Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Coevorden
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 19-02 18:35
Mijn vraag
Betreft nieuwe pc build. Na het installeren van de laatste drivers voor mijn RX 570, is de GPU fan een paar seconden lang super luid bij het opstarten van Windows. Tijdens het scherm van de bios en nadat het inlogscherm van Windows is verschenen is de fan weer stil.

Dit gebeurde nadat ik driver Adrenalin Edition 18.6.1 Optional heb geinstalleerd (nieuwste versie). Als ik de driver weer verwijder is het probleem opgelost, maar dan kan ik natuurlijk niet gamen. Is er een setting in de Radeon-instellingen die ik over het hoofd zie?

Relevante software en hardware die ik gebruik
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 181,-€ 181,-
1MSI B350I Pro AC€ 125,-€ 125,-
1Sapphire PULSE ITX Radeon RX 570 4GD5 (11266-34)€ 274,52€ 274,52
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 171,-€ 171,-
1Samsung 860 EVO 500GB€ 111,80€ 111,80

Windows 10 Pro 64-bit NL
Adrenalin Edition 18.6.1 Optional

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Computer herstart
Radeon-software bestudeerd
De driver deinstalleren: de fan is weer stil.
De driver opnieuw installeren: de fan is weer luid.

Beste antwoord (via Coevorden op 30-06-2018 20:00)

• SpamLame
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 14:32
Vraag me af of je het als een issue moet zien.
Mijn pcs in huis doen dat ook.
De servers op werk doen dat ook.

Mogelijk dat je driver of tooling proberrt vast te stellen of de fan/tempsensor adequaat reageren?

WoWs-id dionvdc_ wows numbers wows referral

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 14:32
Vraag me af of je het als een issue moet zien.
Mijn pcs in huis doen dat ook.
De servers op werk doen dat ook.

Mogelijk dat je driver of tooling proberrt vast te stellen of de fan/tempsensor adequaat reageren?

WoWs-id dionvdc_ wows numbers wows referral

• Will_M
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je zou bijna gaan denken dat 't normale serverhardware is welke even een volledige hardware check bij een cold-boot doet en dus ook gewoon kijkt of de fan's allemaal op d'r maximale toerental kunnen draaien. Lijkt mij bij een PC ook wel een nuttige check?

Niks aan de hand, dus ;)

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 15-11-2020

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Drivers worden pas "ergens" tijdens het laden van Windows gestart; het lijkt me vrij onmogelijk dat ze dus invloed hebben op de fans tijdens/voor BIOS-check.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
wordt dat ook niet soms gedaan tegen stofophoping? gpu’s doen het hier ook iig..

specs

• Coevorden
Het gebeurt elke keer als ik de pc opstart, maar pas na het biosscherm, tijdens Windows. Op het moment dat echt het inlogscherm verschijnt is de fan weer stil. Maar dit gebeurt niet met de standaarddriver die Windows toewijst als ik de nieuwste driver verwijder.

EDIT: mijn punt is dat ik vermoed dat het iets met de Radeon-software is aangezien dit niet gebeurt zonder de nieuwste driver. Ook tijdens het installeren van Windows heb ik nooit de fan ook maar een gehoord.

[Voor 28% gewijzigd door Coevorden op 30-06-2018 15:25]

• ItsWillem
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 22:21
Ik zie het probleem niet? gebeurt ook gewoon bij mijn RX580.

iPhone 12 Pro 128GB Goud // R5 3600 - X63 - MSI RTX2070S - 16GB-3200 - 2TB SSD - H510 Elite

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 01:22
Het is raar dat het eerst niet gebeurde en nu wel. Maar er is niks mis met een fan die even snel draait, dat zorgt inderdaad voor minder stofophoping. Tenzij je je er echt heel erg aan stoort, voor die paar seconden dat het gebeurt, zou ik me er niet druk over maken :)

The devil is in the details.

• Coevorden
ItsWillem schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 15:37:
Ik zie het probleem niet? gebeurt ook gewoon bij mijn RX580.
De kaart werkt verder goed en het is meer een irritatie dan echt een probleem, maar aangezien dit alleen gebeurt sinds de nieuwe update, heb ik liever dat de kaart dit niet doet als ik dit ergens uit kan zetten.

• Will_M
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Coevorden schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 15:40:
[...]

De kaart werkt verder goed en het is meer een irritatie dan echt een probleem, maar aangezien dit alleen gebeurt sinds de nieuwe update, heb ik liever dat de kaart dit niet doet als ik dit ergens uit kan zetten.
Heb je al eens door de releasenotes van de betreffende driver gebladerd? Waarschijnlijk is 't gewoon een build-in feature welke "nieuw" is geïntroduceerd bij het uitkomen van versie x.x.x.?

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• Nemesizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 20:16

Nemesizz

Untouchable

Dit gebeurde nadat ik driver Adrenalin Edition 18.6.1 Optional heb geinstalleerd (nieuwste versie). Als ik de driver weer verwijder is het probleem opgelost, maar dan kan ik natuurlijk niet gamen.
Tenzij die nieuwste driver iets fixed waar je met de vorige driver problemen mee had, dan zou ik zeggen; installeer je toch de vorige driver versie? Als de fan daar stil was...problem solved.

En dan nog, hoe lang duurt het stukje na de BIOS tot Windows login screen nou? Zelfs bij m'n laptop met 5400RPM trage HDD is dat maar...wat? 5 tot 10 seconden ofzo? met een SSD moet dat dus nog sneller voorbij zijn, dan zal het waarschijnlijk niet meer dan even een ZOEF zijn en weer stil.

Goed, nu ben ik ook iemand die zich niet druk maakt om een beetje fan geluid, helemaal niet bij booten (gut, zat videokaarten gehad die de hele tijd op 100% liepen totdat de drivers geladen waren, dus hele POST screen, Windows laden enz...helemaal leuk tijdens installeren van Windows...).

• Coevorden
Uit het niets is het ineens opgelost. Ik heb nu al twee keer herstart en de videokaart is muisstil. Toch bedankt voor het meedenken, tweakers!
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True