Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welk moederbord installeren? MSI Z170A of MSI Z270?

Pagina: 1
Acties:

• brtk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:15
Door een toevalligheid heb ik een berg hardware in bezit gekregen.

Hier zit o.a. een MSI Z170A Gaming M7 moederbord en een MSI Z270 Gaming Pro Carbon moederbord bij.

Tevens een Intel I7-7700K.

Welk moederbord kan ik het beste gebruiken?

De verlichting van de Z170A vind ik verschrikkelijk (evenals de kast waar alles in zit, wat een kermis), maar als het een beter presterend bord is, installeer ik hem toch.

Grafische kaart wordt de RX580 Gaming 8GB. Gebruik de PC voornamelijk voor muziek productie met Cubase en gamen, PUBG.

Geheugen kan ik kiezen uit Kingston HyperX Fury DDR4 2133 of Corsair Vengeance LPX DDR4 2133 (beiden 4 x 8GB).

Bedankt voor het advies!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Een moederbord kies je op basis van de features, verschil in prestaties is er in de regel amper. Tenzij je dik gaat overklokken, maar dat zal voor je gebruik weinig toevoegen gok ik.

• brtk
Dus prestatieverschil tussen de Z170 en Z270 is verwaarloosbaar? Ben een beetje de draad kwijt waarom er meerdere chipsets zijn (Z170, Z270, Z370) voor dezelfde socket.

• Nielson
  • Nu online
In principe zijn deze chipsets directe opvolgers van elkaar, Z170 is ontworpen voor 6e generatie, Z270 voor 7e generatie en Z370 voor 8e generatie processoren. Nu werken met een recente bios 7e generatie vaak ook wel op de Z170 en 6e generatie op Z270 maar je snapt het idee. Elke generatie heeft op zich z'n eigen chipset. Leg gewoon de specs van de twee borden even naast elkaar en kijk welke je het meest aanspreekt.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:05

sapphire

Die-hard pruts0r

Nielson schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 15:42:
In principe zijn deze chipsets directe opvolgers van elkaar, Z170 is ontworpen voor 6e generatie, Z270 voor 7e generatie en Z370 voor 8e generatie processoren. Nu werken met een recente bios 7e generatie vaak ook wel op de Z170 en 8e generatie op Z270 maar je snapt het idee. Elke generatie heeft op zich z'n eigen chipset. Leg gewoon de specs van de twee borden even naast elkaar en kijk welke je het meest aanspreekt.
Oei nu ga je op het einde ernstig de fout in, de 8e generatie werkt niet op Z270 maar alleen op borden met de Z370. Intel noemt de 8e generatie ook wel s1151V2. Past fysiek dus wel maar werkt niet (althans officieel niet enkele uitzonderingen onofficieel daar gelaten maar begin daar maar gewoon niet aan).

Mits alle biossen up to date zijn zijn de 6e en 7e generatie wel onderling uitwisselbaar met de Z170 en Z270 chipsets :)

[ Voor 11% gewijzigd door sapphire op 30-06-2018 15:47 ]

Gabriël AM5

• brtk
Ah ok,dus de sockets zijn in die generaties gelijk gebleven. Ik check ff de specs, kom er wel uit nu. (y)

• Nielson
  • Nu online
sapphire schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 15:46:
Oei nu ga je op het einde ernstig de fout in, de 8e generatie werkt niet op Z270 maar alleen op borden met de Z370.
Waar zie je dat staan dan ;)

Ja, zag het net te laat

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Nielson, het stukje wat je zegt over de 8e generatie dat op een Z270 werkt is niet helemaal waar. Met veel moeite kan het werken, maar standaard niet. Daarvoor is een Z370 chipset vereist. Wat overigens ook weer betekend dat het niet mogelijk is om een 7e generatie en ouder daarop te draaien, terwijl dat met de Z270 en Z170 wel kan.
Er is via Google en uiteraard hier op 't forum meer informatie te vinden over deze toch wel aparte keus van Intel mbt de sockets. In de pricewatch staat al dat de 8e generatie de 1151v2 socket gebruikt, om net dat kleine verschil aan te geven.

@brtk, ga kijken naar wat je wilt hebben aan features en specs en kies dan het moederbord wat er bij past. Je kan natuurlijk als je het niet meteen weet kijken naar benchmarks van de plankjes met dezelfde CPU.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Nielson
  • Nu online
Vind het ook zo krom van Intel dat ze die socket dan niet gewoon 1152 oid hebben genoemd (ook al zouden er fysiek maar 1151 pinnen in zitten), zo schep je juist de verwachting van onderlinge compatibiliteit. De socket 1151v2 benaming is volgens meer iets wat van moederbord fabrikanten of het retail kanaal komt om toch de verschillen aan klanten duidelijk te maken.

• brtk
Inderdaad @Nielson, ik weet ook niet beter dan: nieuwe generatie processors = nieuwe socket. (loop wat achter qua kennis blijkt wel, laatste keer in verdiept met de I5-2500K, die ik nu nog gebruik) :P

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Hier een i7 7700k op een Z170 moederbord
En het werkt prima.
In principe zou ik altijd gaan wat vanuit de basic word gesupport. Maar nu heb ik niet gedaan

Johann Sebastian Bach

Pagina: 1