Bijdrage op mediadragers

Pagina: 1
Acties:

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:14

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
De onlogica van de bijdrage op mediadragers:
Op veel mediadragers betaal je bij aanschaf een kleine bijdrag voor de rechten van wat je er op kopieert. Maar wat is nou de status van die bijdrage?

Mogelijkheid 1:
Omdat veel mensen er toch iets op kopiëren dat auteursrecht beschermd is wordt de daarvoor verschuldigde bijdrage alvast (ten dele) geïnd. Dat zou betekenen dat je hiermee het recht krijgt dit medium te gebruiken om auteursrechtelijk beschermde zaken te kopieren. Het vage is dan wel dat er waarschijnlijk niet in een keer het hele bedrag geïnd wordt. Mag je dan alleen de eerste 30 seconden/bladzijden kopiëren?

Mogelijkheid 2:
Omdat veel mensen er toch iets op kopiëren dat auteursrecht beschermd is wordt de boete hiervoor alvast (ten dele) gegeïnd. Dit zou betekenen dat je al veroordeeld wordt voordat je iets illegaals gedaan hebt. Of is het kopen van een mediadrager zelf al illegaal? Bovendien is het zeker niet de gehele boete, meer een soort voorheffing. "We hebben nog geen tijd gehad om u te betrappen, maar illegaal is het vast wel, dus beboeten wij u maar alvast. Niet teveel, want dan gaat u alleen maar zeuren".

Welke van de twee opties het ook is, wanneer je het voor eigen werk of backups gebruikt betaal je in ieder geval teveel. Alle software die ik gebruik is legaal (ok, ik lieg, maar niet erg hard), dus waarom moet ik dan toch een bijdrage betalen? Mijn enige troost is dat zelfs met deze bijdrage het allemaal nog steeds niks kost.

Zie ik wat over het hoofd, of klopt het inderdaad niet?

Liever geen reacties als: "dood aan de DMSA, ik kopieer toch alles, ik woon op de Campus en daar doen we niet aan auteursrechten, jij bent een hypocriet want..."

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Verwijderd

Deze regel is nou eenmaal vastgesteld, en je kunt er verder weinig aan doen.
En laten we eerlijk zijn, ik ken niemand die alleen maar legale dingen brand, meer dan 95% wordt voor illegale doeleinden gebruikt, en zo duur zijn CDretjes niet.
En je bespaard toch al op cdŽs (in de vorm van mp3Žs), en je bespaard ook op software, en je bespaard ook op dvdŽs (divxjes), en ga zo maar door.
Videobanden en casettebandjes is een ander verhaal, maar ach die prijzen vallen ook wel weer mee.

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:14

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Dat het vastgesteld is, betekent nog niet dat ik het met het principe eens ben.
Het voelt als een soort collectieve boete, die mensen ook nog eens het excuus geeft dat ze er toch al voor betalen. Ik vindt dat er alleen in geval van een overtreding beboet moet worden. Geen overtreding => geen veroordeling.
En als het een soort gedeeltelijke betaling voor de rechten is, wil ik graag weten waar ik dan voor betaal. Wat krijg ik in ruil voor mijn geld? Mag ik nu wel kopieren? Heb ik recht op mono 32 bits evalutatieversies? Welke product betaal ik eigenlijk voor? Eigenlijk is het verplichte winkelnering van lucht.
Hoe je het ook wendt of keert, het klopt gewoon niet.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.