HDD constant op 100%

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:43
Mijn vraag
Hoe kan het dat mijn HDD constant 100% gebruikt wordt, zelfs na verwisselen HDD en verse Windows installaties?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 8
Windows 10
Sony Vaio SVS15 (2014)
2 verschillende HDDs

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het probleem begon opeens uit het niets toen de laptop nog op Windows 8 draaide, na alle bekende fixes geprobeerd te hebben waarbij niks werkte heb ik uiteindelijk een verse Windows 10 installatie erop gezet. Het probleem bleef echter. Hierna heb ik dus de HDD omgewisseld met een andere schijf, opnieuw Windows geinstalleerd en alsnog hetzelfde probleem.

Beide gebruikte HDDs werken perfect wanneer ik ze aansluit op mijn desktop, ik geloof dus niet dat het probleem hier ligt. Verder lijkt het me ook sterk dat het een software probleem is aangezien verschillende verse Windows installaties dezelfde symptomen vertonen. Soms is het probleem even weg en dan werkt alles naar behoren maar dit is meestal van korte duur.

Waar zou het nog meer aan kunnen liggen? Wat zou ook deze problemen kunnen veroorzaken?

Beste antwoord (via Redblader op 01-07-2018 02:40)

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:14
Heb het beschreven probleem zelf een aantal keer mee gemaakt; harddisk welke opeens geen performance meer heeft. Had in mijn geval niks te maken met 5400rpm of de "traditionele" harddisk, maar met driver problemen van de controller / hdd.

Ik meen dat ik een laptop heb gehad welke dit na een versie W7 installatie vertoonde totdat de juiste drivers geïnstalleerd waren. Controleer vooral of Windows Update recent iets aan drivers veranderd heeft.

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12 17:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wie zegt dat ze 100% gebruikt worden? Welke processen/services belasten de HDD? Welke bekende fixes; het issue komt mij in ieder geval niet bekend voor.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Redblader
MAX3400 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 18:01:
Wie zegt dat ze 100% gebruikt worden? Welke processen/services belasten de HDD? Welke bekende fixes; het issue komt mij in ieder geval niet bekend voor.
Er komen echt gigantisch veel google resultaten van mensen met 100% HDD use problemen onder windows 10, veel voorgestelde ''fixes'' zijn bijvoorbeeld het uitschakelen van SuperFetch of Windows Search, aanpassen van energie profielen, updaten van drivers, Pagefile aanpassen.

Al deze dingen heb ik geprobeerd maar in mijn geval mocht het allemaal niet baten. Er zijn geen uitzonderlijke processen die de HDD belasten, het lijkt wel of elk proces dat ook maar iets met de HDD probeert te doen hem meteen volledig belast. Bijvoorbeeld servicehost: Lokaal systeem op een lege windows installatie die met 1.6MB/s de HDD op 100% zet.

Ik heb mijn Windows 10 installatie nog maar is gereset naar fabrieksinstellingen en daarna alle updates gedownload (dit duurde 5 uur). De laptop is nu bezig met het installeren van de Windows updates en heeft nu na bijna een uur de 6% bereikt..

[ Voor 12% gewijzigd door Redblader op 30-06-2018 18:11 ]

Verwijderd

kijk eens ff met een tool wat je smart-waarden zijn, misschien is de sata kabel wel brak (of de controller stuk oid)

• MAX3400

MAX3400

Volgens mij lees je verkeerd. 1.6MB/s naar de HDD rapporteert 100% als het "exclusive use" is dus het enige proces wat op dat moment aktief de disk wil gebruiken. Durf namelijk te wedden als je ook nog een benchmark draait, dat die echt niet op 0MB/s uitkomt.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-12 23:46
Doe even een SMART check. Met reallocated sectors krijg je dit soort gedrag.

• Redblader
Ik heb vanwege de traagheid van de laptop beide schijven ooit getest via mijn desktop en daar kwam naar voren dat met de schijven niks mis is. Dat sluit echter niet uit dat er wellicht iets mis is met de connectie / controller in de laptop natuurlijk.

Als hij ooit nog is klaar is met Windows updaten zal ik het nogmaals via de laptop controleren.
MAX3400 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 18:13:
Volgens mij lees je verkeerd. 1.6MB/s naar de HDD rapporteert 100% als het "exclusive use" is dus het enige proces wat op dat moment aktief de disk wil gebruiken. Durf namelijk te wedden als je ook nog een benchmark draait, dat die echt niet op 0MB/s uitkomt.
Ik kan er nu geen screenshot van maken aangezien hij midden in een Windows update zit maar ik heb nog wel een foto die ik eerder heb genomen:

Taskmanager

Hij was hier in dit geval ook bezig met een Onedrive setup (Hij was niet daadwerkelijk aan het installeren alleen het scherm ervoor kwam omhoog).
Alsnog lijkt het me sterk dat zoiets de HDD op zijn knieën hoort te krijgen en het complete systeem bijna vast laat lopen?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:54

Onbekend

...

Het is dus een laptop met een normale harde schijf. Zeer waarschijnlijk eentje van 5400rpm.
Als ik die waarden bij elkaar optel, kom ik uit op 5MB/s. Waarschijnlijk is dat niet de hoofdoorzaak van het trage geheel, want zo'n schijf zou zeker 100MB/s moeten halen, mits het 1 groot bestand is.
Ik vermoed dat hij veel verschillende bestanden tegelijkertijd moet lezen en schrijven, en dat het daarom zo traag is.

Voer dit programma van Microsoft eens uit, en kijk eens nauwkeurig wat er echt gebeurt op jouw laptop:
https://docs.microsoft.co...ownloads/process-explorer

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Redblader
Onbekend schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 18:34:
Het is dus een laptop met een normale harde schijf. Zeer waarschijnlijk eentje van 5400rpm.
Als ik die waarden bij elkaar optel, kom ik uit op 5MB/s. Waarschijnlijk is dat niet de hoofdoorzaak van het trage geheel, want zo'n schijf zou zeker 100MB/s moeten halen, mits het 1 groot bestand is.
Ik vermoed dat hij veel verschillende bestanden tegelijkertijd moet lezen en schrijven, en dat het daarom zo traag is.

Voer dit programma van Microsoft eens uit, en kijk eens nauwkeurig wat er echt gebeurt op jouw laptop:
https://docs.microsoft.co...ownloads/process-explorer
De Windows update zit ondertussen op 19% dus over een uurtje of 2-3 zal ik zeker kijken. :+

Ik vraag me alleen wel af hoeveel er nou daadwerkelijk aan bepaalde processen kan liggen, hetzelfde probleem doet zich voor op 2 verschillende HDDs in 3 verschillende Windows installaties? Waarbij er momenteel totaal geen andere software geïnstalleerd is.
Plus het feit dat zelfs Windows updates ontiegelijk traag zijn, er draaien dan natuurlijk geen andere processen dus ik denk niet dat het probleem in deze hoek ligt. Ik denk dan eerder dat het toch hardware gerelateerd is?

Overigens geeft CrystalDiskInfo dit aan wanneer ik de originele HDD van de laptop bekijk via USB op mijn desktop:

CrystalDisk Toshiba 640GB

Zoals ik al zei lijkt met de schijven in ieder geval niks mis te zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Redblader op 30-06-2018 18:44 ]

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17-12 17:02
- Kan heel goed dat je (gewoon) drivers van de fabrikant van je laptop moet downloaden en installeren.
- Misschien is je windows-partitie wel bijna vol
- Die foto... Tsja, hij is aan het installeren en synchroniseren. Wees blij met 100% gebruik.

Verder wordt het (als je je stoort aan 100% gebruik) echt tijd dat je overstapt op een SSD.

• MAX3400

MAX3400

@zetje01 ik zat erop te wachten; de magische oplossing van een SSD. Zeker omdat alle disks ooit vlekkeloos werkten in de laptop en, volgens topicstarter, ook goed werken in de pc.

Het zou zomaar kunnen dat de controller defect is, bijvoorbeeld. Dan gaat een SSD dus ook niet helpen.

• Redblader
zetje01 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 18:45:
- Kan heel goed dat je (gewoon) drivers van de fabrikant van je laptop moet downloaden en installeren.
- Misschien is je windows-partitie wel bijna vol
- Die foto... Tsja, hij is aan het installeren en synchroniseren. Wees blij met 100% gebruik.

Verder wordt het (als je je stoort aan 100% gebruik) echt tijd dat je overstapt op een SSD.
- Drivers updaten heb ik al geprobeerd, mocht niet baten.
- Er staat niks anders op de schijf behalve Windows en er is maar een enkele partitie dus dat lijkt me sterk
- Ook met een gewone HDD hoort een relatief moderne laptop niet 100% belast en vrijwel onbruikbaar te zijn wanneer er iets geinstalleerd of gesynchroniseerd wordt, nogmaals hij heeft het 2 jaar lang perfect gedaan dit probleem begon later pas.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ten 1e heb je een trage HD. 5400Rpm is niet meer van deze tijd.@Redblader
Ik lees nergens dat je alles hebt geüpdatet qua bios en drivers

[ Voor 38% gewijzigd door Hackus op 30-06-2018 18:52 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Redblader
Ik ga in ieder geval de HDD testen op de laptop zelf met een flinke portie geduld. Ik verwacht zelf dat er iets mis is met de hardware in de laptop.

De opmerkingen dat de HDD traag is zijn niet echt behulpzaam, ook een 5400rpm HDD is snel genoeg om een PC normaal te gebruiken.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Post eens een screen van systeeminformatie, en apparaat beheer.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-12 15:46
Redblader schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 18:37:
Plus het feit dat zelfs Windows updates ontiegelijk traag zijn, er draaien dan natuurlijk geen andere processen dus ik denk niet dat het probleem in deze hoek ligt.
Juist Windows updates lijken me erg traag op een 5400-rpm schijf.

Bovendien draait er ook een OneDrive client met disk I/O. Is dat onderdeel van Windows Update? Zoniet, sluit die dan eens?
Ik denk dan eerder dat het toch hardware gerelateerd is?
Ik niet. Zou op z'n minst de Windows updates even afwachten, ook al duurt het uren. Kun je daarna een benchmark doen om te zien of 'ie op een ander systeem sneller is. Ik verwacht van niet.

Resource Monitor is iets handiger om disk I/O inzichtelijk te maken overigens.

[ Voor 12% gewijzigd door Thralas op 30-06-2018 19:02 ]

• zetje01
MAX3400 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 18:48:
@zetje01 ik zat erop te wachten; de magische oplossing van een SSD. Zeker omdat alle disks ooit vlekkeloos werkten in de laptop en, volgens topicstarter, ook goed werken in de pc.

Het zou zomaar kunnen dat de controller defect is, bijvoorbeeld. Dan gaat een SSD dus ook niet helpen.
Het zou kunnen dat de controller stuk is, natuurlijk.
Alleen acht ik de kans groter dat de controller niet goed geïnstalleerd is, dan dat hij stuk is maar nog wel werkt.

En verder, @Redblader of een goedwerkende HDD snel genoeg is om een pc (met Win10) normaal te gebruiken is een persoonlijke mening. Hangt ook nog eens sterk af van de rest van je hardware natuurlijk.

Ik zou i.i.g. niet meer terug willen naar een HDD voor mijn OS en apps.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:26
Thralas schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 19:00:
[...]

Juist Windows updates lijken me erg traag op een 5400-rpm schijf.

Bovendien draait er ook een OneDrive client met disk I/O. Is dat onderdeel van Windows Update? Zoniet, sluit die dan eens?

[...]

Ik niet. Zou op z'n minst de Windows updates even afwachten, ook al duurt het uren. Kun je daarna een benchmark doen om te zien of 'ie op een ander systeem sneller is. Ik verwacht van niet.

Resource Monitor is iets handiger om disk I/O inzichtelijk te maken overigens.
Inderdaad Windows volledig updaten en dan een nachtje laten staan. Dan is de indexering-service ook klaar en dan pas kun je conclusies trekken of het wel of niet naar behoren werkt.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@zetje01 Ik mag aannemen dat dit momentopname is mbt update. na update dus uitzetten die updates en gewoon af en toe scannen. @Redblader
(5400Rpm HD had al verboden moeten zijn in W7 :D)

(Zal het oa voor zetje aanpassen, met scannen bedoel ik handmatig scannen voor updates.)

[ Voor 19% gewijzigd door Hackus op 30-06-2018 19:26 . Reden: (..) ]

• belrpr
  • Laatst online: 29-12 11:56
Die 100% komt voor uit het feit dat Windows veel verschillende zaken op hetzelfde moment probeert te doen en een gewone harde schijf is hier slecht in. Vergelijk het met een platen speler waar je van liedje 5 naar 10 wou en halverwege weer naar 5 en dan naar 1.

Geloof me vrij. Een boot disk de dag van vandaag moet een ssd zijn.

• Redblader
Mensen ik snap heel goed dat een SSD veel sneller is, ik heb er uiteraard zelf ook 1 in mijn desktop en in een andere laptop.

Dat verklaart echter niet waarom deze laptop vanuit het niets op een bestaande Windows 8 installatie die al jaren in gebruik was dit probleem is gaan vertonen, dat heeft niks te maken met een 5400RPM HDD die van de een op de andere dag opeens niet meer voldoende is om Windows op te draaien.
En tijdens de updates draait er uiteraard geen enkel ander proces, Windows is niet eens volledig geboot.

Ik zal natuurlijk opnieuw proberen om alles te updaten en zien of dat iets uitmaakt, dat heb ik uiteraard liever dan een kapot onderdeel in mijn laptop.

• zetje01
Hackus schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 19:12:
@zetje01 Ik mag aannemen dat dit momentopname is mbt update. na update dus uitzetten die updates en gewoon af en toe scannen. @Redblader
(5400Rpm HD had al verboden moeten zijn in W7 :D)
Ik weet niet precies waar je op reageert, maar: "Uitzetten die updates" vind ik een slecht advies. Heel slecht.
Weet je. als je computer normaal geupdate is, merk je er geen reet van als hij bezig is met updates downloaden/uitpakken/installeren/indexeren MITS JE EEN SSD HEBT.

(Okay, dit gaat natuurlijk niet over zo'n grote windows-update die in feite neerkomt op een herinstallatie van het OS.)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@zetje01 Niet zo overdrijven joh

• zetje01
We gaan zwaar off-topic maar ik heb geen idee waar je op doelt.

Acties:
  • Beste antwoord

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:14
Heb het beschreven probleem zelf een aantal keer mee gemaakt; harddisk welke opeens geen performance meer heeft. Had in mijn geval niks te maken met 5400rpm of de "traditionele" harddisk, maar met driver problemen van de controller / hdd.

Ik meen dat ik een laptop heb gehad welke dit na een versie W7 installatie vertoonde totdat de juiste drivers geïnstalleerd waren. Controleer vooral of Windows Update recent iets aan drivers veranderd heeft.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12 17:34
Laptop schoon van binnen, wat zijn de temps.

Probeer verschillende drivers voor je chipset, misschien handmatig aanwijzen in windows, test ook de windows algemene driver(deze zou langzamer moeten zijn), maar probeer ook andere.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12 21:19
Ik snap eigenlijk niet waarom je de vraag hier stelt:
- symptoombestrijding: een SSD kost bijna niets. Mijn broer heeft ook een Sony Vaio en die loopt als vergif op een SSD. Ook zonder AHCI haal je dermate hoge accesstijden en een behoorlijk throughput zodat je er met plezier op werkt met W10, zeker omdat het nog altijd zo'n mooi scherm is en de accu nog altijd leeft.

Maar okee, je vraag gaat niet over een SSD.
Dus een inhoudelijk antwoord op basis van een HD:
- draai eens een benchmark op je HD ( bv. het gratis HDTune) om vast te stellen welke accesstimes en snelheden je haalt. Daarmee sluit je namelijk eventueel alle antwoorden over falende of defecte hardware uit.
- als je zelf in de systeemmonitor kijkt (akkoord, dat is hierboven ook al gezegd, maar niet waarnaar je moet kijken) zie je dat je harddisk permanent wordt ge-accessed. Start eens op in veilige modus: als het dan niet optreedt, betreft het normaal gebruik van je harddisk door services.
- als je na normaal opstarten naar je CPU-gebruik per proces en naar de actieve services kijkt, krijg je een goede indicatie van welk proces zoveel HD-access uitvoert. Doe dat ook eens met uitgeschakeld wifi, dan krijg je ook al een indicatie van in welke hoek het zit.
- de-installeer eens alle troep aan programma's die je niet nodig hebt, en zet daarna in msconfig bij "opstarten" alles uit wat je niet dringend nodig hebt en kijk wat er daarna gebeurt na opnieuw opstarten.

Dit kan je allemaal gewoon zelf uitvoeren en het geeft je meer inzicht in de uitwerking van alles wat je zo los (op eigen initiatief) en vast (meegekomen met softwareinstallaties en daarna niet zelf als opstartprogramma bewust uitgezet in msconfig) installeert
Dan krijg je óók met een HD de rust terug.

En om te beginnen ben ik heel benieuwd naar een plaatje van de snelheid die HDTune aangeeft voor jouw Harddisk. :P

[ Voor 8% gewijzigd door Renault op 30-06-2018 23:24 ]

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-12 14:00
Of anders eens memtest..

• Redblader
Na heel wat proberen met verschillende drivers lijkt alles nu redelijk normaal te werken. Wat uiteindelijk het verschil heeft gemaakt is volgens mij het downgraden van mijn Sata driver naar een oude versie van de Sony website (driver uit 2013).

Dit werkt echter alleen met mijn 250GB HDD, de originele 640GB HDD heeft nog steeds hetzelfde probleem zelfs met een gekloonde Windows met exact dezelfde instellingen en drivers. Lijkt erop dat er stiekem toch iets mis is met de originele HDD, zelfs booten ging niet zo makkelijk en hij bleef vaak gewoon hangen. Eenmaal in het OS gekomen bleef de HDD constant naar 100% schieten zonder enige belasting, terwijl bijvoorbeeld CrystalDiskMark en CrystalDiskInfo niks geks lieten zien.

Wellicht dat ik ooit nog wel een SSD koop voor deze laptop, maar voorlopig heb ik in ieder geval weer netjes 0-5% HDD gebruik tijdens het typen van dit bericht en de laptop werkt nu weer prima met de 250GB HDD.

• zetje01
Redblader schreef op zondag 1 juli 2018 @ 02:38:
Wat uiteindelijk het verschil heeft gemaakt is volgens mij het downgraden van mijn Sata driver naar een oude versie van de Sony website (driver uit 2013).
Dat zei ik in de eerste zin van mijn eerste post.

• Redblader
zetje01 schreef op zondag 1 juli 2018 @ 08:50:
[...]

Dat zei ik in de eerste zin van mijn eerste post.
Die had ik ook, het werkte echter alleen met een oudere versie. :)
Pagina: 1