewoon gamen op zijn pc en heeft wat moeite met de overgang.

• mrmrmr
  • Niet online
Uiteraard is Windows 10 "gratis", want jij bent het product. Je betaalt met je gegevens en beheer over updates draag je over aan Microsoft. Je moet het maar willen. Als je daar niets op tegen hebt, kun je overstappen.

Wat sommige gebruikers niet weten is dat een aantal van de dataverzamelfuncties zoals die in Windows 10 ook in Windows 7 en 8 zitten. Er zijn tools voor zoals Windows Privacy Tweaker.

In Windows 10 is het onmogelijk om alle ongewenste functies uit te schakelen, zelfs niet op de Enterprise versie. Ze hebben wel sinds de 10 april 2018 release een poging gedaan te voldoen aan enkele van de GDPR eisen.

• Zorian
  • Laatst online: 28-11 12:52

Zorian

What the fox?

Dat verzamelen is zo simpel op te lossen als een kleine lijst te laden in een Raspberry Pi met PiHole in je netwerk. In 1 klap al je pc's gefixed.
Maar mij boeit het sowieso geen zak of ze zoiets doen. Als ze graag willen zien hoe ik elke dag vrijwel dezelfde websites bezoek en spelletjes speel, dan doen ze maar. Draai toch netwerk wide adblock dus targeten lukt ze niet.

Verder eens met de rest, lekker Windows 10 erop.
Maar aan de reacties te zien is dat al gebeurd.
Gebruik zelf StartIsBack++, kan namelijk niet wennen aan het nieuwe menu en mis enkele handige dingen zoals vaak geopende apps (de lijst voor alle apps) de links naar downloads, documenten, deze pc, settings etc.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je een vendor niet vertrouwt, geen software van gebruiken. Punt. Maar deze discussie gaat ver offtopic ondertussen...

Oslik blyat! Oslik!

• mrmrmr
  • Niet online
offtopic:
Als je op competitief vlak ervaring hebt met Microsoft, dan weet je dat vertrouwen nooit een uitgangspunt is bij dit bedrijf. Kijk maar eens wat ze met decennia geleden met Dr DOS deden.

Het verschil met nu is dat men voormalige "softwareklanten" sinds circa 2016 ziet als melkkoeien voor de de nieuwe klanten: de adverteerder en de profilingmarkt. Men gebruikt de stapje voor stapje (boiling frog) methode. Gelukkig biedt de EU enig tegenwicht.

Windows is de de facto standaard en daar heb je als IT professional mee te dealen. Dat betekent echter niet dat je alles moet accepteren wat ze doen dat niet in het belang is van besturingssysteemgebruikers.

Je kan tot 2020 gewoon bij Windows 7 blijven als je dat wilt (of niet, eigen keuze). Mijn professioneel dev werkstation draait zonder problemen op Windows 7 met een Kaby Lake processor. Met de laatste Intel chipset drivers.

• WEBGAMING
mrmrmr schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 12:04:
offtopic:
Als je op competitief vlak ervaring hebt met Microsoft, dan weet je dat vertrouwen nooit een uitgangspunt is bij dit bedrijf. Kijk maar eens wat ze met decennia geleden met Dr DOS deden.

Het verschil met nu is dat men voormalige "softwareklanten" sinds circa 2016 ziet als melkkoeien voor de de nieuwe klanten: de adverteerder en de profilingmarkt. Men gebruikt de stapje voor stapje (boiling frog) methode. Gelukkig biedt de EU enig tegenwicht.

Windows is de de facto standaard en daar heb je als IT professional mee te dealen. Dat betekent echter niet dat je alles moet accepteren wat ze doen dat niet in het belang is van besturingssysteemgebruikers.

Je kan tot 2020 gewoon bij Windows 7 blijven als je dat wilt (of niet, eigen keuze). Mijn professioneel dev werkstation draait zonder problemen op Windows 7 met een Kaby Lake processor. Met de laatste Intel chipset drivers.
Zo'n haat, en toch ben je een Microsoft gebruiker. 8)7
Pagina: 1